Podepsáno: Smlouva s Německem má zajistit splavné Labe z Pardubic do Hamburku

Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRemorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem je podle ministra dopravy Karla Havlíčka splavnění od Pardubic do Hamburku do roku 2030.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
159 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
58g

Zkusme prosím vzít v úvahu následující fakta:
Podívejte se prosím na vývoj dopravy na kanálu Rýn Mohan Dunaj. Jde dolů. Co z toho alespoň zčásti vyplývá?

dopravak

Ze statistik sice vyplývá, že množství nákladu opravu od 90tých let kleslo, ale to může být také spojeno s odklonem od těžkého průmyslu a energiwende. Nicméně pořád se v Bavorsku přepraví po vodě okolo 10. mil.t nákladu ročně.

K tomu bych pouze dodal, že zde nikdo nemluví o megalomanské stavbě typu kanálu Main-Donau, ale o splavnění kratičkého úseku Labe u hranic, protože zbytek cesty je již hotov, akorát se nedá používat.

K.S.

Co a kam tím chcete vozit? A možná bych to zkusil položit ještě proti alternativě, což je elektrizace a zdvojkolejnění 1-2 tratí přes hranice do Německa či Polska. Dále by bylo třeba to položit proti, jak píši, vícero alternativám, rozfázovat to (třeba první udělat málo konfliktní hrázky po Děčín a zkusit plavbu pomalu rozjíždět, možná nový přístav?). Další problém jsou lodě, veřejně se ví že mají-li šroub, potřebují marží o nějakých 30cm větší, než pokud mají kolesa. Dále, jak to bude s přístavy v Hamburku? Budou vůbec ty nové dostupné z Labe? Proč to vypadá že proti jiným mají mizerné… Číst vice »

dopravak

ano, to jsou všechno věci, které je potřeba řešit. Já zas neznám ty možnosti splavnění tak do detailu, abych byl schopen posoudit, co je lepší. Bohužel mám spíše pocit, že většina tady bez elementární znalosti problematiky řekne automaticky vodní doprava je k ničemu, protože nic nepřepraví. Ale už si nezodpoví otázku proč nepřepraví. Je to proto, že není co vozit, nebo proto, že ten kritický úsek nejde pár měsíců v roce projet. Komodity po vodě jsou jasné – sypké materiály, kontejnery, ropné produkty a nadměrné náklady. Do budoucna se mluví také hodně o využití vodíku. Ten ale u nás není… Číst vice »

K.S.

Sypké materiály, OK, které kam? Kontejnery, nevím, máme just in time ekonomiku, vlaky s kontejnery mohou jezdit kolem 100km/h, bude to v tomto srovnání efektivní? Bude tím něco jezdit? Ropné produkty, jak dlouho tu ještě budou? Kde jsou odběratelé? Labe je tak pro Export. Kolik by třeba stálo překládání z produktů z Litvínova? Časově a finančně proti tomu to poslat rovnou vlakem? Vodík se počítá elektrolytický z vody. Je otázka jestli vedení nebude levnější než převozy plynu. Další věc je že pro ČR je možné uvažovat poměrně velký podíl FVE a ty jsou cenově také přijatelné již. Ano na Domažlice… Číst vice »

dopravak

K tomu bych přidal ty nadrozměrné náklady. Ono nadrozměrný náklad není jenom obrovská bedna, která se převáží sem tam. To jsou třeba betonové nosníky mostů, ocelové stožáry větrných turbín, listy turbín, všemožné ocelové konstrukce, široké plechy atd. Takových nákladů nám po silnicích lítá velké množství. No a aby se firmy mohly o takové zakázky ucházet, tak je musí nějak přepravit. Na pár km to tím kamionem jde, ale převážet to někam stovky km už je hodně drahé. Třeba ocelové konstrukce z ostravska se taky vozí do Mělníka a tam jedou po vodě (pokud není zrovna sucho). S tím převážením plynu… Číst vice »

K.S.

ještě bych doplnil předchozí komentář. Z pohledu vodní dopravy má myslím cenu uvažovat nějaké menší úpravy Labe a plavební napojení Ostravy a to ještě bude třeba řešit tak aby nevzniklo ohrožení meandrů. A následné silné napojení na železnici a silnici.

Jenže třeba na Ostravsku bude problém že tam Poláci dotáhnou i VRT a nemusí být kapacita. Možná tak by bylo na místě přemýšlet o výrazném vnitřním posílení tratí a možná nějaké propojky na ostatní dráhy které by odvedly zátěž z hlavní tratě přes Bohumín.

dopravak

Tak samozřejmě, splavnění Odry je další téma, proti kterému se zvedá naprosto zbytečný odpor. Dále nad Ostravu to smysl nedává, ale zakončit přístav někde v okolí Přívozu smysl dává, je to obrovský brownfield se špičkovým napojením na železnici i silnici. Meandry je potřeba zachovat, o jejich poničení se nikde nemluví. Všechny varianty je obcházejí podobně jako Vraňansko – Hořínský kanál. Jedná se o prohrábku stávájícího regulovaného koryta. Jenomže vodní dopravu si každý okamžitě spojí s DOL a tyhle rozumné stavby se v diskuzích úplně ztrácí. VRT s tím souvisí jenom nepřímo. Po ní se v zásadě žádný náklad vozit nebude,… Číst vice »

K.S.

VRT se minimálně přes Ostravsko musí prostřílet současnou trasou, budou třeba 3-4 koleje v současné trase. S tím se nic moc nedá udělat. Bude to asi spíš chtít prostě upravit síť co tam je, modernizovat a některé směry vést jinudy než je dnes zvykem.

Někde jsem v některé variantě viděl trasování dost blbě přes meandry, viděl jsem projekt přístavu na jezeře které se používá pro rekreaci. A ano s DOL se to spojuje a dokonce to někde i takto bylo prezentováno. Co s tím chcete dělat? Dokud bude dědek na hradě tak nic moc.. dědek, dědek…zloman…

dopravak

Jde o to to vysvětlovat a normálně se o tom bavit. Bohužel plesnivý dědek chce kanál (což je blbost), tak se bohužel i normální politici rozhodli hejtovat všechno, co s vodní dopravou jakkoliv souvisí (viz denomnstrativní odmítnutí splavněné Odry do Ostravy).

