Pokrok na železnici. Strojvedoucí budou dostávat místo papíru digitální rozkaz
Jižní expres v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Strojvedoucí bude mít možnost se s omezeními na trase seznámit předem, nikoli až těsně před odjezdem vlaku.
By mě zajímal, který kancelářsky vůl, zase vymyslel tuto kravinu. Už teď stačí, že strojvedoucí sleduje trať už minimálně, a teď ještě mín. Nemluvě o tom co budou dělat až zase klekne síť jak tento týden.
Papír je papír a co je psáno to je dáno. Pokud neshoří nebo se nerozmočí, vydrží. Informace na něm zapsané se snáze duplikují a tedy i archivují. Naproti tomu digitální informace se mohou „ztratit“ daleko snáze a to i když o to nikdo nestojí.
Nic vám nebrání udělat si v případě MU např. screenshot obrazovky, pokud máte strach, že by se něco takového mohlo stát.
Screenshot je zase jen digitál. Kdyžtak to chce tiskárnu a onen papír
Je to věc názoru. Proti gustu….
Od toho snad máte odbory, aby u zaměstnavatele proťukali, jak se informace na serverech a zasílané do aplikace logují. Není nic tak moc složitého to mít spolehlivé, věrohodné a zpětně dohledatelné. Nebo si myslíte, že vaše banka vede účet na papíře? 🙂
papír je papír – rozmočí se vylitou kávou na pomalé jízdě, kterou omylem projedu trochu rychleji, vyletí z okna, když pustím druhý stupeň klimatizace (levé i pravé okno), dobře se čte, hlavně v noci, když si na něj musím posvítit – pak sice vím, co mám udělat, ale protože když svítím, tak nevidím ven, tak zase nevím, kdy to mám udělat… Pokrok nezastavíte. Mně se za pětatřicet let praxe dosavadní způsoby osvědčily, ale netvdím, že to nejde dělat líp. Víc mi vadí ten trvalý nápor na oči, kam se podívám, tam je monitor. Poslední přestupeň zrušení strojvedoucích bude monitor místo… Číst vice »
Tady ať tlačí odbory. Rozkaz s digipodpisem strojvedoucího uložit do blockchainu. Když to není, tak strojvedoucí jel bez rozkazu jen podle seznání.
Jestli víc strojvedoucích bude chtít papíry, tak to nějak řešit (možnost papíru ponechat nebo dát na mašiny tiskárny)
Dobrý den! V celé diskuzi jsem viděl pouze dva přspěvky o chvání tabletu na loko. Tak třeba na Vectronech je tak špatný signál GPS, že tablet s NavTrainem je spíš na obtíž, než k užitku. A jak tady psal jeden přispěvatel, ten pohyblivý obraz je někdy docela rušící.
Problém s GPS v moderních strojích je skutečně vážný, to je fakt, ale je samozřejmě technicky řešitelný, kdyby byla snaha. Ale nedokážu si představit, jak by mohl někoho rušit ten pohyblivý obraz. Není to nic výrazného, co by mohlo „tahat oči“. Ani pohyb, ani samotný obraz není nijak výrazný, aby to někoho nutilo dívat se, když zrovna nepotřebuje.
Problém s GPS není ale jen na nových strojích, ale i na starších, například 363/163, jednou jsem se na lokálce opravdu na to zaměřil, a NavTrain kecal o 200 metrů.
Jenže ona ta snaha není, bo by ta snaha stála dopravce nebo pronajímatele HV peníze a zhoršovala hospodářský výsledek. A o peníze jde zase na prvním místě. NaviTrain je fajn, pokud nás na vypínačku a další pasti neupozorní až když jsme 300 metrů za ní…… ještě, že máme to seznání…. A když nastane prů..r , přijde dotaz, což dělal? Vždyť jsi měl NaviTrain?
No už bylo na čase, jen doufám, že se plánování inspirovali nějakým funkčním systémem (třeba německými La). Ušetří se s tím spousta papíru, zrychlí se odbavení vlaku a pokud ten papír někdo tak nutně potřebuje, ať si to vytiskne doma (nebo třeba na mašině) nebo si koupí blok, tam si udělá poznámky a strčí si to třeba ….. za stěrač.
Je to dobrá zpráva, o tom žádná, nicméně člověk by čekal, že už SŽ bude mít opravdu integrované řešení, které ten rozkaz rovnou promítne do zobrazovaných TTP, aby měl strojvedoucí jen jednu verzi informace, která bude vždy aktuální.
Toto je jako kdyby si člověk vyhledal spojení v IDOSu a pak by si musel ještě otevřít PDF, kde budou vypsané aktuální výluky a změny JŘ.
