Podepsáno: Koridorový úsek Velim – Poříčany zrekonstruuje Swietelsky Rail za 3,8 miliardy
Vlak RegioJet mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra
Správa železnic má pět měsíců po vypsání soutěže vítěze, který zrekonstruuje úsek 1. koridoru Velim – Poříčany. Dnes byla podepsána
Spousta z diskutujících zde řeší to či ono týkající se 1 koleje rozšíření rovnou na 4 koleje a pod. Já, ale nerozumím jiné věci. Jasné jak den je, že provoz se bude muset na této trati omezit s ohledem na to, že to je nejfrekventovanější trať v čr. Čemu nerozumím je to, že se zde řeší tato oprava, ale alternativní trasa přes NB, Lysá opravená není. Nemělo se tedy začít nejnutnějšími opravami na této trati NB – Lysá, aby se tam dalo jet aspoň 90 km a pak přistoupit k opravě této trati. To vše se vědělo už dávno, že… Číst vice »
Jako, bude se to rozkopávat, bude se jezdit pomalu.. A zůstanou přejezdy? A pak se to zas bude dodělávat pak ve 160tce ale Studénka a smlouva, že nic ze stavby mostu prostě podle smlouvy, tedy zaručeně nespadne do kolejiště?
A jak budou dělány stanice.. Budou zase dělány deb. někompatibilně s 200 km/h?
PS za neskutečné 3,8 miliardy..
Jako pokud zastávky zůstanou zastávkama v tomto místě.. Tedy jen 2 koleje, místo výjezdu na 4.. Tak je to úplně ničem.. Nebo kdyby Alespoň 3..
A přejezdy si zachováme na věky věků. Třeba Praha- Děčín je jich cca 40 a za posledních 15 let ubyl jeden, v Roztokách. Kdyby odstraňování přejezdů šlo tímhle tempem, pak na této trati nebude za 600 let ani jediný,
A 200 km/h na rovném úseku nic. Srbské železnice si z nás dělají opravdu 3,14ču.
Také by mě zajímalo, jak nákladné by bylo zvýšení rychlosti na 200. Zvlášť, když na úsek bude v Poříčanech navazovat vrt Polabí.
Nevíte o čem píšete. Jen to zrušení 3 přejezdů by přišlo na stovky milionů. A při provozním zatížení toho úseku by tam těch 200 nejelo vůbec nic. Dokud nebude ten úsek zkapacitněn, nemá smysl se o 200 vůbec bavit…
Já už nějakou dobu ziju v tom, ze novou kapacitu dodá trať Praha – HK, až bude zmodernizována.
V našich českých podmínkách se holt musí všechno makat na párkilometrové etapy. Jinak nebudeme mít postaveno nic. To jste ještě nepochopil?
Máte tam chybu.. Předpokládaná hodnota byla 2,8 mld. Proto se docela dlouho i uvažovalo, že se výběrko zruší..
viz. https://zakazky.szdc.cz/contract_display_6106.html
Děkujeme za upozornění, 3,8 jsou ale celkové investiční náklady, nikoliv hodnota této zakázky. Kolik byla cena v soutěži zjišťujeme.
Škoda že se nezrušily přejezdy – myšleno nahrazení něčím mimoúrovňovým. Náklady by to už asi ve volné krajině příliš nezvedlo a po dobu realizace by mohl být přejezd dočasně zrušen bez náhrady, takže by to mohlo být i bez dočasných přeložek. Otázka údržby těchto věcí je něco jiného…všeobecně by asi měla přijít změna, že most přes dálnici spravuje ten, kdo se stará o dálnici a podobně most přes železnici spravuje ten, kdo se stará o koleje. Je přece v zájmu vyšší kategorie cesty mít její bezpečná její křížení. Pokud bude údržba mostu vyžadována po obci/kraji, dá se očekávat, že bude… Číst vice »
Proč by se o most přes koleje měl starat správce kolejí? U dálnice to možná dává smysl, jelikož furt jde o silnici, ale u kolejí? Kdo by se o to staral? Traťovka? Tak dostanou na výběr buď se starat budou nebo bude přejezd bez náhrady zrušen, i když to je taky legislativně omezeno – délkou náhradní trasy. A nebo se tedy případně bude starat správce kolejí (což je podle mě blbost, když jde o odlišnou infrastrukturu), ale pak obce úplně vyřadit z procesu a nebudou smět rozhodovat o tom, zda se přejezd zruší, či nikoliv. Maximálně jen konzultace k podobě… Číst vice »
Proč proboha neodstraní úrovňové přejezdy? Ten kdo tyto stavby plánuje by se měl stydět!