Přitom přístav v Přívoze na brownfieldu má mnohem větší smysl, než to zakončit někde na Vrbici v rekreační oblasti.

jal

Ideální by byl tady https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=18.3267259&y=49.9088736&z=15&rc=9qGQmxWwGW&rs=coor&rs=&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rut=1
Stačí pár metrů kolejí a asfaltu. Není třeba zasahovat do řeky dál k Ostravě. Stejně se k přístavu musí dojet po silnici či železnici.

dopravak

No mi by přišel brownfield okolo chemických závodů vhodnější. Napojení přímo do nákladového nádraží. Dálnice napojená přímo s exitu 357. V blízkosti nikdo nebydlí. To koryto je tak jako tak po Svinov regulované. Splavnění sice znamená zdymadlo navíc (jez tam už je), ale jinak je to jenom prohrábka existujícího, regulovaného koryta. Zároveň by šlo také vybudovat malé přístaviště pro výletní lodě přímo u Landek parku třeba jako na Hluboké. http://www.rvccr.cz/pristavy-a-sluzby/pristav-hluboka-nad-vltavou

K.S.

Pánové, existuje jeden návrh na přístav na Vrbickém jezeře a ten se nesetkal s pochopením protože se z toho jezera stalo mezi tím turisticky vyhledávané místo. Lokace u Bohumína je myslím lepší než v centru Ostravy.

dopravak

No okraj Přívozu v prostoru nákladového nádraží, chemických závodů, hald a smradlavých lagun bych si jako centrum Ostravy opravdu nazvat nedovolil. Jedná se zde o průmyslem těžce zdevastovanou oblast na samém okraji města, ale s výborným napojením na ostatní druhy dopravy. Což je rozhodně lepší, než dělat průmyslový přístav z Vrbického jezera. Než „zkrášlit“ přístavem rekreační oblast, tak to raději prohrábnout pár km koryta navíc. V podkladech ke splavnění je zde přístav i značený, ale nevím, jak moc je to aktuální. https://mapy.cz/letecka?x=18.2334063&y=49.8430982&z=15&source=coor&id=18.232977130695332%2C49.845325984293545

Jaaaa

„Dáme Labe do pořádku“

Naopak rozvrtají, co ještě zbylo.
Mamom, mamon, mamon. Snaha vytvořit nátlak, aby se mohlo stavět a miliardy mohly téct kámošům do kapsy.

Jiří Kocurek

Že? Kdyby radši nědělali vůbec nic! Ani výplatu v práci by dávat neměli, ještě by si někdo prací vydělal. A vydělat si je přece špatně.

Jaaa

Vydělat si na úkor všech je špatně, ale to je evidentně pod vaši rozlišovací úroveň.

Jiří Kocurek

Tak nejprve stanovíte cenu jezu od stolu, rovnou v miliardách – vylhanou. Pak přijdete s křivým obviněním , že budou mít něpřiměřený zisk, z té vylhané ceny.

A potom tady hážete neschopností rozlišovat.

Raddie

Žabičkáři už mají pohotovost.

jkjk

Dohoda s Německem na udržování minimálních parametrů vodní cesty pro celý tok je určitě užitečná. Ale zajistit a udržovat výrazně lepší parametry u nás na horním toku oproti dolnímu toku se zdá být opravdu jenom vyhazováním peněz.

dopravak

A udržovat celou plavební cestu a zároveň ji nepoužívat je podle vás lepší? Proboha, jedná se o jeden jediný jez, jakých máme na Labi a Vltavě desítky. Ano, je to v CHKO, takže to bude stát na ekologických opatřeních více, než jinde, ale pořád se bavíme o nějakých jednotkách miliard, za což získáme plně funkční cestu až do Hamburku.

Jaaaa

Vyhozené peníze.

dopravak

Aha, takže co navrhujete?

Jaaa

Nevrtat do toho.

K.S.

Tak si najděte jak se to vyvíjelo, jeden jez opravdu nestačí. potřebujete minimálně ještě jeden stupeň u Března.

A co se týká alternativy, tak tu jsou podélné a příčné hrázky a k tomu kolem nejproblematičtějších míst (Březno a nad Děčínem) plavební kanály mimo hlavní koryto.

čecháček

Btw, v plánování tý srandy u Děčína se už propálilo 600 mega. Co všechno jsme za to mohli mít, a bylo by to k většímu užitku.

Kandelábr

Třeba 2km dálnice

dopravak

takže si to shrňme. V Německu je Labe splavné až do Hamburku, kde máme dokonce místo pro vlastní přístav. Udržovat splavné Labe v Německu problém není. Od Ústí nahoru jsme v minulosti vybudovali cestu až do Chvaletic po Labi a pod Slapy na Vltavě. tahle cesta se musí udržovat, ale je využívána úplne sporadicky, protože nám v Děčíně chybí jeden jediný jez. K tomu nám zoufale chybí spojení s našim největším obchodním partnerem. Jediná bouřka v Děčíně nám vyřadí celou železnici z provozu. Ale ne, čeští švejkové místo vymýšlení způsobů, jak jez postavit s minimálním vlivem na životní prostředí budou… Číst vice »

Jaaaa

Takže typické „už jsme do toho investovali, musíme to za každou cenu dokončit“.

Nikoli „je nutné poměřovat přínosy a dopady“.

A vodopád účelových argumentů následuje.

Jděte už s tím technokratickým materialismem do háje. Nezůstane po vás nic hezkýho, jen hnusnej beton a zničená krajina.

dopravak

Vy fakt děláte, jako by to labe chtěl někdo kompletně vybetonovat. Přínosy napojení ČR na všechny přístavy na severu Evropy vám možná nedocházejí, ale malé rozhodně nejsou.

