Podivné zastavování vlaků v Polsku. Podezřelým z vysílání falešných signálů je i policista

Pendolino PKP Intercity v Katovicích. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czPendolino PKP Intercity v Katovicích. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

V některých případech byla podle železničářů na pozadí signálu slyšet ruská hymna.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Pokud by někoho zajímala technická stránka problému, je to popsáno zde:

https://telegra.ph/How-easy-is-it-to-paralyze-the-Polish-railroad-Lets-find-out-08-28

Postačuje čínská vysílačka za pár stovek a vyslání tří po sobě jdoucích tónů na správné frekvenci pro danou trať.

Zabránit se tomu dle všeho nijak nedá, žádné další zabezpečení tam není (kromě toho tedy, že je to ze zákona trestné).

Honza V.

O jednom pánovi, který je známý tím, že vysílá signály, bych věděl

Péťa

V Polsku musí strojvedoucí při nástupu na lokomotywu provést test radiostopu na kanále který na to je určený (protože Poláci umí radiostop z každé mašiny). Když se splete a udělá test na „normálním“ kanále v Katowicíc, Wroclawi či jiném velkém uzlu tak ho celý zastaví. A dispečer nepustí nic do pohybu dokud se nezjistí proč a kdo to zastavil. Takových případů bylo a bude. Osobně to vidím spíš na bandu blbů co si řekli že to může být sranda a dělali to tam kde to neudělá moc škody (uznejte hlavní město mohla být větší „sranda) a nějakého ještě většího blba… Číst vice »

Honza St.

By mě zajímalo jak dlouho ještě z těch ruskejch agentů budou dělat s prominutím totální debily. Být to všechno, počínaje zpackaným útokem jednou z nejjedovatějších látek na světě na Skripala a konče věcma jako tohle, pravda, tak tuplem není důvod se Ruska bát, protože by bylo asi stejně nebezpečné jako kultovní Bombarďák Charlie ze seriálu M.A.S.H.

Jiří Kocurek

Nebo vyhodit ten muničák ve Vrbětících… Bezzubí opravdu nejsou.

všd

Při vědomí nebezpečnosti Ruska, v případě Vrbětic hrály roli i další věci, zejména ten druhý výbuch nezpůsobili oni. U Skripala a dalších mohlo jít od počátku o úmysl zavraždit a ne zabít.

Tomáš

Zatím nic nenasvědčuje zapojení východních agresivních zemí do problému, ale jako vyšetřovací verzi to jistě mají. Neměli by, kdyby západ už dávno všechny východoevropany z agresivních zemí vyhostil…

Jiří Kocurek

No tak to je blbé, Garry Kasparov by šel rovnou na popravu za vlastizradu.

Pomeranč

Zastavování vlaků, nákazy Legionellou. Obojí vyšetřuje ABW. No dějí se tam zvláštní věci 🙁

Jarek

Třeba legionela se vyskytla i v Brně u svaté Anny. to se prostě stává v rozvodech teplé vody….

jal

U nás každý druhý den hoří fabrika. A včera mi ujel vlak.
To není jen tak.

jiri

ABW, neni to zkratka abwehru, rozvedky a kontrarozvedky 3. rise?

182-097

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

www

agentura pro vnitřní bezpečnost agencja bezpieczeństwa wewnętrznego

Jirka

Celé mě to přijde divné. Sice je to nepříjemné, ale pořád lepší zastavit než se rozjet a udělat hromadu.
Počítám, že to funguje na principu Radiobloku, to je problém ze stanoviště zavolat dispečerovi/ výpravčímu co se děje nehledě, že PKP tohle má ošetřené taky
Asi by bylo lepší počkat na výsledky vyšetřování. Mohlo to být xy možností co se dělo.

182-097

Po zaúčinkování radiostopu na libovolném kanále se strojvedoucí přeladí na kanál 8, který je k tomu speciálně určený a tam vyčká na pokyny k další jízdě, nebo k vysvětlení situace. Nicméně to úmyslné vyvolávání radiostopů není nic neobvyklého, jen teď se to hodně medializovalo díky situaci jaká je.

T679.2

Co za radiový signál může zastavit vlak? Tohle si dovedu představit na případu radiem řízených modelů kdy si půjde jeden modelář zalétat na letiště a používá souravu na 35 Mhz s nějakým konkrétním krystalem a na stejném letišti se vyskytne někdo kdo tam půjde prohánět autíčko, ale k jeho řízení nepoužije schválených 27 nebo 40 Mhz, ale pro něj nepovolených 35Mhz a se stejným krystalem jako má pilot. V tom případě je to pro pilota velký problém. Ale zpět k vlakům. Vlaky přece řídí strojvedoucí přímo bez požití nejakého radiového ovladače, ne? Ale jestli jsme tak daleko, že se používají… Číst vice »

Jiří Kocurek

Co za radiový signál může zastavit vlak?

Generální STOP přes TRS v případě ČR. A stačí k tomu vysílačka vybrakovaná na šrotové koleji. Spojení je analogové, nešifrované.
Podvrhnout šifrovaný signál už je poněkud vyšší level.

vbb

Leda byste tu vysílačku vybrakoval ze zešrotované dopravní kanceláře. Mobilka GS vyslat neumí.

