Poláci jsou blízko velké dálniční zakázky v Česku. Budimex nabídl v tendru na D35 do Litomyšle nejnižší cenu
Vizualizace úseku D35 Džbánov - Litomyšl. Foto: ŘSD
Cena v tendru klesla o miliardu korun proti předpokládané hodnotě.
Upřímně jsem rád za tuto konkurenci. České společnosti a firmy jenom pakují ale výsledky ohromující nejsou. Třeba u nás před barákem cesta dva roky zpět opravovaná, otevřena 5 měsíců po termínu a pořád se tam něco opravuje. Doufám, že Poláci ukážou, že umí stavět levněji a kvalitně. Rád bych podpořil českou ekonomiku ale bohužel ta ukazuje, že nás dokáže jenom ždímat ať už co se ceny nebo kvality týče.
Které české společnosti ? Jediná velká česká společnost to má zakázaný. Většinu staveb u nás staví francouzské, rakouské, německé nebo švédské firmy.
Jasne, a ti asfalteri a bagriste jsou svedi. Jdete se vylestit
A teď nám Poláci ukážou, jak se mají stavět dálnice: svižným tempem, kdy se pracuje třeba i na směny a o víkendech, nebo minimálně o sobotách. Nepředraženě, bez dalších pijavic. A kvalitně, ne že se kus dálnice nedlouho po zahájení provozu zvlní apod…
Co to je za blbost? To si jako myslíte, že si firmy staví, jak se jim chce? Staví podle podmínek, které jsou stanoveny ve smlouvě. Vy snad máte pocit, že tady nejsou dodržovány smluvní termíny (kromě nějakých výjimek zpravidla způsobených objektivními důvody)? Mimochodem, doporučuji sledovat nějaké, třeba youtubové kanály o polských dálnicích. Zjistíte, že tam mají rovněž značné problémy. Určitě rychlost výstavby je obdivuhodná (i když za cenu, kterou bychom tady asi platit nechtěli – třeba způsob získávání pozemků), ale určitě není prostor pro bezmezný obdiv Polska.
Budimex, máte někdo s firmou zkušenost? Název jsem někdy slyšel, ale netuším, zda staví s problémy či nikoli.
Jestli bude výsledek solidní, jen dobře, aspoň bude vyšší tlak na cenu.
Dobrá volba pro vás sousedi.Největší stavební firma v Polsku s největším počtem rychlostních silnic.Pracují rychle a dobře.
Podle jejich webu předávají 80% zakázek před termínem… Slušný výkon.
No ty naše firmy taky kvalita není 100% , za komunistů Poláci stavěli v ČSSR kvalitní cesty
A teď je tam staví Metrostav.
Tady máte vše: http://www.budimex.pl/cz Je to jedna z největších stavebních společností v Polsku, navíc kotovaná na burze ve Varšavě, takže naprosto transparentní hospodaření. V Česku není na veřejném trhu ani jedna stavební společnost…stačí…? Jaká jsou pravidla pro vstup na trhy CP a co vše je nutno splnit si dohledejte. Zdá se že po úklidu na ŘSD už je možné skutečně soutěžit zakázky volně a s pozitivním vlivem na cenu. Hurá!
Dceřiné firmy zahraničních firem obvykle kótované na burze nebývají. Jejich matky však ano. Stačí?
Umíte číst? Jste hlupák, nebo ho ze sebe jenom děláte? https://m.budimex.pl/cz/o-spolecnosti-budimex
Díky za info, i ostatním.
Jsem zvědav na stavbu a výsledek, vypadá to každopádně zajímavě.
skvěle ,jestli dobře počítám vyjde 1 km cca 400 milionu.Když sleduji naše jiné stavby bývá to výrazně více, takže hurá do toho kluci polský.Očekávám ale , že to někdo napadne ………binec nám v tom tady přece někdo cizí dělat nebude.
