Poláci u českých hranic zrychlili železnici, jízdní doba do Krakova se zkrátí o hodinu
Modernizovaná trať mezi Krakovem a Katovicemi. Foto: PLK
Zrychlení umožní končící modernizace trati z Katovic do Krakova.
Zrychlení umožní končící modernizace trati z Katovic do Krakova.
Oni nezrychluji po česku “až na” nebo “výhledově do”?
Obnova železnic na jihu Opolského vojvodství: železniční trať Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie se octla na seznamu tratí, na kterých by mohly znovu jezdit vlaky
https://nto.pl/linia-kolejowa-raciborz-glubczyce-raclawice-slaskie-znalazla-sie-na-liscie-szlakow-po-ktorych-znow-beda-mogly-pojechac-pociagi/ar/c3-15319378
Kéž by k tomu skutečně došlo. Možná na tom mají zásluhu i kluci z TEK.
https://www.youtube.com/watch?v=f5eoqvDOlJU
Na jakou rychlost to je? 160?
Jak tak čtu diskuzi, musím si přidat svého do mlýna. Co se týče infrastruktury, není co dodat. Srovnatelné se Slovenskem na některých tratích. Ale z pohledu provozního, tam by se měli někteří zaměstnanci CDP a některých stanic učit. Nikdy není s ničím problém, každý s vámi mluví slušně, snaží se cokoliv vyřešit bez zbytečných emocí. A tady? Zavolám 2x po sobě a už je obeň na střeše. A kdykoliv je nějaký problém, tak to hážou na strojvedoucího, že neumí používat GSM-R a pod. Přitom 95% hovorů je z jejich strany z mobilu, aby se nenahrávalo. V PL jsou mobilní hovory… Číst vice »
Já mám zkušenost úplně opačnou… Co se týče vlaků a nádraží, Česko je ve službách a komunikaci se zákazníky napřed. Za vše mluví to, jak jsou v ČD namluveny stanice a další oznámení ve vlacích. V Polsku něco akorát na pár vteřin zabrblají angličtinou (zkušenost z 5 různých vlaků toto léto). Stejně tak na nádražích velmi neochotný personál, stránky PKP jsou velmi nepřehledné a k anglicky mluvícím nepřátelské (po každém novém načtení se stránka přepne z angličtiny na polštinu…)
Jste si jisti, že jde o most přes řeku Vislu?
Visla
https://mapy.cz/turisticka?x=18.9904603&y=49.9267690&z=13&source=osm&id=139689902
A co trat Letohrad-Klodsko-Wroclaw, tam nic? Posledne i tam neco ladili ne?
Všechno cpou přes Bohumín, aby to šlo na Vídeň§ Praha je pro ně perdel do které vede odbočná trať z Hranic na Moravě. Žádný zázrak Wroclaw – Praha se konat nebude.
Loni polsky premier prohlasil minule destileti bylo ve znameni dalnic, nasledne bude o zeleznicich. A pak, ze to nejde. Hold kdyz se sype mala domu z dani, tak pak neni na investice.
Njn ale my zase máme spoustu golfových hrist, zbytečně vyasfaltovanych cyklostezek a nové pekarny jedné nejmenované firmy….a neni to chyba EU ale vladnich garnitur….👎
kez bysme meli alespon hodne tech cyklostezek
to mají i v Polsku
Ale at klidně mají..a klidně ať je mame my..ale Polaci narozdil od nas umi dotace EU vyuzit prevazne spravnym zpusobem- tzn.na infrastrulturu: dalnice a zeleznici…my? Slavnostne otevirame 10 km dalnic a radujeme se kdyz nekde vlak usetri na jizdni dobe 5 minut…
Tomu říkám zrychlení. Marně vzpomínám, kdy jsem něco podobného četl u nás.
Zase na druhou stranu, kde u nás jsou hlavní tratě v tak strašném výchozím stavu…
Buďte rád. Už se to řešilo tady.
Já se bojím, že tohle si můžeme říkat ještě posledních pár let, dokud jsou Poláci za námi. Ale jejich tempo růstu je takové, že k nim nevyhnutelně jednou budeme závistivě pokukovat…
Řekl bych, že je to složitější. Ano, Poláci teď rvou miliardy a miliardy capexových – tj. investičních – peněz do infrastruktury. Jenže pak bude jednou postaveno, a přijde potřeba údržby, opexových miliard. Budou to umět? Držím jim palce, byť s trochou skepse, neboť žádná z generací žijících v Polsku nemá s udržitelnou péči o železniční infrastrukturu zkušenost. A to je něco, co z nebe nespadne. Skoro si myslím, že je těžší něco udržovat, než to postavit. Podívejte se k nám: nejstarší koridory jsme měli hotové cca před dvaceti lety. Zvládli jsme údržbu, nebo jsme to nechali chátrat?
