Podepsáno: První úsek metra postaví Subterra, Hochtief a Strabag za 13,75 miliardy
Budování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: Strabag
Cena za první úsek metra D Pankrác - Olbrachtova je o tři miliardy vyšší, než kolik dopravní podnik předpokládal.
Zaplaťpánbůh a i tak je to strašně. Jen se podívejte, kolik toho za 20 let stihli Komáři, 3 kompletní linky s přestupními stanicemi, zatímco po listopadu lautr nic, pokud nepočítám ta krátká prodloužení na koncích linek do periferií (technicky neskonale jednodušší)… :-/
…strašně pozdě…
5 stanic za 52 miliard? Úsek se dvěmi stanicemi za 13 mld.? To je to levné „lehké“ metro? Už začínám chápat, že výhled pro linku E počítá s rokem 2050 a pro linku F s rokem 2075! Předpokládám, že v době dvacetiletého matlání s linkou D nevznikne žádný jiný úsek. ……. Pražané si mohou gratulovat, že se hlavní část metra stihla za komančů, resp. do roku 2000. Od té doby se postavilo asi 10 stanic, což je více než žalostné. Linka D má navíc jen místní význam a hodně dlouho půjde jen o odbočku z linky C, aniž by jí… Číst vice »
Pakliže je pro Vás linka, která obslouží oblast s téměř čtvrt milionem obyvatel, záležitostí místního významu, nechci vědět, jak se stavíte například ke stavbě nějaké nové autobusové zastávky na odlehlé vesnici.
Můj příspěvek se týkal těch 5 stanic a ne celé linky D z Náměstí Míru do Písnice.
Není to lehké metro, je to normální metro. Je to 10 km tunelů a stanic s jednou dosti náročnou přestupní + depo, čili dílo dosti rozsáhlé.
Těch 52 mld. je za 5 stanic bez depa…
Nikoliv za 10 stanic a depo.
Skutečně. Mea culpa. I tak, když dvě miliardy stojí opravit stanici SŽ na povrchu, kolik se čeká, že bude stát ražené metro?
Obratové koleje na Pankráci? Kdo tohle vymýšlel? Všechny modely ukazují jak je důležité dotáhnout to na Žižkov nebo alespoň Náměstí Míru a stejně to naplánují takto blbě 🙁
Hm? Však to je rozkreslené na Mírák. Na Pankráci žádné obratové koleje nejsou. Jsou tam kolejové spojky, spojka na C a odstavná kolej. Naopak obratové koleje jsou na Olbrachtově, resp jedna kolej.
Na Olbrachtově žádná obratová kolej nebude.
Na PAD je naplánovaná obratová kolej… pro směr DC. A ještě hromada kolejových spojek na obou stranách.
https://www.dpp.cz/cs/data/metro-d/stanice-pankrac-situace-podzemni-urovne.pdf
Pro směr z Libuše se bude obracet při stání ve stanici. nebo na západní koleji za.
Podrobnější dokumentace je ke stažení tady, je tam link na 200MB .zip
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA777
Příslušného úseku se týká výkres 5-EIA_013_Sit_vykres_stavby_3dil.pdf
Z výkresu je vidět, že součástí stavby bude nejen propojka na trasu C, ale navíc ještě obratová kolej ve stanici Pankrác. Takže v jednom místě 4 koleje, 3 tunelové trouby.
A z jiného výkresu je vidět technologický objekt a pravděpodobně také řídící centrum celé trasy D. To nebude 1 počítač za 10.000 Kč s Windows 10 Pirate Edition.
Bude to jak ve zdravotnictví – „pár“ počítačů, jeden za 15 tisíc, ale s tím, že to bude „certifikované“ pro řízení provozu metra a díky té „certifikaci“ to nebude 15 za jeden ale 100 za jeden. A server za 5M s reálnou hodnotou 150k.
A za těch 150K to určitě dokážete postavit jako cluster i se záložním zdrojem elektřiny a zálohováním dat. Lincence si ukradnete, žejo? A namontuje to Pepa Zdepa za 2 tisíce i s instalací databáze. Protože Pepa má doma wošéfowané windows, takže tomu rozumí.
