Podepsáno: Muzeum koupilo od drah 66 historických vozidel. Nejstarší je cisterna
Prototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTM
Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“.
Spousta lidí se tady naváží do NTM a depozitáře Chomutov. Tak se jeďte podívat na muzeum na „Západě“ ve Straßhofu, ze všech stran obklopené vraky a šroty, které zarůstající v náletové zeleni.
Jo, v ČR ten šrot (štokra 556.0254) radši rozřežeme a dáme do šrotu, aby bylo „uklizeno“.
Sláva.Zas bude mít na co sedat prach.
66 vozidel, která už nikdy nikdo v provozu neuvidí.
A zae NTM… A dalších 66 vozidel, vzácných kousků, které někdo „zašije“ někde v Chomutově, v tom lepším případě do dopa, v tom horším to nechá pod širým nebem, kde to bude chátrat, chátrat a chátrat…
Takže ne jen níže zmiňovaný Alabatros 498.106, ale např. i „Šestikolák“ E669.0002 a další už nikdy žádný vlak neodvezou. A přitom, pokud mě paměť neklame, právě E669.0002, byla v provozuschopném stavu. Takže pokud v tomto stavu lokomtivu NTM koupilo, dlouho v něm nezůstane, stejně jako několik dalších lokomotiv.
Ten „Šestikolák“ záhy po laku chátral na dešti a mrazu v ČT, odstavený pro drobnou poruchu.
Protože pro něj nebylo smysluplné využití a ustájení, byl poslán do Chomutova aby byl pod střechou.
ČD pro něj dlouhá léta nenašly žádné využití.
A budou mít teď dráhy dostatek vozidel k provozu? (Aby toho do muzea nedaly omylem víc )
Skoro všechna vozidla z nákupu už byla uložena v depozitáři NTM.
Na R9 prý nějaké muzejní kousky zůstanou 🙂
Za 66 položek zaplatilo NTM přes 21 mil. Kč? To je docela úsměvná částka, řekl bych. Podle mého by to mělo být tak 100x více. Ale vlastně ono je to jedno, jde pouze o přelévání majetku z jedné státní organizace do druhé, tak co. Akorát že všechna provozní vozidla se odteď evidentně už provozovat nebudou, že.
NTM má roční rozpočet asi 200 mega, takže těžko by mohlo jednorázově nakoupit železniční šrot za 2 miliardy. Nebo to byl návrh na další dosyp pro ČD, tentokrát z rozpočtu Ministerstva kultury? To by Zao nepřipustil.
Zkuste si něco koupit Vy jako obyčejný smrtelník od ČD. Článek s cenami u výprodeje od ČD i ČDC tu byl. Tohle jsou nákupy opravdu za hubičku.
Z druhé strany, na to, aby tyto lokomotivy a vagony zabírali provozní depa je pro ČD náklad, na který musí vydělat.
To, že ČD má hromadu vybrakovaných lokomotiv, vagonů a další techniky, který má cenu šrotu sníženou o cenu dopravy na šrotiště a vytřídění. Bohužel ČD se dosud tak báli konkurence, že nepotřebné věci nechtěli prodávat a nebo to bylo za ceny, které potencionální kupci nechtěli zaplatit. Bohužel se pak z této techniky místo poižitelných zařízení stal šrot.
Co jednou NTM zchvátí, to už nikdo nikdy na koleje v provozním stavu nenavrátí.
Tím žabotlamem jsem se ještě stihl naposled svézt asi měsíc před ukončením pravidelného provozu.
Obávám se, aby to nakonec nebylo naposled. A co vlastně provedl, že ho posílají do Chomutova?
A od poslední jízdy stojí venku a chátrá. Jaký rozdíl proti žabotlamu co má pro muzejní účely ČD, který je schovaný v suché hale.
No co by provedl. Nic, jen někde mají ve zvyku trestat i za to, co se nestalo.
Takže už nikdy neuvidíme v provozu ALBATROS 498.106 a další slavné lokomotivy, protože je vlastní NTM, které je jen zastrčila do „hangáru“ CHOMUTOV a tím to skončilo. Je mi z toho smutno když vydím, že v sousedním Německu jsou takovéto slavné lokomotivy vydět často venku, aby lidem připomněli um jejich předků a šikovnost současných lidí, kteří jim opět dokázali vdechnout život.
nerad něco takováho píšu, ale dovolím si upozornit že slovo vidět není ve vyjmenovaných.
Nemám dojem, že by v ČR byl nedostatek provozních historických vozidel. A ne, nemyslím to jako narážku na zastaralý park v běžném provozu.
Historická vozidla jsou pomalu vidět více od všelijakých spolků a retro dopravců než od NTM, které se muzejnictvím má přímo zabývat. A i tyto jsou spíše novější a zaměřují se na rentabilní nebo levnější kusy se snadnější údržbou. Třeba zajímavých parních lokomotiv v provozu moc nemáme.
Muzejnictví ≠ nostalgický provoz.
