dkv_obrazok

Pokuta přes půl milionu za nelegální kácení, rozdělení zakázky do 10 malých. Jak SŽ stavěla první cyklostezku

Cyklotrasa Loket - Horní Slavkov v trase nevyužívané trati. Foto: Správa železnicCyklotrasa Loket - Horní Slavkov v trase nevyužívané trati. Foto: Správa železnic

Správa železnic se pokutě neodvolala.

První proměna nevyužívané železniční trati na cyklostezku (podle terminologie Správy železnic na cyklotrasu) skončila porušením zákona a pokutou. Na akci za více než 50 milionů korun neproběhla ani řádná soutěž, práce zadala Správa železnic využitím několika rámcových smluv.

Jde o trať z Lokte do Horního Slavkova, kde vlaky naposledy jely v roce 1997. Práce provedla společnost Chládek & Tintěra, celkové náklady dosáhly 58 milionů korun.

Správa železnic a cyklotras. Opuštěná trať má nové využití, kilometr stál 7 milionů

K nákladům je ale třeba připočítat pokutu 550 tisíc korun od České inspekce životního prostředí. „Pokuta byla uložena za pokácení zapojených porostů dřevin rostoucích mimo les na ploše minimálně 50 000 metrů čtverečních a 21 kusů jednotlivých dřevin bez povolení orgánu ochrany přírody,“ řekla mluvčí České inspekce životního prostředí Miriam Loužecká. Podle ní výše sankce odpovídá jiným případům, kdy došlo k pokácení větších ploch zapojených porostů dřevin rostoucích mimo les.

Správa železnic se proti pokutě ani neodvolala. Na dotaz, kdo pokutu zaplatí, od pondělí neodpověděla.

Rychlé kácení stromů bez povolení je u Správy železnic ve značném kontrastu s nedostatečným prořezem stromů na tratích, kde se jezdí. Naposledy na tento problém upozornila Drážní inspekce u zprávy o mimořádné události na trati z Jihlavy do Znojma.

Regionova narazila do spadlé části stromu, který u trati neměl být. Zaměstnanci SŽ odmítli vypovídat

Místo soutěže deset objednávek

Správa železnic se rozhodla zadat bez jakékoliv soutěže práce na proměně trati společnosti Chládek & Tintěra. K pracím se dostala deseti objednávkami z rámcových smluv na různé práce. „Výhoda tohoto postupu je rychlost zadání, práce mohou být zahájeny po potvrzení objednávky dodavatelem (i v řádu dnů). V daném případě šlo o dílčí objednávky rámcových dohod správy tratí, správy mostů a tunelů a objednávky na likvidaci odpadů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Není přitom jasné, proč zrovna v tomto případě byl na místě spěch a nedošlo k soutěži na celou stavbu.  Na tyto otázky od pondělí Správa železnic neodpověděla.

Podobný postup rozdělování zakázek do menších už v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Deník Zdopravy.cz si vyžádal i stanovisko ministerstva dopravy, to rovněž neodpovědělo.

Tagy Česká inspekce životního prostředí ČIŽP Loket - Horní Slavkov Správa železnic
4 komentáře