To bych viděl naopak jako potenciálně matoucí. Přinejmenším v systému seznání tratí, kdy normální stav je notoricky známý. Pak oceníte přece jen spíš seznam odchylek, než jej pracně „destilovat“ z popisu aktuálního stavu.
Skutečně integrované řešení by ale mohlo umožnit volbu pohledu, ne?
Oboje jsou dost rozdílné věci.
když jedu po trati, kde pracuji dvacet let, tak při změně TTP si přečtu změny, když dostanu rozkaz, přečtu si rozkaz, ale nemám TTP před očima celou cestu, abych na třístránkové tabulce hledal, kdy na mně něco vyskočí červeně. Chci mít celý přehled změn před odjezdem a pak se k němu vracet podle potřeby. Už tak znám z trati víc chování návěstního opakovače, než přesné okolí přejezdů, protože právě u přejezdů dělá VZ LS6 největší paseku. Víte, proč se musely zrušit cedule na hranicích depa „Nespouštěj oči z trati!“? Cítil bych se trpaně, kdybych musel na notoricky známé trati kontrolovat… Číst vice »
No a co momentálně neplatné údaje psát třeba šedě a přeškrtnutě a ty dočasné třeba červeně?
Pak jasně vidím, že tady je něco jinak – a přitom pořád koukám jen do jednoho souboru.
no ale takhle se to nikdy nedělalo
Podobně je to dnes v TTP a s tou přehledností… to nemohu říct. 🙂
Na Nav Trainu se „mapa“ trati s ikonami zobrazuje na víc než zábrzdnou vzdálenost dopředu. Pokud se mi tam zobrazí i poloha traťových omezení (pomalá jízda), výlukových návěstidel pro elektrický provoz (stahovačky, vypínačky) atd bude to jen ku prospěchu věci. Neboť vše uvidím v jednom formátu na jednom displeji. Zde bude vhodné pokud se jim podaří propojit přenos informací z rozkazu přímo do Navtrainu tak, aby se poté výluková návěstidla zobrazila na displeji tabletu tak jako se nám dnes zobrazují návěstidla pevná. Kdy mohou být ještě zvýrazněna, případně může při jejich „naběhnutí“ na zábrzdnou vzdálenost zaznít zvukový výstražný tón upozorňující… Číst vice »
Znovu se dotazuji, zda by NavTrain nemohl být víc, než appka na Gooogle play.
U nás Firma udělala pracovní a soukromé prostředí na tabletu.
A ten Navtrain nejde nahrát do pracovního.
Přepínat znamená nemít jedno, nebo druhé.
Stejně to provozuju jen jako pracovní.
Takze buď zrušit tohle, nebo aby dodělali něco pro Windows.
Díky
Není možné, konečně 21. století dorazilo i do kabin k fírům.
Konečně
Ať SŽ udělá cokoliv, strhne se vlna hatů. Když se nic nedělá, špatně, když se dělá, taky špatně.
Ale ať to dělá.
Jen ať to dělá pořádně!
Za poslední dobu co SZ udělalo dobře?
Třeba grafické rozkazy, které jsou daleko přehlednější a srozumitelnější, než původní čistě textové. A takových věcí by se našlo víc. Akorát holt jak někdo vidí „SŽ“, tak začíná vidět rudě a všechno je podle něj špatně…
Ano, navíc zavedení tohoto systému nebylo o SŽ ale o dopravcích. Stejně jako ETCS.
Tak proč na to tedy zaměstnanci dopravců nadávají? 😁
a nebude to tak torchu taky o odpovědnosti za zpravení? Dnes je odpovědná SŽ, že dá správnému vlaku správný rozkaz. Nově jí ubude spousta starostí, na které ale je stavěná, normovaná, připravená (skoro). Investují volný čas a peníze do dalších zlepšení?
Takže další počin SŽ ve stylu, přehodíme své povinnosti na jiné – my to zveřejníme na portále a ty si dopravce zprav strojvedoucího jak chceš. Už se těším na to sepisování, co bude mimo uveřejněné rozkazy, dnes aspoň člověk měl šanci trefit na stanici obsazenou staničním, či Perónovým výpravčím, ale to padá.
Implementace do NavTrain, myšlenka krásná, ale nejprve ať se vyřeší kvalita GPS, která na některých strojích, či tratích, dost pokulhává.
Mě by stačilo, aby NavTrain byl ke stažení krom Guglplej i na Microsoft Store.
Když je to android aplikace, tak to těžko najdeš na MS store 🙂 Jelikož naprostá většina tabletů jede na androidu, bylo by neefektivní portovat to na Windows. Použitelný tablet s androidem stojí pár kaček.
