Podíl 0,38 % na trhu. Auta na baterky i přes rekordní prodeje v Česku příliš netáhnou

Nissan Leaf kraluje prodejům elektromobilů i v ČR. Foto: NissanNissan Leaf kraluje prodejům elektromobilů i v ČR. Foto: Nissan

Češi stále příliš nevěří osobním autům na baterie. I přes nárůst nových registrací za prvních sedm měsíců je tržní podíl

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Raddie

Aspoň v něčem jsme rozumní 🙂

Pavel

Všichni akorát kecáte, vůbec není pro nikoho měřítko jak dlouho a na kolik km se elektroauto nabíjí… když by ty auta stáli 400tis tak to máte doma všichni protože jezdit s pocitem že mě km stojí max 0,4 haléřů a že se nemusím bát kdy a co odejde nebo mám obrovský výkon když ho potřebuji a nebo teplo okamžitě po nastoupení do auta, pak už nějaký ten kompromis zvládne každý… (i když mě přijde že nedělám kompromisy vůbec) … řeči že bydlím u paneláku by najednou nikdo neřešil a spíš by se podíval do EV mapy a koukal do jakého… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jakože u elektromobilu nehrozí závady na podvozku a elektroinstalaci? A o rozvodnou síť se ČEZ rozhodně nepostará. Nuž, pán bude asi expert na elektromobilitu.

Carlos

myslel distribuční (ČEZ distribuce) rozvodná je v pohodě

dopravak

Závady hrozí vždycky, ale elektromobil je oproti dnešním spalovacím motorům opravdu mnohem jednodušší. Už jenom rekuperace zajistí výrazně delší intervaly výměny brzd.
O stabilitu sítě bych strach opravdu neměl. Naprostá většina uživatelů bude nabíjet přes noc s 230V zásuvky, ze které dostanete za noc nějakých 30kWh, což vám stačí na 200-300km. Problém je jenom (zatím) vysoká cena elektromobilů, ale i ta postupně klesá. Lidem, kteří najezdí denně hodně km (typicky z pražských satelitů do Prahy), se elektromobil i bez dotací vyplatí už teď.

Graylag

Za chvíli tady bude VW ID3 a Crozz, těsně následovaný deriváty od Škody a Seatu, a pokud VW AG neudělá opravdu hodně velkou botu, tak ten podíl elektromobilů začne i u nás rychle růst. A ano, spousta těch, co teď mají plno řečí proč to nejde si udělá rychlý výpočet a najednou si jej půjdou koupit sami.

asdfr

Nech sa paci. Clanok o VW ID3
https://www.etrend.sk/auto/elektricky-volkswagen-id-3-si-uz-mozete-objednat-pre-automobilku-je-vraj-stratovy.html

Cena zakladneho model s dojazdom 330km ma startovat okolo 30 000 euro. No len smola, ze podla clanku sa ma zacat ako prva predavat vyzsia verzia s cenou okolo 40 000. Klasicky golf startuje na cene okolo 15800.

Jiří Kocurek

Vyrábí to jenom proto, aby splnili politické zadání Svazu Evropských socialistických republik o snížení množství emisí kyselkového plynu (CO2) na hodnoty nereálné pro běžné auto se spalovacím motorem.
Aniž by se někdo zamyslel nad tím, že se za šílené peníze řeší marginalita (automobilní benzíny mají v dopravě 7% podíl, viz odkaz). Podobně jako se svícením, které má 2% podíl na spotřebě elekřiny − zakázat žárovky! Aniž by se někdo zamyslel nad, tím, že žárovky nejsou zdaleka všude.
https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2017/rocenka/htm_cz/cz17_710000.html

