Podepsáno: České dráhy získaly smlouvu na novou expresní linku k Baltu
Hlavní nádraží Gdyně. Autorstwa Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35251605
Půjde celkem o čtyři páry vlaků, v Polsku mají pokračovat v režii PKP Intercity do Vratislavi a Gdyně.
nojo,ale kdo tam bude k Baltu jezdit?..tam je zima…
Je tam čím dál tepleji a u Jadranu může být v půlce léta jednou taky až moc teplo, protože i tam je čím dál tepleji.
Kolik hodin bude trvat cesta vlakem Praha – Wroclaw? Dekuji
V MS kraji přes 200kč/km a do Polska za 70kč/km. Zajímavé
Netto / brutto vám asi nic neříká co?
Nemáte někdo info jak se tyhle, dle všeho vlaky EC budou „jmenovat“? Dobrý marketingový tip by na českém území byl EC „Biedronka“…
Berte s nadsázkou 😂
Možná podle nějaké polské řeky, Visla nebo podobně.
Tipuji EC „Glacensis“ odkazující na oblast v okolí Klodzka
Baltic.
Béčka čekají 🤣
Žádná Béčka tam jezdit nebudou, to už spíš nějaké Polské vozy, stejně jako na soupravách do Varšavy,
Jste zaspal trochu? Budou.
Důkaz.
Proč se musí mezinárodní linka s potenciálem dotovat? Tohle ať si jezdí někdo na komerční bázi. Když jda služby, rozumné časy a komfort, na to rozhodně šanci.
Protože je jízdní doba na úseku Ústí nad Orlicí-Wroclaw zoufalá (tj. vyšší provozní náklady i menší zájem cestujících).
Pak v Polsku už to celkem jde.
v článku nic o dotacích nevidím
Já bych radši viděl ty zmíněné UIC-Z vozy na vnitrostátních linkách.
Však lidé z Kralicka žádnými jinými dálkovými vozy možnost cestovat nemají.
to mj. vypadá na těsný přípoj z/do Brna Svitavou v Ústí nad Orlicí. ale nerad bych to zakřik…
Ano, od toho jsou časové polohy odvozené.
A v Letohradu u všech spojů od Polska vazba směr Doudleby – Týniště – Hradec Králové. V opačném směru analogicky.
Takže v praxi nebude fungovat.
To bych chtel videt, kdo vyuzije celodenni spojeni z Prahy do Gdyne.. imo by davalo smysl jen v noci, tohle je akorat sotokombo co zbytecne bude z dalek tahat zpozdeni. Hrstka lidi co ve Vratislavi nevystoupi by tam klidne mohla prestupovat.
Nevím, jestli hrstka. Jistě, celou trasu pojede málokdo, to spíš asi v případě toho nočního páru. Někdo ale pojede přímo třeba Klodzko-Poznaň, někdo jiný zase Wroclaw-Inowroclaw, někdo zase třebas Praha-Leszno. V Polsku nejsou lidi zvyklí přestupovat (protože by se jim to taky mohlo nevyplatit), tam se tahají vlaky tisíce kilometrů po mnohem obskurnějších trasách…
Ono přestupovat v polsku je těžké, vzhledem k jejich netaktu a z toho vyplývající skutečnosti, že přípojné vazby vycházejí zcela nahodile, a mnohdy potenciální přípoj třeba o pár minut ujíždí.
Takže jako z Prahy do Norimberka přes Cheb
Doporucuju to z toho Norimberku vzit az treba do Kolina – to pak clovek hraje tu prestupni loterii hned dvakrat.
A já dodám, i když tam připoj je, ale mezi různými dopravci, nedá se na něj spolehnout.
Zato v Česku je přestupování v pohodě, že? Jednou v životě jsem poslal dceru na Erasmus do Wroclawi vlakem s přestupem v Ústí nad Orlicí více než 45. minut. Kvůli zpoždění skončila osobakem v Lichkově a nakonec jsem ji do Wroclavi vezl autem! Kombinace ČD a mezistátní vlaky nikdy více!