A jako cluster to potřebujete, aby se na jedné fyzické mašině dala dělat údržba/oprava, zatímco druhá fyzická mašina jede bez výpadku dál.
Veřejné subjekty by hlavně neměly nakupovat licence, ale software jako takový včetně zdrojových kódů, aby se do budoucna zabránilo vendor lock-in.
Tak to u vlakového zabezpečovače nemusí být dost dobře možné a dokonce to je myslím zbytečné, asi těžko do toho bude někdo cpát jiný software (firmware?) a přeschvalovávat. 🙂 Tam se spíše hodí, když má standardizovaná rozhraní (něco jako EULYNX), k ostatním prvkům, aby to nebyl vendor lock pro veškeré vybavení zabezpečovačky.
Jinak u „obyčejnějšího“ software souhlasím, ne že ne.
Jo a zajímavý bude zásah do PAC, koleje ZC, ze které má být vyražena nová spojka na D. Stavebně tam příprava je. https://metroweb.cz/metro/stanice/linka_c/PN/P1010003.JPG
Navíc by konečně měly vyletět ty hrozné eskalátory, které mají ve špičkách naprosto nedostatečnou kapacitu.
2 stanice, aspoň něco, ale kdy se začne stavět i pokračování alespoň k nemocnici Krč? Před necelými 3 lety, od doby kdy vládne v Praze současná vláda, chybělo několik pozemků. Jak je to z pozemky na zbývající části trasy?
Přiští stanice Písnice-masna!
český tenista porazil na písnice open Sam prase ( omlouvám se, musel jsem použít repliku od Zdenka Izera.)
To je blbej vtip, takže se bavíme o úseku mezi 2 stanicema. Co ten zbytek?
ale je to jeden z najťažších úsekov, hlavne kvôli výstavbe prestupnej stanice (na ktorú neexistuje predpríprava), a pripojenie na linku C..metro je holt drahé
No zajímavé je že úsek Dejvická – Motol stál 5mld
Přidejte, podle toho, co jsem našel, to byl čtyřnásobek. A šlo o prodloužení stávající trasy, ne základ úplně nové s přestupní stanicí.
Ne, bavíme se o 2 stanicích + úsek mezi nimi. Nejenom o tom úseku mezi nimi.
To je myslím celkem jasné, otázka je jak to vypadá s tím zbytkem, když tady ještě není ani stavební povolení. Tedy v jaké fázi je Olbrachtova – Libuš?
Super! Je skvělé, že se projekt metra D konečně hýbe!
Proč mi přijde, že metro D bude stejný ,,tunel”, jako Blanka ?
Jen za dvě stanice a propojení mezi nimi, za 14 miliard, to se mi zdá moc.
A na ty dvě stanice jste přišel kde?
„První úsek metra D Pankrác – Olbrachtova. Sdružení nabídlo v tendru nejnižší cenu: 13,75 miliardy korun!
Pardon, projel jsem to moc rychle, už to vidím… takže dotaz beru zpět.
Předpokládám, že cenu dost zvedá to, že Pankrác je přestupná stanice. Propojení a úpravy už existující stanice nebudou asi malé
Přesně tak, stanice Pankrác na lince C se navíc bude přestavovat kompletně, musí se prorazit tunely mezi D a C, obratové a odstavové koleje atd.
Další věc je, že ceny stavebních prací a hlavně materiálů v posledním roce vzrostly celosvětově až na dvojnásobek, třeba u skla. Snad se situace uklidní před tendrem na další úsek.
No k tým cenám – dvojnásobok to rozhodne nie je je, a navyše sa nejedná o plošný nárast. Dvojnásobok je možno na niektorých čiastočných trhoch – napr. práve to sklo. Ale pri cestných stavbách ceny oproti odhadom klesajú. A to je myslím lepší porovnávajúci ukazateľ než napr. cena skla.
„Pri cestných stavbách“ – jenže toto je kolejová stavba, ne silniční. A ty minimálně v celé ČR jsou skoro vždy vysoutěženy za vyšší, než původně odhadovanou cenu.
