Pokrok na Vlárské dráze: Nejdražší a nejrychlejší úsek získal kladné stanovisko EIA
Vlárská dráha, pohled do rovinatého území v blízkosti rybníku Stolařka. Pramen: dokumentace EIA/Hykel (Ecological Consulting a.s.)
Správa železnic zdolala jeden z klíčových milníků v přípravě velké modernizace Vlárské dráhy. Tento týden získala po téměř ročním procesu
Důležité je, že se nezapomnělo na spojku Bzenec-M.Písek. Ta se ještě bude hodit.
Tak hlavně, aby se ta stavba vůbec udělala. Ekonomická krize klepe na dveře a bude škrtnuta hromada již připravovaných staveb.
Elektrifikace st město-luhačovice smysl moc nedává.
A veselí n mor-st město se bude muset udělat, aby získala měla větší smysl eletrifikace blažovice-veselí
Do Luhačovic těžko říct, pomohlo by to Slováckému Expresu. Žádné přehazovaní lokomotiv ve Starém Městě. Kdyby to udělali jen po Staré Město, tak by se muselo pro změnu zase přehazovat v UH. No necháme se překvapit, jak to nakonec vymyslí.
No v UH není žádné depo, kde by ho taky stavili. Takže by se stejně přehazovalo zase jen ve Starém Městě 😉
Ad Vlastik-pro upřesnění-samotná eletrifikace st město-luhačovice nemá smysl ani pro slovácké expresy. Kdyby totiž slovácké expresy měly jezdit bez přepřahu, tak je to na rekonstrukci stanic, protože jsou krátké
Ono je Eso o tolik delší než Brejlovec nebo jak to mám chápat?
No nevím zda je elektrická lokomotiva o tolik delší než dieselova. Dříve jezdil Slovacký expres ze 4 vagóny a od nového jizdniho řádu jezdi s 5 a nemá problém. Po UH, zastavuje pak v Brodě a v Újezdci a pak až na konečné v Luhačovicích, ostatními zastávkami a stanicemi jen projíždí.
No, jenomže ve staré městě se připojují další vagóny, když jede slovácký expres do Prahy. Proto. Luhačovice jsou příliš malé nádraží.
Považuji za velmi nešťastné, že Slovácké expresy dosud přepřahají ve Starém Městě, neboť pro cesty typu UH-Otrokovice (->Zlín) jsou enormně pomalé. V UH je výrazně větší zlom frekvence cestujících, než v SM. Elektrifikace těch 4 km + úpravy žst. Uh. Hradiště by snad tak drahé nebyly a výrazně by se tak zlepšila použitelnost těchto vlaků pro některé kratší cesty. PS. Že v Hradišti není prostor pro rozšíření stanice? Není pravda, směrem na SM i Kunovice je prostor pro výtažné koleje, je k dispozici nynější nevyužívaná kusá manipulační kolej a průběžná manipulační u budovy. Pro posun 2-3 lokomotiv by se řešení… Číst vice »
To si nevyberete, zase by to prodloužilo cestu těm, kteří v SM přestupují.
Jak už bylo napsáno, jde také o odvěšování/přivěšování vozů, nejen lokomotiv. Luhačovice jsou krátké, prodloužit asi nebude kam, pro úsek Luh – StM těch 4-5 vozů stačí, pro úsek StM – Praha jsou takové vlaky ostuda ND a.s. (stejně jako 4-5 vozové soupravy na některých Ex a EC Pha – Bohumín (- PL/SK)
To je všechno pravda, ale smyslem případné elektrizace až do Luhačovic má snad hlavně být zkrácení jízdní doby těch rychlíků, pokud by se mělo někde přivěšovat/odvěšovat, ztratilo by to smysl, to se může rovnou přepřahat. Luhačovice jsou problém snad řešitelný…
Když to bude celé pod dráty, tak je možné, že tam bude jezdit panter (nebo jiná el. jednotka)
Asi by bylo ideální budoucna nasadit na Slovácké expresy jednotky a odpojovat půlku vlaku v Otrokovicích směr Zlín a tu druhou směr Vlára a Luhačovice.
Bude financováno z OPD 3
Jaký bude dopravní model? Sp vlaky z Brna jedoucí směr St. Město budou ve Veselí vyměňovat lokomotivy? Změní se počet spojů na lince S6? Má kraj elektrické vlaky i pro tuto trať? Ne. Nevíme nic, ale hurá do modernizace za 9 miliard..
Je nesmysl kupovat elektrické jednotky, dříve než se začne stavět, co by s nima asi dělali?
Panterů bude v Brně docela dost.
A to je zákonem dáno a do kamene vytesáno, že si dopravci v JMK nemohou během 5 let pořídit ani jedno nové vozidlo?
„Projekt zahrnuje celkem pět přeložek trati v celkové délce 4,4 kilometru.“ – koukám do té přiložené mapky a přeložky nevidím. Není nějaká lepší mapka?