No me to připadá zrychlení díky zdvojkolejneni trate, takze se nemusi cekat na krizovani. To by totiz vysvětlovalo proč nedochází ke zrychlení nočních vlaků.
Tam se nic nezdojkolejňovalo, ta trať už dvojkolejná byla. Spíš se po jedné koleji nedalo vůbec jezdit nějakou reálnou rychlostí (80 km/h ???), ale jezdilo se třeba 10-20, takže nemělo cenu po ní jezdit a čekalo se na křižování, se kterým to bylo i tak rychlejší.
asi 15 let zpátky Praha-Ostrava tam je zrychlení cca 2 h.
Co úsek Czechowice – Trzebinia (nebo snad via Zator)? Asi není úplně dobře (muset) jezdit vždy přes Katoiwice…
Czechowice – Trzebinia probíhá modernizace na 120 km/h
Poláci se hrozně rádi inspirují Německem, tak proč se jím neinspirují zrovna v tak zásadní věci, jako je taktová doprava? Jízdní řád je spíš neřád, vlaků málo a v nahodilých časech.
V létě 2019 jsem hledal spojení Wroclaw-Koszalin. Na jeden vlak IC zrovna v sobotu byl ostrý přestup, tak jsem si říkal, zkusím další. Ten byl vyprodaný. Tak další varianta přes Rzepin a Sczcecin… To stejné při vyprodaném vlaku EC Sobieski z Gdyně do ČR. Taky se našla alternativa. Zaplať pánbůh že tam nejezdí v taktu, protože by jinak všechny přestupy byly na krev (tak se během dne díky netaktu najde dobrý přestup) Taktová doprava patří do aglomerací velkých měst. Z Třebové do Zábřehu je jediný použitelný motorák v 14:30. Proč? Jede jako jediný mimo takt.
Do Třebové toho jezdí tak málo, že je problém trefit se na přípoj? Vždyť tam jedou 2 vlaky do hodiny z každého směru, od/do Prahy to jezdí co 15 minut i večer mimo špičku. A jestli musí být 20 minut na přestup, tak pro denní dojíždějící to bude ztráta času.
No. Na motorák do Zábřehu mám celý den cca 5 minut na přestup. S výjimkou spoje co jede mimo takt v 14:30. No a když mi motorák ujede tak ty 2 hodiny čekání jsou teprve ztráta času. Jak od Prahy tak od Ostravy. No a jediný motorák co mám přestup bez problémů je zrovna ten (co zaplať pán Bůh ) jede mimo takt.
prostě jdete na nádraží a čekáte, až to pojede. To je i na Ukrajině.
Ještě lepší je Peru…. pojede vlak? Ano. Kdy? Ve středu?
To jsem zazil v Litve
No a Pendolinem do Gdyně 200km/h na cca 46% délky useků a z Wroclaw-Gdynia tak cca 40 minut rychleji (dokončen úsek Wroclaw-Poznan).
Na druhou stranu desítky kilometrů hlavních tratí s trvalým omezením traťové rychlosti na 50, ale i na 30 km/h. Já bych s nimi neměnil, ale je to otázka preferencí.
Které tratě konkrétně?
Z hlavy třeba trať z Bielska na hranice se Slovenskem, tam je přes 30 km souvislá PJ 50 km/h
Teda pardon, ne PJ, ale trvalá rychlost.
Píšete hlavní tratě. Z Bielska na hranice s SK to není hlavní trať
Ne, je to jen panevropský koridor…
Papírově. Od nového GVD tam toho moc jezdit nebude. To je teda panevropský koridor bez mzn. dopravy jak vyšitý.
Tohle bylo třeba mezi Walbřichem a Jelení horou. Jedna kolej 30, druhá 50, a jezdilo se po tý padesátkový, protože to v té rychlosti a hustotě provozu stačilo.
Na docela velkou a superplacatou zemi to není úplně velký zázrak …
Zato máme v obchodech polská kuřata, polská jablka, polskou keramiku (WC, umyvadla), polský nábytek. Minule jsem koupil i hadičky k baterii polské. Máme taky polské Sharky.
My zas máme škodovku (auto) , kdežto jejich FSO není značka , od licenčního fiatu se nikam neposunuli. A tak bychom mohli porovnávat dál.