„Třeba zajímavých parních lokomotiv v provozu moc nemáme.“
Prosím o definici „zajímavé parní lokomotivy“. Ony jsou v provozu také nějaké nezajímavé parní lokomotivy?
A kolik to je „moc“?
Holt Německo. U nás zas ale neuplynulo tolik času od vyřazení páry z běžného provozu. (nesrovnávám s NDR – „znovusjednocení“ = převzetí a včlenění do BRD)
A hlavně – jezdí!
Skončil boj o záchranu vozidel, ale začal boj s památkařskou byrokracií.
No jo. České dráhy nejsou evidentně Čepro.
Takže tyto vozidla už budou jen tradičně chátrat a nikdy více nevyjedou, podobně jako chomutovské exponáty.
To je podobná stížnost, jako třeba u keltského nože ve vitríně v muzeu říct „Hmm, teď už s tím určitě nikdo nic krájet nebude.“
To ne no…samou rzí by se rozpadl…
Keltský nůž je ve vitríně. Kolejová vozidla NTM jsou z části venku a chátrají. A to je zásadní rozdíl. Provozní nemusí být vše, ale mělo by to být ve vystavovatelném stavu.
Máte tušení, proč asi nejsou všechna vozidla pod střechou? Můžeme být rádi, že se v zájmu zachování pro budoucí pokolení podařilo nějakým skoro zázrakem nezbourat rotundy a vnitřní stání v Chomutově, že nedopadlo jako více podobných případů. Je jasné, že pro dnešní provoz ČD podobné objekty nepotřebuje, ale kdo asi hospodařil se svým majetkem tak, jako např. v bývalých depech Karlovy Vary – dolní, Sokolov, Žatec-západ, Všetaty, Kralupy n. Vlt…. Kolik zůstalo takových, jako je např. Lužná, Jaroměř, nedávný zázrak Turnov??? Použitelných krytých stání je v republice určitě méně, než postává vozidel na dešti – a postaví snad někdo někde… Číst vice »
Postavit aspoň plechovou halu nad nevyužitou částí kolejiště nějakého většího nádraží a platit k tomu ochranku je určitě levnější než to nechat stát venku a někdy v budoucnu se pokoušet o záchranu či jen opravu toho vozidla do vystavitelného stavu.
Dobrý den, mno v lužné ted (cca před třemi měsíci co jsem tam jel okolo) stavěli nějaký nový plechový přístřešek, hala to asi nebude ale aspon střechu to mít bude…
Tohle nejsou tisíc let staré vykopávky které se po očištění na vzduchu téměř rozpadají. Ostatně zřejmě ani nejsou tak cenné že by je někdo chět konzervovat a umístit do vitríny v muzeu. Já jsem zastáncem toho, že techniku je třeba ukazovat lidem pokud možno c provozuschopném stavu, zvlášť dokud to ještě lidí umí opravit a oživit a jsou na to náhradní díly. Je to součást kulturního dědictví, historie naší země, našeho národa, a to si přece zaslouží důstojné zachování a předvádění pro nové generace, které to nezažily. Civilizace je suma vědění za všechny generace až doposud, a pokud se nestaráme… Číst vice »
Mimochodem, jak to bude po zavedení ETCS vypadat s provozem historických vozidel?
Budou jezdit po tratícj, kde ETCS nebude. To by mohlo paradoxně pomoci k oživení neprovozovaných tratí.
Tedy po přípojných tratích od přípojních tratí? Řekněme 292?
Pokud ta historická vozidla budou v majetku NTM, tak nebudou jezdit vůbec. Ostatní jezdit budou, ale jen po tratích, kde nebude ETCS.
Kdyby žel. muzeu NTM šéfoval někdo formátu Ing. Zeithamra, jistě by to vypadalo jinak.
Bohužel. Je škoda že stačí jeden člověk typu žába na prameni a zazdí snahy celé instituce.
Ona si ta žába na prameni sama rozhoduje o financování toho pramene?
No a o slavném muzeu NTM v bývalém depu Praha Střed ticho po pěšině. Tam by se mohla část té expozice střídat pro zvýšení návštěvnosti časem.
„Nové muzeum bude veřejnosti zpřístupněno v roce 2028.“
Zdroj: https://www.ntm.cz/index.php?q=muzeum/sbirkova-oddeleni/zeleznicni-muzeum/projekt-zeleznicniho-muzea-ntm-na-masarykove-nadrazi
Slibem nezarmoutíš. Dokud se nezačne stavět, tak téhle pohádce nevěřim.
No budovy bývalého depa na Masaryčce určitě nejsou prázdné!!!
Jen doufám že pan Bednárik při tom jeho osekávání zbytných činností a majetku netne do živého.
No…pořád lepší, než kdyby říznul do něčeho životaschopného… 😀
Než prodávat TU47 za cenu šrotu, to už měli prezentovat rovnou jako dar muzeu. Pořád ze všech stran slyšíme jak se musí ČD chovat tržně a tady lze vidět že není problém se něčeho zbavovat těžce pod cenou.