Elektrizace Staré Město u UH – Luhačovice – Vl. průsmyk – Veselí n.M. je jiná akce., která měla proběhnout dříve než Blažovice – Veselí n.M. (mimo). Vzhledem k tomu že Zlínský kraj dlouhodobě nebyl schopen dodat požadavky na dopravu, SP musela být tvořena znovu. Do toho přišla změna trakce na střídavou v celé síti a odklad do doby střídavé trakce Nedakonice – Přerov. I z toho důvodu bylo Veselí n.M. přidáno k elektrizaci Blažovice – Veselí n.M. (včetně). Rekonstrukce SZZ Veselí n.M. již uvažovala s elektrizací a nemělo by docházet ke změnám kvůli elektrizaci, včetně zvýšení rychlosti Bzenec – Veselí… Číst vice »
Není Vlárska dráha spíš trať 341 ze Starého Města na Vlarský průsmyk? No ale to je vedlejší. Spíš by mě zajímal větší význam te modernizace. Dráty povedou do Veselí kde budou končít. Sice se zkrátí doba jízdy mezi Veselím a Brnem, ale ušeřený čas zase ztratí při výměně Dieselové lokomotivy za Elektrickou ve Veselí. Pokud vím tak vlaky do Brna v drtivé většině vyjíždějí ze Starého Města, nebo z Uherského Hradiště a tam nikdo zatím o elektrifikaci nic v současné době neříká. I když nějaké zmínky už v historii o tom byli. Stejne tak o kompletni elektrifikaci celé trati 341.
Vlárská dráha = Brno – Trenčianská Teplá. Tedy 340 i 341.
Pokud by se čekalo, tak se chytneme do nekonečné smyčky. Rozhodující zde aleje příslušnost Veselí k Jihomoravskému kraji, tím pádem je zde přednější ušetřený čas do Brna. Škoda ale je že se úsek kde bude možné dosáhnout 160km/h neprotáhne (byť nevím kde bylo nabráno těch 10 kilometrů, když si v mapě měřím poloměry, tak tam mám u přejezdu v Bzenci asi r=650m) až po Vracov, nebo možná by to šlo až po Vlkoš. Zajímavé bude jestli vznikne u Bzence trojkolejka, nebo jestli se jedna kolej třeba snese a spojka bude vycházet až z Bzence – Olšovce. Snad jen trochu škoda… Číst vice »
Což je docela škoda, když vidím na nádraží v UH kolik lidí nasedá do vlaku na Brno, tak by eletrifikace měla smysl. Nevim jestli tolik lidí nastupuje ve Veselí na vlak do Brna, byť je z Veselí trať dvojkolejná. Neříkám na Bylnici už ta trať asi tak vytížená nebude, tam by se asi eletrifikace nevyplatila. Ale do Staré mo Města by to mělo význam a aspoň by dráty nevedli od někama nikam a byl by uzavřen elektrický okruh.
Na druhou stranu kdyby se toho chytli i Slováci a měli zajem obnovit mezistátní spoje. Ale to je spíš zbožné přání. Zatim tam od jara začnou zase jezdit jen motoráky Arrivy 1 nebo 2 spoje každým směrem.
Třeba na trati č. 343.
Jenže tam je někde už styk soustav, takže to asi bude problém. Uměl bych si ale představit že se dohodne v nějakém zrychleném režimu Jihomoravský a Zlínský kraj na elektrifikaci do Hradišťa, to by mohlo mít podobný efekt jako elektrifikace až do starého města.
Tak při té modernizaci počítají i s elektrifikací spojky Bzenec-Moravský Písek. Sice nejsem znalec,ale Moravsky Písek i Staré Město jsou na stejné trati 330, takže myslím, ze by se tam žádná neshoda v soustavě být neměla.
No nevim přesně kde se mění na trati 330 napájecí soustava. Ale stejně se maji v budoucnu sjednocovat. Ale co jsem někde našel tak právě před Přerovem to ma být do roku 2025. Takže v tomhle případě bych problém pro trať 341 neviděl.
Nedakonice.
Počítejte rovnou Říkovice, protože ta stavba už běží.
Se stykem napájecích soustav problém nebude. Než se zadrátuje (25kV) Veselí – Kunovice – Staré Město, tak úsek Nedakonice – Přerov(mimo) už bude přepnutý, vždyť je to skoro pilotní úsek v přepínání.