Až bude u Jadranu uprostřed léta 50c, tak čím dál tím více lidí bude jezdit k Baltu.
Ano, ale 100% budou cestovat letecky, je 21. století. Toto kulturní není. Tak se neustále mluví o tom, jak je přeplněná trať mezi Prahou a Pardubicemi, a teď se tam cpou zbytečné spoje, ještě s rizikem prodělku. Tak jen tak dále zaplňujme 1. koridor, který je životně důležitý pro naši vnitrostátní dopravu, kde nejsme schopni nabídnout lepší intervaly.
… stejně jako lítaj všichni Češi na Jadran, žejo?
Právě naopak. Večer odjezd, ráno u moře. Zpět to samé. Ideální i na jen prodloužený víkend.
Teď ještě, aby lidi odhodili předsudky a začali tam jezdit stejně jako do jiných zemí
Takže Jančura se svými dlouhými letními vlaky do Chorvatska, Rakušáci a Slováci, Maďaři tam vytváří nějakou železniční konspiraci? Vnitro linky Brusel do té doby zakáže, počkejte až po největších EU městech vyhlásí klimatickou krizi i tenhle moloch, když se rozhodl si prostřelit jednu nohu v energiích, druhou v průmyslu a nejtypičtější auto mobilitě, tak tohle bude už úplné nic, přitom ta letecká doprava tady má emise jako celé státy. Zbytečné spoje jsou ty RJ a Leoexpresu, které jezdí ve stejné trase s vlaky o velikosti 3(!) velkoprostorových vagonů za sebou do stejných měst, nepřipadáte si trochu debilně, když o spojích… Číst vice »
Ona ta současná trasa je taková z nouze ctnost, pomalá, ale nic lepšího v tom směru není. Snad v té době už bude stát nějaká rychlejší trať přes Hradec, pak by i její použití k dálkové dopravě třeba až k Baltu dávalo větší smysl.
Doufám, že minimálně až do Královce.
Kdepak, linka do Královce bude jezdit přes Královec a Lubawku.
Bohužel těžko.. Královec má jako zbytek Pobaltí a ex SSSR 1520mm….
To je nejak moc pod cenu, zajimalo by mě, kolik jsou reálné naklady. Tu cenu maji podstřelenou pod naklady teda fest. Když jinde jezdí i krátké spoje za podstatně více.
Třeba liberec-tanvald chteji jezdit skoro za 300 a tady jsou na mezinárodní pod 80ti?
Když Arriva šla za 100 a něco tak hned volali na antimonopolní uřad. Teď kdyby se obrátil regiojet s tím, že cena je hodně podnákladová.
Ale na lince Liberec-Tanvald budou všechny tržby z jízdného kraje. U této linky dopravce.
Jenže Jarda má pravdu, ta cena tady podnákladová skutečně je, a to fakt hodně. Navíc jsem se doslechl (a jsem přesvědčen, že to tak skutečně je), že do ceny, jakou ČD nabídly, silně zasáhl hejtman Královéhradeckého kraje (navrhuji tedy, aby Ministerstvo dopravy prošetřilo tuto možnost), jelikož Královéhradecký kraj silně a neprávem zasahuje do obvodu obce s rozšířenou působností Žamberk, kde se právě nachází Letohrad, přes který tato linka povede. Už tenkrát se panu Červíčkovi (tenkrát jako 1. náměstkovi hejtmana KHK) nelíbilo, že Pardubický kraj vybral do této oblasti LEO Express. Navíc, vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj si tuto oblast… Číst vice »
Tak a jaké jsou podle Vás skutečně náklady a kde jste a to přišel? Jarda porovná janka a hrušky..
No to je blábol 😀
A komu, že to navrhujete?
Ministerstvu dopravy
cože to blábolíte? jak že do ceny neoprávněně zasáhnul? ilumináti? Soros? židozednáři?
A není divné, že ČD, které většinou dávají tu nejvyšší cenu, najednou daly tu nejnižší? Např. pan Červíček do toho mohl zasáhnout dohodou s ČD, že jim něco přidá, když ČD do toho půjdou s nižší cenou než obvykle, a vyhrajou.