Jiří Kocurek

On to má 7 minut na metro, jemu to bude k ničemu. Žije v Praze a podléhá sebeklamu, že to takhle vypadá všude v republice.
Ale jezy v Praze na Vltavě jsou vpořádku. Protože už jsou.
Dost možná psychická porucha, panický strach z jakékoliv změny.

K.S.

Problém je v posledních dobách nevyrovnanost otoku, za což mohou nevhodné regulace a zemědělské postupy a řešení nevhodné úlohy. Místo úlohy „Vodní doprava do ČR“ se řeší „Jez v Děčíně“. To jsou diametrálně rozdílné úlohy.

Pokud by šlo o splavnost, tak se pracuje na mnoha dílčích a drobných i větších věcech. Hlavně ten jez neřeší splavnost do Německa, ale jenom poměrně krátký úsek na který navazuje pak zase problematický.

dopravak

Ok, tak ale hledejme řešení. Zatím jde ale od většiny slyšet jenom důvody, proč to nejde.

K.S.

Někde jsem Vám tu psal. Realizovat příčné hrázky pod Děčínem ASAP. Uvažovat o vývoji nových lodí (no to by snad šlo přes nějakou VŠ). a pak pokračovat v hledání co nejméně problematické varianty. Nevím, třeba místo vysokého jezu jenom nízký, který ale zajistí splavnost při horní hladině na nějakých 122-123 m. n. m. pod Tyršovým mostem. Limit využití Labe bude stejně dán úsekem Děčín – Drážďany.

dopravak

Dobře, hledejme řešení. Zatím jste ale asi jediný, co k tomu něco rozumného napíše. Já neříkám, jak má konkrétně jez vypadat, jenom říkám, že je Labe potřeba splavnit.

K.S.

Problém je jestli chtějí řešení hledat obě strany, z celé situace tak jak je to spíš vypadá že jedni jez chtějí, jedni nechtějí a proto to stojí na mrtvém bodě. To je tak zralé najmout pořádného projekťáka jenom na toto, lidi z ŘVC a všechny „jezaře“ zavřít na dobu nutnou do sklepa a začít to řešit zcela od začátku. Jinak se to nepohne. Prostě není mmožné to řešení hledat když tam bude pořád parta lidí melikovat Jeden jez ten vládne všem jeden všem jim káže, jenom lodě propustí, u Děčína sváže… To chce resetovat celý proces s novými lidmi. Problém… Číst vice »

dopravak

Díky za vysvětlení, tohle by to zamrznutí na mrtvém bodě celkem vysvětlovalo.

Martin

Zrovna u Přelouče bych řekl, že by se to fakt dalo asi řešit lépe. Kanál od starého zdymadla přeci nemusí vést jižně od Labe, kde je ten spor, ale klidně severně, kde je jen pole. Proč se tato varianta neotevře?

Tomáš

Právě že kanál má vést severně, jižně je žel. trať a město

Filip

Věřil jsem v delší dělání mrtvého brouka ze strany Německa, díky kterému téma jezu u Děčína skončilo u ledu. Teď se Němci vyjádřili a znovu ta betonová obluda, která se nevyplatí nikomu jinému než betonářům, vejde do veřejné debaty. Achjo. Ještě že jsme v Česku a než to projde všemi studiemi a než vznikne projekt odpovídající 21. století, tak bude dávno rok 2030 a pak už snad nikoho lodičky na Labi nebudou zajímat. Většinou mě ekologové blokující dopravní stavby štvou (když to tedy reálně dělají a nesvádí se na ně zdržení způsobené českou byrokracií), ale doufám, že v případě oživení… Číst vice »

dopravak

Jaká betonová obluda? Myslíte jez z rybím přechodem, jakých jsou na našich řekách desítky až stovky?

Filip

Viděl jste vizualizace? Já jo, dokonce několik, jak se v průběhu let měnily, a na obrázcích to vypadá možná i hezky, ale realita je jiná. Vtipné je, že se stejným názorem, jako máte vy, sem někdy v březnu/dubnu 2019 přijel i ministr Toman, kterého celou dobu zajímalo, kolik zemědělských plodin půjde loděmi odvozit, ale jinak neměl o celém jezu jakékoli ponětí. Není to obyčejný jez, je to stavba, která nenávratně poškodí krajinný ráz, rychlost proudu Labe a kompletně změní místní ekosystém výměnou za probetonované peníze a nejistotu toho, jestli vůbec nějaké lodě budou jezdit. Mimochodem letos je vody dost a… Číst vice »

dopravak

Viděl, je to jez jako každý jiný na Labi.Trochu se zvedne hladina a zpomalí proud. No a co, bude to stejné jako na zbytku Labe a Vltavy. Argumentujete stejně nesmyslně, jako ekologové.

Filip

Trochu se zvedne hladina, zpomalí se proud. Pohoda, že jo? Spolu s tím nám zblbnou druhy ryb, které se sem roky vracely, je totiž ovlivní ta pomalejší voda, rybí přechod tomu nepomůže. Zaniknou písčité tišiny, kde vznikly unikátní biotopy, celá oblast je součástí Natura2000, CHKO Labské pískovce a bezprostředně sousedí s národním parkem. Narozdíl od budování VRT nebo dálnice, kdy většina druhů má možnost migrace bezpečné k přežití, se ale tyto organismy zde žijící nemají kam přesunout, protože voda je jen jedna. Cena za pár lodiček s pískem je nevyčíslitelně vysoká. A hlavně zbytečná. Znovu říkám, že letos je vody… Číst vice »

dopravak

Fakt sorry, ale jez není hráz Orlíku. Ta hladina se zvedne max. o jednotky metrů a břeh se posune o pár metrů vedle, což pro ty organismy fakt problém není. Jak to dělají při kolísání hladiny dneska? taky zdejší populace při první povodni vyhyne? Letos je vody dost, ale máte vůbec představu, jak objednávka přeprav funguje? Ty se objednávají a zasmluvňují dlouho dopředu. Myslíte, že taková škodovka by mohla objednat přepravu do Německa a pak by zákazníkům napsala omluvný dopis, že musí počkat do podzima, protože holt přišlo suché léto? Jedna věc je stavba DOL přes rozvodí, ale druhá věc… Číst vice »

