Pokyn ministerstva. Správa železnic popisuje, jak skončil výhradní provoz a kdo může na koridor bez ETCS
Lokomotiva 464.202 při jízdě po koridoru. Foto: ČD Nostalgie

Na výjimku dosáhne zhruba padesát vozidel.
Na výjimku dosáhne zhruba padesát vozidel.
Jaký bude mít toto rozhodnutí vliv na záměr SŽ odstranit podél tratí s ETCS návěstidla?
Budou potřebovat volné celé úseky mezi obsazenými dopravnami. Budou tedy jezdit nejspíše jen v noci z 24. na 25. prosince. 🤣
Ta nostalgie bude jen výjimečný provoz. Bylo by divné, kdyby dispečeři trvali na tom, že s ní musí komunikovat zrovna pomocí návěstidel, to by bylo nepřiměřeně drahé
a to jako ta nostalie nemusí vědět, kdy má začít brzdit, protože za nějakým bodem už nesmí pokračovat dál?
Tu vyjímku bych definoval jinak – dvoučlenná četa na lokomotivě.
Já bych požadoval extra osobu, co jenom sleduje návěstidla a rychlost vlaku.
Fíra ať si řídí a topič ať topí, ti mají své práce dost.
🙂
Copak jsou všechny historické lokomotivy jen parní??
Tak „řidič drážního vozidla“ ať řídí drážní vozidlo, své práce má dost, a ta extra osoba ať nezávisle sleduje návěstidla a rychlost.
Na podstatě mého nápadu se tím nic nemění.
Prosim Vas se podivejte kolik lidi jezdi. Kolikrat se ani do te boudy nevlezou. Pulka lidi nema ani povoleni na stanoviste nebo jakekoliv opravneni. To bude teprve konec nostalgie! az treba praskne vodoznak a opari to pul kabiny. Na stanovisti maji byt maximalne dva a u rychlikovych lokomotiv typu 387.0 apod tri a tecka!
Dvoučlenná lokomotivní četa je celkem 2 osoby. Vašemu vysvětlení nerozumím …..
Třeba konstrukce trasy do volné kapacity a zajištění dispečera na dohled nad bezpečností jízdy vlaku?
Víte, kde sedí dispečer?
ale návěstidla se mají rušit
díky bohu za ty dary. to se hned příspěvky místních učenců krásně čtou. 🙂
To je k poblití. To je jako by se uzavřela D1 z Humpolce do Brna proto, aby mohla projet kolona autoveteránů.
Dokud budou o železnici rozhodovat šotouši, kteří z nějakého zvláštního důvodu dostali možnost hrát si s vláčky v měřítku 1:1, tak tady bude železnice akorát v hajzlu.
Ne, je to jako kdyby se průběžně uzavírala dálnice od jednoho sjezdu k druhému aby mohla projet kolona veteránů. S tím že ta kolona na každým sjezdu uhne a nechá projet normální provoz. Nebo chcete-li skutečnej příklad, je to jako když se uzavře silnice kvůli sportovní akci.
No tak to si běžte jezdit někam za vesnici a neotravujte normální lidi a firmy platící za služby.
Ano, takové motoristické akce už párkrát do roka probíhají. Dokonce tu máme městské sportovní akce (maratony), které způsobují uzavírku velké části komunikací včetně odklonů MHD. Ale je to omezení jen na pár hodin o víkendu, kdy je provoz menší.
takové motoristické akce už párkrát do roka probíhají
kvůli nějaké motoristické akci někdo dovolí uzavřít dálnici? jako fakt? a kdy se nějaká taková konala naposledy?
Tak tohle je demagogie té nejnižší mentální úrovně. Zatímco uzávěry při maratonech města vyvětrají a prospějí tak nejen přímo účastníkům ale i širší veřejnosti, parní šroty vychrlí z komínů odpornou směs velmi toxických spalin, jaké vznikají při nedokonalém spalování, do přírody z ní také vytečou kilogramy minerálních olejů a jako bonus pokaždé podle trati něco zapálí. Uvnitř toho, co parní šroty tahají sedí lidé, nalévají se laciným alkoholem a přejídají se pseudouzeninami s 30 % masa. Opravdu myslíte tohle srovnání vážně?
Začátek komentáře je spíš blábol/sen či vidina a kolona veteránů na dálnici asi těžko, minimální rychlost 80km/hod.A se sportovní akcí na dálnici si nejsem jist. Snad vyjma kulturně historické, parkoviště na výročí bitvy u Slavkova. Hraní si vláčkama v životní velikosti na koridoru? Proboha proč.