Výrazně dražší už dnes stavby nejsou. Vše se pohybuje lehce nad 70%
A díval jste se za kolik byly vysoutěžené jiné stavby na D35 či třeba D55? Nebo za kolikse stavěla D11 tj. ve srovnatelném rovinatem území? Obvykle se pohybujeme kolem 300-350mil.Kč/km takže tady teď nic co bylo nějak levnější… Jo samozřejmě D0 bude stát 1mld.Kč/km ale to je něco jiného
co ty mínusy? proklikal jsem letáky aktuálně budovaných dálnic na D6, D55, D35 a všude se pohybujeme mezi 250-350 mil. Kč/km jedním z příkladů třeba D55 Babice-Staré Město včetně velké MUK s cenou 330M/km https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/449/infoletak_d55-5507-babice-stare-mesto.pdf
Polská nabídka ničím nevybočuje, jiné nedávno tendrované stavby se soutěží kolem 70% odhadu, tady je to 76% a druhá nejlevnější nabídka je na 78%
Zlevnění žádné nebude, Poláci sem žádné lidi nepřivezou protože se to nevyplatí. Cena práce v PL a CZ je zhruba stejná, v případě vyslání vlastních pracovníků se vám ty lidi ale dost prodraží. Hlavní důvod proč tady Budimex je, že honí obrat právě kvůli tomu že je na burze.
tak hlavně na těch dálnicích dělnické profese zastávají ve většině cizinci z východu (Rumuni, Ukrajinci, Bulhaři, Turci, ale i dost Poláků) a převažují na českými pracovníky, nebo toto alespoň byla realita u Colasu a nemyslím si že by to jinde bylo jinak… V dnešní době je sakra problém sehnat takové lidi
Sehnat lidi na stavby je problém tak od roku 1950 dále, vy „dnešní dobo“.
Na železnici by měli tak leda novou studii
Ano, reálná konkurence snižuje ceny. Třeba se toho jednou dočkáme i na železničních stavbách.
Doufám, že ano. Budimex v Polsku staví dálnice i železnice včetně nových VRT, už více než 50 let, umí vše včetně obřích mostů a hydroinfrastruktury na moři, mají techniku i lidi. Reference a zkušenosti mají, takže je jen otázkou času, až začnou soutěžit české zakázky v objemu který je pro ně zajímavý.
No proč ne? Pokud to zvládnou v dobré kvalitě, ve správný čas a levněji, jsem jenom pro, abychom zvali i zahraniční firmy.
Jen by to bylo potřeba víc u železničních staveb.
Aneb jak se v ceskych kotlinach skoncilo rikat „Nechme to postavit Nemce“ a zacalo rikat „Nechme to postavit Polaky“… 🙂
Drzim jim palce!
Budimex patří do španělského koncernu Ferrovial-Agroman, ne? (Takže je polský, jako třeba OHL ŽS je česká firma. Tedy spíš ne.)
Těch akcionářů je tam víc. https://www.budimex.pl/cz/o-spolecnosti-budimex/akcionari
Nevím, jaký smysl má toto v dnešní době řešit, ale když už, tak by to mělo znít „polská firma s akcionáři z celého světa“ – no, já osobně zůstanu u toho „polská firma“ – vzešla z Polska, v managementu sedí Poláci..
Název koncernu je v souvislosti s dálnicí až paradoxní – její stavbou podnítí další přechod dopravy z kolejí, zabírajíce přitom dosud úrodná pole.
Jakých kolejí? 010 je v tomto okamžiku tak jako tak přetížená a moc víc nákladu tam procpat nejde.
Ferrovial 50% – je jen finanční investor. Zbytek patří Polákům. Společnost provozuje svou hlavní činnost v Polsku a platí zde daně. Všechna strategická rozhodnutí dělají také Poláci, kteří firmu řídí.
třeba pojedou bomby jak u nich v polsku, tam jakmile se staví, tak se opravdu staví, co třeba se zúčastnit i železničních zakázek?
Což ovšem není nějaká superschopnost polských stavebních firem, ale výsledek přípravy a financování.
Však ne železnici míří Polská firma.
Jakmile se staví, tak se opravdu staví…. Myslíte, že tady předvede svojí jedinečnou schopnost a bude tu stavět? Nevídané.
Skvělá zpráva. Vzhledem k předpokládanému značnému zvýšení km dálnic ve výstavbě bude potřeba i navýšit kapacity stavebních společností. Náš malý stát by to nemusel sám zvládnout. A může to mít i pozitivní vliv na ceny.
Stavby nerealizuje stát, ale soukromé firmy. Trh si s tím poradi. Koneckoncu, současný trend, kdy jsou nabídky pod očekávanou cenou (platí pro silniční stavby) naznačuje, ze firmy mají spíše hlad po zakázkách než nedostatek kapacit.