Někde jsem četl, že se budou odstraňovat až se stavbou sjezdu z VRT od Poříčan.
Počítám správně? Je to cca 16 km trati? Za 3.800.000.000,- Kč? Může mi někdo erudovaný sdělit, co je na tom tak strašně drahé? Budou se tam předělávat mosty? Budou tam nějaké nové zářezy do terénu? Budou se tam razit tunely???? No, nevím, ale ta cena mi přijde 237.500,- Kč/bm trati docela dost …..
Obecně: Je třeba rozlišovat mezi cenou novostavby a rekonstrukce za provozu. Je snad jasné, že z hlediska efektivity prací je nesrovnatelně výhodnější novostavba.
Už sama těžká sanace několika úseků za provozu bude hodně drahá, dlouhé části úseku se budou muset zapažit a náročně sanovat. Cenu zvýšily i požadavky na vysoké nasazení strojů i lidských zdrojů s vysokým rizikem, že se zhotovitel nevyhne pokutám, kdžy mu to nevyjde, hodně činností bude probíhat v noci (například EŽ některé práce v noci dělat nechtějí) atd. atd.
Lépe by samozřejmě vyšlo postavit provizorní/novou kolej vedle a udělat kritické úseky znovu, ale to by šlo o úplně jinou stavbu a v jiných termínech (ale za to by pak výsledkem po pár dalších úpravách byla uvažovaná a potřebná čtyřkolejka).
Čekám, že někdo vyhlásí dlouhodobý program modernizace zmoderniozovaného, ale nemělo by se nejdříve zmodernizovat nezmodernizované? A kdy by se bude dělat uvedení české drážní sítě do stavu, ve kterém by se mu nevyhýbala mezistátní nákladní a osobní doprava trasami přes Rakousko? Tato stavba součástí tohoto záměru určitě není.
Ne , tady se modernizuje účelově. Před Kolínem to bude rozhrabané již pětkrát , kdežto za Chocní se bude jezdit stále 80 km/h
Tady jde (mělo jít) primárně o odstranění (předejití) havarijnímu stavu, a to zejména v úseku kolem bývalých rybníků, kde trať neustále sedá a geometrie se sype, takže to tam velmi často musí rovnat podbíječka. Plus v Poříčanech je kolejiště poplatné době modernizace, kdy se některé věci ještě řešily méně velkoryse (takže například výhybky jsou ještě na dřevě).
ta trat je v tak dezolátním stavu že i rychlost 140 km/h je dost na hraně, hází to na všechny strany.. Povolená rychlost 160 km/h na daném úseku není v reálu možná z důvodu bezpečnosti…….
No, rekonstrukce je sice akutní, ale jinak přeháníte..
odsrtanit uzké hrdlo je asi jinotaj pro 3.kolej, nic jiného mě nenapadá,ale asi se mýlím.
Jinotaj jste neodhalil. Hrdlo nejvíc vzniká při výlukách, kdy je mezistaniční vzdálenost velká a proto se úsek má rozdělit na dva pomocí spojek. Alespoň takto je to zdůvodňováno vkládání spojek na Bezpráví, které se dělají stejným systémem financování „Blending Call“. Ale je zajímavé, že v článku to není zmíněno jako součást této stavby, takže si nejsem jist.
Tak to jim vydržel dlouho ten koridor když to již zase rozhrabou. Skutečně úcelně vynaložené prostředky. Ani ta D1 nebyla za takovou chvíli rozsypaná.
Kristepane, to je normální velká OPRAVA po cca 20 letech a je to úplně normální a s tím se samozřejmě sveze řada věcí. Třeba ty nástupiště zastávek, který prostě nemůžete za 5 let dělat za plnýho provozu.
Sype se to dřív než jiné úseky i přes době modernizace provedená opatření (třeba vápenná stabilizace), protože je tam extrémní zatížení v kombinaci s nepříznivým geologickým podložím. Na tom není nic divnýho, nečekanýho, skandálního. Prostě tratě se opravujou a hlavní štreka stojí několikanásobek ceny lokálky.
