Doprava ve městě Infrastruktura

Podepsáno. Pokračování Velkého městského okruhu v Brně může začít, stavba řidiče zásadně neomezí

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
ŘSD pokračuje s přípravou dalších částí městského okruhu, do prosince běží čas na nabídky pro úsek z Tomkova náměstí do Rokytovy ulice.

Po letech komplikací se stavebním povolením a později výběrem zhotovitele už nic nebrání stavbě další části Velkého městského okruhu (VMO) v Brně. Ředitelství silnic a dálnic společně s Brnem, jako dalšími investorem, podepsalo smlouvu na stavbu 2. etapy Žabovřeské.

Zakázku získalo sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra. ŘSD muselo stavbu soutěžit dvakrát, první tendr zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Průtahy vyšly stát na 87 milionů korun. O tolik byla nejnižší nabídka v opakované soutěži vyšší. Vysoutěžená cena je nakonec 2,035 miliardy korun.

Staveniště má být předáno do konce roku, hotovo má být v létě 2024. Druhá etapa počítá s pracemi od Kamenomlýnského mostu směrem k mimoúrovňové křižovatce Hlinky. Součástí je také ražba tunelu a přeložka tramvajové trati, která jím nově povede.

Druhá etapa začíná u Kamenomlýnského mostu. Díky úzkému prostoru je nutné v navazujícím úseku vést tramvajovou trať do tunelu, který bude dlouhý půl kilometru. Z větší části bude ražený, částečně přesýpaný. Díky posunutí trati vznikne dostatečný prostor pro vybudování čtyřpruhové komunikace až k Pisárkám. Součástí stavby je rovněž lávka pro pěší. Z našeho pohledu se s ohledem na skladbu stavebních objektů a charakter území jedná o technicky a koordinačně velmi náročnou stavbu. Vedení silniční dopravy bude až na výjimky i nadále v režimu 1+1 tak, jak tomu bylo i u nyní realizované části stavby,“ popsal ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Řidiči tak budou mít vždy jeden jízdní pruh v každém směru.

První etapa Žabovřeské finišuje. Druhá polovina otevře ještě letos

V první etapě stavby Žabovřeské se práce odehrávaly mezi Kamenomlýnským a Kníničským mostem, kde vzniká čtyřproudá komunikace. Dále bylo nutné postavení doprovodné komunikace a lávky přes ulici Žabovřeskou, díky které se chodci vyhnou nebezpečnému přecházení přes zatíženou silnici. „V současnosti je dokončena jedna polovina komunikace a do konce roku by měla být zprovozněna i druhá polovina. Do provozu by mohla být uvedena už 17. prosince letošního roku, celkové dokončení první etapy pak plánujeme na jaro příštího roku,“ přiblížila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Trasa II.etapy VMO Žabovřeská
Trasa II.etapy VMO Žabovřeská

Stavbu druhé etapy oproti původním předpokladům významně urychlí výluka tramvajové linky 1. Ta může trvat až dva roky. Náhradní doprava bude jezdit přes ulici Veveří. Díky kyvadlovému provozu tramvají zůstanou obsluhovány v daném úseku pouze zastávky Stránského a Bráfova. „Začátek výluky předpokládáme v lednu 2021. Přesné datum je zatím v jednání i s ohledem na plánovanou výluku tramvají na Lesnické a definitivně vzejde z harmonogramu zhotovitele, který je předkládán po podpisu smlouvy,“ dodala Markéta Vaňková.

Brno z celkového rozpočtu na stavbu uhradí 121 milionů korun, jde o peníze na objekty zajišťující obslužnost území v podobě doprovodných komunikací a chodníků a dalších tras pro pěší. Lávka převádí chodník přes silnici I/42 a tramvajovou trať Pisárky – Komín a propojuje tak Wilsonův les a levý břeh řeky Svratky. V rámci II. etapy město zajišťuje také masivní výsadbu zeleně a další vegetační úpravy za více než 13 milionů korun. V neposlední řadě také zajišťuje úpravu neogotické kapličky z roku 1884. Ta byla v roce 2015 prohlášena kulturní památkou.

První tendr zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na popud firmy Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt ze slovenské Rožňavy kvůli požadavku na předložení platného dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení.