Ceny pod ocekavanim neni zadny trend ale nepruznost pravidel o vytvareni rozpoctu vuci vyvoji trhu
Dokud stát nezmění legislativu, tak i kdyby teď začali s plánováním nových dálnic, obchvatů nebo železničních spojení, trvalo by to stejně v průměru 10-15 let. Je celá řada liniových staveb, kde EIA byla provedena ještě před rokem 2001 nebo i do roku 2012 a teprve dnes se na tyto stavby vydávají územní rozhodnutí, včetně změněných, protože před 20 lety byly úplně jiné intenzity i technické normy. Pokud mi někdo bude říkat, že základní dálniční síť bude do roku 2030 hotová, tak mu prostě věřit nebudu, a to vzhledem ke komplikované byrokracii a legislativě, kterou tu máme a problémům s tím… Číst vice »
No, a co všechno je ještě ta „základní“ dálniční síť, že… Zatím jsou plány téměř nekonečné. A jinak – problémům spojeným, ne spojených.
Jen takový nápad: Vedle v údolí je taky potřeba liniová stavba. Nechtěl by se Budimex zúčastnit soutěže, byť třeba v konsorciu? Aby se vody trochu pohnuly…
Dobrá Správa není ŘSD.
Monopoly si rozvracet nedáme!
Cizí firma se nesmí přihlásit na železniční zakázku?
Smí, ale nedostane se snadno ke komponentům od zdejších monopolních výrobců. Ale tohle je příliš složitý úkol na vedení SŽ tuhle chobotnici ukončit. Vyhovuje to až příliš mnoha lidem
To on tady pán jenom tak zlobí…
Chrdle Chrdle 🙂 všeho do času, poláci jsou obchodníci, oni to zvládnou.
No, zrovna AŽD s Budimexom predsa spolupracovalo na úseku Poznaň-Wronki…
Veškeré „monopoly“ stoja toliko na tom, že zatiaľ nebolo tej druhej firmy, ktorá by si šla vybehať akceptačné papiere na Správě železnic. To predsa nie je vec, ktorá by bola v moci toho dodávateľa, či?
Ja mám zrovna s týmto procesom osobnú skúsenosť a nemyslím si, že by to ktorákoľvek európska firma nebola schopná zvládnuť.
jo, ale na pražce tuším musí být snad 5leté zkušební období než je povolí jinam než na zkušební úsek
A myslíte si, že to ŽPSV či kto to dodával pôvodne ako jediný niečím podobným nemuselo prejsť? Mimo skúšobný úsek Vás pustia (v podstate Vám ho rozšíria) len je s tým spojené nejaké ďalšie papierovanie. Ostatne teraz už ŽPSV nie sú jediný dodávateľ čo má akceptačné papiere u Správy železnic.
Jistě. Proto jen schválení pryžových podložek od jiného dodavatele trvalo přes tři roky. A mj. si velmi dobře vzpomínám, když Skanska vyhrála velkou zakázku na SŽ, jak byla označena za garážovou firmu. Není to pravěk, ale rok 2012. A G-Híd s reko Zábřeh – Jeseník by mohl vyprávět, jak zrovna AŽD nemělo na skladě potřebné komponenty-))Pardon, pane Kandriku, jako součást tohoto monopolu je vaše veškerá snaha o obhajobu tragikomická. https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/stavite-levne-vyradila-szdc-zajemce-za-opravy-da-o-100-milionu-vic.A120202_1726398_eko-doprava_fih
A od toho pôvodného si myslíte že to tie 3 roky netrvalo? Ja som to tiež nedal za dva týždne, trvalo to takisto roky. 2012 som čerstvo nastúpil, takže tam si vpravde nepamätám čo sa kde riešilo, ale tú dobu keď bol ten G-Híd to si pamätám. To bolo 2014/2015, skončila Bártovo a Kalouskovo vláda, nabehol Sobotka s Babišom a uvoľnili do tej doby priškrtenú investičnú politiku na dráhe. No a výrobná časť AŽD to vtedy strašne ale strašne zaspala. My sme zrovna robili v Chrudimi a nebolo nič, neboli návestidlá, neboli prestavníky, nič. Nakoniec sa tak tak podarilo s… Číst vice »
Jasně a zrovna to vyšlo na tuhle zakázku, to je ale náhoda:)
Vy ma nechcete pochopiť.