Stavba z roku 1997 až 1999. Nově přestavba 2020 až 2023. Jestli správně počítám tak je to 23 let.
Oprava po 23 letech na nejzatíženější trati v ČR. Kolik by to mělo bez údržby teda vydržet? 120 roků jako lokálka, po které projede 1000 tun za týden a ne 4x do hodiny?
Co tak hrozného se za těch 3,8 miliardy opraví? Nevidím nějaké zásadnější modernizace nebo přestavby..?
No, přiznám se, že mi to vrtá hlavou už dlouho taky. Když si vezmeme, že novostavba na Votice – Sudoměřice v délce 20 km stojí cca jen 2x tolik. Dokážu pochopit zásadnější rekonstrukci po 20 letech na takto vytíženém úseku, ale že by to muselo stát to, co jinde stojí novostavba…
Vzhledem k rozsahu rekonstrukce v 90. letech se ceně nelze divit.
https://www.koridory.cz/velim-poricany-bc/
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631800125.pdf
To je teda cena. Příklad: novostavba dálnice D11 Hradec Králové–Smiřice o délce 15 km a šířce 27,5 metru stojí 2,6 mld Kč. Rekonstrukce 2 kolejného úseku o podobné délce bude stát 3,8 mld? A ani tam neodstraní úrovňové přejezdy.
Je škoda, že zůstanou přejezdy. Když se to už dělá, tak by měli jít pryč všechny. Na takové trati prostě nemají co dělat. Bůhví kdy bude další příležitost.
Projednání zrušení přejezdů je v tak narychlo připravované stavbě takřka nemožné (reálné pouze při všeobecné shodě, bez řešení územního rozhodnutí fakticky připadá v úvahu jen rušení bez náhrady…). Takže se přejezdy teď nechají nebo opraví a rušení se bude řešit někdy příště, například v rámci překopávání a rozšiřování Peček.
a proč by bylo zrušení bez náhrady špatně?
Jedna věc je přání,druhá realita…
Zase nemůžete rozdělit krajinu na desítky kilometrů „TADY JEDE VLAK A NA DRUHOU STRANU NIKDO NEPŮJDE“. Holt, když se do krajiny vetkne liniová stavba, musí se též popasovat s lokální propojeností. Nelze zrušit lokální vazby jen kvůli tomu, že se nám chce zrušit přejezdy, ale nechce se nám investovat do mimoúrovňových staveb.
Přesně tak. K tomuhle by velmi pravděpodobně vedl naopak stav, kdy by si přejezdy mohla SŽ rušit takřka svévolně. Proces by se určitě měl změnit, ale rozumně.
Současný stav, kdy ke zrušení ale nestačí návrh náhradního řešení obsluhy (výstavba komunikace k jinému křížení) a často ani samo mimoúrovňové křížení (aby se něokum nezhoršil výhled z baráku), je ale samozřejně špatný a neudržitelný.
když se chce všechno jde ale tedy se nechce..čechistán
Martine, Martine, máš pravdu jen částečně. Projednání zrušení přejezdů je při přípravě stavby skutečně pozdě, ale moc dobře víš, že problematika rušení přejezdů se musí řešit mnohem dříve – že by to měla být soustavná a systematická činnost DSŽ. Až by se zrušení konkrétního přejezdu vyřešilo, pak podle charakteru opatření řešit, v rámci jaké opravy, samostatné investice anebo rekonstrukce přilehlé tratě se ta rušení přejezdu provede. Doufám, že opravdu nevěříš žvástům o tom, že pracovníci na stavebních správách jsou finančně motivovány na rušení přejezdů. Pokud přesto je to pravda, věř mi, že finanční odměna AŽD bude jistě vyšší než co… Číst vice »
Predem priznam, ze mistni situaci neznam, jen jsem se podival do mapy, ale na prvni dobrou je tam jediny prejezd, ktery z dopravniho hlediska ma vetsi smysl, ten na silnici II/334 v Tatcich. U zbytku mne napada snad jen pro pristup zemedelske techniky, jinak nic, co by se nedalo zrusit bez nahrady. A ano, vim, ze je to slozite a ze se tomu obce zuby nehty brani.