Takže výhradní ETCS zůstává navěky pouze na koridoru a nikdy jinak? Dobře vědět.
Tak to jsem nečekal jaký pozdvižení těch pár nostalgickejch jízd vyvolá…
ono to znamená, že se nesmí zrušit návěstidla a přejít na modro-bílý svět
Ubohost zde některých diskutujících. To jste fakt někteří takový ubožáci, že vám jde o to za každou cenu stůj co stůj zlomit i té nostalgii nohy za těch několik jízd ročně? A neumíte nic jiného, než se ohánět že nostalgie bude snižovat kapacitu ostatním vlakům ? Jako fakt máte aspoň 8 tříd základky? Panebože to snad ne. A víte o čem to celé etcs je ? Světě div se, ale JEN o penězích. O těžkém byznysu nadnárodních firem. Proto ty nekonečné války a debaty. Jen je s podivem, že některým zde je úplně u zadele, že si tady za těžké… Číst vice »
A ty staré dvouplošníky přistávají v běžném provozu na Ruzyni?
Píšu něco ze by pára smrděla v nové hale na ONJ ?? Ne , Píšu o přístupu na infrastrukturu , rovná se vzdušný prostor, když už tedy……
Přesně to píšete: přístup na infrastrukturu.
Infrastrukturou pro letecký provoz je co? No třeba letiště.
S dvojplošníkem si létejte z polních letišť, s Hurvínkem si jezděte po lokálce.
Špatný příklad. Adekvátní je třeba nadrozměrná přeprava po silnici, kvůli které se rozebere kruháč, vypne a odkloní semafor na křižovatce, omezí se ostatní provoz (případně ho řídí policajt). Po průjezdu soupravy se vše uvede do původního stavu a pravidla platí dál.
Ano mohou, nikdo jim v tom nebrání, „jen“ musí mít na palubě „zabezpečovač“ (odpovídač sekundárního radaru, správného typu), nebo si domluvit vyjímku(např. na pořádané akce pro veřejnost na letišti je to běžné) Některé letové prostory jsou holt také v nějakém tom „výhradním režimu“. A taky je to komplikace (nejen)pro veterány. Také platí, že vyjímka muže být řešena např. „výlukou“ (administrativne se na danou dobu změní typ letového prostoru).
Ruzyně je veřejné letiště a tudíž na něm můžete přistát se vším, s čím smíte vzlétnout. Tedy kromě balónů samozřejmě. A pokud máte technické vybavení pro komunikaci s ŘLP. To se ale vejde do větší kapsy.
A co třeba Dny NATO ?
Zatím se teda lámou nohy spíše běžné dopravě, hlavně té nákladní. To pak nějaké podobné výjimky měsíc po zahájení (ačkoliv bylo avizováno dopředu že žádné nebudou a nemůžou být) vyvolávají docela trpký úsměv na tváři…
Pane, nákladní železniční doprava si je láme sama soustavnymi regulacemi, povinostmi, mimořádným tlakem na bezpečnost…propojení na centrální evropské orgány ( ERA ) a podobně tomu též nepomáhají, no a to všechno stojí nemalé peníze, které když se promítnou do nákladů do produktu pro zákazníka, nemá dráha šanci. A bohužel ten poměr výhoda vs nevýhoda silnice vs železnice se jen dal prohlubuje. Holt každá bezpečnost má i své ekonomické limity a opodstatnění. A v případě ETCS jsou to zrovna jednoduché počty . Ale tak naše předchozí i současná vláda se k tomu hrdě hlásí, jediní k tomu máme tak drakonicky názor,… Číst vice »
>A neumíte nic jiného, než se ohánět že nostalgie bude snižovat kapacitu ostatním vlakům ? A ona snad nebude? Ona to projede stejně rychle jako rychlík, a „na blok“ za předcházejícím? >I s Erťákem si tady můžu na silniční koridor ( dálnice) Ale jen pokud splňuje podmínku konstrukční rychlosti alespoň 80 km/h. S historickou vejtřaskou můžete na dálnici? Nemůžete, protože nesplňuje technickou způsobilost pro jízdu po dálnici. Ani 56/2001, ani 355/2006 žádnou výjimku pro provoz pomalých hist. vozidel po dálnici nedávají. >Jdu na aviatickou pouť, ve vzdušném prostoru 80 let staré dvojplosniky bez omezení. Na lokálku můžete s Hurvínkem taky… Číst vice »
Nejde o lámaní nostalgie, jde o budovaní moderní a hlavně bezpečné železnice. Si pamatuji, jak se otevíral Ejpovický tunel a toho kvičení, že tam nebude moci jet pára, že kvůli požárnímu systému. Prostě budujeme čtyři kilometry dlouhej tunel, ale budeme tady diskutovat o tom, jestli tam smí pára. Úplně jak přes kopírák s ETCS.