To „vyšlo“ na všetky zakázky v tú dobu, dokonca samotné AŽD malo problémy s termínami.
Alebo ako chcete tvrdiť, že AŽD by zavarilo sebe, svojim dcérskym firmám a všetkým ostatným českým firmám (vrátane vtedy ešte nás) len preto aby niekde z nejakej stavby vyšachovalo nejaký G-Híd?
Klement potom na železnici získal myslím niekoľko zakázok, tak toho sa to asi netýka, či?
Naopak, já bych rád pochopil, proč inteligentní člověk ze sebe dělá veřejně takového vola.
Takže po 2015 nenastal stavební boom na železnici? A výrobce komponentů nemohl nestíhat, protožepo hladovýc letech nemohl propouštět?
Možno preto, že si ani nechcete pripustiť, že by som mohol mať pravdu.
Možno nebo určitě ? Která jiná stavba čekala přes půl roku na dodávku od AŽD a proč zrovna tato? Proč vyhovuje AŽD, aby sem nechodil nikdo cizí? A celému ekosystému na tenhle smrádek s desítkami miliard ročně z veřejných prostředků? Povídejte
Pana JKan neznám, ale když jste se ptal, tak například rekonstrukce žst Litoměřice horní nádraží byla ovlivněna zpožděním dodávky technologie přejezdu ve stanici. A myslím si, že zrovna stavba v Jeseníkách a to, co A-Hid s Klementem předvedli….a stavba rekonstrukce STřekov -Velké Březno pod taktovkou Klementa??? Asi není jen tak, že Klement krachuje….
https://www.k-report.net/discus/archiv2015/28/54113-archiv-7.html tu je potom aj nejaká dobová dokumentácia toho nestíhania.
Určite stavba Revitalizace Pardubice – Ždírec nad Doubravou. Tam sme museli prehádzať celý harmonogram a vôbec sa vo veľkom improvizovalo.
A len tak mimochodom, keď teda mali byť Klement a G-Híd tak slávne vyštvaní, ako je možné, že teda im bolo zrazu „dovolené“ dokončiť Střekov-Děčín?
A o kolik se zpozdila Revitalizace Pardubice – Ždírec nad Doubravou a proč tedy nebyla se zhotovitelem rovněž rozvázána smlouva?
A jen tak mimochodem, chápete rozdíl v rekonstrukci jednokolejné a dvoukolejné trati a dopadu na provoz, když se ptáte na Střekov – Děčín?
Ja myslím, že sme to nakoniec dokončili včas, ale naozaj sa vo veľkom improvizovalo, zháňali sa výziskové návestidlá a prestavníky po všetkých čertoch, myslím že až na Slovensku. Tak je možné, že Klement sa k tomu postavil inak a to viedlo k rozviazaniu zmluvy.
Co měl dělat, když mu monopolní dodavatel řekne, že mu požadované nedodá?
To isté čo my?
Tak naposled jsem od nyni jiz zkrachovale stavebni firmy slysel, ze AZD komponenty jiz doda a neblbne, ale zda je to pravda….
A monopol to je stejne furt.
Navic hezky uhnizdeny na malem ceskem trhu, kam zabezpecovaci konkurence bude pronikat slozite (kompatibilita zabezecovacky a naklady na vyvoj pro maly a nejisty trh)
https://www.k-report.net/discus/archiv2015/28/54113-archiv-7.html tu je potom aj nejaká dobová dokumentácia toho nestíhania.
Silnice je pro stát zjevně ve všech směrech potřebnější – ještě by stoupl dosud vesele snižovaný podíl kolejové dopravy, to tak… Výběr zhotovitele na to patrně nebude mít vliv.
To ti nestačil jeden příspěvek, aby sis vylil svojí závist?
Je potřebnější a v uvedeném úseku o to potřebnější, protože zde dochází až příliš často k fatálním dopravním nehodám. Pokud už jen toto bezpečnostní hledisko nechápete, je mi vás upřímně líto. Paralelní trasu k D1 asi diskutovat netřeba.
#Mátljebůh
Jo, když na to má politické zadání a za sebou vládní podporu… Je fajn, že mu to jde, jen škoda, že zrovna v tomto.
Jojo, mít Mátla na ŘVC, tak už někde máme v námořní přístav.