Prosím vaši kalkulaci toho, co není podnákladové. Dále by bylo dobré zmínit zdroj informací a samozřejmě předložit patřičné důkazy, kterými doložíte vaše tvrzení….
jak jste na to přišel?
Takže jestli tomu dobře rozumím. Podle vás když dá nejnižší cenu RJ je to ok, když ČD, tak je to podstřelené a podezřelé? Je vidět , že se na to díváte objektivně a nestranně, to člověk vždycky rád vidí. To, že se někde jezdí za 300 a jinde za 50 je tak nějak normální, víme?
Ve vetsine pripadu nevidim, jak by CD mohly nabidnout nizsi cenu nez RJ. Jsou zatizeny tisici zamestnancu, nevhodnymi/predrazenymi vozidly, ztratovymi vedlejsimi aktivitami atp. RJ koupi ojeta vozidla, pujci si lokomotivy a jede, neni zatizen minulosti.
V tomhle konkretnim pripade by rozdil mohl byt max v tom, ze CD maji vztahy s polaky.
Minulost neurčuje budoucnost.
Zkuste si něco počíst o příčině a následku a tak…
Právě naopak. Než dostavíš dům bez základů tak ti spadne a stejně tak ČD bez nějaké kličky jako jsou dary pozemků, nádraží či firem nemůže být ve stávajícím stavu konkurence schopné .
Takže kolik je reálná cena pane chytrý?
Stačí si dohledat, kolik požadují za sólo šukafon…
Tak tržby za šukafon, kde jedou 2 babičky a 3 žáci budou úplně jiné než za mezinárodní expres 😉
Nezbývá než zavolat na ministerstvo a vysvětlit jim to 💁♂️😄
Je dobře, že vás ve škole naučili alespoň ty základní počty, ale už jste si zjevně nezapamatoval frázi „Nelze srovnávat jablka s hruškami“.
Báb rýbu, ale já chtěl jízdenku na Maltu!!!
Tak jsme se zasmáli a nyní k vážné práci.
Bude jídelní vůz ??
baketu a kafe do termosky sebou
V Polsku na vlacích EIC jídelák bývá a na IC v podobě ucelených jednotek aspoň nějaké bistro. Kategorie TLK jsou totální hladovlaky, ale to asi nebude tento případ.
V kolik bude vyjíždět z Gdynie/Wroclawi ten s příjezdem do Prahy v 09:03?
Vzdyť trasa do Gdynie bude tak na skoro 12 hodin..
Úplně 12 hodin to snad nebude, dnešní IC z Gdyně do Vratislavi jede 5,5 hodiny, a mezi Vratislaví a Prahou se to jezdilo taky zhruba za 5,5 hodiny ještě když se až do Ústí nad Orlicí muselo zastávkovými vlaky a pak se ještě v Pardubicích čekalo na zpožděný Metropolitan, protože večerní Svitava tam končila.
Takže to snad pojede kratší dobu, ale předpokládám že aspoň jedna souprava (ale spíš jedna v každém směru) bude nocovat třeba ve Vratislavi, jinak by to ani nebylo moc efektivní.
Nočák z Gdynie do Wroc (v současnosti pak pokračuje dál do Krakowa a přímé vozy tuším do Hirschbergu) jede něco jako 22večer – 5ráno, to by plusmínus mohlo vyjít na jeho (části) pokračování do Prahy.
A kde chtějí vzít ty „moderní vozy“, když jich nemají dost ani stávající expresní linky?
Tak v tu dobu už by měly být v provozu nové comfortjety, které uvolní vsechny slušné vozy z linek Praha-Budapest a Praha-Hamburk a těch rozhodně není málo…
Otázkou je, zda to bude stačit. Ve středu jsem po delší době viděl vlak z linky R12 v řazené B(d) + Bee273 + AB + Bdtee + B(d). 2 z 5 opět špatně.