Přesně. S tím bývají občas problémy. Ikona GPS na tabletu zčervená a TJŘ s TTP se přestane posouvat. Ručně posouvat to nejde, protože se to vždy vrátí na místo, kde to ztratilo signál. Teď nevím, jestli v jiném zobrazení jdou ty TTP posouvat ručně, nikdy jsem to nezkoušel, ale byla by to pěkná otrava. Většinou si to přepnu na PDF jen s TJŘ a za pár minut GPS opět zezelená a vrátím se zpět. Rád se bez papírů obejdu, ale uvidíme, jak to bude fungovat.
Proč při zobrazení TTP nebo rozkazu vycházet z GPS? Co takhle využít informace ze zabezpečovačky (etcs odometrie)
Na tratích s výhradním provozem ETCS předpokládám, že většina těch mimořádností z rozkazů bude i na displeji ETCS. Pomalé jízdy, poruchy přejezdů není problém tam operativně zadávat už teď. Kdyby se chtělo, tak by tam šlo zadávat i stahovačky. Jsem zvědav, jestli k tomu tedy od prosince dojde. Ale ETCS není zdaleka všude.
Problém u těch výlukových stahovaček je, že ty kilometrické polohy jsou jen orientační.
A jak by se to mělo dostat do běžných tabletů z ETCS??? Řešení GPS je fajn univerzální (s výjimkou tunelů) a problém je na straně mašin. Technické řešení pro přenos GPS signlu do kabiny u moderních mašin existuje, stačí jen chtít.
Proč do běžných tabletů? TTP ani rozkazy se mimo síť Spržele nepoužívají, součástí lokomotivy nemůže být zobrazovací jednotka s popisem trati?
Aby mobilka etcs něco poskytovala přes api jiným zařízením v mašině, to by chtělo certifikaci, ale proč ne.
Že by vlaky mohly mít okna, do toho reju v diskusích o internetu pro cestující, ale pro strojvedoucí mi to připadá jako rovnák na vohejbák, a ještě hackovat GPS aby spolehlivě poznalo na které kolejí na tříkolejce se nachází.
Jak ten tablet připojíte k ETCS?
Jak donutíte ETCS, aby vám do tabletu posílalo nějaké informace?
Myslíte, že ETCS pracuje s GPS souřadnicemi?
Proč tablet? Vyspecifikuju API aby zobrazovací jednotka dostávala info na jakém je kilometru.
Etcs nepracuje se souřadnicemi, za to ví na které je koleji.
A na čem to teda chcete zobrazovat?
Jinak se silně obávám, že s absolutní kilometráží ETCS taky nepracuje – takže jsme tam, kde jsme byli.
Takže fíra dva tablety jeden na pomalé a druhý na jízdní řády a pak se nemá dívat do tabletu za jizdy takže nesmysl
NavTrain kombinuje obojí. TJŘ i „mapu“.
Neumíte rozdělit displej vedví a na každé půlce zobrazit co je třeba?
umím rozdělit displej (dis-plej, že?), ale proč mám potom hodiny zobrazené přes první řádek jízdního řádu? Je fajn vymyslet něco nového, ale než se to spustí, mělo by se to opravdu pořádně otestovat a vychytat. Ne jako ETCS, které mi na motorové lokomotivě dvacetkrát za minutu pípne nějaké upozornění, ale když skopím oči na obrazovku, za Boha nemuhu zjstit, proč to píplo. Pět z těch dvaceti pípnutí se týkají stahovačky, jinak fakt nevím, proč. A tak mi utíká trať před mašinou a já čučím do monitoru, kde se vlastně nic změněnilo, jen to píplo, abych si všiml, že nic nového.… Číst vice »
Co to plácáš? SŽ dodá data a dopravce integruje do své aplikace. Žádný druhý tablet nepotřebuješ.
Dnes, když jezdí strojvedoucí na jedné trati celý den opakovaně, dostává informaci vytištěnou před každou jízdou…
Wtf?
Když pojedete z Berouna do Plzně, tak dostanete rozkaz v Berouně a potom zpátky v Plzni. U nákladní dopravy zcela běžná věc.
U osobní dopravy dochází k „lámání rozkazů“ pro více vlaků.
Autor zjevně není strojvedoucí, ani výpravčí, takže informaci „zestručnil.“
Digitalizaci na dráze v mnoha ohledech vítám, ale papírový rozkaz je lepší než něco neustále za jízdy lovit v tabletu. Přijde mi, že chce akorát SŽ ušetřit na své pracovní síle a opět přesunout další zodpovědnost na dopravce.
Pokud to dopravci odsouhlasili… navíc to takhle funguje i v Rakousku a Německu, a na tratích s výhradním provozem ETCS L2 se těch rozkazů už tolik řešit nemusí
se těch dopravců někdo ptal, jestli souhlasí? Možná tak některých nezávazně na názor 🙂
A případně se též chvástat, jak jsou ekologičtí a digitalizovaní…
Další kdo vůbec nepochopil, jak to má fungovat. Není to o žádném lovení v tabletu, ale o tom, že to bude integrované do vlakové navigace.
takže budu používat vlakovou navigaci i tam, kde mám poznání? A smím se někdy i podívat z mašiny čelním oknem?