Graylag

Některé zdánlivě nelogické zákazy (a spalovací motory a žárovky sem zrovna patří) v širším měřítku smysl mají. U žárovek hlavně jako jakási stimulace trhu. Ledky sice existovaly i předtím, ale v konkurenci žárovek to měly těžké a málokterá společnost měla větší motivaci do jejich vývoje investovat. Po zákazu se s LEDkami roztrhl pytel. Stejně tak elektromobily. Ty koncepčně smysl mají (zejména pro městský provoz, protože omezí emise ve městech), jenže se dlouhé roky potácejí v začarovaném kruhu kdy zákazníci mají malý zájem -> pro malý zájem se nebuduje infrastruktura a nevyvíjí technologie -> kvůli nedostatečné infrastruktuře a nezralostí technologií mají… Číst vice »

noerf

Graylag: Ledky by se prosadili, ale zapomněl jste na tzv. úsporné žárovky, ve skutečnosti zářivky, které se již téměř neprodávají, které měli původně nahradit žárovky a kromě úspory ve spotřebě měli několik zásadních nevýhod (pořizovací cena, pomalé rozsvícení, ekologická zátěž při likvidaci). Mimochodem patent japonských vědců na tzv. modré led světlo byl vydán cca rok po ohlášení o zákazu výroby žárovek v eu.
Stejně tak lidé, kteří nejedou v dotacích si počká na vodíkové motory, protože budou výhodnější než auta na baterky.

dopravak

V čem bude vodík proboha výhodnější? Vodíkové auto je v podstatě elektromobil s palivovým článkem. Takže oproti běžnému elektromobilu sice stačí menší baterka, ale potřebujete drahé a těžké lahve na 300bar, speciální potrubí na vodík a samotný palivový článek. Dále pak speciální infrastrukturu na vodík. Na dobíjení stačí pro většinu obyvatelstva běžná 230/400V zásuvka.
jediné, co vodíková auta nabídnou navíc, je vyšší dojezd. Ale upřímně, kolik běžně najedete denně? 20-40km? Na to vyšší dojezd není potřeba. Na dlouhé štreky je vhodnější vlak, letadlo, nebo běžný spalovací motor.

Graylag

Těch spekulací o koncové ceně ID3 je na internetu spousta, počínaje optimistickou částkou 20 000€ a konče těmi pesimistickými 40 000€. Jaká je pravda? To opravdu nikdo mimo VW neví a ještě alespoň měsíc to vědět nebudeme. Co ale víme je, že to auto má na to být proti konkurenci hodně levné – zaprvé protože VW vyvinulo celou modulární platformu, kterou bude sdílet napříč koncernem. Masová výroba sdílených dílů umí udělat s cenou zázraky. Zadruhé samotné objemy výroby. Nissan prodá 50-80 tisíc Leafů ročně, přičemž VW chce podobné číslo dosáhnout jen s ID3 samotným. Pokud zahrneme i další plánované modely,… Číst vice »

R2R2

Je otazkou, jakou strategii VAG a jine velke automobilky zvoli, pokud budou prodeje nizke, tak to nutne nemusi byt bota, ale muze to byt klidne umysl. Elektromobily sice maji „nulove“ emise CO2 a kvuli pokutam se jevi jejich vysoke prodeje jako vyhodne, na druhou stranu, aby byly prodeje vysoke, tak musi byt nizka cena, coz je pri zachovani ziskovosti nerealne a zejmena pro rok 2021 plati, ze snizovani emisi sice zmensi pokuty, ale zaroven znamena obtiznejsi situaci v letech 2025 a 2030, pro ktere se prumerne emise z roku 2021 budou brat jako zaklad pro dalsi drasticke snizovani limitu. V… Číst vice »

dopravak

Co furt máte s tou „chybějící infrastrukturou“? Elektromobil si budou primárně kupovat lidé, kteří jezdí denně 50-100km. To znamená vesměs lidé dojíždějící z pražských satelitů do města. Tihle lidé vesměs bydlí v rodinném domku a těm stačí na dobíjení běžná zásuvka. Tito lidé už dnes vesměs vlastní dvě auta, takže si prostě nechají na dlouhé výlety a dovolené mimo město klasické auto se spalovákem a na dojíždění do práce si pořídí elektromobil. na skákání po Praze bude vždycky lepší MHD, nebo kolo. Na nějaké občasné jízdy je zde paradoxně lepší běžné auto, protože takhle většina lidí nemá dostatečný nájezd km,… Číst vice »

