Poláci poslali do Česka svoji nejrychlejší lokomotivu na testy, zvládla už 240 km/h

Lokomotiva E4MSUa-002 ve Velimi. Foto: VUZLokomotiva E4MSUa-002 ve Velimi. Foto: VUZ

Lokomotiva má být schválena pro provoz v Česku.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Juřen

NEWAG? To je ten výrobce, který do diagnostického softwaru úmyslně implantoval poruchy, aby více ždímal své zákazníky?

Xaver

Poláci vyrábí lokomotivy na 240 a Škoda neumí pořádně vyrobit ani na 200…

Y.K.

Má taky zadní vrátka v řidicím systému? 🙂

vjkm

Na tři systémy to má v dnešní době málo sběračů, ale možná se inspirovali 380.

tarten

Nejde ani tak o napětí, ale o povolený materiál a rozměr ližiny, což se v různých státech liší.

král j

To bude konkurence pro Škodu 109E.

Josef Pešek

I nebude. Projekt 109E již dávno skončil.

JGR

ten projekt se nepovedl, škoda

Leinad

Mám dojem, že Škoda na 109E docela vydělala.

vlachjan

Já si myslím, že to až takový vývar nebyl a to i přes smluvní pokutu. Vývoj lokomotivy rozpočítaný na pouhých osmadvacet vyrobených kusů, z toho tři různé varianty, a to včetně přepracování návrhu ve značně pokročilé fázi projektu…

tarten

Samozřejmě nebude, tenhle mrtvý projekt už nezaznamenal koupi přes 10 let a všichni předchozí kupující ho vyhodnotili tak, že nikdy neobjednali další sérii.

Otázka spíš je, jak bude konkurovat Traxxu nebo snad i Vectronu.

Hala D

A co Češi? Taková to byla lokomotivní velmoc a dnes? Nechtěl by tady někdo založit další lokomotivku?

Josef

Když mi dá nějaký fond sponzorák půjdu do toho

Jiří Kocurek

Začni, ať se pak nechlubíš cizím peřím.

Hala D

Ono se těžko něco buduje, když je půlka průmyslu prodaná a čtvrtina po krachu. A celej průmysl komplet poznamenanej bolševikem. A když třetina Čechů žije podle hesla #nejde, druhá třetina podle hesla #drahé a poslední třetina #nepotřebujeme.

Jiří Kocurek

Právě ses zařadil do té třetiny, která se vymlouvá proč to #nejde. Předtím si chtěl zase likdivovat firmu v Dolní Lutyni, takže si byl #nepotřebujeme.

Co CZ Loko, jaktože to dokázali oni?

Hala D

Vzhledem k tomu, že jsem poměrně aktivní v těžkém strojírenství, tak asi netrpím nemocí #tonejde. CZ Loko samozřejmě fandím, ale klidně by mohl být i někdo další. Nemyslím si, že za socialismu se u nás dělaly špatné mašiny. Laminátky, plechovky, bardoty pořád spolehlivě jezdí. Samozřejmě v první polovině 20. stol jsme byli lokomotivní elita.

PvvS

Hmm, když se tu vyráběly plecháče, tak o pár kilometrů dál se už u DB vyráběly asynchronky řady 120. Vícesystémový tyristorky už koncem 60. let.

Hala D

No a co jako? Copak tady obhajuju bolševiky? Válečné československé lokomotivy byly dost konkurenceschopné.

PvvS

Ale nebyly. Pouze vylepšená rakouská konstrukce.

Josef Pešek

Velevážený, ani v 1. polovině 20. století jsme žádná elita nebyli, ale Německo ano. Ani v trakci parní – rychlíkové 05 a 06 versus mikádo, v motorové létající Hamburčan s Vmax 160 km/h versus Slovenská strela a v elektrické trakci stovky km elektrizovaných tratí a elektrické rychlíkové lokomotivy BR 118 s Vmax 150 km/h versus srandovní provoz v Praze. Moc čtete Železničář, Obzor a ČD pro Vás.