Jak byste porovnali stav železnice v ČR a Polsku někomu, jako jsem já? O stavu v Polsku nevím nic, o stavu ČR vím docela dost. Dá se jednoduše odpovědět, kdo je na tom líp a kdo hůř a případně v čem?
Jednoduše asi moc ne. Velmi zjednodušeně je asi možné říct, že jsou na tom celkově stále hůře, nicméně v posledních letech masivně staví, investují, celé Polsko se rychle mění.
Polsko se rychle mění, ale jen někde, ale takové např nemocnice a zdravotnictví, to je katastrofa
No u nás mimo krajská města platí totéž…
No, jejich katastrofalni zdravotnictvi a to (podle Vas) nase, to je tak dvaceti- az tricetilety rozdil v nas prospech. Tohle mi nikdy hlava nebrala – oni, takovi sosaci eurodotaci ( kteri je navic umi nejen sosat, ale v zasade i smysluplne utracet), a zdravotnictvi maji opravdu jak za krale klacka, chronicky podfinancovane, personalne i materialne zaostale a na mnozstvi obyvatel zkratka nedostatecne…
Opravdu neplatí.
Jednoduše se odpovědět nedá. Dá se odpovědět třeba z pohledu pasažéra. Tak třeba osobní doprava na lokálkách v takové míře, jako je v Česku, tam prakticky neexistuje, síť je daleko řidší. Ačkoliv po válce zdědili hustě zasíťované Slezsko, tak do 40 let od války se jim tam většina těch tratí rozpadla na prach a nyní se je snaží pomalu obnovovat v investicích z jednotlivých vojvodství (obdoba krajů), přičemž nejlépe asi vede Dolnoslz. (Wroclaw). Nádraží a služby na velkých nádražích jsou docela slušné. Pokud cestujete vlakem mezi velkými městy, tak nádraží určitě ostudu neudělají, bude to vypadat moderně. Stejně tak vagony… Číst vice »
Hele, jak kde. Dálková těží z CMK a rovinatého terénu, většina je vnitrostátní.
Regionální dopravu vzala do svých rukou jednotlivá vojvodství, někde raději dali vale PKP regio a mají vlastní firmu. Poslední dobou dost modernizují příměstskou dopravu (tratě, vozidla), samozřejmě neřeší přestupní vazby v místech typu Horní Cerekev, protože takové tratě jsou buď totálně vyžilé, nebo rovnou nejsou.
No ono nejde jen o onu rekonstrukci. Už jen v samém Krakově se dělají po celém městě kompletně nové zastávky, nádraží, koleje.
K tomuto jásavému ‚A‘ by bylo fér dodat vysvětlující ‚B‘, tj. jaký byl stav a údržba v posledních desetiletích (po válce).
Tak německé nápisy už přemalovali, fakt:).. .ale vážně, posledních 10 let do toho šlapou, mají nový stavební zákon a ten liniovým stavbám přeje. Navíc ty prachy z fondů EU!
Krakov je co se týče železničních investic na tom asi nejlépe z celého Polska, docela dobrá je i Wroclaw.
Na druhé straně mince je právě ta 4milionová slezská konurbace s centrem v Katovicích, která je sice protkaná železnicí, ale vlaky jsou tam absolutně neintegrované, nepoužitelné, pomalé, hromada tratí dezolátních. Zatím pouze s dílčími investicemi do osobních nádraží (Katovice, Hlivice).
V okolí Katovic je ráj nákladní dopravy. Na osobní už nezbývá.
Spíš očistec… 4miliónová městská oblast a veškerá kapacitní MHD tam závisí na busech (Slezské tramvaje, ačkoliv síť je rozlehlá, tak jsou pro transměstskou dopravu velmi slabě použitelné)
Aha tak to je super autem je to stale jen o hodinu rychlejsi a to nehlede na to ze jedu kdy chci
Přeji Polákům mnoho (stovek) kilometrů zrekonstruovaných tratí, ale jako celek mi jejich železnice následováníhodná rozhodně nepřijde.
Z okolních zemí to má nejblíž asi k Slovensku. Progres tam je, ale z celkové koncepce železniční dopravy dýchá přelom století.
19. a 20. století.
Slovensko je odstrašující příklad i pro Poláky. Kvůli neschopnosti ZSSK přestává jezdit noční rychlík Žilina – Gdynia. Polští cestující si stěžovali na mizerný stav slovenských vozů B. Kvůli tomu bude vlak jezdit jen ze Zwardoně a bude sestaven z polských vagónů. A to bude mít za následek i prodloužení dalších polských rychlíků do Bohumína, protože budou sestaveny z českých B, ty polské budou jezdit místo slovenských.