R2R2

Hodne lidi, troufnu si rict, ze naprosta vetsina, pouziva sve prvni – rozumnej drazsi a pohodlnejsi – auto na delsi jizdy, pro vetsinu lidi v Cechach by elektromobil znamenal pravdepodobne drazsi auto, nez ktere si kdy v minulosti koupili a mit drahe auto na poskakovani po meste a okoli a levnou, pravdepodobne relativne vyhrkanou, nepohodlnou, nemoderni ojetinu na dlouhe cesty, to nedava moc smysl. Jinak souhlasim s tim, ze na bezne popojizdky nabijeni v rodinnem dome staci, pokud elektromobil realne ujede 200 km, tak vetsinou i s rezervou na pripadny vypadek dodavek elektriny, ktery malokdy trva dele nez jeden den,… Číst vice »

Jiří

0,4 Kč/km je dáno tím, že infrastrukturu zaplatí z daní jiní a to ve formě spotřební daně z PHM. Respektive, kus z toho jde do silnic, zbytek se prožere. Až bude víc elektromobilů, tak se zavede silniční daň, stát si ty prachy vzít nenechá.

Arimatejsky

To je přece jasné a je to v pořádku.

Carlos

to bude ale nejdřív za 20 let

Strážisko

A kdo by takovým nesmyslům věřil? Podle prodejních dat je jasné, že nikdo! Jen samé kecy elektromobilistů z hybridu.

Dushan

Z elektromobility jsou atraktivní zatím hlavně elektrokola, která za relativně malé peníze nabídnou spousta zábavy a skutečně je to pomocník, který vás dopraví na místa, kam je jinak problém se dostat (zákaz vjezdu, pěšky daleko). Elektroauta nevycházejí ekonomicky a do doby, než budou baterie recyklovatelné, představují velkou ekologickou zátěž.

Carlos

co na těch bateriích není recyklovatelné ? navíc první kousky přijdou na recyklaci až za 15 let možná déle

nevychází ekonomický komu ?

píšete nekonkrétní nepodložené bláboly

Dushan

V současné situaci leží environmentální zátěž v životním cyklu vozidel, protože materiály nejsou recyklovány vůbec, anebo obecně, kvalita již recyklovaných materiálů není natolik vysoká, aby byla využita k výrobě dalších baterií….
https://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/recyklace-lithium-ion-baterii-uvod/
Že je pořízení elektroauta ekonomická hloupost, potvrzuje i tento článek o nicotných počtech prodaných elektroaut ve státech, kde nákup není dotován z veřejných peněz.

Martin K.

Elektroauta jsou budoucnost, které se na 99% nevyhneme. Potíž není ale s kastlí nebo pohonem, problém je se zdrojem elektřiny. Současné baterie jsou téměř nepoužitelné pro běžné používání, o infrastruktuře nemluvě (nabíječky, rozvodná síť) a řešení elektrocentrály na palubě auta se v případě Oplu Ampera také neujalo. Zatím řešení v nedohlednu. Za dva roky mám v plánu koupit auto a jednoduchých aut začíná ubývat. NA trhu jsou stále více komplikované bastly, které jsou dělané pro emise, nikoliv pro uživatele. Měl jsem turbo/benzín, turbo/diesel a teď mám atmosféru čtyřválec na LPG, který byť je trochu slabší, jízdní projev mi mnohem více… Číst vice »

Jen tak

elektroauta jsou v současnosti slepá linie… a budou jí do té doby, dokud nebude technolicky zvládnutelné dobití auta za 2-3 minuty a dojezd aspon tech 500 – 700 km.

dokud bude dobití auta v řádu hodin, a dojezd cca v řádu cesty do práce a z práce, nemá to smysl.

nicméně naštěstí se konečně toto začíná ukazovat, mluvit se o tom, a je znát určitý příklon k palivovému článku (a vodíku).

VRT

K čemu dobít auto za 2 – 3 minuty? Nestačí přes noc?

