Podepsáno. České dráhy budou bez soutěže jezdit v části Libereckého kraje až do roku 2033
Nová smlouva znamená konec regionov a nasazení 9 modernizovaných vozů.
České dráhy dnes definitivně získaly kontrakt v hodnotě přes tři miliardy korun na zajištění provozu souboru Jizerskohorská železnice v Libereckém kraji. Kraj se i přes původní sliby o otevřené soutěži rozhodl zakázku zadat přímým zadáním a uzavřít smlouvu s dopravcem za jednu z nejvyšších cen v přepočtu na kilometr. Pokrývá provoz na páteřní železnici z Liberce do Harrachova a Frýdlantu a na dalších navazujících tratích.
Ke slavnostnímu podpisu došlo dnes v objektu historické kořenovské výtopny. Kraj bude platit v průměru 234,77 korun za každý kilometr, což je bezkonkurenčně nejvyšší cena za kilometr provozu motorových vozů Stadler RS1 v Česku. Celkem by měl kraj při plánovaném rozsahu 1,971 milionu kilometrů ročně zaplatit 3,239 miliardy korun. Nová smlouva začne platit v prosinci 2026 a skončí o sedm let později v roce 2033. Naváže na stávající smlouvu, která prošla otevřenou soutěží. Smlouva je v režimu brutto, kdy jde riziko tržeb kompletně za krajem.
„Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt, protože pro tuto trať je zapotřebí nasadit speciální vozidla, která zvládnou i nejstrmější českou ozubnicovou trať. Jizerskohorskou železnici jsme vysoutěžili v roce 2011 a díky této smlouvě jsme získali patnáctiletý provoz regionálních vlaků na této trati. A protože Liberecký kraj jako jeden z prvních regionů v České republice dokončuje úplnou obnovu vozidlového parku, chceme kvalitu Jizerskohorské železnice novou smlouvou posunout dál,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Modernizace a humanizace
Materiál pro Radu Libereckého kraje, který deník Zdopravy.cz získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, uvádí, že dojde k humanizaci patnácti stávajících vozů řady 841, ke kterým přibude ještě devět dalších ojetých z Německa, které projdou modernizací. Díky tomu z tratí do Josefova Dolu, Černous a Jindřichovic pod Smrkem zmizí regionovy.
Současná vozidla, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a obsluhují také oblast Frýdlantska. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na ozubnicovou trať. Současně dojde k návratu Českých drah na spojení mezi Tanvaldem a Železným Brodem. Smlouva umožní i rozšíření provozu do Mladé Boleslavi nebo německého Görlitzu.
Deník Zdopravy.cz nedávno porovnával cenu dopravního výkonu se soubory se stejnými vozidly v jiných krajích. Například stejná vozidla – motorové vozy Stadler RS1 – jezdí od stávajícího jízdního řádu v provozním souboru Středohorská železnice v Ústeckém a částečně Libereckém kraji za cenu 166 korun za kilometr. V Plzeňském kraji bude GW Train Regio jezdit se stejnými vozidly za cenu 155,94 Kč za kilometr. U obou soutěží proběhl výběr dopravce porovnáním nabídek od více firem. V Libereckém kraji se rozhodli pro pohodlnější cestu bez soutěže. Kraj a České dráhy argumentují, že cenu nelze porovnávat kvůli rozdílným oběhům v jednotlivých souborech. Důvodová zpráva porovnání s jinými zadavateli vůbec neřeší, stejně tak neuvádí ani plánovaný dopravní model. Ten by měl být veřejný po publikaci kontraktu v registru smluv.
Z otevřené soutěže přímé zadání
Kraj původně tvrdil, že na provoz vypíše soutěž, nakonec ale zvolil jednodušší cestu přímého zadání. Kraj si ve stávající smlouvě vymínil, že může od Českých drah vozidla Stadler RS1 odkoupit. „Po všech možných jednáních jsme se shodli, že by to bylo složité, proto jsme zvolili přímé zadání,“ řekl hejtman Martin Půta. Nezodpovězenou otázkou zůstává, proč kraj nejprve přišel s informací, že vypíše veřejnou soutěž. Na smlouvě spolupracoval se společností Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář.
Kraj měl přitom možnost se rizikovému převodu vyhnout: rozdělit soubor na dvě oblasti: jednu na provoz vlaků, kde se využijí stávající motorové vozy, tedy primárně na trati Liberec – Harrachov, a zbývajících devět vozů pro Frýdlantsko vysoutěžit v odděleném souboru. Půta přiznává, že tato verze byla ve hře. „Vzhledem k tomu, kolik tu už máme smluv a dopravců, tak přibírat do toho kotlíku ještě dalšího dopravce a ještě více rozbíjet zakázky na menší kusy, tak se samospráva rozhodla jít touto cestou. Třeba proto, že ne všichni dopravci se umí domluvit, jak si budou uznávat jízdenky,“ uvedl Půta. Kraj přitom ve smlouvě požaduje uznávání celokrajského tarifu IDOL, cestující už nyní na tento tarif mohou bez problémů jezdit na jednu jízdenku u více dopravců.
Kompletní informace o nové zakázce jsou zde.