Nemáte pravdu, polští cestující si můžou stěžovat tak maximálně u PKP. Požadavky totiž byly neklimatizované vozy v režimu 51 – kterými jinými takovými vozy ZSSK disponuje ? Podmínkám pronájmu vyhověli a mimochodem vozy úplně stejné řady provozuje i ČD na linkách Ostrava – Przemysl a Bohumín – Hel.
Možná se to spíše podobá Ukrajině.
Oproti nám mají vybudovaný alespoň základ vysokorychlostních tratí.
… a v Kazachstánu mají dokonce kosmodrom! Vypovídá to snad něco o stavu kazašské infrastruktury jako celku?
No jo, v 70. letech postavili trať trasovanou na 250 km/h a před pár lety už na ní i začali místy jezdit 200 km/h.
Kdyby měli všichni lidi mezi Katovicemi a Krakovem jezdit autem, tak by se asi moc nikam nepohnuli. Rychlá kapacitní trať mezi dvěma tak velkými městy je nutnost.
Nemluvě o tom, kolik na této trase operuje větších či menších minibusových/autobusových dopravců a pár zl.
Letecky ??
Dobrý vtip, je to asi 70 km….
Vzdálenost Ostrava – Krakov je srovnatelná se vzdáleností Praha – Česká Třebová. Tolik asi k tomu, jaká může/má být jízdní doba.
Taky se rekonstruuje Cieszyn – Goleszów https://telewizja.ox.pl/remont-linii-kolejowej-nr-190-z-goleszowa-do-cieszyna,63359 , to bude mít význam hlavně pro regionální dopravu, spolu s plánovanou obnovou úseku Skoczów – Bielsko-Biała to doplní chybějící spojení od hranic tímto směrem.
Cziechowice neznám. Jsou buď Czechowice, případně česky psáno Čechovice.
A jestli je trať mezi Katovicemi a Krakovem „u českých hranic“, pak se z polského pohledu dá říct, že Praha je „u polských hranic“ :-))
Vzdušnou čarou jsou Čechovice – Dědice 34 km od české hranice.
Z článku vyplývá, že se obsah týká trati Katovice-Krakov. Nejmenší vzdálenost mezi nejbližšími body Krakova a Česka je vzdušnou čarou 79 km, mezi Prahou a Polskem je ta stejná míra 81 km.
Jestli je Krakov u Česka, tak Praha je u Polska. Osobně s takovým konstatováním nemám problém :-))
Jde o odstranění pomalých jízd na polské trati č. 93, kvůli kterým jsou rychlíky mezi Ostravou a Krakovem vedeny objížďkou přes Katovice.
Tak já bych se přiklonil k názoru spíše procentuelnímu porovnání. Při rozloze Polska je 79 km doslova „za humny“ , kdežto u nás je to už další kraj. Aa za dalších 20 minut jste pomalu na hranicích. Skoro jako když je (slovy filmové klasiky ) Praha ve Vídni.
Z pohledu obrovské rozlohy Polska to kousek od českých hranic je.
Teď ještě něco s tím preprahem v Bohumíně…
Přesně…
Co? tam se přepřahalo už od dob císaře pána! Jenom zlá silniční doprava (formani) přepřahat nechtěli, že prý jsou to jejich koně a jejich povoz.
Není snad minimalizace přepřahů, a s tím souvisejících zdržení, cestou k zatraktivnění železnice díky kratším cestovním dobám…?
Hlavně jde o to poznat ironii
Samozřejmě, že minimalizace přepřahů pomůže. Ani u kamionu se tahač nemění na hraničním přechodu. Tehdy se přepřahat muselo z politických důvodů. Ty padly.
Upřímně řečeno, nejvyšší čas. Polské dráhy mají ve srovnání s českými zpoždění 20 až 30 let. Regionální trasy jsou v dezolátním stavu. Poláci se sice rádi chlubí rychlou výstavbou dálniční sítě (což o to, v tomto se jim daří dobře), ale jejich železnice je tak na úrovni rumunské.
Tak to jste tam už dlouho nebyl.
Asi jak kde. Pokud do toho mála nepočítáme honění moderních jednotek po rozbitých kolejích s rychlostními propady. 🙂
Naposledy vloni, pane kolego. A rozhodně je rozdíl mezi hlavními tahy typu Ostrava/Varšava a regionálními tratěmi.