Zajímavé, jak někteří z toho vyšilují a dělají málem národní tragédii. Asi nikdo nechce jezdit s párou trasu Praha – Olomouc, ale třeba jen Česká Třebová – Třebovice v Čechách nebo kousek na Ostravsku. Tam může dát výjimka smysl.
I ve Velké Británii to zvládli, tak proč né u nás.
https://x.com/steve220459/status/1798792902241403053
Jenže to je nově postavená loko a už se s tím počítalo
Taky jsem měl za to, že Tornado je unikátní případ, protože je to novostavba, ale Britové začali montovat ETCS po vzoru Tornada už i do historických parních loko. Takže nějak to jde.
Ono asi moc lidí od fochu netvrdí „že to nejde“. Jen prostě do toho veterána nechteji cpát něco co tam nepatří a jestě to stojí bambilion….
Berme to z té lepší stránky: v tomhle případě nebude potřeba řešit namrzající čidla.^^
Tak parní lokomotiva,by je určitě i rozmrazila. 😉
Tady je jasně vidět, co je pro ministerstvo prioritou. Ne moderní železnice, ne nějaký přesun nákladní dopravy na koleje, ale železniční nostalgie. Ministr má rád Národní den železnice, kde si zavzpomíná na pikovláčky a těší se na souběžně jízdy mašinky Tomáše a Gordona po koridoru.
Já tam prioritu nevidím, když tohle optření platí jen pro 50 vozidel, který musejí splnit seznam podmínek jako nahlášení dopředu a povolení dostanou pouze pokud bude v tu dobu na trati kapacita.
Kupka půjde stejně brzo do zádele. I když ono to po něm asi nebude lepší personálně.
stejně nechápu trhání návěstidel, když jsou potřeba menší oddíly tak už dávno mohly AB být 4 znaké tak jak byl v Křižanově směr vlkov do reko a tyhle výjmky by jely podle nich..
V Křižanově žádný AB4 nebyl.
opravdu? co takové záhlaví směr Vlkov(Brno)?
mrzí mě jak se tady vyvinula za poslední roky diskuse, jediný nač se lidi zmůžou je dislike, ale argumenty 0
opakovací předvěst opravdu není 4-znaký autoblok
mimo to, další bylo hned za majlontem ve 2.TK před prvním tunelem směrem do Kr.Pole
https://youtu.be/g19OxB6B7ro?si=QSjk7gV0nCdgZSwX
51:28
To není návěstidlo čtyřznakého autobloku ale opakovací předvěst následujícího (prvního) AB na trati, toto neumělo návěst stůj a ani to nemá označovací pás
To je opakovací predvest toho návěstidla za zatáčkou (pardón obloukem). Nemá bílý sloupek ale šedý.
Totéž stále je na Slovensku mezi Lipt. Teplou a Paludzou směrem na Mikuláš.
Dokonce 2x.
To vypadá na opakovací předvěst OPř 1-602 v km 60,640. Indicie: šedý nátěr stožáru, chybějící bílý označovací pás oddílového návěstidla automatického bloku.
Tato opakovací předvěst opakuje návěst následujícího oddílového návěstidla 1-602 v km 60,240, ale neohraničuje traťový oddíl.
Opakovací předvěst se na autobloku vyskytuje zřídka. Patří Vám uznání za všímavost při sledování návěstí. Opakovací předvěst oddílového návěstidla AB bývala (možná ještě je) také u první traťové koleje Bílina – Oldřichov u D. ve směru do Oldřichova, tuším OPř 1-248.
Ani tam, ani u Křižanova však čtyřznakový AB není.
děkuji, máte pravdu 4 znaký AB to není, jen nechápu proč se fakt nezavedl třeba mezi Kolínem a Poříčany..
Protože třeba potřebujete tu žlutou kódovat už 1000 m před výstrahou (kvůli Mirelu).