PeDazOl

Přesně tak, předválečné Německo bylo železniční špičkou, to si jen my malujeme jak jsme byli úžasní… Ne, nebyli, je třeba si přiznat výkonnost a technologie hospodářství ČSR a Německa, neporovnatelné…

Hala D

Ve dvacátých a třicátých letech bylo Československo 9. nejsilnější ekonomika světa. Dá se to dohledat.

Jiřik

Tak dohledávejte. A hlavně dbejte na to, zda se tam píše o roku 1919, 1922, 1926, 1933 nebo 1938 – v každém z těchto let byla naprosto jiná ekonomická situace.

Swariner

Tyhlety mýty o elitnosti průmyslu za bolševika, živené poctivými nostalgiky a odborníky typu F.R. Čech jsou koukám zažrané hodně hluboko.

Hala D

Přečtěte si znovu pozorně co jsem napsal o první polovině 20. století kdy jsme se v průmyslu řadili k technicky nejvyspělejším zemím. U nás byl Křižík, Kolben, Kaplan, Baťa, Škoda a mnoho dalších. Komunisti z toho dlouhou dobu těžili a do 90. let přivedli ekonomiku na buben. A prosím, když konstatuji, že laminátky dosud jezdí, tak to taky svědčí o kvalitě produktu. Mýtus to fakt nebude.

PeDazOl

To že dnes jezdí laminátky značí leda jen to, jak uboze výkonná je ekonomika Česka, že negeneruje dost peněz na obnovu lokomotuvního parku dopravců za moderní a mnohem ekonomičtější stroje.

MHD

Češi se nenechají zmanipulovat titulkem.

PS: Lokomotivku vyvážející lokomotivy do několika zemí Evropy tu máme.

Jiří Kocurek

Škoda Auto prodá víc automobilů v Německu než v ČR.

Pokud chce někdo tvrdit, že tam vývoj neexistuje, tak tím jenom dokáže světu, že se o to v životě nezajímal. https://www.skoda-kariera.cz/profese/technicky-inzenyr

Permonik

Co je přesně na myslí? Se trošku nechýtam.

tarten
Permonik

Jo aha. Uplně jsem zapomněl. To by sedělo.

PeDazOl

Co třeba vy? .-)

Odpadlik

Škoda že v článku není víc detailů – podpora ETCS nebo jaké motory to má apod…

Bubák2003

No,poněvadž je to menší sestra Dragona,tak ETCS od Siemensů,trakčáky ABB,,trakční výzbroj Medcom.

Bubák2003

Jinak to bude takový polský Traxx(ovládání,koncepce pojezdu…..velmi zjednodušeně řečeno)

Pavel

Dříve Škoda vyvážela loko do všech zemí východního bloku a teď my kupujeme všude okolo(Siemens, Pesa) a naše strojírenství šlo do kopru. Smutný příběh kam to došlo.

Joe

Pletete si tržní vývoz s „nuceným“ vývozem RVHP kdy nic lepšího na výběr nebylo.

Novotny32@email.cz

On ten tržní vývoz je leckdy důsledkem likvidace konkurenta.

Jiří Kocurek

Tak až zas bude Škodovka vyvážet do Polska vozy Metra, tak se nezapomeňte ozvat, jak je to špatně.

Pezos

Navíc to v některých případech byly křápy zoufale zastaralé už v den výroby. Bohužel to některým pořád stačí pro pokřiky „dříve bylo líp“.

Martin

No prave, na vychode bylo jasne urcene co kdo bude vyrabet a dodavat, na vyvoji, technologiich a kvalite moc nezalezelo, ani na tom, ze je to zastarale.
V roce 1990 se to ze dne na den stalo neprodejnym… a to nemluvime o obri prezamestnanosti v danych firmach, kteri nemeli do ceho dloubnout, a casto to byla defacto rucni prace, coz znamenalo navic obrovske naklady..

