Podnapilý ji nerozjede. V Ostravě se představí lokomotiva s alkoholovým imobilizérem

Společnost CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv.
Česká železnice si v červnu odbude v Ostravě jednu premiéru. Výrobce CZ LOKO zde na veletrhu Rail Business Days představí 10. června první tuzemskou lokomotivu s alkoholovým imobilizérem. Ten zabrání rozjezdu stroje, pokud strojvedoucí před jízdou požil alkohol. Na projektu spolupracují také společnosti GX Corpfin a SafeLock.
Společnost CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro již provozovaná vozidla. Povinnost pro výrobce či dopravce mít takové zařízení neexistuje a ani se zatím nechystá.
„Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak například zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu,“ řekl Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.
Česká společnost SafeLock udává, že její alkoholové imobilizéry už mají „najeto“ v tuzemských tramvajích a autobusech přes 30 milionů kilometrů. Využívá je například Dopravní podnik Ostrava nebo Dopravní podnik města Olomouce. Rozšíření i na lokomotivy proto považuje za logické.
„Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ doplnil Jan Slováček ze SafeLocku.
Alkoholový imobilizér před nastartováním vozidla vyzve strojvedoucího k dechové zkoušce. Negativní výsledek umožní jízdu vozidla, pozitivní jízdu zablokuje. Imobilizér nabízí i namátkové testy během směny, všechna data přitom ukládá pro potřeby dispečinku do šifrovaného cloudu.
Potřebu alkoholového imobilizéru firmy zdůvodňují zvýšením bezpečnosti. Poukazují přitom na nehody z poslední doby, u kterých hrál roli alkohol. Například při srážce pendolina s posunovým dílem v červnu 2022 v Bohumíně zahynul strojvedoucí pendolina, u kterého byla zjištěna opilost. Při srážce vlaků v Praze na Balabence loni v září nadýchal strojvedoucí Českých drah téměř dvě promile, ačkoliv nehodu zřejmě zavinil strojvedoucí vlaku KŽC Doprava.
Obecně se ale dá o české železnici říci, že alkoholové výstřelky jsou vzácné.