Jako nic proti. Ale je vidět, že jste starší člověk, proto papír. Ale pro mladší generace ta digitalizace smysl má. A nechci znít hnusně…. Ale já, vy a plno dalších tu dlouho nebudou, co preferují papír. Přijde po nás mladší generace co tu bude pak nějakou dlouhou dobu. Ty s papíry už pomalu neumí.
Ne všechno co je moderní a momentálně „trendy“ , se hodí do všech individuálních záležitostí. Papírový rozkaz a jeho rušení já beru zrovna za kontraproduktivní.Chápu SŽ s obhajobou této novinky, jelikož je to opět jedna z mnoha alibistických rozhodnutí, jak se ještě více zbavit své odpovědnosti. A když SŽ nevi jak to správně zdůvodnit, zakončí to větou…..což povede hlavně ke zvýšení bezpečnosti. Tak už nám ve společnosti schází sebrat papir na WC a začít se utírat tabletem. Což mimochodem jistě též povede ke zvýšení řitní bezpečností…
Na elektronické rozkazy, takzvané LA, se Německu jezdí více jak 5 let, možná i 10 let, a žádné problémy v tom nejsou. Problém u SŽ je jinde. Velmi časté změny traťové rychlosti, velké množství stahovaček na stejnosměrném systému, nekoncepčnost .
Takže až se přejde na střídavinu, tak se jeden z těch problémů vyřeší?
souhlas, například změny rychlosti o 5 km/h na pár set metrech – k ničemu to nevede, jen to plevelí trať, TTP. Úspory času či energie nula. To by měl být trestný čin, zatím ale za to bohužel odpovědní projektanti dostávají odměny.
>Tak už nám ve společnosti schází sebrat papir na WC
Vy používáte papírový rozkaz na WC?
Když je krize…
To ovšem vrhá docela jiné světlo na případy, kdy si někdo něčeho v rozkaze „nevšiml“ pro „nepřehlednost“… 😀
A co přesně kontraproduktivního je na tom, že fíra nebude muset luštit omezení na kilometrových papírových rozkazech, pamatovat si to a ještě to pak hledat dle kilometrické polohy, ale místo toho se mu to bude přímo zobrazovat na pohyblivé mapě vlakové navigace? To je asi to samé, jako bys tvrdil, že pro ježdění v cizím městě je lepší papírový autoatlas, než moderní navigace s GPS 🙂
a ve vlastním městě používáte jakou navigaci?
Hele nic proti. Ale očividně už si starý člověk. Stejně jako já a hromada dalších. Jenže s tím rozdílem, že já sem rád, že se toho celkem dost modednizuje a divitalizuje.
Kdyby farmáři nešli s dobou, tak ještě teď tahají koně po polích…
Vy tu dlouho nebudete. Ani my starší. Ale mladší tu budou po nás. A už teď preferují digitalizaci…. Takže kvůli nám pár kostrlivců, co se už učí skákat do rakve, nemá cenu udržovat svět v pravěku.
kdy se láme ta doba, kdy věci dělám pro sebe a kdy už jen pro budoucí generaci? Asi jsem sobec, dělám věci tak, jak vyhovují mně, pokud je nedělám cíleně pro druhé. A nedělám si iluze, že dnešní mladí budou dělat něco dobrovolně pro mně. I na ten důchod mi vydělají jen proto, aby měli naději, že pak někdo bude vydělávat na ně a výminek mi postaví je za dotace.
Co když se tablet vybije/pokazí a rozkaz si nebude moct přečíst?
A co když na koleje spadne meteorit nebo indiáni vytrhají koleje… Když se tablet vybije/pokazí, tak přece strojvedoucí stejně nemůže jet, protože nemá TJŘ, ne? Nehledej problémy, kde nejsou.
Tablet jde nabít nebo vyměnit.
A vy si myslíte, že strojvedoucí u sebe nemá nabíječku???
A co kdyz dojdou erarni penize a vlak uz nebude moct jezdit na dotace?
A co když zafouká vítr a papírový rozkaz odletí?
Tak pozná zavedení unitární železnice i tím, že o ten tablet zase přijde, protože se mu budou potřebné informace zobrazovat na pevné obrazovce v kabině vozidla…
A ty informace, které by se neměnily (jízdní řád, rychlosti, ev. stahovačky apod.) by tam měl tuplovaně…
A co když někomu ten papírovy zmokne? Na tom papírovém taky uplně dobře nejde zvětšit velikost písma.
co když papírový rozkaz vyletí z okna?
