Poláci spojili rychlostní silnicí Poznaň a Vratislav, otevřeli 50 kilometrů najednou
Rychlostní silnice S5. Pramen: Budimex/Nový úsek rychlostní silnice S5. Pramen: GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
Polští motoristé se dočkali významného rozšíření sítě rychlostních silnic, když tamní ministerstvo infrastruktury 14. prosince uvedlo do provozu přes 50
Před několika lety jsem projížděl trasu z Wroclawi do Poznaně po velmi pěkné silnici 1. třídy, tak pěkné, že bychom ji mohli Polákům závidět. Proto jsem nyní velmi překvapen touto zprávou. Jen doufám, že tato rychlostní silnice není jako dřívější polské „drogi szybkiego ruchu“ – sice čtyřproudové, ale s úrovňovým křížením, což byla nejspíš evropská rarita, pochopitelně velmi nebezpečná.
ne je to autostráda jako V reichu. .. Poláci a Češi to jsou 2 odlišné světy.
je to „droga expresova“, rekneme neco jako nase nekdejsi rychlostka, jen s modernejsimi parametry (pripojovaky, odstavny…) a MPR 120. Semafory a prechody uz tam fakt nejsou 🙂
to jsem blazen, jsem myslel, ze tam ta risska dalnice uz davno je…
v roce 1945 bylo Německé Slezsko kompletně zničeno. Poláci to postavili zpátky. Ty německá města vypadají jak před 1945. Nedokážu si představit, že by v česku byla válka. Tak dodnes bydlíme v zemljankách
Bravo. Palec nahoru a obrovský respekt pro bratry Poláky. Prosím, aby naši odborníci jeli k našim severním sousedům na školení, aby věděli jak rychle a efektivně konat.
Bratry Polaky? To je nejakej panslavismus? Jen ze zvedavosti, nemyslim to kousave, nemam nic proti Polakum, ale nevim, v cem jsou bratri:)
no moji bratři to nejsou. Mají hodně nordgermánskou krev. Já radši bavory
Chci pochopit následující: Poláci, za třicet let postavili a zrekonstruovali 7650 km dálnic a rychlostních komunikací. Dnes otevřeli NAJEDNOU dalších 50 km autostrády, která spojila Poznań a Wroclaw. Stavba se blíží k Lubawce (BUDOUCÍ napojení na neexistující D11, komrcandící se 20 let stále někde kolem Hradcem Králové). Celé Polsko protínají státní BEZPLATNÉ i privátní dálnice, na kterých se platí minimální mýto. V Polsku nikdy neproběhla kolektivizace zemědělství takového rázu jako v ČSSR, a přesto se tam daří vykupovat pozemky pro stavby ve veřejném zájmu, povolovat a stavět. U nás trvá schválení stavby 12 let a samotná stavba???? S velkou slávou… Číst vice »
8 miliónů metrů čverečních je 800 hektarů < BUM velké číslo.
Biopaliva zabírají 300.000 hektarů < ty mají být _trvale_ udržitelné, tj. zábor navěky.
Ještě bych dodal, že orné půdy je v ČR něco přes 3 000 000 ha. Čili tímto tempem asi za 4000 let.
Takže stavět haly na zelené louce, do kterých ani nemáme lidi a musíme je dovážet, je dle Vás v pořádku? I kdyby to bylo 100 000 let než se všechna orná půda tímto tempem zastaví, tak je to stejně neskutečná blbost.
Tak nějak jde především o bonitu té půdy. Na ZŠ jste snad chodil a víte, že obilí a brambory se pěstují různě.
Jojo, tak pokud to budeme hodnotit podle bonity, tak tleskám třeba průmyslové zóně Joseph mezi Mostem a Žatcem na nejlepší bonitě uprostřed polí. A takových zón by se našlo v republice určitě více. Ale tím nechci říct že se nemáme rozvíjet a budovat, ale trochu s citem, prebudovavat nefungující průmyslové areály a ne stavět na zelené louce.
Letos se mi zdá, že se otevřelo něco přes 30 km dálnic (České Budějovice a D1 u Lipníka). Rychlost výstavby a předcházejícímu procesu schvalování závisí na právní úpravě. U nás je jedno z nejdelších stavebních řízení, ale to nelze jen tak změnit. Uvidí se, co nastane s novým stavebním zákonem.