No R12 je zrovna linka, kterou bych nebral v potaz 😁 Pak ještě S6/R56, obojí je muzeum na kolejích, ovšem ta R12 ještě i s každodenním překvapením 😀. Tím chci říct, že to neni linka, která by mohla ani potenciálně s něčím pomoct, a už vůbec ne s EC.
No a mimochodem, myslím, že ve Vašem případě jsou snad dokonce špatně 4 z 5 😁 Ale nevím jak tam ty béčka jezdit mají či nemají.
Béčka mají jezdit, bohužel 😀 … 3 vozy totální šrot, 1 vůz už celkem šrot a 1 pološrot (ale má wifi a částečně i zásuvky, tak jsem byl za něj 3 roky rád, tedy pokud zrovna nějaký byl řazen :D)
A ony ty railjety budou také jezdit někde, kde vybydou další vozy
Tak třeba ty moderní vozy nebudou jen od ČD. Jede se v kooperaci s PKPIC, takže ČD můžou poskytnout vectrony, a PKPIC vozy.U railjetů to taky funguje podobně – ČD poskytují své railjety a ÖBB mašiny. 🙂
No já bych radši jel českými starými vozy než těmi nesmysly, kterým PKP říkají dálkové vagóny…
100 lidí, 100 názorů. Asi bych si radši sednul do modernizovaných ypsilonů PKPIC, které teď na polské dálkovce dominují, než do těch našich ypsilonů (jmenovitě B, BDs, A, Bee272, Bee273), kde se za posledních 20 let nic moc, krom čalounění, nezměnilo. Při porovnání ypsilonů vs. polských emzetek se asi není o čem bavit, to je souboj retro týdne v Lidlu a služeb 21. století. 🙂
Přesně tak, mě třeba ve výsledku více vadí, že je to neudržované, špinavé, o záchodech nemluvě… (stejné jméno jiný uživatel 😀
Z Bouzova Šumperk – Brno… 🤣
Bdtee na mezinárodním expresu? To raději ne, sice lepší jak Honecker, ale fakt ne.
Ony „Bdtee“ jsou RICové? To jsem si nevšimnul
Nasadí ojetiny od DB, UIC-Z vozy to jsou a klima v nich je taky. Narozdíl od žlutého, který by nasadil … ojeté UIC-Z vozy od DB 🙂
Sranda by byla, kdyby to tak fakt dopadlo, protože polské SKPL teď koupilo 20 ojetých -mz jedniček po DB (viz. článek na Rynku 20.10.23), které hodlá pronajímat. A vzhledem k tomu, že PKPIC si už od SKPL pronajímají dieselové jednotky na některé TLK, tak tahle verze nemusí být úplně nereálná. 😀
ČD žádné vozy po DB nemá a evidentně ani nechce, na rozdíl od náhrad Railjety, to co zatím Němci pouští není žádná hitparáda.
Konečně u nás po letech ( od Bartova rušení) vznikla nová rychlikovaá linka.
Podle jízdních řádů to vypadá, že bychom se mohli dočkat i spacích vozů do Gdyně, což by bylo super.
Rizika spojená s vývojem výnosů z jízdného nese dopravce. To je na tom smutné. Pokud by Jančura na lince ekonomicky neuspěl, tak v nejhorším případě zkrachuje. Pokud ČD neuspějí, zaplatí ve finále celou ztrátu daňový poplatík.
Nezaplatí, právě proto že rizika nese dopravce. Když ČD neuspějí, je to jejich problém, stát do nich nesmí posílat peníze dle své libovůle, neboť ČD jsou akciová společnost, a jednalo by se tak o nedovolenou podporu.