Filip

Při povodni vám samozřejmě populace rostlin nezahyne, neboť se nejedná o trvalý stav a díky kořenové soustavě se udrží. Když se ponoříte na 2 minuty do vody, taky se pak zase vynoříte, když vám někdo bude držet hlavu pod vodou celý život, zemřete. Nějakých pár dní pod vodou ty kytky nezabije, trvale potopení ano. Hlavně jde ale o ten povrch, konkrétně o pískoštěrkové nánosy, které se jinde nevyskytují a po zatopení se budou zase dlouhé roky vytvářet. A teď popojedeme, protože příroda není jedinou překážkou. Pohádka o Škodovce a lodi je celkem vtipná. Než dojede do Hamburku jedna loď, projede… Číst vice »

dopravak

Nebudu se k tomu dlouze rozepisovat. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Hledejte tedy dál.

Filip

Však v pořádku, každý kopeme za to svoje, nechci a nehledám jen důvody, ale i způsoby, jak stavbě zabránit.

MildaIV

Klasická ekodemagogie – jakákoliv změna je ekologická katastrofa.
Kdyby tam dnes byl jez a měl se zrušit, tak zas přijdou ekologové, že to zahubí nějaké jiné rostliny a živočichy. No holt budeme dál náklady vozit v kamionech, to je nejlepší řešení pro přírodu.

Filip

Jmenoval jsem další důvody, ekologie není jediným argumentem, proč se nad tou stavbou zamyslet.

dopravak

Jako myslíte další pseudoproblémy, že by bylo nutné dostavět nějaké přístavy, nebo koupit lodě? Ano, přesun na vodu by stál nějaké prostředky, ale vzhledem k tomu, že je zbytek vodní cesty do Prahy a Chvaletic de facto hotová, tak se jedná opravdu o drobné. Btw. do vltavské cesty pod Prahou se jenom teď investovala hromada peněz, které by se s jezem využily daleko lépe.

Filip

Přesun na vodu by stál miliardy korun, které se nevyplatí dopravcům investovat. To není pseudoproblém, to je něco, s čím má stát jako stavitel jezu počítat. Stát k tomu přistupuje ve smyslu „on tam někdo pojede“. Ale ví to ten stát? Utvořil během prožírání těch šesti set milionů jednoduchou poptávkovou anketu ve stylu „máte vůbec někdo zájem na tom, aby to Labe bylo splavný? A pokud ano, vlastníte loď nebo firmu, která by jinou loď naplnila? Anebo patříte ke spolku nostalgických vzpomínačů na lodičky okolo děčínského muzea?“ A pak by zájem viděl. Jenže to nikdo neudělal, jedná se čistě v… Číst vice »

dopravak

Vidím, že jste na vodní dopravu velký odborník. Běžte vysvětlit firmám do Německa, že už vynalezli kamion. Jim to asi ještě nedošlo, když to asi z nostalgie posílají po vodě.

Jaaaa

Jj, prostě cokoli, co negeneruje prachy, je na h*o, že.

Gwann

jakmile máte něco na kamionu nebo ještě spíš vlaku, na říční loď to dostanete jen za zcela specifickych podmínek.

auta nikdo na lodi vozit nebude.

max sypke materiály že zdrojů nákladů hned u vody a možná kontejnery. a třeba něco z lovochemie či spolany, ale i tam mám značně pochybnosti.

podívejte se na využití vodních cest v západní evropě…krom rýna (a souvisejiciho systemu) celkem bída.

dopravak

Rýn, Dunaj je samozřejmě jiná liga, ale i ostatní cesty přepraví řádově miliony tun nákladů ročně, což rozhodně zanedbatelné není. Auta se po vodě běžně přepravují, kontejnery a tankery jsou běžné. Zásadní výhoda je u nadměrných nákladů, které po železnici přepravit nejdou a speciálním návěsem po silnici se vší parádou jsou řádově dražší, než přeprava po vodě. Já ten váš urputný odpor k vodní dopravě fakt příliš nechápu. Tady se nebavíme o splavnění celého toku labe za stovky miliard, ale o stavbě jednoho, jediného jezu za řádově jednotky mld. Nedovedu si představit lepší investici v poměru cena/výkon.

Gwann

ja bych si přál, aby kamiony vozily zátěž k vlakum a lodím. pokud to jen trošičku jde. aby nejezdily dodávky s balíky přes půl republiky či přes celou.

ale není to reálné.

klient obchoduje v opravdu slušných objemech s oceli. nakupuje třeba i kdesi na balkáně. jak si myslíte, že to vozí…kamiónem. stojí to min a je to jednodušší a rychlejší.

loď je ještě větší sranda.

prostě zamerme se na něco reálného, ne sedlani mrtvého kone

dopravak

Metrans těch kontejnerů vozí z Hamburku hromady. Běžte se podívat do Uhříněvsi, nebo Třebové, takže zájem tady je. Úplně stejně by šlo vozit kontejnery do Mělníka nebo dalších přístavů. Voda není vhodná pro všechny komodity, ale trh zde rozhodně existuje.

Gwann

sám ríkám, že kontejnery by možná šly. ale jste někdo schopen spočítat, o kolik je levnější doprava kontejnerů po vodě, vč. očekávaných zelených daní, oproti elektrickemu vlaku?

já mám černé obavy…že to bude stát +/- stejně. a pak je to k ničemu…

Jiří Kocurek

„kolik zemědělských plodin půjde loděmi odvozit“

Nahoře píšete, že to pomůže jenom betonářům, nikomu jinému. Tak proč lžete?

Rudolf Tuček

Sice nejsem zastánce jezu ale ještě se zapomíná na energetické využití, vodní elektrárny jsou přeci eko.

Greta

Na jezu v Děčíně žádná MVE být nemá.

K.S.

má, podívejte se na vizualizace, hltnost je plánovaná na 200m^3/s

Gwann

200 kubíků je už slušný výkon. teď ještě spád…

K.S.