Na Novém spojení se pořád nemálo fírů rozčiluje, že jim to kóduje žlutou před volnem na 301S, protože pokud je na Sc301 Stůj, tak na Sc301b je výstraha, ale protože od Sc301b k 301S je to jen 700 m, tak to tu výstrahu musí kódovat i před ním, i když na něm je volno.
Za dob PlChu ještě takové debilní nařízení nebylo, takže výstrahu stačilo kódovat 500 m před návěstidlem s výstrahou a před poslední zelenou to normálně kódovalo volno.
děkuji, chápu
Teď už je to díky ETCS passé, ale autoblok ABE-1 je vnitřně pětiznaký, takže by mohl dávat stůj (0 m, před ním kódovat červeně) – opak. výstraha (500 m, kódována červená nebo kmitavá červená) – výstraha (1000 m, žlutá) – předvýstraha / poslední volno (1500 m, žlutá) – volno (2000 m, zelená). Ta předvýstraha by prakticky sloužila jen pro to, aby se před výstrahou kódovalo žlutě na délce aspoň 1000 m (což potřebovaly „rychlé vlaky“) a zároveň aby fíra nebyl matený tím, že mu to před (poslední) zelenou už kóduje žlutě, což se teď děje na tom Novém spojení a… Číst vice »
Jo a ještě doplním, že AB 3-74 a AB 3-88 jsou pouze tříznaké, takže tohle neuměly… 🙁
A ani AB 4-88 není AB 5-88 🙂
Za me je to smysluolna vyjimka pro par jizd. Lepsi nez koumat, kam dat antenu na mašinu nebo to nějak bastlit.
Tak prosím nedělejte z komára vola.
Tak proč se to zavádělo? Si na bezpečnost jenom hrajem.
Kolik takových historických jízd na koridoru je? Vlak pojede za zvýšené pozornosti všech zainteresovaných. Opravdu to nějak zásadně sníží bezpečnost? Nesnižuje ji mnohem výrazně to, že ETCS neřeší posun (viz dnešní Zaječí). Podle mě při posunu dojde k projetí návěstidla minimálně stejně tak často jako při jízdě vlaků.
Za zvyýšené pozornosti tří strojvedoucích a dvou topičů. Bude to stačit?
Generální stop taky neřešil posun a chcete říct, že je k ničemu?
Kvůli čerpání eurodotací. Protože skutečné zvýšení bezpečnosti by měla předcházet analýza nebezpečných rizik a kde, jak a za co se budou řešit.
Zaměřte svoji pozornost na bezpečnost silnic. Tam si na bezpečnost ani nehrajem.
Zavádělo se to pro pravidelný provoz, který dělá 99,9 % provozu na koridorech s ETCS. Když si vezmeme, že nějakým úsekem projede každou hodinu 6 vlaků, je to přes 1000 vlaků za týden. A jedna nostalgická jízda v sobotu je 1 promile. ETCS je pro těch zbylých 999 vlaků.
Takže to jedno promile nemůže udělat chybu? To je jako mít alarm, který funguje jen když jde elektřina, ona přece jde skoro pořád, že. Nechápete význam bezpečnosti.
No a vy zas nechápete analýzu rizik. ETCS taky neochrání vlak, pokud na kolejích přistane létající talíř z Marsu.
Jenže riziko takovéto příhody je tak malé, že ho lze tolerovat.
A s těmi hist. jízdami, kterých je jen pár do roka, je to podobné.
Podobně, pokud alarm nebude fungovat každého 29. února v roce, který je dělitelný stem, tak ho beru, protože v roce 3000 mi to už vadit nebude.
Aby každej Jouda, co má v kůlničce prasátko a bobinu, nepožadoval jezdit po koridoru bez ETCS.
To je tezky, nejdriv se kafralo, ze nebude moc jezdit para, ted se kafra, ze to na to bude vyjimka. Standardni pristup „vsechno je blbe“.
A samozrejme apokalypticky titulek clanku zvysi ctenost.
apokalyptický titulek?
Přesně tak. Je to jako by titulek hlásal „Provoz pražských tramvají skončil“. Při dalším čtení byste zjistil, že včera na jedné trati skončil denní provoz tramvají o hodinu dřív kvůli návozu nových tramvají do vozovny.
Sorry, ale pletete si jablka a hrušky. Výhradní = žádná výjimka.