Stačí se bránit normálně, aby zrušení bez náhrady neprošlo. A například přejezd u Hořan fakt není jen pro zemědělce. 😉 V Pečkách zase jde o přístup na hřbitov (v rámci Peček se navrhuje podchod, ale i proti tomu už vznikl odpor…).
Pro koho by ten zruseny prejezd znepristupnil hrbitov? Pro Pecky rozhodne ne… a Horany, povidejte, co tam je tak duleziteho krome znacene cykotrasy?
Neznám konkrétně tento případ, ale za to si může SŽ sama, když umí jen podchody s rampou s otočkami o 180° lemované neprůhlednými zdmi namísto zábradlí, bez zkosených rohů pro lepší výhled, vše ve stylu „cyklisto sesedni z kola“. Pro cyklisty je pak jasně průjezdnější přejezd.
To je další věc. Ale ono jde často i o to, kdo se pak bude o podjezd/nadjezd starat.
Každopádně pokad nejsou souhlasy, přejezd se zrušit nedá, i když si o tom můžeme myslet, co chceme. (A ono taky není úplně špatně, když to nejde dělat svévolně – to by pak vedlo k opačnému extrému.)
Ruku na srdce: Jak často jezdí zemědělská technika přes přejezd. Aby z toho byl železnici ohrožující počet kolizních jízd.
Nehledě na to, že zemědělec má právo přístupu na pole. Nesebral mu toto právo ani despota Císařpán, když železnici stavěti dal, nesebral mu to právo ani Masaryk, ani Hitler …
no, kdybyste pokračoval, tak Gottwald mu pak sebral pole.
Trať která nestíhá bude za cenu dlouhých peněz a dlouhých výluk opravena tak, že se nic nezlepší. Jak je to s tou v článku zmiňovanou úpravou nástupišť? Že by prodloužení na nějakou délku co bude dávat smysl?
Hlavní zlepšení je v tom, že se nebude opakovat tohle – https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/spadly-sloup-trakcniho-vedeni-ochromil-provoz-vlaku-mezi-prahou-a-kolinem_201703021645_pjadrny
Stavba je ¨Poříčany – Velim, spadlý sloup byl v dalším úseku, který se dělat nebude? Ví někdo proč? Právě dlouhý mezistraniční úsek Velim – Kolín ještě s vynechanou spojkou ve Velimi by měl být prioritou i bez padajících sloupů.
Současná plocha u 5. koleje v Poříčanech bude upravena tak, aby šlo o plnohodnotné nástupiště (plus se kolej zdopravní a napojí do východního zhlaví). 😉
Aha, takže tam co dřív bývalo nástupiště, tak tam nově zase bude. Ten pokrok, kde se to zastaví?
Tak samozřejmě naco to opravovat, když to bude potom zase stejné. Naco měnit na autě penumatiky, kdž nové budou stejné jako ty ojeté. Zdačilo by dojezdit je až na hadry a pak auto odstavit, vešekrá údržba stojí zbytečné peníze.
Představte si, že jste ztloustl tak, že se nevejdete za volant a pořídil si kupu dětí, takže když už se za ten volant nasádlíte, musíte stejně jet nadvakrát. Jak to řešit? Ideálně výměnou gum za nové. Též nový lak a gumičky do stěračů pomohou. Připadá vám takové přirovnání hloupé? Ona přirovnání velmi často hloupá jsou, takže je potřeba s nimi nakládat opatrně, lépe je se jim vyhýbat. Což vám vřele doporučuji a omlouvám se ostatním, že jsem toto porušil.
Může mi někdo ozřejmit, na co je v Poricanech 7 nástupištních hran,když zde staví jen osobaky na Kolin a jeden na Nymburk?
Nějak se ty eurofondy „vyčerpat“ musely.
Jak to bude s přenosem kódu VZ? Nedojde ke zpomalení na 100 km/h?
Tam kde byl, se „smí“ rekonstruovat… Nejde zřizovat nově – a teď nevím, jestli absolutně, nebo za EU prachy…
EU požaduje nezřizování za EU prachy, ale úředníci na MD jsou papežštější než papež a požadují ho obecně.