VRT

Mimochodem, on někdo zvládne pumpu při delší cestě za 2 – 3 minuty? Já teda dojdu víte kam, dám kafe, protáhnu kostru. Suma sumárum 20 – 30 minut. No a to už s rychlonabíječkou nabijete do 80 %. Na běžené pojíždění stačí opravdu přes noc. Argument, jak nabíjet na sídlišti: zatím nijak (člověk co si koupí dneska e-auto spíš na sídlišti nebydlí) a až (jestli) se to stane běžná technologie, tak se nebojím, že by se toho nechytly firmy, co si sídliště zadrátují, udělají u každého parkovacího místa v ulici dobíječku a budou na ní krásně vydělávat. Tady problém není.… Číst vice »

asdfr

Cennik baterii pre Nissan Leaf. https://auto.sk/clanok/1137-nissan-ponukne-vymenu-baterii-majitelom-elektromobilov-zatial-len-v-japonsku Cena zacina na 2300 euro za renovovanu 24 kw az bateriu po 6 236 za novu 40 kw baterku. Zoberme si, ze bezna 5,6 rocna benzinova oktavia stoji okolo 10 000 euro. Co to urobi s cenami jazdeniek, ked budem musiat brat do uvahy to, ze v prebehu par rokov budem musiet do toho auta len za baterku vrazit polovicu aktualnej nakupnej ceny vozidla. Cena novych e-aut je zatial tak dvojnasobok toho isteho benzinoveho auta. To som asi podstrelil. Napr cena egolfu od 38 000 euro cena obycajneho golfu od 15 500. Aka asi… Číst vice »

Graylag

eGolf je končící produkt, od příštího roku ho nahradí ID3 s cenovkou od 30 000 euro, možná méně a se zárukou na kapacitu alespoň 70% po 8 letech. Umím si představit, že 5 leté auta s 85% baterií by se daly prodat za stále slušnou cenu s tím, že klidně dalších 5 let na stejnou baterii to jezdit bude.

Carlos

ta baterie vydrží 400t km nebo 20 let …proč by ji někdo měnil ? ani nikoho takovýho neznám
osobně mám 4 roky staré EV, najeto 50t a degradace je okolo 4%, ta baterie bude min. 10 let makat

Martin V.

To jste maximalista. 🙂 Já nedokážu v autě bez přestávky sedět 500-700 km. Pokud se elektromobil nabije za hodinu na dalších 300 km jízdy, tak to bude vyžadovat změnu životního stylu, ale zvládnul bych tak i delší občasné přesuny po Evropě. Není to sice pro profesionální hltače kilometrů, ale od motorestu k motorestu (pokud tam dobře vaří!), případně s nějakou turistickou pamětihodností mezi tím, by se to dalo přežít.

Martin K.

Elektroauta nejsou slepá cesta, bateriová auta současnosti však ano.

Radovan Komínek

Přidávám do diskuse trochu kupeckých počtů. Instalace v domech se provádějí s 15 kV jističem na zásuvkovém okruku nebo přívodech ke spotřebičům již několik desítek let. Pokud máte stání pro auto blízko zásuvky, tak do auta dostanete cca 3 kWh za hodinu a přes noc i 30 kWh. S tím se dá v průměru ujet 200 km bez zdržování na benzínových pumpách, což je roční nájezd 73 000 km bez nutnosti investovat do nabíjecího stojanu. Hodně lidem ale stačí 200 km na týdenní dojíždění do práce. Myslím si tedy, že zrychlování nabíjení není v tuto chvíli to nejdůležitější, co ovlivní… Číst vice »

VRT

Kdo má RD s 400 V 16 A, nabije i větší baterie celkem s rezervou.

Jiří Kocurek

Pardon, ale 30 kWh nedá v průměru 200 km, to není ani reálné maximum. S poskakováním po městě a je−li cestou kopec, tak to vyjde na 100−130 km. V zimě ještě méně.