A vy snad ano? Dráhy jsou tam v mnoha místech v zakonzervovaném poválečném stavu (nebo spíš ještě předválečném), a to jsou stále ty šťastnější tratě, které nepotkal smutný osud v 90. letech, nebo tragická podudržovanost. Polská železnice je místo obrovských kontrastů. Na jedné straně nové jednotky a rekonstrukce koridorů. Na druhé straně JŘ meziměstských vlaků jak z minulého století (místo síťového systému je to X vymetáků „odevšad všude“ v náhodných časech a s náhodnou kapacitou), okresní města o několika desítkách tis. obyvatel bez železničního spojení, manuální výhýbkářská stanoviště stále zcela běžná i na velmi zapadlých nádražích, obrovské propady rychlosti a… Číst vice »
Přesně stačí se podívat do glucholaz
To je ještě málo bídný příklad. Vlaky tam jezdí (české) a město je to docela malé, navíc z PL pohledu „na konci světa“.
Tragické je třeba město Mielec, město velikosti ca. Havířova, relativně ve vnitrozemí, nádraží má, ale osobní vlak tam nejel už 11 let.
ještě letos používají i parní lokomotivy
To ve Švýcarsku taky https://www.youtube.com/watch?v=rk3R2ZwlxYU
Stále však jízdní doba bude hodně vysoká. Neplánuje se zrychlit i úsek Bohumín – Katovice?
A ve které trase? Jeden čas se jezdilo hned třemi, dvě vedly přes Chałupki a Rybnik (a potom se odbočilo na Tychy nebo se jelo rovnou přes Mikołów) a jedna přes Petrovice a Tychy. Přes Rybnik je to po rekonstrukci, ale zčásti jednokolejné, trochu klikaté a s přejezdy. Nahnat nějaké minuty by asi šlo nejlépe odstraněním úvrati v Bohumíně a projetím Chałupek, což asi v plánu není. Trasa přes Petrovice (kromě kousku za hranicí) už docela rychlá je, akorát se nejprve jede přímo na východ a pak kolmo na sever, tady by také pomohlo nestavět na hranicích. Větší zrychlení přinese… Číst vice »
Plánuje se tam novostavba.
Určitě ano, v návaznosti na plánování VRT od Hranic na Ostravu a z druhé strany od Varšavy na Krakow…
Tak si tak říkám, v jakém stavu ta trať musela být předtím, když pouhá modernizace urychlí jízdu o hodinu? Leda by modernizace zahrnovala narovnání trati minimálně na třetině trasy.
Když jsme roku 2012 jeli se ženou nočním vlakem do Krakova, vzbudili jsme se ráno v pět a dívali se ven na zamlženou polskou krajinu, sunoucí se velmi zvolna kolem …
… a v jeden okamžik nás po souběžné silnici předjel zuřivě šlapající cyklista.
„Babi, nastupte si, my vás svezem.“ „Díky chlapci, já sice ráda jezdím vlakem, ale dneska spěchám a tak radši půjdu pěšky.“
Zní to jako vtip, ale mám podobnou zkušenost. Polská železnice je takový stroj času – na přivolávání minulosti 🙂
Tak cyklisti byli v Polsku vždycky dobří 🙂
Vzhledem k tomu, že v článku píší o tom, že noční vlak, který nemusí čekat na protijedoucí vlaky, zrychlí jen o 7 minut, pak půjde hlavně asi o zdvoukolejnění jednokolejné trati.
Spíš zahrnula zdvoikolejneni.
Traťová rychlost 30 km/h v délce desítek kilometrů.
Trať byla ve stavu našich koridorových tratí, pokud by se na ně od 80-tých let nešáhlo. V úseku Czechowice-Dziedzice – Oświęcim , kde jezdil přímý osobní vlak na Kraków, pak byl vyloženě hnůj na dřevě s rychlostí kolem 30 km/hod. V některých obloucích ale bylo ponechané převýšení, takže padaly lahve.
Před pár lety jsem jel do Krakowa a byl to skutečně otřes. Vlak se převážně plazil rychlostí kolem 30-40 km/h, občas jsme na chvíli zrychlili na nějakých 60-80 km/h, vzápětí zase brzda. Jako vyhlídková jízda po Slezsku dobré, ale pro normální dopravu skoro nepoužitelné.
Až na to, že Slezsko končí hned za Katovicema a dál na Krakov je Malopolsko. (Hranice Vojvodství nekopírují tradiční hranice zemí).
Strašná, průměr pod 50 km/h.
Takže se situace od roku 1989-1990 kdy jsem tam jel skrz širé plány na sever k moři nezměnila. To se ten noční vlak sunul snad max 60km/h mohl jsem sbírat očima houby podél tratě pohedem z okna.