V tom úseku už kódování dneska je, takže se může v souladu se zněním NIP zase obnovit v případě, že se to stihne nejpozději rok před stanovený datem spuštění výhradního provozu ETCS – tím datem je dneska 1.1.2025. Takže pokud stavba skončí v roce 2022, tak asi nevzniká žádný problém v této věci.
Přesně tak. Zatímco pokud Pečky půjdou až po této stavbě (a dřív nebo v souběhu opravdu těžko…), po rekonstrukci by se tam už dle stávajícího NIPu kódovat nebude.
Takže z Poříčan 160, přes Pečky 100 a pak zas 160 pro vozidla bez ETCS? Ach jo, to zas bude patvar… 🙂
Ono se to nějak vyvrbí. Buď se zjistí, a) že ETCS nežere děti a masivně se rozšíří (takže to problém nebude), nebo se po lehčí ostudě (až tam budou všechny vlaky s lidma zpomalovat) zjistí, že platí a) nebo případně se tam kód na přechodnou dobu ještě pustí.
V zásadě si dovedu představit, že kdyby propady na 100 nehrozily, tak se to zase nějak zašmudlá a budeme tu ještě desítky let jezdit 160 bez (skutečného) zabezpečovače.
Ok, díky za vysvětlení.
Za tu sumu bych čekal třetí kolej.Tak možná za dvacet let při další rekonstrukci.
no vidíte, a kdyby někdo měl vizi, tak by požadoval přidat hned dvě koleje…
A kdyby měl někdo opravdovou vizi, tak přidá dvě koleje VRT:-)
Pridani dvou VRT koleji do neVRT trate neni vize, ale halusky 🙂
Dvě koleje od VRT budou asi přidány až se stavbou sjezdu z VRT. jinak podle zde na serveru zveřejněných materiálů půjdou samotné dvě tratě VRT (na HK a na Brno) trochu jinudy.
Tak, tak – kdyby se přemejšlelo, jenže zatímco u dálnic se furt přidávají další pruhy, tak u železnice se jen konstatuje, že je vyčerpána kapacita a přidat další kolej ty paka nenapadne.
škoda že se nestaví teď… když nikdo moc nejezdí
při pohledu na to, co čeká 1. koridor na trase Praha-Brno začínám znovu pokukovat po D1…
Poříčany-Velim 2020-2022
Pečky 2023-2025
Kolín, odbočka na K.H. 2024-2025
Pardubice 2020-2024
Uhersko-Choceň 2022-2025
Choceň-Ústí n. O. 2020-2023
Č.Třebová 2023-2029
Hradec n. Svitavou(sanace) 2021-2022
Boskovická spojka 2023-2024
Blansko-Brno 2021-2023
žst. Brno Židenice 2025-2027
Teď je to jedno , protože penziony a ubytovny jsou pro dělníky zavřeny . Většina staveb mimo sídla s tímto má problém .
Už nejsou.
4. Hotely a penziony
Hotely a penziony mohou poskytovat službu lidem, kteří potřebují ubytování kvůli své práci, cizincům do té doby, než opustí ČR a cizincům s pracovním povolení na území ČR. Ubytovací služby jsou jinak zakázány.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlada-narizeni-opatreni-zakaz-omezeni.A200326_125240_domaci_soch
To je jedno, že se tu můžou ubytovat když se nedostanou přes hranice.
plány jsou jedna strana mince, druhá strana je samotná realizace …. nedělám si vůbec iluzi, že v současné i budoucí době se bude na naší železnici něco zásadnějšího dít ….. zkrátka a dobře nebudou peníze na cokoliv …. bude se pouze udržovat provozuschopnost …., ale můžu se mýlit …. uvidíme ….
Nějak nerozumím tomu odstranění úzkých hrdel 1. koridoru. Jak se touto rekonstrukcí tohoto dosáhne? Už dnes je tam maximální rychlost 160 km/h, na trati autoblok, ve stanicích JOP dálkově řízená z CDP. Tak jaké parametry se na té trati zlepší kromě toho, že se udělá rekonstrukce, aby se trať nerozpadla.
Možná se zkrátí úseky mezi kolejovými spojkami, čímž v případě potřeby odpadne dlouhý jednokolejný úsek, půjdou předjet osobáky v zastávkách atd.
No, ideální čas pro tuhle klíčovou stavbu.