Bude se moct strojvedoucí přez veškeré nutné aplikace a tablety, ještě podívat z okna na trať? Nebo bude mít každý fíra sekretářku? Pak můžete přemýšlet o důvodech projetých návěstidel.
No semtam je na to i cas
Jaký je přesně rozdíl mezi čtením rozkazu na papíře a na monitoru tabletu?
U papíru není potřeba baterie, funkční displej, funkční HW, funkční SW, správné aktualizace etc., etc.
Řeč je čtení rozkazu versus sledování tratě. Baterie, displej a pod. se čtením nesouvisí.
Mimochodem,npapír je zase náchylný na ztracení, potrhání, pokecání svačinou ….
Jistě. Akorát ti někdo musí ten správný papír donést, musíš to v něm hledat atd. Osobně jsem velmi rád, že jsem nastoupil až v době, kdy se to začalo modernizovat do elektronické podoby. Fakt bych nechtěl zažít dobu, kdy sebou fíra musel vláčet plnou tašku předpisů a SJŘ v papírové podobě a k tomu luštit nesrozumitelné rozkazy psané rukou.
Jinak řečeno…papírový rozkaz si přečte, a po upotřebení jej bez dalšího zahodí…
Jednoduše si můžete na papír udělat své poznámky, vyškrtat to co se vás netýká, například když jedete v jiný než stanovený čas platnosti. Případně máte také možnost rozkaz pro chybu, nesmyslnost, nepřevzít, nechat přepracovat a že se to stává.
Takhle to půjde jen těžko.
Kde bude limit času, abych zjistil, že pro konkrétní vlak rozkaz nebude?
A úplně úchylné je tvrzení, že se strojvedoucí může seznámit s rozkazem dopředu. Proč by to proboha dělal? Má snad teď málo práce, nebo si někdo myslí, že strojvedoucího zajímá co bude za omezení na konci nebo uprostřed směny pro jeho vlaky?
> Kde bude limit času, abych zjistil, že pro konkrétní vlak rozkaz nebude?
U papíru to dělat nemusíte?
U papíru ten rozkaz prostě nedostanete.
Nemá rozkaz a přesto je vypraven.
Ne, na 100% mi ho nedonesou, ale jak zjistím, že mi nepřišel do tabletu, kvůli poruše sítí? Jak se takový již vydaný rozkaz bude rušit? To se také stává…? A jak to bude s elektronickým podpisem? Dneska šikana, podepište se a ještě příjmení tiskacím. Je-li vyžadována průkazná forma, tak odklepnutí v tabletu taková forma není… . Jezdíme po tratích zejména na základě poznání trati, ne na základě čumění do TTP a rádoby navigace v tabletu. Tento přístup nutí doslova lidi za jízdy do toho tabletu, zobrazovače, pořád čumět, to není normální, má se koukat na trať. Za mě krok špatným… Číst vice »
To vám snad „přežvejkané“ předloží aplikace vašeho zaměstnavatele. Proč byste měl luštit rozkaz v surové formě, když to počítatč umí aplikovat na situaci a dodat vám jen ty informace co se vašeho vlaku týkají ideálně za jízdy dávkované ve chvíli kdy jsou potřeba. Na tabletu je samozřejmě průkazná taky je možná. Na jedno kliknutí. Není důvod nic podepisovat, je to vaše pomůcka, zaměstnavatel zajistí aby fungovala a vy ji používáte pode toho jak vám nařídil. Dokazovat idetntitu jako na cáru papíru není potřeba. Pokud je aplikace dobrá a přehledná, budete do toho čumět méně, než do bloku textu se seznamem… Číst vice »
To seznámení se s rozkazem dopředu sem si představol takhle – je nějaká pauza mezi vlakama (oběd a přečtení rozkazu). Má strojvedoucí dostat rozkaz na začátku nebo na konci?
Piloti prichádzajú na letisko zhruba hodinu pred prvým letom, u dlhých letov (napr. cez oceán) aj dlhšie. Je to preto, aby si stihli prečítať materiály, ktoré im pripravilo navigačné oddelenie: trasu, náhradné letiská po vzlete, na trase a v cieli, počasie na trase a na náhradných letiskách (vrátane predpovede), akékoľvek zmeny oproti obvyklému stavu (napr. nefungujúce rádiomajáky, žeriav neďaleko dráhy na letisku…). Až po tejto príprave vôbec vyrazia k lietadlu.
Ja viem, „nikdy sa to tak nerobilo“.
Rozdíl je v tom, že v tabletu to bude mnohem pohodlnější, protože to bude zapracované přímo do zobrazení TTP 🙂 ale některé konzervy raději budou luštit v kilometrovém papírovém rozkazu 🙂
Tady už chybí jen nostalgie po komouších. 😆
A skutečně bude, nebo Spržel vydá PDF s „rozkazem“ o celém regionu a strojvedoucí si bude moc hledat?