Není to jen o malé úpravě legislativy, ale o změně celého systému. A do toho se zatím nikomu nechce. Bohužel.
Co se týká té kolektivizace, tak ta sice u nás, na rozdíl od Polska, proběhla velmi drsně a totálně, ale v rámci restitucí po roce 89 došlo k vrácení zemědělské a lesní půdy původním majitelům, případně jejich dědicům. Nevím, jak vypadá katastr v Polsku, ale v ČR je zemědělská půda majetkově rozdělena do úzkých dlouhých pruhů polí tak na jedno otočení pluhu s párem volů, které v mnoha případech spoluvlastní více osob (často těžce dohledatelných dědiců). Takže máme sice velké rodné šíré lány s velkými zem.podniky, ale majitelů půdy jsou miliony a všichni musí být dle zákona vypořádáni. U lesů… Číst vice »
„…privátní dálnice, na kterých se platí minimální mýto.“
A2 Konin – Rzepin, 235 kilometrów, 78pln(470korun)
A4 Katowice – Kraków, 60 km, 20pln(120korun)
S5 Wrocław – Poznań neni autostrada.
“ Stavba měla být původně hotova už v roce 2012 pro evropský fotbalový šampionát.“ Jest koniec roku 2019. Velký úspěch!
Ano a třeba ještě A1 Toruň – Gdaňsk, cca 150 km, cca 30 PLN (180 korun), s tím že další už existující úseky budou zpoplatněny v budoucnu, snad po kolaudaci. Nejhorší je určitě ta A2, výmluvně nazvaná dálnicí Svobody, kde navíc řidiče obtěžuje to, že musí u mýtné brány zastavit opravdu mnohokrát, když se platí pokaždé někomu jinému. Ale jinak s většinou Pavlova komentáře souhlasím.
Letos 16 km dálnic ? Fakt? D3: 2 úseky celkem 20 km + 14 km nových na D1. Ach jo…
7650km je planovany rozsah cele site, momentalne maji hotovo 4065km.
No my aktuálně stavíme asi 90km 🙂
my aktuálně za rok 2019 otevřeli 16 km a příští rok to bude o 4 km méně… 🙁
Letos jsme otevřeli cca 33 km dalnic a příští rok to bude cca 21 km. V roce 2022 se bude otevírat zhruba 75-85 km dalnic, podle toho, zda se neobjeví v čase realizace nějaký zásadní problém, který by některou ze staveb zdržel.
loni 4 km?
rozšíření 1/3 na D3 a 1/48 na D48 nepočítejte.
takže jsme na 20 km v průměru za rok?
kdy už bude líp?
Krok k dálničnímu spojení Wien – Breslau? A co na to v Brně – Bystrci?
Bystrc to chce do tunelu. A změnili vedení D43 na normální silnici 4 pruhy. S jinou trasou. OSTUDA OSTUDA OSTUDA!!!! SEVEROJIŽNÍ SMĚRY nám nějak nejdou stavět.
Spíše naopak. Se ze strany investora je již dávno navrhováno „zatunelování“ stávající komunikace přes Bystrc. Jinými slovy by zmizla pod povrch ta dálnice, co tam je. A aktivisté? Samozřejmě dále trvají na tom, že tudy žádná dálnice nepovede:-) Druhá věc je, že tranzitní význam D43 je minimální. Na sever to pořádně nikam nevede a ještě hodně dlouho nepovede. Je to především severojižní obchvat Brna.
Další dálniční archeo-snílek. Jižně od Klodzka nikdy dálnic nepovede, tak nechápu, proč se držet toho archaického vedení D43 někde na východ od Moravské Třebové. Nejlépe by bylo se zaměřit na co nejpřímější spojení Brno-Pardubice, tj. západně od Svitav.
Asi neřeší Andrejův investiční plán a místo toho staví .
Kolikpak asi měli studií proveditelnosti a kolik vzácných brouků a plevelů museli přestěhovat.
Počítám, že studii proveditelnosti mít museli, když je to základní předpoklad jakéhokoli projektu.. no a k tomu druhýmu – chápu, že jste tupoun nedohlédnuvší špičky vlastního nosu, což tu dokazujete dnes a denně, ale hýkáte tu blahem nad zemí, kde ministr životního prostředí vyzývá k zabíjení kriticky ohrožených druhů a kde je možný, aby majitel továrny na hajzlpapír, kterej sponzoruje vládnoucí státostranu, může na ten svůj hajzlpapír kácet stromy v Bělověžským pralese (co to je, to si dohledejte).