Jiří Kocurek

Jestliže se mezi šotouši pohybují kličky, cedule z lokomotiv… tak bych se nedivil ani vybrakované vysílačce z doprkanclu.

Z datové SIMky se údajně také nedá odesla SMS. Pohrál jsem si a AT příkazy a přišla mi.

M19

Z datové simky lze i volat. To není otázka konstrukce, to je otázka případných omezení v systému operátora na základě identifikace SIM a k ní přirozených služeb a následně tarifu.

Fsp

Tak tipnul bych si že vygenerovat ten signál zase nebude takový problém. Nebo jsou k tomu potřeba nějaké tajné klíče, uložené v HSM ve vysílačce z doprkanclu?

jal

Generální stop ve frekvenci pro příjem TRS je slyšitelný pro okolí a dá se na něm vysílat hudba?

Jiří Kocurek

To byl příklad zde v ČR. V Polsku to určitě mají jinak a hudba se dá vysílat přes jakékoliv hlasové spojení.

jal

Generální stop se vysílá přes hlasové spojení? Něco jako že z repráku zazní tam taraára bum Pozor, zákruta a Lokomotivo, zastav?

vbb

Ha ha ha,
Pokud je GS v Polsku vysílaný jako sekvence subtónů, tak to zcela samozřejmě po hlasovém rádiu chodí.

T679.2

Moc děkuji za vysvětlení.

Jiří Kocurek

Ještě jsem si vzpoměnl na případ z Berlína, kde se týpek vydával za letového dispečera a občas něco kváknul do éteru.
https://www.timesnownews.com/the-buzz/article/berlin-man-impersonates-aviation-official-caught-giving-fake-flight-orders-and-directing-traffic-on-radio/713844

T679.2

Bože, kam ti lidé na ty nápady chodí :- (

milan

Všiměte si, že i v ČR při rekonstrukcí tratí jsou u nich – v jejich stanicích instalovány dost vysoké sloupy s anténami – https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15212154&ds=1&gallery=1&sourcep=foto&idp=7140785&x=16.5882626&y=49.8251796&z=17 ! TRATĚ (PROVOZ NA NICH) SE ŘÍDÍ TZV. DÁLKOVĚ – NENÍ VÝPRAVČÍ A DALŠÍ PRACOVNÍCI V KAŽDÉ STANICI, ALE JSOU DISPEČEŘI ŘÍDÍCÍ PROVOZ V URČITÝCH TRATOVÝCH ÚSECÍCH, a je tedy dost pravděpodobné, že systémy mezi dispečerským pracovištěm a konkrétní stanicí komunikují radiově, A POKUD JE ROUŠENO, TAK PLATÍ LETITÉ PRAVIDLO, ŽE SYSTÉM ŘÍZENÍ/ZABEZPEČENÍ TRATÍ FUNGUJE NA PRONCIPU BEZPEČNĚJŠÍHO STAVU = RADĚJI ZCELA ZASTAVIT PROVOZ NEŽ, ABY DOŠLO K OHROŽENNÍ JEHO BEZPEČNOSTI!

T679.2

Takové antény jsou u nás pomalu na každém nádraží a ani se na trati nemusí nic dělat

182-097

Základním rádiovým systémem na železnici v Polsku je analogový simplexní systém v pásmu 150 MHz, přičemž se používá 7 kanálů přidělených jednotlivým tratím. A v tomto je možnost vyvolat tzv. radiostop třemi po sobě jdoucích stanovenými tóny (a nebo jen stiskem tlačítka) v dosahu zařízení které jej vyvolá na daném kanále (může to být třeba radiostanice na lokomotivě, radiostanice u výpravčiho, radiostanice u závoraře nebo třeba vlakvedoucího). Pokud je vysílačka propojena s zabezpečovacím zařízením na lokomotivě, pak dojde k zavedení rychločinného brzdění, pokud ne, reaguje na alarmový signál pouze sám strojvedoucí zastavením vlaku. Nevýhoda je, že je tento systém naprosto… Číst vice »

Doctor

Zcela přesné a něco podobného jsem se chystal napsat ! Jenom pro doplnění – polská rádiová ( analogová ), železniční síť pracující v pásmu 150 MHz, je sice spolehlivá, neboť netrpí neduhy jedniček a nul digitálu, ale je velmi lehce napadnutelná, přesně jak uvádíte. Není zde dokonce ani žádný subtón ( jako u SŽ ), který alespoň trochu eliminuje vnější zásah. Signál stop pro pohyb vozidel na polské železnici, který se dá také lehce dohledat, se skládá z krátkých a dlouhých tónů a malé dítě ho skutečně vymačká na klávesnici ruční vysílačky za pár stovek. Prosté. Proč se v Polsku… Číst vice »