Než se začne, tak zas bude jezdit na Třebovou jeden vlak za druhým 🙂
To neví nikdo. Ale spíš ne. Kotonokrize bude trvat ještě dlouho a ekonomika spadne,takže idealni čas na tuhle stavbu
Pro případné otevření hranic je třeba aby po okolních zemích začal počet případů padat, počet případů bude padat v momentě promoření asi 60% populace, pro Německo to vychází ještě na letošek, vypadá to že se virus buď stane stále přítomným, nebo odezní po infikování určitého množství lidí. Aby v zásadě vymizel stačí protilátky u části populace po nějakou netriviální dobu. Je třeba ale aby se při tom nepoložil systém, proto je u nás cíl R ~ 1. a nikoliv < 1, tak bude probíhat promořování populace, ale zároveň nedojde k přehlcení zdravotnictví a máme čas podniknout kroky, zatímco třeba Itálie… Číst vice »
Virus nezmizí a hranice nemůžou zůstat uzavřené do Vánoc, pokud tu nechcete za pár měsíců mít studenou občanskou válku a pokud to někdo nechce politicky odskákat. Za dva měsíce už nikoho ta denní čísla nově nakažených nebudou zajimat, tedy za předpokladu, že v Evropě už budeme mít kulminaci za sebou. Minimálně ten zákaz vycestování je neústavní (je k tomu potřeba nouzový stav a ten taky nelze udržovat dlouho). Možná však bude delší dobu platit pravidlo, že kdo chce, odjet může, ale když se vrátí, bude muset být v karanténě… to je pro nás všechny důstojnější a stravitelnější cesta.
Souhlasím s otázkou politiky, ale už ne tolik s nemožností vymizení viru, pokud bude imunita přetrvávat dost dlouho, tak by se mohlo jeho šíření zastavit a pak zmizí protože nebude mít kde se množit. Problém je že to vezme nějaký čas. Uvidíme, hlavně to co zjistí během dalších měsíců Němci, rozhodli se otestovat asi 100k náhodně vybraných lidí aby zjistili kolik procent populace již nákazu prodělalo.
Teď už je to jedno, promořenost populace už se liší jen v řádu desítek procent (nikoli v řádech stovek až tisíců procent jako zpočátku), otevřeme-li nyní hranice, nijak výrazně horší už to nebude.
Jinak chce-li vláda hranice uzavřít směrem pro vstup, zavést povinnou karanténu pro všechny, kdo přijdou apod., budiž. Ale rozhodně je nepřijatelné, aby mohla uzavřít hranice směrem ven.
Jenže třeba v Číně nebo v Asii evropany taky nikdo chít nebude.. Když si to nechali tak rozjet..
Poříčany se předělávali nedávno ne? to se znovu budou překopávat? a ještě jedna otázka. neví tu někdo jak je na tom s přípravou choceň – uhersko BC??
dle mapy staveb sždc realizace 2022-2025
Letí to. Novorozeňata z roku 1999 již dnes mohou řídit lokomotivu, dokonce mohou mít i 2 roky praxe.
Je v projektu zohledněno připravované napojení spojky z VRT Polabí? Podle dostupných materiálů má být spojka zaústěna do traťového úseku Poříčany – Pečky.
Zajímalo by mě, na jakou intenzitu byl dřívější úsek rekonstruován. Jde mi o to, jestli tato rekonstrukce není částečně vynucená postupným nárůstem provozu.
A nebylo by nakonec dobře, pokud by dnešní intenzita překročila tu plánovanou?
To ano, ale zase toto překročení nesmí bát příliš velké.
Dřívější úsek byl rekonstruován v době, kdy se ještě věřilo, že po koridorech budou svištět naklápěcí soupravy české výroby vypiplané českými ručičkami, bude se jim říkat PREMIER a nakoupí se jich 10, ve druhé fázi pak dalších 10, takže jich bude po Česku nakonec svištět a naklápět 20. Ano, takhle dávno už to je. To bylo, milé děti, ještě 20. století.
A dnes mají šotouši pozdvižení, když tam jede Žabotlam. A druhé, když tam jede motorák a není to 810 – ta nevadí.
To je celkem jedno, když ta trať vede mimo jiné přes bývalý rybník a podobné srandy.