Pohonné hmoty druhý týden zdražují, benzin začíná překonávat cenou naftu
Doba zlevňování pohonných hmot na českých čerpacích stanicích skončila. Ukazuje to vývoj průměrné ceny pohonných hmot zveřejňovaný společností CCS i
Doba zlevňování pohonných hmot na českých čerpacích stanicích skončila. Ukazuje to vývoj průměrné ceny pohonných hmot zveřejňovaný společností CCS i dnešní změna ceníku v síti čerpacích stanic Tank ONO, která patří na domácím trhu k dlouhodobě k nejlevnějším.
Tank ONO v pátek odpoledne zdražilo cenu litru Naturalu 95 na 23,50 Kč, diesel zůstal na 22,90 Kč. Po dlouhé době se tak cena benzinu dostala nad naftu. Zdražení je poměrně velké, ještě dopoledne se litr benzinu prodával o korunu levněji.
Podle údajů CCS, která sbírá data ze všech pump, stoupla od minulé středy do čtvrtka průměrná cena o devět haléřů na 25,84 korun za litr, nafta naopak o tři haléře zlevnila na 25,88. I přes zdražení jsou ceny benzinu nejlevnější od roku 2009, u nafty od roku 2016.
Zdražení vyplývá především z vývoje cen ropy i ohlášených vyšších cen od rafinerských společností. „Další omezení těžby způsobilo růst ceny této komodity a současně zmírňování opatření proti šíření pandemie oživilo dopravu, a tím i poptávku po palivech,“ popisuje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů.
Budoucí vývoj cen pohonných hmot na čerpacích stanicích zpravidla dobře predikují takzvané plošné ceny paliv. Velké petrolejářské společnosti je pro firemní zákazníky vyhlašují na týdenní bázi. „Ceny na čerpacích stanicích mají obvykle určitou setrvačnost, zatímco plošné ceny reflektují vývoj na trzích bezprostředně a jakákoliv změna ceny ropy nebo kurzu koruny se do nich obratem promítá,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám i živnostníkům poskytuje tankovací karty. „V tomto týdnu jsme zaznamenali skokový nárůst cen, přičemž plošná cena litru nafty vzrostla oproti minulému týdnu o 30 haléřů a cena Naturalu 95 dokonce o 1 Kč/l,“ dodává Damir Duraković.
Proč rychleji zdražuje benzin než nafta? „Levnější byl nyní proto, že je využíván především v osobní automobilové dopravě, která byla výrazně omezena karanténou. Nafta je naopak používána hlavně v nákladní dopravě, která sice byla vlivem koronavirových opatření zredukována, ale přeprava zboží zůstala v určité míře zachována. Její spotřeba proto neklesala tak prudce. V některých zemích západní Evropy je nafta také významným topným médiem. Proto bývá dražší zpravidla v zimních měsících. S koncem topné sezóny proto už nebude vyšší poptávka po naftě, respektive topném oleji, tlačit cenu tohoto paliva nahoru,“ dodává Indráček.