Doctor

Tak zrovna Vámi zmiňovaný systém TRS, byl dost nenapadnutelný. Skládal se z počtu několika subtónů ( stuh ), které se při pojížděný dané trati i několikrát střídali, nevíc byla celá frekvence, držena tzv. nosnou, což bylo to jediné co se dá slyšet v normální vysílačce na frekvenci TRSky – protivný trvalý zvuk o vysoké frekvenci. A Generální stop pracoval na principu jedné přednostní frekvence – opět chráněnou subtóny – která v jeden moment zastavila vše co jelo po kolejích v dané oblasti. Vysílačky jak na vozidlech, tak i ve stanicích byli velmi odolné, se sotisfikovaným dekodérem a enkodérem subtónů. Bohužel… Číst vice »

Jiří Kocurek

Díky za podrobnější popis. Diktát doby to je už hodně dlouho, protože odolnost proti rušení a neautorizovaným zásahům řešili už před stoletím. Nejznámější je asi Enigma, prolomená už v roce 1932, v Polsku, pan Rejewski.

Mírně mimo téma: Tady o tom mluví synovec Alana Turinga, měl to z první ruky: https://www.youtube.com/watch?v=qn_BBQEjCxI

Beny

Zkusím vysvětlit srozumitelněji :

Pro komunikaci mezi vypravčím a strojvedoucím se v ČR používá mimo jiné vysílačka (to je ta TRS). V případě ohrožení přes ní výpravčí musí vyslat signál který strojvedoucím v dosahu vypustí vzduch a tím zabrzdí (to je ten generální stop)

Jak to mají v Polsku úplně nevím.

vbb

Oni ti strojvedoucí tam vůbec zapojení nejsou: všechy (vozidlové) stanice v dosahu (bohužel, musejí být správně naladěné) zareagují tím, že rozpojí své výstupní relé, které je zapojeno v obvodu ventilu nouzové brzdy zabezpečovače, a tím vypustí vzduch z HP a zabrzdí.
V Polsku to bude principiálně stejné.

Rudolf Tuček

Jen technická modeláři většinově dnes už používají 2,4 GHz.

Martin Grill

ruSSký a běloruSSký totalitní režim zkouší, co si může na západě dovolit. Je jen otázkou času, kdy se to dotkne lidských životů. Proti totalitě, ohrožující mezinárodní bezpečnost, je třeba zakročit všemi dostupnými prostředky.

mgr.pavel

Obecně máte pravdu, ale zde v článku právě píšou, že dle polské vlády zapojení RuSSka nic nenasvědčuje. A to prosím říká zástupce vlády, co RuSSáka fakt nemusí.

Radil bych předběžnou opatrnost, než to pořádněji vyšetří. Spousta lidí včetně mne se podobně spálila při dopadu „ruské“ rakety do Polska, kdy jsme také obviňovali RuSSko, než se ukázalo že jde o nešťastnou náhodu z ukrajinské strany.

Je možné, že za tím stojí RuSSko, stejně jako je (nyní asi víc pravděpodobné), že na vlastní pěst jednali třeba ruSSkou propagandou zblblí Poláci.

Ten Ten Ten

Dovolím si jen drobnou opravu – pokud jednali na vlastní pěst ruSSkou propagandou zblblí Poláci, tak i v tom případě za tím stojí RuSSko. 😉

mgr.pavel

Jo, máte pravdu, RuSSko by v takovém případě za to mohlo nepřímo. Ten zástupce polské vlády předpokládám myslel přímou zodpovědnost (jako Litviněnko či Vrbětice).

Problémem a rizikem pro stát je samozřejmě i ta nepřímá zodpovědnost, ale tam je složitější něco prokázat či zavést nějaké protiopatření. Po Vrběticích bylo naprosto oprávněné vyhostit RuSSáckou ambasádu, po akci „jen“ zblblých vlastních občanů může Polsko udělat co? (edukaci vlastních občanů, učit kritické myšlení apod., možná riskovat cenzuru RuSSáckých dezinfo kanálů, ale přímo proti RuSSku..?)

jal

Jaké to jsou?

182-097

Ano, stejně jako se v Polsku chystají zatočit s železničními fotografy. U prezidenta čeká na podpis zákon o zákazu fotografování strategické infrastruktury, a mezi tím už SOK, Policie a ABW nahání kolem tratí lidi s foťáky.

Jirka

Máte pravdu, chce to přijmout rozhodná opatření v bezpečnosti. Kdoví jestli u nás už vlaky nezastavují oni také nebo jejich patolízalové. Každý kdo se objeví u kolejí, nádraží s fotoaparátem nebo mobilem v ruce je potencionální russácký agent a je toto potřeba hlásiti na Gerdamerie.

JGR

Nádraží se fotí dobře, stojí na místě a nemusíte mu říkat, aby se tvářilo příjemně

Jiří Kocurek

Raději bych ke kolejím nepouštěl ani strojvedoucí s otevřenou lahví. Co kdyby tam měl olej! 😀

Fsp

Jeden smutný ajznboňák pil na pátém nástupišti Eier Cognac, huba se mu slepila diesel lokomotiva ho zabila.

vbb

Pijte vodu!

jal
Lubas

Mccarthismus jak vyšitý. Počkal bych na vyšetřování a závěr. Tady ten fanatismus nikdy nic dobrého nepřinese.