Tak s trochou reverzního inženýrství… MVE Lovosice má provozní dobu asi 6k hodin ročně (mpo-oppi. cz/odkazy/337-uspesne-projekty-programu-ekoenergie. html) Tzn. tu bude výkon asi 7.8 MW. Účinnost 90 %, dává potenciál místa asi 8 600kW. Z toho máme spád po vydělení průtokem a géčkem asi 4.4m. Prosím nahlédněte mapy z 50. let kde Labe má hloubku 2.5m ags. cuzk. cz/archiv/openmap.html?typ=topo1952&idrastru=D7_2__M-33-41-C-b-4_dotisk Jinak podle výkresu na str. 5 je dolní hladina na 119.39 m. n. m. a hodní na 124, 4 m. n. m. d-o-l. cz/index. php/cs/kestazeni/category/22-? download= 105% 3A Je otázka jestli ten jez je minimální nutný zásah a jestli se ty potřebné… Číst vice »

dopravak

MVE na dolním Labi mají okolo 3MW. To je za rok nějakých 10-12GWh, což je spotřeba 4000 domácností. Jez se kvůli MVE nestaví, ale to množství elektřiny zas tak zanedbatelné není.

dopravak
K.S.

47GWh, si to na stránkách ŘVC najděte.

Ten stupeň má mít dvě části, jedna je jez, druhá jsou výhony pro koncentraci vody pod jezem až do dolního žlebu. Z nějakého důvodu se nerealizuje toto. Možná z obavy že zpětné vzdutí by snížilo nutnost budovat jez, přitom toto už mohlo být delší dobu hotovo, proti tomu protesty nejsou. A možná by se ukázalo že by to mohlo stačit i v Děčíně.

dopravak

Ok, asi jsem se teda špatně vyjádřil. nejde mi o jez jako takový, ale o splavnění Labe u Děčína. Pokud jsou možné jiné řešení, jenom dobře. Zkrátka nechápu ten neskutečný odpor některých lidí vůči lodní dopravě. je to mod, který má své pro a proti, ale pokud je cesta jinak hotová, tak bychom se měli ji snažit dokončit. Samozřejmě s minimálním vlivem na životní prostředí. Ale pokud o tom víte více, rád se nechám poučit. Když tak mi napište na dopravak007@email.com

K.S.

To není o lodní dopravě, ale o dvou, třech megalomanských projektech které se tlačí přes „přes mrtvoly“. První máte D-O, pak máte tento jez a pak máte spojku D-O a L.

Třeba původní nápad na usplavnění byl takový že se postaví jezy už od hranic s Německem. to samozřejmě bylo neprosaditelné, tak se to postupně redukovalo. Pak existoval návrh se snad 5 menšími jezy. Pak jsou návrhy na laterální kanály… Zkusím Vám k tomu něco najít a dát dohromady, problém je že toho je zároveň nic a mrtě.

dopravak

Jako DOL je megalomanská stavba, která je neuskutečnitelná a zbytečná. Druhá věc je ta, že se míchají dohromady DOL a dokončení současné vodní cesty, které technicky není nijak náročné, není nijak závratně nákladné a smysl dává. Proto bychom měli od sebe odlišovat stavbu kanálů přes rozvodí a splavnění Labe u Děčína a Odry u Ostravy. Z reakcí některých lidí mám obavy, že jak ten senilní stařík v Lánech začne podporovat stavbu dálnic, tak se proti nim rázem vzedme odpor :-).

30 t6

Bezva, ekologové jsou proti ekologické vodní dopravě

Gwann

když po oné vodní cestě není co vozit…tak ano.

Zbyněk

Ekologové jsou na tyto projekty dlouhodobě sponzorováni ze zahraničí bůhví kým. Tady o žádnou ekologii nejde! Jde jen o to, aby Labe zůstalo neprůjezdné a ceny za přepravu z a do republiky zůstaly vysoké. Jak to, že proti VRT se žádní ekologové nebouří? To jim je jedno, že lidé a příroda přijdou o své prostředí? To samé u logistických hal na severu, ekologové mlčí, pouze Labe je zvedá ze židle. Není už toto nejméně podivné.

Zbyněk

Přeci smlouva neznamená stavbu jezu.

MildaIV

Právě proto je ta smlouva zcela nesmyslná.

Gwann

iluminati. soros. zidozednari. kdo ještě tam chybí?

Peťa Flaška

Gwann!

Gwann

tak na tenhle sponzoring fakt nemám: )

K.S.

Reptiliáni, Šediváci, Bill Gates, Rothschildové, Rockefeler (ten má přece prachy z ropy!)

Gwann

a pastafariani. a LGBT. jsem si vzpomněl 😀

K.S.

A neomarxisti jsou sponzoři, nebo sponzorovaní? Teď si nejsem jist.

A možná by tam mohli mít zájem ještě klerofašisti, pokud je v okolí nějaký kostel, nebo tak.

Jo a ještě přece Sudetší Němci 😀

Gwann

to bude ono, pomsta sudetských němců.

K.S.

😀

dopravak

Jakto, že po vodě není co vozit? Co třeba sypké materiály, ropné produkty, nadměrné náklady, kontejnery, auta…

Zkuste si o vodní dopravě nejdříve něco zjistit.

https://nabidky.edb.cz/Nabidka-138799-betonarny-v-centru-prahy-vyuzivaji-ekologickou-lodni-dopravu-kameniva-po-vltave

Gwann

jasne, v praze do centra vozí štěrk do betonarky. to je vše.

kolik tankeru na ropné látky jste viděl v posledních 10letech na labi? snad vyjma nových trupu pro holanďany, které se u nás vyrábí?

dopravak

Tady se můžeme donekonečna bavit, jestli bylo dříve vejce, nebo slepice. Dokud nebude Labe spolehlivě splavné po celý rok, tak si nikdo přepravu po vodě neobjedná, protože by stejně potřeboval mít nasmlouvanou nějakou zálohu. Já fakt nechápu tu neskutečnou averzi vůči lodní dopravě. Jako každý způsob přepravy má svá pro a proti, ale takhle urputně zatracovat jeden způsob přeprav kvůli jendomu pitomému jezu mi přijde neskutečně hloupé.