Tak se nečilte…po silnici se taky pohybují historická vozidla, která nesplňuji nic…a přesto jezdí bez omezení..
na kolejích se pripravují třeba jízda mezistaničně…
Historické vozidlo má testaci na základě komisionální prohlídky, STK a povinné ručení.
Co přesne znamená ono „mezistaničně“? Díky za vysvětlení. To vlak nesmí vjet do stanice? Či to znamená, že by musel zastavovat v každé zastávce a hlásit svou polohu?
Bez palubní části ETCS nebude možné přenášet informace o volnosti následující bloku. V současnosti jsou ještě všude návěstidla, do budoucna nebudou, tzn. že bude muset být volný celý úsek až ke vjezdovému návěstidlu následující stanice aby mohl vlak vyjet na trať. Vlakům s ETCS stačí volný následující blok aby mohli pokračovat.
Traťové ZZ o vozidle ví (počítače náprav nebo obvody).
Bez palubní ETCS nemá RBC (a i ono o něm ví skrz TZZ jen si ho s nějakým signálem nespáruje) rychlost dotčeného vozidla, nemůže mu postat stopku. vozidlo se chová jako bez lokomotivního zabezpečovače.
Jeden vlak mezi stanicema, i tam, kde těch vlaků může jet víc za sebou. To podvazuje právě propustnost tratě.
Obecně by možná stačilo, kdyby nesměl bý před tímto vlakem nějaký jiný vlak, protože ten vlak za ním s ETCS si právě to ETCS už bude dojezd tohoto vlaku hlídat, ale na to by RBC musela být naproggramovaná.
Vždyť takhle je to plánováno – před vlakem bez ETCS bude volný mezistaniční úsek.
Jsem rád, že to někoho taky napadlo, obecně jsem tento detail netušil, že je.
Znamená to v jedno směru jeden vlak mezi dvěma stanicemi.
Opoziční šotosmlouva Kupka-Netolický, dějiny se opakují…
Já bych to řekl jinak, je možný například u parních lokomotiv provoz bez ETCS, ale musí být volná kapacita. Což zpravidla na koridorech není nebo omezeně. Takže vlk se nažral a koza zůstala celá.
na železnici, dějou se věci, na dráze jsou zaměstnáni švarní mládenci
Kazdy kdo ma rozum nevolte ODS !!
Roky vykriku o tom jak ETCS zajisti bezpecnost, plynulost, jak vse bude striktni. Ani ne 20 dni po zavedeni ETCS prijde takova podpasovka…
Komedie.
Zas to tak nepřehánějte. Ukažte mi jedinou Závěrečnou zprávu Drážní inspekce, na níž se podílela „nostalgie“ a mohlo jí zabránit ETCS…
Jde o princip. Pokud tvrdim a verejne rikam, ze zadna vyjimka nebude a vse bude striktne pod ETCS a najednou po 21 dnech uhnu tak jsem jen obycejna tluc-huba. Pokud neco reknu tak si za tim stojim. SZ dlouhodobe rikala, zadna vyjimka neexistuje. Kdybych byl soukromy dopravce tak toto budu zalovat na EU a rikat proc nekdo ma mit vyjimku a jiny ne? proc ja mam platit za ETCS zarizeni a oni ne? Kde je spravedlnost?
Princip neprincip. Jde o vozidla, která technicky prostě přizpůsobit nejdou. To není žádné „ojebávání systému“. I proto tam je ten požadavek na „histerický techničák“ a žádné návozy (nicméně toto se ochcat dá jednoduše, prostě to nebude najíždět jako Sv, ale jako R).
A musí ausgerechnet jezdit po koridoru a snižovat už tak mizernou kapacitu? Zbytek sítě nostalgii nestačí?
Četl jste v textu, že bude na žádost přidělena trasa na úseku a v čase, kdy volná kapacita je k dispozici?
Měl byste za Metrans na ministerstvu prosadit historické kontejnerové vlaky na koridorech s faustovkou bez ETCS, ať je železniční nostalgie úplná.
Proč bych to dělal? My nostalgii neděláme a ani se na to nechystáme. Nicméně potřeby nostalgiků se snažím pochopit.
Bože, chraň naši železnici před dogmatiky!
Pokud bude úsek pojížděný tou historií ve výluce (plovoucí) tak ETCS stále funguje kolem tohoto vlaku. Jen půjde o to zajistit, aby strojevedoucí zastavil včas než vjede do dalšího nevyloučeného úseku. Ale toto se může stát i bez nostalgie, když bude potřeba provést údržbu na trati. Nebo zastavíme provoz úplně?