A já si myslel že jsi jako místní hejkal zaspal :)))
Prosim tě, ty ani nevíš, co to „myslet“ znamená.
No ale je štěstí že máme tebe. Ty vždy myslíš i za ty nemyslící a to je klika.
Nekoupí od nás „staré“ mýtnice? Jinak pozitivní zpráva i pro české dopravce
Tak dálnici mají
A řídit se už naučili?
Bydlim stridave Brno/Wien , dost cestuju jelikož mám dodavatele v Polsku a v Německu, tudíž mám možnost srovnání. Situaci na polské straně mě osobně přijde mnohem bezpečnější než na české. Jezdím hodně často po A1 a nový úsek z Pyrzowic do Czestochowe a poláci nejezdí zdaleka tak agresivně, nevyblikávají, nelepí se na zadek auta jak to s oblibou praktikuji ćecháčci (samozvaní nejlepší řidiči na planetě). No a o infrastruktuře v PL nemluvim, tam by se češi měli jít učit,kvalita dálnic (až na pár vyjímek) čistota a údržba odpočívadel atd…
Možná Poláci doma v autech s registrací PL jsou slušnější , ale Rozvadov – Náchod po D5 a D11 je ukázka spěchajícího kvanta aut s registrací jak PL tak D a s lepenim se na kufr mám bohaté zkušenosti . Nejlépe se mi v poslední době jelo po dálnici z Mét do Lucemburku. Jak Lucemburčané tak Francouzi řídili své vozy všech cenových kategorii od Renoltiku k Maseratti podle pravidel , slušně a plynule.
No vidíte. Já jel v září po A12 z Innsbucku a připadal jsem si jak na demolition rallye. Žádné odstupy, žádné blinkry, totální hrůza.
na co blinkry? IQ se vyzna howadu nepomuze ani miilion světel
Jel jsem tam mockrát. Tam jedou všichni stejně pomalu. Pohoda.
Poláci jezdí už jak Němci. Češi jezdí blbě jak rusové. Pomalu a divně
Malinkou kaňkou je pak už jen fakt, že se tak stalo s cca. ročním zpožděním kvůli problémům na straně stavební firmy. I tak je to pro západní Polsko velký skok kupředu. Doteď tyto 150 km vzdálené metropole spojovaly jen přecpané státní silnice (DK). Jak se projeví naplno ekonomický potenciál po vybudování rychlého spojení, to známe i z Česka. Navíc tato cesta na jih otevře vrata dokořán střednímu a severnímu Polsku. A česká infrastruktura není připravená na to, aby pobrala všechny ty, co budou projíždět ať už za prací do Rakouska, nebo na dovolenou k Jadranu. Skvělé také je, že paralelně… Číst vice »
Ale proč by jezdil vlakem, když má vedle dálnici? Navíc se tím opět podpoří vznik vnitřních periferií a bariér v krajině. Nevím, co je tak skvělého na tom muset jezdit stále dál.
Protože většinou si to auto k tomu pořizovali aby nebyli odkázáni třeba na vlak. Říká se tomu svoboda pohybu.
My jsme ti úplně poslední, kteří můžou kritizovat něco, co výstavby dálnic týče.
Pokud teprve teď spojili dvě skoro půlmilionová města, tak bych to jako něco k obdivování neviděl. Navíc 50 km ve 40 milionové zemi není totéž co 50 km v 10 milionovém Česku. Ale pozitivní zpráva to je, to rozhodně.
A v letech 2009 – 2014 zase spojili Lódz a Wroclaw, cca 210 km. A já se ptám, budeme my mít a za pět let dokončenou D3, D52, D35 a pražský okruh ? Myslím, že ne :o(
Spíš bych sledoval jestli bude dřív D11 napojená na S3 na hranici s Polskem nebo v září nově schválená S6 od Bolkowa přes Walbrzych do Wroclawi. Což je pro Čechy velmi dúlezitý směr a mimo jiné i rychlé napojení Wroclawského letiště. K té S6 nemají ještě ani čáru v mapě, ale předpokládají uvedení do provozu za 8-9 let, což znamená 2027-2028.
https://n-6-8.dcs.redcdn.pl/file/o2/tvn/web-content/m/orig/p121/i/7ca57a9f85a19a6e4b9a248c1daca185/79c9a068-3451-40ce-8ac6-6111be0f2d05.jpg
S5 samozřejmě, jsem se překlepl.