Kuba2

Jasně, proto ty socialistický lokomotivy jezdí dodnes, kupují je ve výprodeji soukromníci, dokonce se do nich dosazuje ETCS (130, 242), zatímco jediné porevoluční lokomotivy se dopravce snaží prodat někam do Turecka. Tak ještě tu o Karkulce.

Stráťa

V den výroby? Nevím jestli u lokomotiv ale obecně u socialistických výrobků platí že to někdy byly i roky před začátkem „vývoje“.

PvvS

Když on to na západě nikdo nechtěl ….

Jiří Kocurek

Škoda 120 byla na západě jako zjevení. Pohon zadní nápravy a motor vzadu, no hotová 911! A ten vývoj okolo Renault Saviem, to nebyla žádná montovna!

Polovodiče? Tak těm se vysmíval i soudruh Jakeš, buržoazní pavěda!

Pezos

Soudruzi, nebudeme vyrábět nějaké polovodiče, my si počkáme na celovodiče!

Peeetr

No jasně „vtipálku“. Až na to, že dnes je vlastní návrh a vývoj čipů v celé EU nejvyspělejší v Nizozemí a pak v bývalých socialistických oblastech v německém Lipsku a českých lokalitách bývalé Tesly.

Y.K.

No je vidět, že to mu „rozumíte“.
V Nizozemí není vývoj čipů, ale osvitových jednotek pro wafery a není to v EU, ale globálně, nikdo nic podobného nemá.

No a to ostatní je celkem dobrý vtip. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_semiconductor_fabrication_plants

Kubrt

Takový krátký příspěvek a tolik nesmyslů.
1. Nebyly to všechny země východního bloku. Byl to CCCP, Bulharsko a trochu Polsko. Ostatní země šly cestou licencí západních výrobců (Rumunsko, Jugoslávie, Polsko) nebo vlastní cestou (NDR, Maďarsko).
2. Na západ se ČSSR železniční vozidla neprodávala, protože byla nekonkurenceschopná. Soudruzi by devizy jistě uvítali.
3. ČR je v podílu průmyslu na HDP na světové špičce, spolu s Běloruskem a Polskem. Je otázka, jestli to je taková výhra.
4. Český průmysl je na strojírenství založený, ostatní obory jsou slabší v porovnání s jinými zeměmi.
5. Čeští výrobci železničních vozidel jsou stále v Evropě vidět.

kix

tak jugoslávie nebyla v rvhp, takže ta to neměla určeno

mcerny_ta

Tak hlavně se taky ten náš protěžovaný tuzozemský suprčupr výrobce se svým Emilem odstřelil tak nějak sám, že…

Johnny89

A co jsme měli vyvážet? Třeba Bastardy? 😀
Měli na Západě všechny přesvědčit, že lokomotiva nemusí být spolehlivá a že není nad odporovou regulaci? A k tomu, že lepší, nežli rekuperovat, je topit srnkám a zajícům podél trati?

Jiří Kocurek

Tak řada 363/362 byla plně srovnatelná se západní produkcí (5 MW, 160 km/h) jen se nesměly uvádět hodnoty a jednotky, ani v závorce. Muselo se tomu věřit, jinak mohl mít člověk problémy, jeho děti problémy ve škole…

Radim

363 – 3480kW (ss), 120km/h, 362 – 140km/h a ten samý výkon… nekecejte tady nesmysle

Josef Pešek

Myslí to ironicky, aby ukázal na tu světovost výrobků Škoda.

350.009

V tej dobe už veselo behali 163/263/363 a skúšal sa prvý prototyp Asynchrona 169. Bastardy a ČS7 (posledné vyrobené cca 1998) boli odporové, lebo tak zákazník chcel. Inak Poliaci ešte v deväťdesiatych rokoch chrlili posledné EU07 a EN57 (obe sa vyrábali vyše 30 rokov…) a ešte v roku 1997 vyrábali odporové EP09 a ED72.