Tady jde ale o něco jiného: do výhradního provozu budou vpuštěna vozidla bez ETCS. Navzdory opakovaným slibům SŽ, že výjimky nebudou.
Dekuji! presne tak!!!
V tomto případě převezme kontrolní roli ETCS na sebe nějaký dispečer na CDP a nepustí do mezistaničního úseku nebo případně kolizní cesty žádný jiný vlak. Takže bezpečnost bude 100% zajištěna. Věřím, že tato služba pracovníka SŽ navíc bude náležitě zaplacena v ceně za dopravní cestu pro tento nostalgický vlak.
To ale znamená přesun zodpovědnosti z technologie na člověka…
Tento presun zodpovednosti nastava uz pred vyjetim kdyz strojvedouci zadava rucne data o vlaku do palubni jednotky ETCS,
Je možné se fyzicky rozjet s vypnutým ETCS na vozidle? Nebo jde maximálně blbě nakonfigorovat data o vlaku (jako že nemám připojené žádné vagony i když mám těžký náklad za sebou)?
Není pravda, že skončil výhradní provoz.
Tak proč si tu za těžké prachy hrajeme na bezpečnost? Tohle přece nejde dohromady.
Dokažte, že „nostalgie“ snižuje bezpečnost… Já to fakt z dostupných dat nevidím.
Viz můj komentář výše.
Kazdy kdo ma rozum nevolte ANO !!!
Protože kdyby to Kupka nepovolil, tak si na 200% vsadím, že by jeden z předvolebních slibů ANO byl „Po nástupu k moci ihned povolíme jízdy historických vlaků i bez ETCS“.
A tím by si získali hlasy většiny šotoušů…
Je mi z toho na blití. 🙁
To jsou fakt komedianti. To jim ten výhradní provoz bez výjimek teda dlouho nevydržel.
Bylo by možno vysvětlit, proč konkrétně není možná ta zástavba do hytláku? S jakou přesností zná to zařízení svou polohu?
Na metr přesně
Ona asi možná je, jen to zatím nikdo nedělal.
Jeden problém bude vzdálenost čtečky balíz od čela vlaku, aby to splnilo technické požadavky. Pak to samozřejmě bude chtít elektrické napájení té palubní části, aby mohla běžet veškerá komunikace.
Pak to chce nějak jednoduše dotáhnout na mašinu kabely a umístit tam DMI displej s ovládáním. No a mělo by to umět aspoň zabrzdit, když už nic jiného, takže vypustit vzduch z potrubí.
A proč bychom si to nemohli vyzkoušet? Vezmeme dvojici lokomotiv. Na vedoucí ETCS vypneme, na zadní ho pustíme. ETCS na rozdíl od klasické VZ nemá podmínku, aby pro funkci bylo v čele vlaku. A uvidíme, zda to jde či nejde …
Omezení na „histerické techničáky“ považuji za rozumné.
…no, mě by hlavně zajímalo, jak ono zařízení někde v hytláku zajistí „odpojení trakce“, přičemž čas potřebný na tuto proceduru vstupuje do výpočtu dohledových limitů…
To bych řešil rizikovou analýzou.
Vypustí vzduch, tedy zabrzdí jako záchranná brzda, osádka lokomotivy již pak „trakci“ najisto „odpojí“ 🙂
Což v praxi nevadí, protože nostalgie nejezdí k červené jako k ohni.
Tak tu křivku budou mít víc předsunutou a placatější, no bóže.
Že do toho dávali tolik peněz, když smysl železnice je zůstat skanzenem pro víkendové šotojizdy?
Hlavní příčiny nízkého podílu železnice na běžných přepravách jsou ale někde úplně jinde. Zkuste to vzít z hlediska uživatele…
Je někde k dispozici seznam těch historických vozidel?
Když je řeč o parních lokomotivách, jsou to v podstatě všechny zaregistrované u Drážního úřadu jako historická vozidla , tedy těch cca 50ks.
Já teda viděl nějaký seznam, a tam těch parních lokomotiv bylo 6 a z toho ani jedna nebyla z ČR. Stejně tak tam vlastně většina vozidel nebyla z ČR, případně to byly nějaké neprovozní ležáky. Docela ten seznam vypadal jako typický výsledek spolupráce nějakých šotoušů z MD+DU+SŽ.