D11+S3+S5 by mohla být alternativa Náchodu
Asi ne, ale máme zbrusu nový investiční plán.
Pozitivní jak v čem. Více aut, více ježdění, více válek o zdroje. A chudá opuštěná místa. Ono každé „bohatství“ se musí vzít odněkud, hmot a energií je zhruba stále stejně. 🙂
Že bychom třeba s polákama válčili o uhlí nebo jablka? To je dobrá myšlenka. Zatím jsem u dálnic viděl efekt opačný, pracovní místa vznikají tam kam příšla autostráda, žádné hromadné vystěhování se nikde nekonalo, což se o nějaké kozí dráze nedá říct.
Samozřejmě, tak například domy. Domy by se stavět neměly. Dům je „bohatství“ a to se musí odněkud vzít. A proto v Africe nemají kde bydlet − západní civilizace jim ukradla domy.
To je ale kravina, žejo?
ani ne, západní civilizace (kolonizátoři) ty země vycucaly, rozeštvaly a nafedrovaly je zbraněma – výsledek máme v Evropě…
Ale houbelec. Celkový efekt koloniální éry byl pro mateřské státy vesměs záporný. Možná tak ještě ten genocidní šílenec Leopold Belgický na tom vydělal, jinak to byl ztrátový podnik.
Cože co? 😀
velmi rozumný vhled, na jedné straně „greténismus“, na druhé spotřeba a růst … LIKE
Jasně. Oni totiž Poláci mají 4x větší bagry i lopaty.
No, tak Ostrava s Brnem, dvě půlmilionové aglomerace, byly spojeny 4proudou silnicí taky teprve nedávno. A dálnice mezi těmito městy je pořád stavěna stylem krok-sun-krok.
Kluci polští jinak pochopili slogan. My nemluvíme, my makame.
To si ale nesmíte vybrat jenom jednu oblast, ve které jsou rychlejší. Mohu vás ujistit, že lidé tam si stěžují úplně stejně jako my tady.
hmmm? na politiku, pouze … mám tam rodinu …
Dobrá práce 👍
Jak to jen dělají?
Mohli by nám třeba poradit, jak se to má dělat?
Odpovím si sám.
Ono by to stejně nepomohlo.
Třeba tak, že ihned, když se schválí záměr, tak vám polský stát zabaví/znárodní váš pozemek a můžeš už se jen soudit o cenu. Chtěl byste to tak?
ano, chtěl. Nevidím důvod k několika letým či desetiletým dohadováním jako Hradce nebo Tábora. Stejně to vždy dopadne tak, že se pozemek dostane do vlastnictví státu a jenom nás to stojí peněz na soudy a zdržení.
Státní úředník se nedostavil k soudnímu jednání. Bez omluvy. Ale za svini je Havránková.
Havránková chce od začátku to samé, státní úředník to 20 let odmítá akceptovat a pokusí se s Havránkovic rodinou už zas zatočit po bolševicku. Za což může pochopitelně Havránková.
To je veľmi zavádzajúce, až nepravdivé tvrdenie.
Korektné je maximálne tak tvrdenie, že vyvlastnenie je rýchlejšie než u nás.
A na tom nie je nič zlé, pretože aj u nás bude pozemok nakoniec vyvlastnený, vždy to tak skončí, vždy sa nakoniec len dohaduje/súdi o cenu, akurát všetko trvá o mnoho dlhšie.
Ano, chtěl. Chci mít dálnici za zahradou. Mám rád dálnice. Klidně za ní budu i platit a jezdit po ní.
to ale u nás už platí víceméně taky.
95% pozemků stát normálně vykoupí, zabavení a znárodnění je je až poslední možností a málokdy se jedná o chudého zemědělce, ale zpravidla největší problémy dělají obyčejní kšeftaři s půdou nebo lidi které prostě jen baví dělat problémy.
Buďte ujištěn, že minimálně půlka místního osazenstva by to tak chtěla a půlka z tý půlky by ještě pro jistotu oběsila majitele, aby nemoh nic brzdit ani ex-post.