regio-vlak

Podmořský železniční tunel ze Španělska do Maroka získá obrysy. Má měřit 38,5 kilometru

Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: AlstomJednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom

Úžina mezi Evropou a Afrikou dosahuje hloubky 900 metrů a jsou v ní silné proudy, které stavbu zkomplikují.

Španělsko zadalo společnosti Herrenknecht Iberica vypracování analýzy proveditelnosti podmořského železničního tunelu spojujícího Španělsko a Maroko. Pozitivní výsledek studie by znamenal průlom v plánech na propojení Evropy a Afriky, o kterých se hovoří už desítky let.

Dokončený projekt by byl jedním z nejdelších podmořských tunelů na světě a překonal by 38 kilometrů dlouhý podmořský úsek tunelu pod Lamanšským průlivem.

Gibraltarský průliv je úzkým hrdlem pro dopravu mezi severní Afrikou a Evropou, tunel by výrazně zvýšil efektivitu nákladní a osobní dopravy,“ uvedla mluvčí společnosti Herrenknecht.

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: Herrenknecht

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: Herrenknecht

Projekt je podle ní extrémní výzvou z hlediska technologie a logistiky. Navrhovaný tunel by totiž měl měřit 38,5 kilometru, přičemž 28 kilometrů by vedlo pod Gibraltarským průlivem v hloubce 175 až 475 metrů pod hladinou moře. Úžina dosahuje hloubky 900 metrů a vyskytují se v ní silné proudy, které stavbu zkomplikují.

Projekt řídí španělská státní společnost Secegsa a má spojit španělskou provincii Cádiz s marockým přístavním městem Tanger. Zpracovatelé úvodní studie z roku 2007 odhadovali cenu výstavby mezi 5 až 10 miliardami eur.

Lamanšský tunel vzorem

Podle plánů bude infrastruktura kopírovat konstrukci tunelu pod Lamanšským průlivem a bude zahrnovat dva paralelní jednokolejné tunely pro vysokorychlostní osobní a nákladní vlaky jedoucí v opačných směrech. Auta tak budou stejně jako mezi Francií a Británií přepravována na vagonech.

Mezi oběma tunely bude ještě třetí pro údržbu a případnou evakuaci, s příčnými průchody každých 340 metrů a bezpečnostními zónami každých 100 metrů. Doba přejezdu Gibraltaru by měla být pod 30 minut.

V listopadu 2024 investovala španělská vláda 486 420 eur do pronájmu čtyř podmořských seismometrů pro studium mořského dna průlivu.

Projekt získal další politickou podporu po zlepšení španělsko-marockých vztahů od roku 2022. S blížícím se mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2030, které budou společně hostit Španělsko, Portugalsko a Maroko, se projekt tunelu má se stát symbolem mezikontinentální spolupráce.

Španělsko doufá, že by nově část nákladů na tunel mohla zaplatit Evropská unie tím, že se trasa začlení do evropské páteřní sítě TEN-T.

Tagy Herrenknecht Maroko Španělsko tunel tunel Španělsko - Maroko
68 komentářů