Jak sám vidíte, je to tady nejspíš samý znalec…. 🙁 …viz příspěvky výše… Samý znalec na Vláru a okolí… hmmm
To víte šotouši. 🙂
Vzhledem k tomu, že se mezi Vracovem a Vlkošem bude dělat přeložka (tzv. narovnání stopy), takže to zvýšení rychlosti až po Vlkoš by rozhodně bylo výhodnější, dokonce by dalo ještě nějaký km za stávající žst. Vlkoš, směr Kyjov je ještě část v rovném úseku. Jedině na výjezdu z Bzence směr Vracov by asi zústal úsek v původní stopě, trať obchází zástavbu, muselo by se bourat. Řekl bych ale, že vzhledem k tomu, že všechny vlaky os.dopravy v Bzenci staví, tak 100km/h stejně po opuštění stanice mít nebudou. P.S. Pro případné „rejpaly“, vzhledem k tomu, že jsem do 29let žil ve… Číst vice »
Zajímalo by mě jestli se ta elekrifikace opravdu dovede dotáhnout. Pri rekonstrukci úseků Veseli – Uherske Hradiste mělo dojít taky elektrifikaci již před 3mi, či 4mi lety v době kdy se dělala rekonstrukce zastávky Veselí na d Moravou a nakonec dráty nestojí. Taky je zajímavé, že by vlaky jezdili uprostřed trasy pod dráty, ale do Brna či na Staré město se bude jezdit diesly.
Ví někdo kdy se bude elekrifikace Zlina, či Lukačovič?
Podle mapy stavby.szdc.cz má elektrifikace a rekonstrukce trati Otrokovice-Zlín-Vizovice probíhat mezi lety 2022 – 2027. Luhačovice tam zatím ani nemají.
Zlín asi sklouzne, jsou tam problémy s přejezdy/nadjezdy.
Když už jsme u toho Zlina, kdyby se zrekonstruoval, tak jsem viděl, že i trať Hulin-Kojetin se ma upravovat a elektrifikovat, je možné že by počítali s přímým spojením přes Kroměříž? Podle mě to dává logiku.
V budoucnu mají jezdit rychlíky Brmo-Kroměříž-Zlín.
Doufejme, že zmizí omezení na 30 km/h z Kojetína směrem na Kroměříž.
Brno-Blažovice jsou dráty dávno. Z Veselí dál těžko říct, jak to myslí. Potenciální problém by mohl být i ten, že dál je to jiný kraj…hlavní je otázka, co se tam už udělalo. Ono taky může stačit už jen postavit sloupy a natáhnout dráty…
Co si pamatuji, tak řada modernizačních a elektrizačních variant studie proveditelnosti Slovácka ekonomicky nevycházela, resp. – abych byl přesnější – nebyla politická vůle. Vyšla snad jen trať Veselí/M. – Staré Město u UH a možná nějaký krátký „ocásek“. Luhačovice nevím, Vlára určitě nevyšla. Ale není třeba zoufat, DSŽ dnes už umí zázraky (a to doslovně!). Např. elektrizace lokálky Nýřany – Heřmanova Huť ještě před necelým rokem při investičních nákladech cca 920 mil. Kč měla záporné (!) ERR a dneska při nákladech 1,2 mld. už má kladných tuším 6,5 %. A není to jen tato stavba, vzpomeňme třeba Dobkovičky, Plzeň –… Číst vice »
Ty „náhlé obraty“ jsou způsobeny zejména: a) změnou výpočtu zůstatkové hodnoty – tím pádem nejsou při ekonomickém hodnocení „diskriminovány“ stavby s velkým podílem umělých staveb jako mosty a tunely, které mají třeba životnost min. 50 let (= tunel). To se týká všech staveb tak do 3-4 let zpátky – třeba zrovna toho IV. koridoru, ale i Plzeň – Domažlice nebo Praha – MB – Liberec, kde snad do dnešní doby bylo zpracováno snad 8 studií ! b) mění se průběžně různé evropské metodiky, kterou jsou pro tyto zpracovávané studie proveditelnosti vstupem – třeba se u predikce nákladní dopravy počítá s… Číst vice »
Dušane, když se podíváte růst HDP 1990–2020, tak těch 165 % není 2020-2050 nic nereálného. Naopak.
No, asi jde o to jestli věříte, že ČR v období 2015-2050 neustále poroste nahoru nebo, zatím tomu asi tak nějak je, ale to je predikce, která nezohledňuje, technologický pokrok, imigranty, ekonomické krize, zelenou agendu a já nevím, co všechno ještě – schválně koukněte na dva odkazy níže:
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/mmf-cesko-za-pet-let-predbehne-v-hdp-na-hlavu-italii-12746
https://www.kurzy.cz/makroekonomika/hdp/?imakroGraphFrom=1.1.1990
Rozhodne lepsi, nez si za dotace porizovat cyklostezky a rozhledny v udoli…
Taková 15m rozhledna ve smrkovém lese, to je věc. To je turistické lákadlo. Jen zažalovat majitele lesa, že mu smrčky vyrostly. Že měly zůstat pětimetrové.
Praha – Liberec se nevykouzlilo nic.
Bude nová studie.
V těch ekonomických studiích se nevyznám, ale pokud vyšla VnM – StM a (jestli to dobře chápu) nevyšla Blažovice – VnM, tak bych celkem slyšel nějaké objasnění. Pokud tedy za Vláru nepočítáte jen úsek VnM – Bylnice – Vlárský Průsmyk.
https://www.stavby.szdc.cz/