Jirka

Všechno tohle se vozí ekologicky vlakem.

dopravak

Jasně, třeba nadměrný náklad přesahující průjezdný profil se po železnici vozí naprosto úžasně. Třeba tak, musí po dálnici, kdy je to drahé a omezuje to ostatní provoz. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, co?

Gwann

ano, nadměrna tráfa se tam vozí, dvakrát za 15let.

jen ale problém…velké krámy se delaly hlavně na ostravsku, v plzni atp. a tam žádná vodní cesta neni

dopravak

Nadměrných nákladů se zas tak málo nevozí. Ty musí z ostravska do Lovosic a pak na řeku. Pokud zrovna není voda, tak má dodavatel smůlu, což konkurenceschopnost našich výrobců zásadním způsobem zvyšuje. Bohužel i splavnění kousku řeky v rovině je pro zdejší žabičkáře nepřekonatelný problém.

čecháček

Ropa se vozí ropovodem.

dopravak

Píšu ropné produkty. Pokud vím, tak nemáme na každou látku separátní produktovod.

Jiří Kocurek

Ropný produkt je například polyetylen ve formě peletek. To se potrubím dopravuje poněkud obtížně.

K.S.

Tlaková voda a nějaký odlučovač? Jenom nápad.

Peťa Flaška

protože takový gwannové po ní nic vozit nechtějí!

Gwann

gwannovi je fuk, co kdo vozi po labi.

před pár měsíci jsem tu dostal po drzce za názor, že zvedaci mosty u luzce jsou mrhání penězi.

nyní bude jeden z nich…asi navždy památníkem mrhání penězi.

nechci financovat že svých daní jez. který bude obdobné na prd, krom toho má diskutabilní až zjevně negativní vliv na přírodu. a dost možná bude k ničemu.

dopravak

Ano, je to mrhání penězi. Pokud na té trati jezdí tolik lidí, že se bez problému vejdou do autobusu, tak se měla trať před stavbou mostu zrušit.

MildaIV

Mrhání je přestavovat všechny mosty až k Pardubicím na vyšší podjezdnou výšku a při tom neudělat ten jez. Buďto všechno nebo nic.

Jiří Kocurek

Z Jemnice do Slavonic také není co vozit, vlakem.

Chybějící dopravní cesta je příčina, nikoliv následek!

Gwann

tak z jemnice do slavonic se dá vozit tak akorát čaj z jemci a letáky zvouci na barchan. na oboje by asi stačil vláček v H0e

nejaky jiný příklad by nebyl?

dopravak

Asi jste nepochopil pointu, ale pokud chcete, tak D1 u Přerova. Chybí tam jeden úsek, tak tudy lidi logicky nejezdí. Jakmile se to propojí, tak tudy lidi jezdit začnou. Nevím, co je tak těžkého pochopit na tom, že když řeka není splavná, tak se po ní logicky přepraví málo.

Gwann

tak na té D1 u Přerova je jediná možná debata zda je větší průser tak jak je nakresleno či 100metru doprava nebo 200metru doleva.

zde nějak nevidím vozeni čehokoliv v množství větším než malém. takze D1 to nebude. spíš nepropojene lokálky do Bechyne a do Týna.

Jakub P

Ze by proto, ze ta vodni doprava realne casto nijak ekologicka neni? Teda pokud zahrnuje stavbu novych vodnich cest.

Tam, kde jsou prirozene splavne reky, nebo kde jsou kanaly uz hotove, je to celkem pochopitelne jinak a vodni doprava tam muze byt ekologicka o dost snaz.

Martin

Až se těch pár zdymadel postaví, tak už taky budou hotové.

dopravak

Ty zdymadla do Chvaletic na Labi a pod Slapy na Vltavě už tam hlavně všechny stojí.

K.S.

A na slapech co? Nový výtah pro lodě pasující do Štěchovické komory? Když ještě není ani ten malý? Nono by to šlo, ale co pak? mapy. cz/s/hahunakaso

dopravak

Pak Orlík. Ne, vážně. Tady není potřeba budovat za každou cenu cestu až do Budějic, ale pokud jsou řeky splavněné, tak je snad rozumné je začít používat. ty argumenty některých mi připadají naprosto zcestné. Asi jako by tam stála dálnice a km od hranice bylo strniště, kde jde projet jenom tereňákem v létě. Na takové cestě by asi logicky kamionu moc neprojelo.

dopravak

Labe je v celém Německu splavné. Na naší straně není potřeba nic budovat kromě jednoho pitomého jezu, který celou vodní dopravu blokuje. Jeden jez je oproti dálnici, nebo VRT absulutně zanedbatelný zásah do krajiny (čímž netvrdím, že budování VRT, nebo dálnic není potřeba).

Gwann

malá faktická, pry je problém také v německém úseku hned za hranicí,až cca po drazdany

dopravak

A proto se podepsala smlouva viz článek. Největší problém je chybějící jez u děčína.

čecháček

Jeden pitomej jez může bejt mnohem větší překážka než to, co zmiňujete. Obzvlášť když ho někdo plánuje v EVL/NP/CHKO.

Migrační bariéra, změněný hydrologický poměry v rozsáhlým území, zničenej ekosystém v místě, sporný vliv během povodní, atd. atd. atd.

