Pokrok na železnici. Strojvedoucí budou dostávat místo papíru digitální rozkaz

Jižní expres v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Strojvedoucí bude mít možnost se s omezeními na trase seznámit předem, nikoli až těsně před odjezdem vlaku.

Strojvedoucí, kteří dosud od zaměstnance Správy železnic (SŽ) před jízdou přebírali vytištěný jízdní rozkaz, budou mít od prosince informace pouze v digitální podobě. Záleží na dopravci, jakým způsobem je strojvedoucím předají.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy bude k dispozici soubor dat, jenž budou moct dopravci zapracovat do svých systémů a jejich prostřednictvím informace strojvůdci předat.

Tvůrci jedné z aplikací, kterou strojvedoucí používají, míní, že digitalizace a zobrazení informací důležitých pro vedení vlaků na jednom místě povede k vyšší bezpečnosti provozu.

V rozkaze Správa železnic strojvůdce informuje o změnách na trati proti obvyklému stavu. Typicky se jedná o pomalé jízdy, tedy snížení rychlosti proti běžné traťové rychlosti. Snížená rychlost se používá například při stavebních pracích na sousední koleji nebo ve chvíli, kdy je trať v horším technickém stavu.

„Půjde o soubor, ze kterého bude možné vybrat si libovolný balíček tratí. Jednu trať, několik či celou síť podle toho, kde bude strojvedoucí jezdit,“ řekl ČTK Gavenda. Dnes, když jezdí strojvedoucí na jedné trati celý den opakovaně, dostává informaci vytištěnou před každou jízdou.

Mnozí strojvedoucí už dnes používají různé navigační systémy a obvykle na tabletu se jim zobrazují informace z tabulky traťových poměrů podle toho, kde právě jsou. Jde třeba o návěstidla či přejezdy. Nyní tak mohou mít v jednom souboru jak tyto informace, tak informace o omezeních.

„Jednou z výhod nového systému je skutečnost, že strojvedoucí bude mít možnost se s omezeními na trase seznámit předem, nikoli až těsně před odjezdem vlaku,“ řekl Gavenda.

Jednou z nejpoužívanějších aplikací, kterou využívají mj. strojvůdci největšího nákladního dopravce ČD Cargo je NavTrain. Na spuštění digitálních rozkazů je připravená. „Na integraci nových funkcionalit aktuálně pracujeme a již na začátku září očekáváme, že budeme mít k dispozici testovací verzi. Funkce digitálních rozkazů přinese do aplikace po údajích z tabulek traťových poměrů další informace o stavu tratí a strojvedoucí uvidí vše v uživatelsky přívětivé aplikaci. Nebude nutné hledat rozkaz v e-mailech nebo archivovat papíry, nebude nutné dohledávat cokoliv jiného. Aplikace zobrazí detail digitálního rozkazu přímo do aktuální trasy vlaku v reálném čase,“ popsal projektový manažer Martin Smejkal.

Systém má podle Gavendy lépe vyhovovat i specifickým potřebám dopravců, které se liší u nákladních a osobních.

Papírové rozkazy už dostanou strojvedoucí pouze v případě neplánovaných omezení, tedy při náhlých poruchách či neočekávaných mimořádnostech.

Tagy digitální rozkaz Správa železnic strojvedoucí
124 komentářů