To dává smysl, vždyť Polsko je již jen asi 10 procent od svého cíle ( plán byl tuším na 2100 km dálnic) a jejich roční km přírůstek výstavby dálnic je dlouhodobě asi 4-5x rychlejší než český. V podstatě mají za tři roky hotovo a tak by asi bylo fajn, kdyby polské firmy “ vypomohly“ u nás…
Doba fyzicke stavby neni u nas velky problem. Problem jsou spravne bumazky a slozitost si je zaridit, s tim nam firma co stavi nepomuze.
No při té glorifikaci Polska tady většině lidí uniká, že jsou také 4x větší (jak rozlohou tak počtem obyvatel)
Obyvateli spíš tak 3,5.
A co to mění na holém faktu, že za nějakých 20 let komplet vybudovali naplánovanou dálniční síť?
Nic to na tom nemění, ovšem nezapomínejte také, že při vstupu do EU bylo Polsko v kategorii méně rozvinutých zemí, které v důsledku toho dostali přístup k většímu množství fondů na infrastrukturu. Byli tak pod tlakem, aby ty peníze do určité doby prostavěli, jinak o ně přijdou. Aneb situace v různých zemích je různá, protože v různých zemích jsou různé podmínky. Kdyby byly podmínky jiné, situace by taktéž byla jiná. Navíc jak v Polsku, tak například v Maďarsku, v důsledku situace vznikla i řada nepotřebných staveb.
No, možná, že měli nárok na víc peněz na hlavu, leč pokud by dokázali připravovat stavby tak, jak to bylo léta zvykem u nás, bylo by jim to k ničemu. Je egál, co je donutilo k tomu, aby jim to fungovalo.
Nešlo o peníze na hlavu, ale poměr mezi UE penězi a národními zdroji. Oni v rámci kofinancování dostávali 90% hodnoty projektu. To tady nikdy nebylo.
W Polsce też nie. Tylko projekty prowadzące do niemiec mogły przez krótki czas otrzymać 85%. Średnio to jakieś 30-35%.
Zato nemaji tolil nesmyslnych drevenych rozhleden s vyhledem na kupku hnoje, ktere staly 20 mega kus a po 10 letech uhnily.
Rovnez maji mene pensionu, skolicich center a dalsicb potrebnych baraku
Ostatní (naše) firmy nabídly cenu o 25% vyšší => asi není u našich firem vše ve 100% pořádku.
Zkuste použít matematiku, hmm?
Budimexu nabídl 3,423 mld Kč
Druhá firma je o 100 mil dražší = 3,523 mld Kč
Předpokládaná hodnota je 4,518 mld. Kč. Neříkejte mi, že 3,523 je 100 % z 4,518.
„Roman osobně“ sice neumí počítat, ale vy zase nerozumíte psanému textu.
A čemu že na tom nerozumím? Možná si „Roman osobně“ popletl nabidkovou cenu a předpokládanou hodnotu, každopádně si vyvodil špatný závěr.
„Roman osobně“ na základě porovnání předpokládané a nabídkové ceny mylně usuzuje, že u našich firem není něco stoprocentně v pořádku. Vy mu podsouváte, že uvedl : „že 3,523 je 100% z 4,518“.
Tak není to tak dlouho co všechno vyhrávala Eurovia s +-70 %. Nebo předtím MI. To byl svět ještě v pořádku?
Pokud teď Poláci vstupují na trh, je tu potenciál, že bude tento trend pokračovat…
Pořád se taky srovnává, jak poláci staví levněji. Jeden by neměl být překvapený, když jsou o něco levnější, 75,8 % vs 78,0 % předpokládané hodnoty.
Navíc když chce někdo na nový trh, dává co nejnižší ceny, i za cenu nákladů (i když to asi úplně nebude ještě tento případ když porovnám s ostatními nabídkami)
Mě přijde naopak ten rozdíl pod 5% k druhému místu, naopak důkazem že prostor pro zlevňování už tady není. Obzvlášť když jde o firmu, která měla extrémní zájem tady něco chytit.
Na základě zprávy, že firma Hess Karoserie neuspěla ve VŘ na trolejbusy na letiště, protože Škoda byla levnější, taé usuzujete, že u firmy Hess není něco v pořádku? Tak to prostě chodí, někdo vyhraje, ostatní nevyhrajou. Ostatně těch 100 mega odstupu není nic dramatického.
Evidentně splácal předpokládanou cenu s nabídkovou. To se stává i těm nejlepším z nás 🙂