ŘSD pokračuje i s přípravami dalších částí okruhu. Aktuálně běží soutěž na úsek od Tomkova náměstí po Rokytovu ulici. Termín podání nabídek byl několikrát posunut, aktuálně na prosinec.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

RSD Brno nove maka :). Tak snad uz brzo pripravi take novou primou spojnici Belohorske a Ostravske.

Zlámalík

Mezi Bělohorskou a Ostravskou má být městský okruh (kolem spalovny od Vinohrad na Černovickou terasu k Vietnamcům) takže než se rozhodne, jak to tam definitivně bude vypadat, moc bych se netěšil.

Tomáš Gottschalk

To už je dávno rozhodnuto a tento úsek má dokonce i EIA. Budíček!

Walker

Jestli nahodou nakonec nebude mit Brno ten okruh kompletni driv nez Praha 🙂

Petr

Bude. Povede totiž městem kde jsou lidé na hluk zvyklí a většinou bude kopírovat stávající silnice.

Marcel Pánek

Jenom připomínám stavitelům, napřed vykopejte ten tunel.🙂

Luděk

Kam na tyto hloupé nápady chodíte?
Celé podloží pod Wilsonovým lesem by se dalo označit za nestabilní. Takže jako první se vyloučí tramvajový provoz a začnou prace ke zvýšení stability podloží až pak se může začít s tunelem

Vladimír

Ale on to myslí dobře, řada lidí má názor, že se tunelem mělo začít – jako stavbou, která zabere nejvíc času. Kdyby byl tunel, tak už se mohla odsunout tramvaj a silničáři by měli víc místa na dokončení čtyřpruhu.

Luděk

V dobré víře se činní největší zlo.
Upřímně se divím že tam drážní úřad ještě nezakázal provoz když vidím v jakém stavu je opěrná zeď bezprostředně za štolou se zásobníkem plynu.
Celý úsek potřebuje opravit opěrné zdi a tím jak se celý kopec sype je potřeba ho zajistit

Luděk

Blbnu je to bývalí sklad chlorů vodáren

Pavel

Hlavně ten tunel je přeneseně opravdu tunel. Část skály (ta podpíraná na začátku zdí), která reálně brání rozšíření silnice je dlouhá asi 150 m a šla by odbagrovat stejně tak, jak vznikl lom naproti zahrádkářské kolonie.

Jiří Kocurek

A když se to s abgristou uveze, tak za to bude moct on. A ne ten, kdo navrhnul technologii stavby bez geologického průzkumu.

Nekdo

a to je takový čechistánsky nesmysl, že silnice musí být v jedné úrovni. místo tunelu na takhle nestabilním místě by bylo jednodušší postavit estakádu nad stávající silnici, takže v „přízemí“ by se jezdilo jedním směrem a v „patře“ opačným…

M H

Plné zprovoznění Žabovřeské I, kdy zejména zrušení přechodů a jejich nahrazení mostem a posunutí zipu ve směru z Králova pole dál od MÚK Kníničská, pomůže k větší plynulosti dopravy. Druhá etapa bude třešnička na dortu, které se snad dočkáme dle avizovaných plánů 🙂

Zbývá už jen doufat, že se začne co nejdříve v roce 2021 stavět i další kus VMO a to Tomkovo náměstí a Rokytova.

Tomáš

„Stavba řidiče zásadně neomezí“ – tomu bohužel může věřit jen dítě, stačí se podívat na vizualizace, o jak technicky náročnou stavbu jde. Vhodné řešení by bylo nejprve postavit tunel, teprve poté přerušit tramvaj, do tunelu dočasně pustit 1 směr silnice, 2. směr vést přes stavbu a teprve po zprovoznění 2 pruhů nové silnice předělat tunel pro tramvaj. Současné řešení povede k tomu, že nebude jezdit ani tramvaj a auta povalí po Veslařské, zácpy na denním pořádku…

Luděk

Až na to že tramvaj tudy nepojede asi od začátku příštího roku

Tomáš Gottschalk

Tady je teda inžinýrů. Jakože nejdřív položit do tunelu asfalt a pak ho zase odstranit? Proboha proč? Vyloučí se šalina, začne se kutat tunel a současně se založíé galerie nad pásem blíž k Wilsoňáku. Provoz zůstane tam, kde je teď. Po dokončení nového pásu se dodělá galerie nad pásem blíž k řece a mezitím se udělá kolejově napojení na obou koncích tunelu.