Carlos

ještě méně je dejme tomu 80km…tak mi sem pane Kocourku napište aspoň jeden běžný model EV který má spotřebu 38kWh/100km
a je vidět že jste nikdy v žádném EV nejel a moc o tom nevíte…právě při poskakování po městě oproti ICE mají nejmenší spotřebu

R2R2

Zalezi, co myslite poskakovanim ve meste, stani v nekonecnych kolonach se zapnutou klimatizaci ci topenim je samozrejme problem, ale jinak jsou elektromobily ve mestech extremne nenarocne. Takze v nasich klimatickych podminkach bude obvykle mesto mnohem mensi problem, nez vylet na dalnici, tam nastava prava elektromobilni tragedie. Kopec neni obvykle pri rozumnem stylu jizdy zasadni problem, s trochou nadsazky se da rict, ze co spotrebujete do kopce, to zrekuperujete z kopce, problem je rychla jizda, prekonavani aerodynamickeho odporu totiz nelze rekuperovat.

Carlos

máte naprostou pravdu, za pár let ty EV vozy budou cenově přijatelnější a dostupnější…hlavně i ojetiny které kupuje drtivá většina Čechů
pak tu zůstane pár „magorů“ kteří potřebují jezdit 2x týdně 1000km prakticky bez zastávky a ty nikdo nikdy nepřesvědčí

Jirka B.

Nevím proč má někdo potřebu stále někoho přesvědčovat. Já osobně jsem za poslední měsíc byl z Ostravy ve FRA (900 km – vždy cesta přes noc, dvě zastávky po cca 15-20 min.), VIE (to točím bez zastávky, 319 km) a Salzburg 600km, jedna zastávka cca 20 minut). Malý Peugeotek 207 z druhé ruky za 150 tis.Kč., motor 1,4 HDi, spotřeba 4,5-4,8 l/100km na těchto trasách. Jakmile toto zvládne v podobném režimu a ceně elektromobil, klidně si jej pořídím. Zatím nevím, proč bych to dělal. Ale narozdíl od Vás chápu, že ne každý to má jako já a že mu EV… Číst vice »

dopravak

Pokud jezdíte často hodně daleko, tak je pro vás klasický spalovák jasná volba a asi ještě dlouho bude. Ale uvědomte si, že většina lidí jezdí hlavně do práce pár km. Spousta rodin má už teď dvě auta. Mít jedno rodinné na výlety a pak elektromobil na cesty z Čelandné do Ovy se vyplatí už teď.

Jirka B.

Ale vždyť já netvrdím, že ne. Mě jen štvou ty názory typu „musíme přesvědčit“. Přesvědčoval snad někdo rodinu, ať si koupí 2., 3. auto? Určitě ne, přišli na to sami, protože to pro ně bylo z nějakého důvodu výhodné a tak stejně by to mělo být v případě EV. Jakmile to pro ně bude výhodné (stávající auto doslouží a budou se poohlížet po novém), tak na to přijdou sami a pořídí si jej.

Lukáš F.

Jestli si myslíte, že auto na baterky je nepraktické, tak to si vůbec nedovede představit, jak nepraktické je auto na vodík.

Carlos

pokud nezmenis myšlení tak pro tebe nikdy EV nebude
ty auta se nabíjí když je nepotřebuješ a jestli jezdíš 700km v kuse bez zastavení tak good luck
ten příklon k vodiku bych chtěl vidět
aut na prodej 0
vodíkových stanic 0
(v ČR)
vs. nabíjecí stanice 500+ a pořád přibývají nové

Jirka B.

Ano, jediné správné myšlení je to, že dojezd 150 km stačí a nabíjení v řádu hodin nevadí :o)

Good luck to you, man!

dopravak

Pokud jezdíte do práce 30km a na dvorku máte druhé auto na dovolené, tak proč by ten dojezd nestačil?

Cestující LBC MHD

Jsem zrovna v procesu výběru nového vozu. Koupil bych si i nějaké reprezentativní auto „na baterky“, tj. Teslu, ale oficiální zastoupení tu nemají a dobíjecí stanice po ČR jsou nedostatečné. Pak mám obavy z toho, že mi ta baterie při nabíjení vyhoří; jsem z podhůří, tak jak to bude žrát v zimě a jak dlouhou ta baterie má životnost. Doma máme auto 20 let staré a furt jezdí, jasně, něco se v něm vyměnilo, mělo údržbu, ale jezdí. Ty baterie asi 20 let nedají a vyměnit jdou? V mobilu ta baterie po roce užívání jde dost dolů, nemyslím si, že… Číst vice »

Adam

Tak baterie v elektromobilu je líp chlazená a nezažívá takové šoky jak telefon (ideální příklad je telefon jako navigace v autě, to je pro něj super záhul). Přes to všechno je to pořád baterie. Ono se může stát, že kvůli životnosti baterie zahyne sekundární (bazarový) trh s automobily. Kdo by si kupoval 5-10 let staré auto do kterého bude muset při koupi investovat stovku až stovky tisíc za novou baterii. A netvrďte mi tu nikdo, že baterie budou s masovou výrobou levnější. Cena jednotlivých nerostů pro baterie se nám pěkně šroubuje nahoru 🙂

Graylag

Cena baterií do starších vozů bude hodně záležet na tom, jaké budou technologie na recyklaci. Pokud by recyklační metody byly hodně efektivní, mohla by nastat situace, že nová baterie sice bude stát stovky tisíc, ale tu starou prodáte třeba za 80% ceny nové.

Ale to ukáže teprve budoucnost.

Carlos

jak byly ? copak se do teď vozí baterie do lesa či na skládku ?
zkuste si zadat do Google „výkup baterií“ a uvidíte už současnost

Dushan

Že můžete vysloužilé baterie někam předat, ještě nic nevypovídá o tom, jakým způsobem proběhne recyklace a kolik materiálu se ze staré baterie vůbec získá a v jaké bude kvalitě. Aktuální stav je takový, že kvalita vytěžených surovin z baterií je tak nízká, že se k výrobě nových baterií využít nedají.
https://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/recyklace-lithium-ion-baterii-uvod/

Carlos

u elektromobilů jde dost dolů už po půl roce, takže nejpozději po roce už je potřeba koupit nová, u vás v podhůří možná ještě dříve…doporučuji si nechat vaše 20 let staré oservisovane auto ještě dalších min. 15 let

jkjk

Baterie v mobilu jsou dělány na minimální hmotnost, ne na dlouhodobou výdrž.
Aktuálně Tesla na nejlevnější model dává záruku na baterie 8 let nebo 160 tis. km.

Dushan

Prodeje v ČR nelze porovnávat v souhrnu i se státy, kde je pořízení auta štědře dotované státem. Zajímalo by mě proto srovnání prodejů jen se státy EU, které dotace neposkytují.

Cestující LBC MHD

Soudě podle zastoupení Tesly (zastoupení má tam, kde jsou elektroauta zvýhodněná) https://www.tesla.com/en_EU/findus#/bounds/55.38294149999999,-5.431910000000016,51.4475448,-10.480023699999947,d?search=store tam jsou prodeje stejně mizerné.

Jiří

No zrovna Tesly nejsou auta o které by se lidi prali, takže je očekávatelný v ostatních státech podobný výsledek. Ale je plno jiných elektromobilů a taky si troufám tvrdit, že dokud to nebude nějakou formou dotováno státem, tak se z místa nehneme.

Raddie

Což je jen dobře, že se nehneme. Stačí se podívat na výfuky „zelených“ elektromobilů v Tušimicích, Chvaleticích nebo Opatovicích.

Jiří Kocurek

Nebo nově otevřená uhelka v Německu s výkonem jako součet Vámi zmíněných.

Jan Tichavský

Tyto výfuky se na nabíjení podílejí průměrně z poloviny, nevyfukují na úrovni ulice, k tomu jsou odsířené, nehrozí že by jim někdo odmontoval filtr pevných částic, produkují teplo v optimálním režimu, mají účinnost daleko větší díky koncentrovanému výkonu. Takže ve všech ohledech to vychází líp i kdyby se započítal energetický mix jak je dnes. Faktem zůstává že elektromobil jako takový prostě nic nevyfukuje. Kdyby si každý musel napájet počítač nebo telefon spalovacím motorem asi by to nikdo nechtěl, jen u aut si tu předpotopní technologii neustále musíme nějak omlouvat.

Carlos

a vy si myslíte že kdyby tady někdo dostal dotaci €1800 na nový EV tak se 20x zvednou prodeje jako v sousedním srovnatelném Rakousku ???