Spržel to vydá jako datový soubor ve strojově spracovatelné podobě a je na zaměstnavatelích jak to budou prezentovat strojvedoucím v aplikaci. Ideálně se to vytřídí na to co se přesně týká daného vlaku a aplikuje dynamicky na mapu tratě.
ale kdo to vytřídí? Dnes to třídí výpravčí, nově přejdou výpravčí pod dopravce? Nebo jakou podporu poskytne SŽ za to, že to sama nebude třídit? Možná to bude dobré, jinde to prý funguje. Ale zároveň to určitě znamená přenesení práce a odpovědnosti bez kompenzace.
Při poruše přejezdů už teď jde zadat konkrétní přejezdy do NavTrainu a ten mě upozorňuje, že se blížim k porouchanému přejezdu a mám podle toho jednat.
Nefunkční přejezd a dočasné pomalé jízdy se stejně promítají do ETCS
Jsou zaneseny datově všechny pomalé jízdy? (Pokud se nepletu, před pár lety se do mapy pro elefantíAVV medávaly)
A jsou všechny přejezdy zapojené do ETCS, nebyl dříve odpor k přejezdníkům?
Ano, dokonce i s jejich časovou platností.
Na tratích s ETCS nejsou přejezdníky. Pokud to někdo záda do ETCS, tak se tam porucha přejezdu zobrazí.
Plánované omezení jsou tam vždy (vyjma stahovaček).
Jinak mě docela mrzí, že do ETCS nejsou zpracované pevné (stálé) vypínačky a stahovačky, jejichž přesná poloha je známá.
No já rozhodně budu raději tu pomalou jízdu vidět v tabletu, než ji hledat v kilometrovém rozkazu a pak podle staničníků…
Lepší papír…
Přesně,přiklapne si ho tam a vidí na nej
A na tablet nevidíš? Navíc s tabletem nebudeš muset tak důkladně sledovat kilometrickou polohu, bude to zapracované v průběhu tratě v TTP.
…a nenapadlo vás, že dosud spoustu lidí používá .xml zobrazení bez mapy tratě, či dokonce původní .pdf zobrazení? A mají k tomu své důvody. Já například nesnáším cokoliv pohybujícího se v zorném poli, neboť to odpoutává pozornost od trati a vozidla. Kilometrická poloha mi slouží (krom nepředvěštěných případů) jen jako hrubý orientační bod, podobně jako mezistaniční úsek. A na všechno ostatní, je tu návěštění, potažmo seznání. A že nebudete muset tak důkladně sledovat kilometrickou polohu… Sedněte si na Vectrona a povězte mi, za jak dlouho se Vám sekne gps na tom slavném tabletu. Nevím, jak Vy, ale já nepotřebuji být… Číst vice »
Není nad to, když je rozkaz pěkně vysázený a vylisovaný na Gutenbergu, hezky ručně, ty moderní výmysly nic dobrého nepřinesou!
Řekl kdo a na základě čeho? Nějaký argument, v čem je papír lepší?
Mínus za nepochopení ironie
To je ironie. Starý Gutenberg je myšlen úplně první stroj na tisk, kdy se tam dávaly písmenka ručně. Chápu, v 7. třídě jste byl asi často nemocen.
Modernisto…
Rozkaz opisovaný krasopisem mnichy v klášteře, to je to pravé!
S iluminacemi Manekýna a jeho věrných…
Blábol staré konzervy…
Jenže víme vážení, že on je rok 2025.
Takže zase nejméně 30 let po termínu, kdy by to bylo na potlesk.
30 let asi těžko, smartphone a tablety jsou tu v masivní formě tak maximálně 15 let
Tablety a smartphony jsou smysluplně pouzitelné tak posledních 10, maximálně 15 let. Takže zase nepřeháněj.
Byl se Dušan někdy podívat v provozu, aby viděl i nalámaný rozkazy? Možná by pak netvrdil, že pokud jezdí fíra celý den na jedné trati, dostává před každou jízdou rozkaz
Ha, tak na to se těším. Už teď se výpravčí vymlouvají, že oni to „jenom tisknou“. Ale je to jediná možnost chybný rozkaz odmítnout a donutit zaměstnance SŹ k nápravě. Teď to bude chodit alibisticky dopravci a nikdo za nic nebude moct a mimořádnosti bude přibývat. Jako příklad uvedu hlášenku strojvedoucího z června. „Pro jízdu vlaku 2851 dne 19.6.2025 jsem byl zpraven V rozkazem č.60-962 o nesjízdnosti kolejí 8 – 18 v Havířově s elektrickými vozidly. Vlak 2851 vjížděl na 6 SK a návěst „kolej ve směru doleva bez trakčního vedení “ byla osazena už před výhybkou ze 2 SK… Číst vice »
Určitě víte že už nějaký pátek se rozkazy tvoří centrálně a danému výpravčímu už dojde sestavený a ten jej opravdu jen vytiskne.