A ta slavně ekologická lodní doprava je vopravdu hodně ekologická. Obzvlášť ten mazut.

dopravak

Aha, takže než lodí, tak raději kamionem po dálnici? Uvědomte si, že ne všechno jde po železnici přepravit a proto se používá i loď. Běžte se podívat vedle do Německa, co všechno se po vodě dá přepravit. Momentálně stačí jediná nehoda na koridoru u Děčína a zkolabuje celé železniční spojení s Německem. Vybudováním jediného jezu jde vybudovat za minimum prostředků kapacitní alternativa, která nabízí přepravu nadrozměrných nákladů a díky konkurenci by dokázala ceny přeprav srazit dolů. Plánování v CHKO je obtížné, ale vliv na životní prostředí se dá technickými opatřeními maximálně zmírnit. Btw. taková D8 vám nevadí? Oproti jednomu jezu… Číst vice »

Gwann

rynska vodní cesta je něco jiného. tam je i ten průmysl na řece. řeka je kapánek větší atp.

opravdu komodit pro říční lodní dopravu je u nás minimum.

vozila se hnojiva, agroprodukty a tuším kontejnery. dolů po toku. nahoru proti proudu např uhlí do chvaletic. které se přestalo vozit z ekonomických důvodů, jakmile byla kapacita na železnici.

ušetřené 3mld za plavební stupeň děčín bych raději utratil jinak nebo nejlépe neztratil vůbec.

dopravak

Chápu,kvůli pitomým třem miliardám zůstane celá labská a vltavská cesta nevyužitá, protože jste si řekl, že komodity tady nejsou.

Jaaaa

Ano, opustit tento nesmyslný projekt co nejdřív. O to víc ušetříme.

Gwann

tak mi to nedalo… statistiky z minulosti: 1940 – 1945 Množství dopraveného nákladu roste a po provizorním splavnění původního řečiště mezi Poděbrady a Kolínem, a otevření plavby v celém úseku Mělník – Kolín pro lodě nosnosti 600 tun v 1943, dosahuje ročního maxima 462 000 tun. Vodní cesta v této době poskytuje alternativu k železnici, ohrožované nálety spojenců. 1946 – 1977 Po ukončení 2. světové války přechází velká část přeprav zpět na železnici a množství přepraveného nákladu kleslo na zhruba 150 až 200 tis. tun ročně. 1978 až 1996 V tomto období bylo po Středním Labi dopravováno energetické uhlí pro… Číst vice »

dopravak

Jestli trochu nezaměňujete příčinu za následek. Málo se tam toho přepraví proto, že chybí to splavnění 😉

K.S.

Když stavěli R-M-D tak to mělo být super vodní dopravní dílo… no je to propadák celkem.

dopravak

Však také nemluvíme o spojení Labe a Moravy. Každý, kdo jel někdy do mohelničáku si uvědomí, co by to bylo za stavbu. Tady pořád mluvíme o splavnění jednoho úseku. Jestli to bude menším, větším jezem, nebo jinými opatřeními je věc druhá. Ale tohle bych opravdu nechal na projektanty.

K.S.

Pozor, drážní a vodní doprava nejsou tak záměnné jako drážní a silniční. (A byly by ještě více pokud by byly roadrailery).

Za ty 3 miliardy máme asi 30km dvojkolejné tratě. Je otázka, podle mne dost zajímavá, jestli není lepší za cenu 6-10 miliard modernizovat a zásadně vylepšit některou trať která by realizovala spojení s Pruskem a ještě by přiváděla zátěž do jiného místa sítě, což by mohlo být pro poměry také dobré.

Jiří Kocurek

Jasně, zničenej ekosystém. Zatímco mimo CHKO by byriéru pro ryby netvořil.

Jaaaa

„Jeden jez je oproti dálnici, nebo VRT absulutně zanedbatelný zásah do krajiny.“

Evidentně o krajině nevíte vůbec nic. Vaše hodnocení je naprosto chybné.

dopravak

Jasně, vybetonování silnice přes hory s množstvím estakád a tunelů na D8 je oproti jednomu jezu zanedbatelný zásah.

Jaaa

Jj, potvrzujete jen to, že vůbec netušíte, o čem píšete.

58g

Tvrzení „Labe je v celém Německu splavné.“ není pravdivé. Při nízkých prutocích je úsek hranice – Drážďany nesplavný nebo „splavný“ jen s redukovaným nákladem.

Gwann

děkuju za potvrzení…a pak to ekonomický vychází asi stejně fajn jako s nižší třídou zatížení…

Zvědavec

Ačkoli jsem obrovský nadšenec do říční plavby, tak tohle je absolutní nesmysl a pouze lobby betonářů a dalších co budou cestu udržovat a budovat. Letos na jaře sem na řece strávil 6 dní a za tu dobu potkal 3 lodě (vody bylo dost). Naprosto přehnané náklady (zdymadla, přístavy atd..) versus pár tisíc tun nákladu, který může jet vlakem a tím pádem tyto peníze lépe investovat do železniční infrastruktury. Máme tu cestu Hřensko – Mělník po které nic nejezdí tak to ještě protáhnem a najednou sem bude každý chtít? Co se prosím bude z té oblasti okolo Pardubic vozit??

Martin

Ono je to jako s dálnicí, která končí v poli. Pokud nikam nevede, není asi třeba se divit, že tam nikdo nejezdí. A to že zrovna na konci dálnice posekají pšenici a je tam suché strniště, po kterém se dá zrovna projet, tak to fakt nic neřeší.

Lodní doprava jako každá jiná musí mít nějakou spolehlivost. Není možné, aby lodě čekaly v nějaké tůni a když najednou je pár dní v roce více vody, tak rychle ty kamióny přeložit jednou na loď. Takhle to fakt nefunguje a nefungovala by takto ani žádná jiná doprava.

Ic540

Martin. Přesně tak. Pokud budou podmínky na 340 dní v roce. Tak pravidelná doprava poroste. K tomu není co dodat. Jinak to ani fungovat nemůže…

58g

Podívejte se prosím na vývoj dopravy na kanálu Rýn Mohan Dunaj. Jde dolů. Co z toho alespoň zčásti vyplývá?

dopravak

Tak se podívejte. Množství nákladu zde opravdu kleslo zřejmě vlivem odklonu od těžkého průmyslu. Posledních 10 let opravu pozvolna klesá, ale pořád se zde přepraví okolo 10mil. t nákladu, což je řádově více, než po Labi. https://www.statistik.bayern.de/mam/statistik/wirtschaft_handel/verkehr/0406_gueterumschlag_der_binnenschifffahrt_linien_2020_780px.png

dopravak

A co kdybyste se alespoň seznámil s argumenty rejdařů? Není problém nízkého vytížení právě to, že Labe není v jednom úseku splavné? Po Labi a Vltavě toho jde převézt hromada, ale jak mají přepravní firmy cokoliv plánovat, když pár týdnů nezaprší a lodě rázem nevyjedou. I kdyby se Labe netáhlo až do Pardubic, tak tady máme stovky km vodní cesty, kterou nepoužíváme kvůli jednomu podělanému jezu. To jsme fakt takoví pitomci, že ten jez nejsme schopni za desítky let postavit?