PvvS

Když se tu vyvíjela řada x63, tak mimo východná blok už asynchron nebyl žádná novinka.

Kuba2

Bastardi jsou dost podpásovka, koncepce byla daná požadavky DR. Škoda uměla i modernější řešení.

Josef Pešek

Proč koncepce sakra? Soudruzi z NDR chtěli lokomotivu těžkou 84 t (hmotnost Traxxe), nejlepší fabrika jaksi nedokázala nic lepšího vymyslet. Proč se soudruzi z NDR neobrátili na Siemens, když si v té době domlouvali čtyřtaktní motory pro Wartburg a Trabant? V roce 1988 už se se Západem čile obchodovalo.

Josef Pešek

A tu sériovou výrobu z roku 1991 za západní marky klidně mohli stornovat. Škoda, že sloučení DB a DR přišlo až v roce 1993. Znovu připomínám památnou jízdu lokomotivy Siemens 5,6 MW/200 Km/h v roce 1990 na rychlíku České Budějovice – Praha.

kix

ano smutný příběh kam až naše strojírenství bolševik dostal..

Vrabec na střeše

Ty naše nejsou sice nejrychlejší, zato stály 2x tolik.

dzejejc

Hezká loko, hodně úspěchů přeji…

Martin

Skoda, ze to neni Skoda… kazdopadne rychlejsi nez pinda…

MajsterN

Tak zrovna vybírat mezi pokusy ze Škody a nebo místo toho dostat rovnou sabotážní Newag…prostě přiznejme, že doménu lokomotiv radši nechme Švýcarům a Němcům.

Martin

Mate sice pravdu, ale kdyz to vzdate, tak se nikdy nikam neposunete, a idealni je vzit co uz existuje a vylepsit to tak, ze z toho je novy vyrobek… i za cenu vyuziti cizich patentu…

PeDazOl

Holý ekonomický nesmysl….

Jiří Kocurek

Ekonomie u šotoušů? 😀 😀

Martin

No, to co provedl newag je takovy prusvih, ze bych od nej nic nekoupil…

Jaaa

Pinďa jel přes 250, aby mohl mít 230.

Jiří Kocurek

Kde? Rekord na českých kolejích je 237 km/h. Což je vcelku zanedbatelný rozdíl, protože provozní rychlost to bude mít v ČR stejnou ještě přinejmenším 10 let.

Addams

Pind’a je vyrobeny pro provoz rychlosti do 230 km/h, ovsem musi byt k tomu zpusobila trat. To, ze takova v Cesku neni, neni problem soupravy, ale (manazera) infrastruktury.

vbb

Ale pomalejší než 380 (znalí vědí 😉 )

asdasdfsdfasd

Snad jim newag při testování omylem vzdáleně nezapne nějakou tu poruchu.

Alibaba

Zase by mohly změřit nějaké tajné vysílání, kdyby měřili elektromagnetickou kompatibilitu. 🙂

JiP

Polaci jedou, pekna lokomotiva. Navic pri objednavce 90 ks se dobre rozpusti naklady na vyvoj, ne jak CD kjeste nedvano vse nakupovali temer kazdy kus zvlast.

Radim

Nojo, Polsko je 4x větší, tam se 90ks lokomotiv nakupuje „lépe“, když jsou kde „udat“

vlachjan

Vždyť je tu hned vedle článek: Deset Větroňů na leasing, padesát Větroňů na leasing a dalších padesát vlastních. To je stodeset mašin. A ČD předtím daly galantně šanci i tomu domácímu průmyslu: Dvacet Zápotků budiž toho dokladem. Jen se ukázalo, že tudy cesta bohužel nevede.

Michal82

Hezky stroj. Uvidíme, jak bude spolehlivý.

Mykola

No 380 to snad nebude.