Nebo co tady tím chcete říct?
A neřídí náhodou ten výpravčí tu dopravu na kolejích ? Takže by se mohl taky kouknout do toho papírů, co dává strojvedoucímu na vědomí ? Protože to je on, kdo strojvedoucího informuje o mimořádnosti a měl by ho mít bez chyby.
No ale oni ho vážně „jenom tisknou“. Jenom pro pořádek (hodně od oka) nějaký výlukář připraví výluku podle podkladů co je cílový stav, aktuální stav a průběh podle technologie práce, výlukový rozkaz putuje na „centrály“ kde se omezení pro jízdu vlaku vkládají do rozkazů jako instrukce a taky pracovníkům v kolejích, kteří ho vykonávají, výpravčí zpravovacího úseku, asi bych u vás řekl Svinov, zadal do počítače číslo vlaku, vyjel mu rozkaz a donesl vám ho. Teď je otázka kde došlo k chybě? – chyba ve výlukovém rozkaze – nelze provést, naznačuje to „nešlo jinak osadit z technických důvodů“ – chyba… Číst vice »
A nepřijde vám divné, že poté co výpravčího strojvedoucí upozornil z jeho pohledu na nesrovnalost, tak výpravčí 4 hodiny nevylezl z kanceláře a nezašel se tam podívat, když mu strojvedoucí hlásil očividný rozpor ? A ráno ho tam v klidu poslal, protože on to jenom tiskne ?
SZ i něco vymyslelo. .. dobrého
Jedna kapka v moři sabotážních excesů.
Kolo znovu vynalezeno!
Papírový rozkaz už strojvedoucí moc nedostane. Pokud nastane provozní událost a nutnost mimořádně strojvedoucího informovat o změnách technických podmínek na trati, tak mu to dispečer nebo výpravčí bude diktovat radiostanicí. Nebude kdo by mu to donesl.
No to se bude dodržovat GVD když KAŽDÉMU vlaku při mimoradnosti bude něco diktovat. Uvidíme
Tak se nadiktuje Pv, stejně jako v současné době.
Například takové Drahotuše. Když fíra zastaví s mašinou u výpravní budovy, tak zablokuje zhlaví koncem nákladního vlaku. Když zastaví mašinou u odjezdového návěstidla, tak sice uvolní zhlaví, ale zase bude muset výpravčí 1/4 kilometru tam a 1/4 kilometru zpátky. Takže nadiktovat přes vynález pana Marconiho.
A on je někdo v Drahotuších?
V Drahotuších asi těžko, tam rozkaz nikdy nikdo nedával.
Proč taky když se zpravuje vedle v Hranicích když je třeba a zbytek tu je Pv.
To byl jen příklad dlouhé stanice, kde jezdí dlouhé vlaky a tudíž je vysílačka rychlejší než běhání s papírem. I v těch Hranicích by to bylo taky značně nadlouho nést rozkaz až kamsi a pak se vracet.
Což se dnes už děje úplně běžně. Takže žádná velká změna.
Nesmysl, jasné porušení §1! To si někdo šeredně odskáče.
Tak určitě…:) 🙂
Jo jo. Kdyby to tak věděli Němci před padesáti lety 🙂
Mohu poprosit o jaký zákoník? Rád bych si přečetl co tím myslíte.
Děkuji
Tím se myslí zákon „Takhle se to nikdy nedělalo“.
https://necyklopedie.org/wiki/Dr%C3%A1%C5%BEn%C3%AD_paragrafy
Co to plácáš?
Týjo, to je pokrok.
Takže lepší papier? Človek by už čakal, že žiadna špeciálna appka potrebná nebude, že sa potrebné údaje prenesú vrátane zmien v priebehu jazdy a zobrazia na displeji ETCS. A keď tú trúbu ďalej rozhicujem, tak aj na trati bez balíz by ETCS mohlo fungovať ako skrolovateľná mapa trate (a staníc, etc.). Absolútna väčšina vlakov má aspoň na jednom konci vozebného ramena GSM-R pripojenie aby si stiahla aktualizáciu rozkazu. Aj tak je rozkaz „safety critical“ podobne ako iné informácie prenášané do ETCS a prakticky každé hnacie/riadiace vozidlo bude mať mobilku.
Kolik že bude těch národních verzí ETCS, každá jinak dobastlená?
Ono to bude určitě na obrazovce ETCS…ale za dalších 30 let, když už bude největší zastoupení vozidel s ETCS…v železničním muzeu Praha střed.
