Podepsáno: První úsek metra postaví Subterra, Hochtief a Strabag za 13,75 miliardy
Cena za první úsek metra D Pankrác - Olbrachtova je o tři miliardy vyšší, než kolik dopravní podnik předpokládal.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nepromarnil ani den a vzápětí po odblokování tendru předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podepsal smlouvu na stavbu prvního úseku metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Cena přitom oproti předpokladům výrazně vzrostla.
První úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností: Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin (německá dcera Strabagu). Sdružení nabídlo v tendru nejnižší cenu: 13,75 miliardy korun. Cena předpokládaná investorem byla 10,829 miliardy.
„Smlouva, která se podepisuje jednou za deset let. Máme zhotovitele stavby prvního úseku metra D. Není na co čekat. Čím dříve budou všechny administrativní náležitosti hotové, tím lépe. Zbytečnými obstrukcemi promarněný rok už nenaženeme, ale Pražané se už načekali dost. Nehledě na to, že každý ztracený den nás jen na inflaci stojí nemalé peníze,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Dopravnímu podniku tak zbývá před zahájením stavby překonat jedinou překážku, musí získat stavební povolení. Dílčím úspěchem pro něj je, že ministerstvo dopravy aktuálně rozhodlo o nepodjatosti pražského magistrátu v tomto řízení. Šéf DPP Petr Witowski nedávno uvedl, že vydání stavebního povolení v právní moci lze v optimistické variantě čekat letos na konci léta léta.
„Po roce a půl od vyhlášení tendru jsme mohli podepsat smlouvu s vítězným sdružením. Můžeme začít stavět, jakmile získáme pravomocné stavební povolení. To je pro nás lepší pozice, než kdybychom měli pravomocné stavební povolení, ale neměli jsme vysoutěženého zhotovitele,“ uvedl v úterý Witowski.
Do otevřené nadlimitní sektorové veřejné zakázky „Provozní úsek I.D pražského metra – úsek Pankrác – Olbrachtova – stavební část“ podala nabídky tři sdružení (dohromady deset společností). Na druhém místě skončila nabídka česko-francouzského sdružení společností SMP CZ ze skupiny Vinci a Dodin Campenon Bernard, na třetím místě nabídka sdružení společností Doprastav, TuCon a STI.
Tendr vzápětí napadla Eurovia u ÚOHS, předseda úřadu Petr Mlsna ale její námitky zamítl. Po více než roce od přijetí nabídek tak mohl DPP podepsat smlouvu. A učinil tak v úterý, hned první možný den.
Trasa metra I.D bude dlouhá 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího.
Rada hlavního města schválila na začátku června výstavbu metra trasy D zatím z Pankráce na Nové Dvory, což má stát 52 miliard. Budování této části bude rozděleno do tří fází a právě první úsek spojující stanice Pankrác a Olbrachtova bude technicky nejnáročnější.
Ve složitých geologických podmínkách tzv. pankrácké terasy bude pod stávající trasou C, zhruba 33 metrů pod povrchem, vybudována ražená jednolodní přestupní stanice Pankrác. Dvoulodní taktéž ražená stanice Olbrachtova se bude nacházet v hloubce 31 metrů. Obě stanice i tunelový úsek v délce 1,2 kilometru budou raženy dle zásad Nové rakouské tunelovací metody, tedy vrtáním a odstřelem.
„Nejprestižnější disciplínou našeho podzemního stavitelství je právě metro. Jsme rádi, že se po několika letech opět budeme moci podílet na jeho rozšíření. Spolu s partnery jsme na zahájení stavby připraveni,“ uvedl Ondřej Fuchs, předseda představenstva Subterry, která konsorcium vede.