regio-vlak

Pokyn ministerstva. Správa železnic popisuje, jak skončil výhradní provoz a kdo může na koridor bez ETCS

Lokomotiva 464.202 při jízdě po koridoru. Foto: ČD NostalgieLokomotiva 464.202 při jízdě po koridoru. Foto: ČD Nostalgie

Na výjimku dosáhne zhruba padesát vozidel.

Správa železnic minulý týden vyhlášeným opatřením fakticky zrušila po pár dnech výhradní provoz na vybraných koridorových tratích v Česku pod zabezpečovačem ETCS. I když ještě loni opakovaně tvrdila, že žádné výjimky z provozu nenastanou, stal se přesný opak.

Na koridorové tratě budou po vydání opatření smět vjet historická vozidla, která na rozdíl od ostatních lokomotiv či jednotek nebudou muset mít palubní zabezpečovač ETCS. Jde o pokyn ministerstva dopravy, opatření posvětil i Drážní úřad. Ten je formálně nejvyšší bezpečnostní autoritou na české železnici.

O výjimce informoval deník Zdopravy.cz v sobotu. Správa železnic nyní upřesnila, v jakém režimu bude provoz vlaků bez mobilní části ETCS fungovat.

Konec výhradního provozu pod ETCS na české železnici po 18 dnech. Nostalgie dostala výjimku

„Nepůjde o běžnou jízdu vlaku, ale o mimořádnou přepravu pouze za splnění stanovených podmínek. Musí jít o vozidlo schválené jako historické v seznamu vedeném Drážním úřadem. Výjimka se zároveň vztahuje jen na jízdu s cestujícími během samotné nostalgické akce, ne pro přesun na akci nebo odjezd z ní. Požádat je nutné minimálně 30 dnů předem,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Výjimka pro 50 vozidel

Mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková uvedla, že řešení bylo úřadem schváleno. „Dokud nebude existovat mobilní přenosné technické řešení ETCS, tak je jako hlavní podmínka stanoveno, že v tomto režimu mohou být provozována pouze historická vozidla, která jsou Drážním úřadem uznána historickými podle § 43f zákona o dráhách. V tomto okamžiku jich je zhruba 50. Tato vozidla bude možné přepravovat v režimu mimořádné zásilky tak, jak je specifikováno v opatření Správy železnic,“ dodala Straková.

Podle opatření dostanou výjimku jen vlaky s přepravou cestujících. „Při plánování trasy historického vlaku budou vždy nastavena pravidla tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozu. Zkonstruovat trasu pro takový vlak bude pochopitelně možné jen tehdy, pokud to dovolí kapacitní možnosti v dané lokalitě a čase,“ řekl Gavenda. Podle něj i nadále platí plán na redukci proměnných návěstidel na koridoru díky zavedení ETCS.

Potřeby sektoru železniční nostalgie

Správa železnic uvedla ve svém vyjádření, že výjimku připravila na základě pokynu ministerstva dopravy. To v dotazu, kdo konkrétně tento pokyn vydal, odpovědělo obsáhle, aniž by uvedlo konkrétní jméno. Loni v listopadu se v této záležitosti intenzivně angažoval ministr dopravy Martin Kupka poté, co toto téma politicky otevřel pardubický hejtman Martin Netolický. Už loni uvedl, že se připraví přechodné řešení, než vznikne mobilní přenosné technické řešení ETCS pro historická vozidla.

Jsme s vědomi toho, že zavedením výhradního provozu ETCS na koridorových tratích se situace pro historická vozidla (zapsaná na seznamu) zásadně mění. V případě nyní medializovaného provozního opatření Správy železnic jde o to, že železniční nostalgie se nyní v zimě chystá na svou hlavní sezonu, a musí vědět, za jakých podmínek bude možné v letní sezoně provozovat historické vlaky. Nalezení spolehlivého technického řešení pro palubní část v historických vozidlech s omezenými možnostmi zástavby (hytlák …) vyžaduje delší čas. Bylo nutné najít vhodné provozní řešení, a tím je právě ono opatření Správy železnic. To vzniklo na základě potřeb sektoru železniční nostalgie i objednatelů takovýchto vlaků, jednání s ministrem dopravy a zvážením reálných možností provozu či ETCS samotného,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

O zavedení výhradního provozu se ví přes pět let, řada nostalgických jízd loni byla označena i jako rozlučka s koridorovým provozem. Pro provoz nostalgických vlaků bez ETCS mají jejich provozovatelé k dispozici nadále většinu české železniční sítě.

Tagy Drážní úřad Ministerstvo dopravy Správa železnic výhradní provoz pod ETCS železniční nostalgie
42 komentářů