Np právě. To je také problém těch dlouhých řízení, že mezitím cena hodně naroste.
Musím souhlasit, i když bude stavba náročná, 14mld za cca 850m metra mi přijde také moc. Nejsem si jistý, zda je v tom i propojka na metro C, ale předpokládám že ano.
Je to dost, ale zas je to snad ten nejdrazsi usek, jedna ta stanice je prestupni a predpokladam, ze v tom bude i ta propojka. Prodlouzeni A do Motola se 4 stanicemi stalo 19 a je to deset let zpet, ceny od ty doby rostly obecne.
To nejsou dvě stanice, ale základ úplně nové trasy. Jsou v tom tři stanice (Pankrác 2x, současná projde kompletní přestavbou), přestupní chodby, obratové koleje,…
Hlavně je to závazek, že se začne i s dalšími useky. Snad brzy.
„Jedna paní povídala“, že už v době schvalování Blanky se tušilo, že to bude za 30-40 miliard, ale takový rozpočet by nikdo neschválil. Jezdím Blankou 2× denně, což mi šetří přes hodinu času. Takže chápu, ale za mě teda „tunel“ dobrý…
Kdyby to bylo jen 30-40 miliard. Ten každodenní průšvih, kterej Blanka způsobila v dopravě kolem svých vjezdů je možná horší, než ty peníze, co stála. V tomhle je metro a MHD obecně o dost lepší investice, nemá na okolí zdaleka tak velkej negativní vliv jako obří silniční stavby.
Problém není existence Blanky, ale neexistence navazujících staveb.
Jo, část těch problémů by existence navazujících, ještě o dost dražších staveb zmírnila nebo dokonce odstranila. Problém je, že samotná Blanka vyčerpala peníze města na roky dopředu, nemluvě o té právní ekvilibristice, co se musela provést, aby ji bylo možno po letech „zkušebního provozu“ vůbec zkolaudovat, a ty návazné stavby, jejichž potřebu vyvolala nebo zvýšila, budou ještě o dost dražší. A město díky tomu nemůže tak rychle, jak by bylo potřeba, provádět stavby typu nových tramvajových tratí, linek metra, městské železnice, které by pro dopravu v Praze udělaly za stejné peníze daleko víc a s daleko menšími negativními dopady… A… Číst vice »
Realisticky ale peníze pro tyhle stavby nejsou hlavní problém.
Limitem staveb jsou nimbysti, komplikovanost povolování, a potenciální kriminalizace libovolného rozhodnutí státní správy.
Tak si říkám, jak dlouho by asi dnes povolovali stavbu metra třeba na Mustku A/B, to by bylo střetů zájmů, počínaje kam umístit vestibuly a co je nutne vykoupit a zbourat, před odpor památkářů, demonstrací za zachováni staré Prahy atd……
Dneska by tam metro asi vůbec nevzniklo… možná by to vedlo odněkud z holešovic do letňan nebo z pankráce na jižák… tj. bezproblémové oblasti. Centrum by zůstalo „historické“ 😀 😀 😀
Za to nemůže žádná Blanka, ale v prvé řadě ANO, které rozhodlo, že se nebude bezprostředně pokračovat stavbou břevnovské radiály, jak bylo plánováno, a pak hnutí Praha sobě a spol., kteří tuto stavbu z priorit vyjmuli úplně. Místo toho na té přetížené Patočkově namalovali cyklopruhy 😀 A tomu se směju nejen jako automobilista, ale i jako cyklista 😀 Ale u hnutí Praha sobě se to dalo čekat…jinak by se jmenovali Praha Vám nebo Praha občanům.
Ono by tam mohlo stačit dostavět Karlovarskou a zahloubit Vypich. Tahloubeni Břevnova je akorát nice to have.
Navic se případně touhle stavbou zabije kompletne Troja.
Tam je potřeba postavit aspoň kousek Povltavský na Balabenku a hlavně libeňskou spojku na Libereckou.
A kdyz se dostavi i tohle vsechno, vytvori se dalsi spunty o kus dal. A celou tu dobu kazda z tech veci stoji obri castky a rostou i vydaje na udrzbu a provoz…