OMG, vezmu to tedy polopatě. Představme si hypoteticky situaci, že ČD ve svých projektech neuspějí a zkrachují a někdo bude muset zaplatit všechny jejich závazky. Kdo tyto závazky uhradí, když na to ČD nebudou mít vlastní prostředky?
věřitelé nedostanou zpět vše? doporučuji si přečíst insolvenční zákon.
ne, nedostanou vše. Vy jste dozajista insolvenční zákon četl 🙂
ČD asi jen tak nezkrachuje… Vzhledem k počtu linek co provozují by si asi mohli sami dovolit dotovat pár ztrátových…
OMG OK:) Když si pod termínem „neuspějí“ představujete přímo krach, tak ano, tohle riziko v zásadě existuje. Ovšem jedná se o úvahu navýsost hypotetickou s ohledem na to, jaký ČD nedávno obhájily rating.
Ano, úvaha navýsost hypotetická. Ale celková výše dluhu přes 68 miliard na konci roku 2022 je za ČD bohužel velmi reálná a nakonec dluh někdo bude muset zaplatit. Je to velmi smutný příběh, a každá taková „vyhraná soutěž“ s podnákladovými cenami situaci rozodně radostnější nedělá.
Nechápu proč MD dotuje mezinárodní expres.
Třeba proto, že to je jen honosná nálepka pro chtěné vnitrostátní rychlíkové spojení ku Králíkům, jak už to tady tak bývá. Přesah do Vratislavi je příjemným bonem. Kdo tím bude jezdit až k Baltu, těžko říct, při současných poměrech na tratích kolem Letohradu.
Kdyby všechny tratě u nás byli ve stejném stavu jako kolem Letohradu, tak jsem spokojený.
Tak nejak. Trolej a bezstyková kolej. To v Liberci mají jen pro tramvaje.
No já byl u Baltu za poslední dva roky 2x, z Plzně cesta s dětmi autem je těch 12-14 hodin taky. Takže mi to časově nepřijde úplně nesmyslné.
A pokud budou lůžka, tak už se na výlet do Gdyně s dětmi těším. Teda do Gdaňsku, v Gdyni nemá smysl trávit víc než den 😀
Na týdenní dovolenou to (pro mě) není, ale den dva tři, zajít do města, do muzea Solidarity, podívat se k moři, ideální výlet 😉
Pokud by bylo chtěný, tak se dá soutěžit i vnitrostátně…
Až k Baltu z Česka asi většina nepojede, ale to neva, to doplní zase vnitropolská frekvence (takové Klodzko pořádnou dálkovou dopravu zatím nemá), z Česka to bude dobrý způsob jak dojet třeba do Vratislavi nebo Poznaně. Vratislav je i turistický cíl, Poznaň je zase dost významná pro služební cesty, mezi těmito městy je snad už hotová rekonstrukce tratě na 160.
Článek tvrdí opak, k Baltu by mělo jezdit všechno.
Twix píše o cestujících. Ale pokud jde o vlaky, tak pochybuji že bude i noční spoj, první ranní příjezd do Prahy pojede nepochybně jen z Wroclavi, stejně tak asi i ten poslední z Prahy nepojede až k Baltu řekl bych…
Nn, je to opravdu plánované přes noc až k Baltu. PKP to tak chtějí.
Jo díky, psal jsem opravdu o cestujících. Spletl jsem si to s reakcí na jiný svůj komentář v této diskuzi.
Asi to tak je, chápal jsem že to sice budou 4 páry v celé trase, ale některé můžou být přes noc roztržené. Ale nejspíš to budou skutečně noční vlaky, což je taky fajn.
Poznaň sice asi u nás není tak známá, ale je to turistický cíl na úrovni Vratislavi.
Ostatně dotované jsou i ostatní mezinárodní expresy např. Praha-Berlin, které tvoří v kombinaci s rychlíky Krusnohor hodinový takt rychle vrstvy Praha-Ústí. Nebo dále Praha-Budapest/Graz které jsou snad z většiny min. v relaci Praha-Pce-Brno-(Breclav) využívané právě vnitrostátními cestujícími – pro tyto vnitro dálkové relace mezi krajskými městy se ani plánovitě nepočítá že by je zajišťovaly zastávkové rychlíky Svitava či Vysočina
Protože Praha-Wroclaw není žádné dálkové spojení ale meziregionální vazba. A komerční dopravci o něj evidentně nemají zájem.