MildaIV

A jaký má smysl, aby Němci udržovali těch 140cm před tím, než se ten problematický úsek vyřeší? A mám dost obavy, aby se neproinvestovali miliardy a rejdaři neřekli, že 140cm je málo a na ekonmocký provoz je potřeba víc.

dopravak

Ony ty věci spolu tak nějak souvisí. Němci do toho nebudou nic investovat, dokud my nezačneme řeku používat. S vašim přístupem bychom se dalších 100let dohadovali, kdo má začít.

MildaIV

Ale je přece možné s Němcema udělat dohodu, kde se oni zavážou, že pokud si ČR vyřeší Děčín tak oni pak zajistí těch 140cm.

58g

odívejte se prosím na vývoj dopravy na kanálu Rýn Mohan Dunaj. Jde dolů. Co z toho alespoň zčásti vyplývá?

Gwann

tak hodně štěstí s ekology. a EU. až se pokusí prorvat velké (a dost zbytečně…) stavby proti ochraně ZP.

možná bych ještě chápal ten hraniční úsek. ale proč je potřeba doplout do pardubic, když je přístav u chvaletic hned u trati, to fakt nepochopím…

tankery do parama asi plout nebudou…

Kalanis

Co to dotáhnout až do Opatovic?

Gwann

a tam budete vozit co? uhlí do elektrárny, co se bude asi muset brzo zavřít? a to uhlí vezměte kde? přeložite. do chvaletic se nevozi, ani když je přístav hned vedle.

MildaIV

Štěpka z Brazílie. Kácení tamních pralesú je podle EU obnovitelný zdroj energie.

Gwann

ano, takovou blbost by zadotoval jistě slo

MildaIV

Proč podmiňovací zpúsob? Taková blbost se už dotuje.

Gwann

ale zatím ne po vodě do opatovic.

Jiří Kocurek

Ano, bohužel. Zavřít jaderky a uhelky přestavět na dřevní štěpku. Nemečtí Zelení.

dopravak

Jako ty Pardubice asi stěžejní nejsou a nějaké překladiště by v těch Chvaleticích postavit šlo. Ale ten jez u Děčína naprostou nutností. Bez něj je nám celá vodní cesta úplně k ničemu. Vozit po vodě se dá všechno od ropy až po kontejnery. Připomínám, že minulý týden přišla bouřka a všechny vlaky do Německa stojí. Je potřeba postavit i další přechody, ale zároveň je rozumné mít se svým největším obchodním partnerem i nějakou alternativu.

Gwann

buďme realisty. nejsou lodě, nejsou posádky, a kontejnery stejně budete muset přeložit v mělníku, kolíně či Chvaleticich na vlak. který buď neprotahnete/totalne zpozdite přes Prahu nebo bezpráví, MuN či Brno.

lodní doprava u nás je bohužel do značné míry passe.

bez návazných staveb železniční dopravy navic do značné míry nic neřeší.

zde by jez vyřešil jen elbthal za decinem. dal nic.

ano, je to furt lepší než nic, ale myslím, že čas pokročil k preferencí jiných způsobů dopravy. které jsou realističtější.

krom jiného, povolenky na CO2 budou jistě i na lodě. a tam se pak zasmejeme.

dopravak

Jéj, to jsou zase úvahy. Víte nemáme VRT vozidla, nemáme fíry pro vyšší rychlost, takže nemá smysl stavět VRT?

Jiri

Nadmery, co se vozi po Labi, do Hmbg a podobne budete tezko vozit po silnici, po kolejich uz vubec ne.

Gwann

kolik jich je…

ospravedlni to tuhle stavbu…

a nadměrné náklady na ostravsku, v plzni, brně, jižních čechách aj vozite jak?

dopravak

Vy jste v tom umělém hledání pseudoproblémů celkem kreativní. nadměry jsou část přeprav a z fabriky jedou vždycky kamionem, ale ono je celkem podstatný rozdíl, jestli ten kamion jede 50, nebo 1000km.

Gwann

kvůli nadměrným nákladům z ostravy není třeba budovat plavební stupeň děčín. nebo spíš akorát plánovat budovat.

to, že už nestojí má asi nějaké důvody…a kecá se o něm 20let.

Jiri

Dva roky jsem sledoval stream z lodi vozici zbozi po Labi a tech nadmeru byla vetsina. Primo v Usti nebo Decine se delaji nadrze na plyn, opravdu velke. Je velky rozdil prevazet nadmer u nas, nebo pres pul Nemecka. Ty nadrze maji az k 10 metrum v prumeru. A vozily se i dalsi tezke nadmery, elektro, hydraulika atd.

geras

V Pardubicích je konektivita na všechny ostatní druhy dopravy.

Gwann

a v chvaleticich ne? jo, neni tam letiště, to máte pravdu…

Jiří Kocurek

Z heldiska splavnosti Labe z Děčína do Drážďan jsou Chvaletice nebo Pardubice úplně jedno. To je jak Suez pro Terst nebo Koper.

Gwann

takze jsme se tu kolektivně shodli, že alespoň ty pardubice jsou úlet. bezva. 50 % shoda.

a teď ať tu někdo spočítá, kolik se nalozi na lábskou loď pro ponor jen 1,4m.

já se bojím, že tak 700t. a to je problém. tři lodě místo jednoho vlaku.

pluje to tak týden místo dne na kolejích. a v melnice/koli ne/chvaleticich překládat. to se fakt vyplatí.

geras

Neshodli, není to úlet. Synthesie produkuje dost objemových výrobků.

geras

Ještě rychlostní silnice.