Pojedou vlaky až do Krupky? Krajští politici tvrdí, že stát souhlasí s opravou, ministerstvo to odmítlo
Kraj chce obnovit provoz až do Louky u Litvínova.
Do nečekané podoby se dostaly debaty o budoucnosti takzvané Kozí dráhy v úseku Telnice – Krupka. Dva politici z Ústeckého kraje, kteří jsou součástí tamější krajské vlády, včera oznámili, že stát schválil peníze na opravu tohoto úseku a ještě letos tam vyjedou vlaky. Ministerstvo dopravy ale dnes oznámilo, že nic takového se nestalo.
„Informace o schválení finančních prostředků na znovuobnovení provozu na úseku Telnice – Krupka ze strany Centrální komise není pravdivá. Centrální komise MD dosud takový materiál nevzala na vědomí. Zatím to v programu nebylo,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Informaci včera poslal jako tiskovou zprávu do médií přímo krajský politik: Jan Růžička. Na dotaz, u koho je možné údaj o schválení potvrdit, uvedl, že jde o informaci od zaměstnance oblastního ředitelství Správy železnic.
Odpoledne ještě zprávu o schválení nákladů na opravu oznámilo politické hnutí Spojenci pro kraj, které za obnovu trati dlouhodobě bojuje.
Obnovení až do Louky u Litvínova
Ministerstvo i Správa železnic byly k plánům na obnovu další části trati dlouhodobě spíše proti. Případná změna názoru může být ale současně i ústupkem pro projednávání vedení vysokorychlostní trati Ústeckým krajem.
„Po nástupu do vedení kraje v roce 2020 jsme s podporou koaličních partnerů začali složitá jednání o obnovení Kozí dráhy. To vedlo v roce 2022 k zahájení provozu aspoň na úseku Děčín – Telnice. Správa železnic se ale dlouho bránila zprovoznit zbytek trati s napojením na hornické památky pod ochranou UNESCO,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jiří Řehák. Podle něj má Správa železnic začít v létě opravovat osmikilometrový úsek mezi Telnicí a Krupkou. „Dalším naším cílem bude propojení Kozí dráhy a Moldavské horské dráhy v nádraží Louka u Litvínova, které kraj přejímá do svých rukou,“ dodal.
Kozí dráha byla otevřena před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny. Původně uhelná trať z Děčína do Chomutova v podhůří Krušných hor několikrát změnila kvůli těžbě uhlí délku i trasu. Od roku 1961 se jezdilo z Děčína po Oldřichov u Duchcova, v roce 2007 se přestala objednávat doprava.