V té době turnusová vozidla už budou jezdit na AVZZ…
Takže asi něco jako německé La? No nevýhodu vidím v tom, že v nich jsou trasy pro celý region a v případě, že přejíždím z trasy na trasu, tak musím listovat v tabletu. Pokud přejíždím z regionu do regionu, musím si otevřít jiné .PDF To vše za jízdy. Za mě je rozkaz vydaný jen pro ten konkrétní vlak rozhodně výhodou, protože jsou v něm jen věci, co se mne týkají (aspoň většinou) a není v něm třeba listovat. El. rozkazy? Proč ne, ale ať platí jen pro konkrétní vlak, jako dosud.
Aplikace NavTrain Vás povede podle čísla vlaku a jeho TJŘ, takže listování netřeba.
A pokud si to budete stahovat v PDF, pak to bude po jednotlivých tratích, takže v uzlech se připravte na průšvih…
Co vím, tak zobrazovací jednotka na rozkazy je v Německu součástí zabezpečovacího zařízení na lokomotivě. U nás to bude dodáno dopravci a bude jeho povinností to dodat strojvedoucímu.
Tak to víte blbě, v Německu si před každou směnou stáhne La (rozkazy), pro konkrétní den do tabletu. S tím, že je na dopravci jak je bude distribuovat. Ale většinou nějakou aplikací (RiM, DiLoc …)
Tak to být mělo, ale nefunguje to tak. La je třeba mít pro konkrétní den předem v tabletu pro danou trasu i možné odklony.
Ne nemělo, určitě ne součástí zabezpečovače. Mělo to být součástí elektronického jízdního řádu, ale od toho se upustilo. Pravda v současné době se testují u různých dopravců, různé varianty dynamických JŘ, které by La měli zobrazovat.
Ale dosud rozkaz nemusí vždycky nutně platit jen pro jeden vlak
Musí platit pro jeden konkrétní vlak. To že jsou různé očůrávky, lomení, opakované použití, trasy bez čísla není správné – v případě MU se může jít i po tom kdo tento rozkaz vydal (sestavil).
A v předpise je to jakože kde?
Neblbnete, je teprve 21.stoleti, já jsem si myslel, že tento technický pokrok přijde až ve 22 druhém 😀
Beze strachu. Mám teď trošku starší info z června. Ale pokud se nic nezměnilo, tak to bude extrémně složité a ttp vydávána co 14 dní budou proti tomu selankou bezpečnosti.
U SZ dva kroky vpřed deset zpět
SŽ a technický pokrok? Hm. Inu někdy se tak omylem i stane, no.
Kolik přijde příští rok udání na DÚ, že strojvedoucí držel v ruce telefon a tablet( pokud se nekoukal na film)
Ja se spis tesim pocet prispevku o tom, kolik strojvedoci ted bude muset mit mobil s internetem a mit nejaky skoleni.
Ted uz je jen krok k tomu, ze budou mit nejakou appku, co bude real-time hlasit nekam rychlost a polohu a konecne i draha bude moct fungovat v konceptu digitalniho dvojcete.
Snad všechny vlaky (osobní) nově vyrobené mají lokalizátory z výroby na požadavky IDS a do starších je to většinou už dodělané navíc. Na to není třeba žádná aplikace to je aktuální stav.
Ta appka nepotřebuje drahou drážní infra a reko mašiny za dalších 100 mio
Vot těchnika!
A taky bezprecedentní překročení §1.
Že vy si z nás, čerchmanti, děláte apríla, co? Tohle by přece v Dlážděné nikdo nedopustil…
Tištěné rozkazy znamenají práci a tisk papíru. Takto zašlou jeden soubor a je po starostech.
Jiná věc je, že v aplikaci typu vaze zadám práci na silnici, omezení pruhů a další člověk, který má puštěnou aplikaci vidi ten problém dopředu. Takže by SŽ mohla začít pracovat na tom, aby to bylo on-line, kde budou i aktuální data, aby se nemuseli dávat v papírové formě
Něco jako Waze by na dráze zachránilo za posledních 25 let, kdy finguje GPS, desítky životů a raněných. Bez mnoha miliardových škod. Ale to se nechce.
Co si vzpomínám, tak třeba BVV už něco takového používají víc než těch 25 let. Údržbáři a další zaměstnanci mají ve svém zařízení přehled o areálu, vidí celou infrastrukturu včetně všech prvků (s detaily o každém, včetně záznamů o údržbě, opravách atd.) a mohou okamžitě zanést jakýkoli problém, který objeví. Podobně to postupně zavádějí města a obce pro své občany (i když ne vždycky to funguje dobře – záleží na přístupu úřadu a dalších zapojených subjektů, jestli se např. díra v silnici začne hned řešit nebo ji tam člověk najde i za rok, aniž by se na to někdo byť… Číst vice »
Tak snad se nebudou tvořit fronty strojvedoucích u tiskáren 🙂