Tomáš

Neumím si představit, že půl metru od stavby galerie povalí běžný provoz aut, více místa tam prostě není. Ale možná, že je to stavebně i bezpečnostně v pořádku, nejsem stavař.

Ada

Kde jste přišel na to, že auta povali po Veslarske? Auta budou po téměř celou dobu jezdit stavbou, a tudíž omezení pro řidiče oproti současnému stavu bude minimální.

Tomáš

Veslařská je jediná objízdná trasa, odklony tudy budou. Kolik z nich bude celotýdenních, kolik z nich obousměrných, to se spíše tají.

Ján Trnka

Na Tomkovo nám. a Rokytkovu bola súťaž vypísaná ešte v januári (lednu) a pôvodný termín predkladania ponúk bol do 30.3. Ten termín sa posúval už 18!krát, teraz je do 2.12.

xyz

Předpokládám, že posuny termínů souvisely s průběžným pokládáním dotazů od jednotlivých uchazečů (stavebncíh firem), kdy po zodpovězení otázky může dojít i k úpravě/upřesnění zadávacích podmínek nabídkového řízení.

a8n

Mohli by to zaokrouhlit aspoň na 20 a termín na 27.1., pěkně za rok od vypsání.

Martin V.

A proč? Soutěžitelé se pořád na něco ptali, nebo kvůli covidu na úřadech nepracují?

Ada

Konečně!! Snad bude stavba probíhat bez problémů a vše se podaří v termínu. (Nejen) Brněnští řidiči už si to opravdu zaslouží.

Tomáš

V termínu určitě nebude, stačí se podívat, jaký skluz má stavba Žabovřeská I a to není nijak technicky náročný úsek.

Tomáš Gottschalk

Termín zprovoznění Žabovřeské I je do konce letošního roku a vypadá to, že se tak taky stane.Jsou osazené obrubníky, z vtší části hotové podkladní vrstvy druhého pásu a hlavně PHS.

Tomáš

Pokud vím, termín pro Žabovřeskou I byl 20 měsíců od zahájení stavby, teď je to měsíců 25, a není zdaleka hotovo, současný odhad je jaro 2021. Že se bude možná projíždět po novém asfaltu už od prosince, ale stále v uspořádání 1+1, není dokončení stavby.

Jakub

Jsou v čase. Zapomínáte na vodu z tetčic a to kdy nabylo právní moci SP na hlavní trasu. Nyní se ukazuje že trochu risk začít bez něj byl správný, jinak by bylo hotovo příští zimu. Žádné zpoždění stavební firmy tam není.

Tomáš

Stavba byla zahájena 3.10.2018 (2 měsíce po slibovaném termínu, přitom 3 z 4 stavebních povolení byla platná již 2018/07), měla být smluvně dokončena 3.6.2020, toť oficiální stránky ŘSD. 27 měsíců po údajném zahájení nejsou dokončeny ani objekty patřící do oněch 3 platných stavebních povolení. V létě 2024 bude možná tak proražen tunel tramvaje…

Jakub

A ona je i nějaká provázanost postupu prací a technologické návaznosti… a víte ze poklepáni u voleb není zahájení stavby???
Tunel má dílčí milník zprovoznění prosinec 2022 – v zadání soutěže 105 týdnů, léto 23 zprovoznění poloviny čtyřpruhu druhé etapy pokud zahájí v prosinci.
Ale rozumím, je lepší psát jak všichni co jsou kolem toho jsou a budou neschopní a nic se nestihne …

Frantisek

Čím si to proboha „zaslouží“? 😮

Petr

Protože ta část je fakt hrozná. Jednu dobu jsem pracoval ve firmě co dělala betonové stropy rodinných domů. Firma byla v Řečkovicích a když byla zakázka na jih od Brna, tak jsme v ranní koloně na Žabovřeské strávili minimálně 20 minut. Každý den. Směr západ-východ má Brno relativně zmáknuté (tunely v Krpoli, Poříčí-Zvonařka, D1), ale ten severojižní směr je fakt za trest.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast