Podíl 0,38 % na trhu. Auta na baterky i přes rekordní prodeje v Česku příliš netáhnou

Nissan Leaf kraluje prodejům elektromobilů i v ČR. Foto: NissanNissan Leaf kraluje prodejům elektromobilů i v ČR. Foto: Nissan

Češi stále příliš nevěří osobním autům na baterie. I přes nárůst nových registrací za prvních sedm měsíců je tržní podíl

Češi stále příliš nevěří osobním autům na baterie. I přes nárůst nových registrací za prvních sedm měsíců je tržní podíl elektromobilů v porovnání s jinými evropskými zeměmi jeden z nejnižších.

Ukazují to data z centrálního registru automobilů i analýza Centra dopravního výzkumu. Ta poukazuje na to, že výrazný pokles zaznamenávají i registrace nových aut dlouhodobě považovaných za alternativní: LPG a CNG.

„V uplynulých sedmi měsících byl evidován rekordní počet registrací nových osobních elektromobilů (421), meziročně o 25 více, naproti tomu zájem o plug-in hybridní vozidla (156) byl meziročně o 32 automobilů nižší,“ říká  Jindřich Frič ředitel Centra dopravního výzkumu. Srovnává přitom čísla s jinými trhy v Evropě.

TZ: Historicky nejvyšší počet registrací elektromobilů v ČR na Evropu nestačí 01

V zemích Evropské unie bylo v roce 2018 registrováno více než 300 tisíc nových osobních automobilů s externím nabíjením, což představovalo podíl na všech nově registrovaných osobních automobilech 2 %, tedy každý 50. nově registrovaný osobní automobil byl buď elektromobilem nebo plug-in hybridem. „V České republice se elektromobily a plug-in hybridy podílely v roce 2019 jen 0,38 % na všech nově registrovaných osobních automobilech. To znamená jen každý 263. nově registrovaný osobní automobil byl takzvaně do zásuvky. Abychom se přiblížili k evropskému průměru, musel by být podíl nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů více než pětinásobně vyšší,“ podotkl Frič.

V období od ledna do července 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 150 314 nových osobních automobilů, což představovalo meziročně o 15 108 registrací méně (-9,1 %). Z pohledu jednotlivých druhů paliv je dosavadní bilance letošního roku velmi rozdílná. Největší pokles (-44,2 %) byl evidován u osobních automobilů na LPG, méně registrací však bylo evidováno také u CNG (-33,2 %), naftových (-20,5 %) a benzínových vozidel (-3,3 %). Významně se zvýšil zájem o hybridní pohony, kterých bylo meziročně evidováno o 84 % více.

Lídrem na českém trhu s osobními elektromobily byl v období leden-červenec 2019 s 99 registracemi Nissan, který jinak na českém trhu v ostatních segmentech výrazně ztrácí. Volkswagen si připsal 73 registrací, BMW 68, Tesla 56, Hyundai 53 a Jaguar 34. Nejvíce plug-in hybridů (36) zaregistrovalo Mitsubishi, Volvo (31), Mini (25) a Hyundai (22).

Meziročně největší progres v oblasti registrací nových osobních automobilů s hybridním pohonem s 840 vozidly zaznamenalo Audi (meziročně +709), celých 85 % registrovaných hybridů bylo v kombinaci s naftovým agregátem, což z Audi činí v tomto ohledu jasného lídra trhu. Nejregistrovanějším modelem této značky bylo s 269 ks Audi Q8, následovalo Audi A6 (227) a Audi Q7 (201).

Dlouhodobou dominanci i v letošním roce s 2 265 registracemi potvrzuje Toyota (meziročně +627), jejímž nejoblíbenějším hybridním modelem s 585 registracemi byla Corola, RAV 4, C-HR, Yaris a Auris.

Tagy Centrum dopravního výzkumu registrace nových vozidel
60 komentářů