Podcast: Ulovit let do Chorvatska tryskáčem za zlomek ceny je výhra, říká pilot a podnikatel Richard Santus
Pro lidi, kteří vydělávají opravdu velké peníze, je úspora času klíčová. A to vytváří prostor pro byznys soukromých letů.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je pilot a majitel společnosti Aeropartner Richard Santus. Média v Česku zaplnil začátkem tohoto roku svým neuvěřitelným pilotním kouskem, když přiletěl do Česka z Austrálie historickým letounem Aero 145.
Společnost Aeropartner provozuje flotilu soukromých jetů a zajišťuje i leteckou ambulanci. Celkem provozuje devět letadel a zaměstnává 70 lidí. Klienty jsou celebrity, podnikatelé, kteří spěchají na schůzku, i miliardáři. Nebo třeba automobilky, které než aby zastavily kvůli chybějícím dílům celou linku, raději vypraví letadlo, dokud po zemi nedorazí kamion.
„Někdy to nejde jinak a musíte si koupit soukromý let, protože spěcháte nebo se tam nemáte jak jinak dostat. Pro lidi, kteří vydělávají opravdu velké peníze, je úspora času klíčová. A to vytváří prostor pro byznys našeho typu,“ říká Richard Santus.
Důkladně rozebíráme, jak vlastně funguje obchodní model, když se miliardář rozhodne koupit si vlastní letadlo. Před jakými riziky stojí, aby z něj vlastnictví tryskáče neudělalo pouhého milionáře.
Aeropartner je také provozovatelem letecké ambulance. Létá s pacienty na urgentní operace nebo s orgány k transplantaci. Pro přepravu pacientů zatím vždy upravuje svá běžná letadla. „Čistě sanitní letadlo si nemůžeme dovolit, ale je to náš strategický cíl,“ říká o svých plánech Santus.
V podcastu nemůžeme vynechat ani nedávný Santusův přelet s historickým letounem Aero 145 z roku 1960 z Austrálie do České republiky. Proč se pro něj vydal, jak cesta probíhala a proč ho na některých místech hned po přistání zatkli? „Člověk nesmí být dobrodruh, když dělá leteckou dopravu. A nesmí být dobrodruh, ani když letí s takhle starým letadlem,“ brání se Richard Santus tomuto označení. Aerovku, se kterou přiletěl, je možné vidět v muzeu v Podhořanech.
Santus je velmi zapálený do období druhé světové války a tehdejšího nasazení britského královského letectva (RAF). Velkou úctu už mnohokrát vyjádřil československým letcům, kteří v britském letectvu tehdy bojovali. Ostatně piloti Aeropartner mají modré uniformy inspirované těmi, které nosili tehdejší letci.
Richard Santus stojí také za vývojem aplikace, kde firmy jako je Aeropartner nabízejí volnou kapacitu nevytížených přeletů soukromých byznysjetů. Přes ní si pak může v podstatě kdokoliv objednat cestu soukromým tryskáčem za zlomek skutečné ceny. „Díky této aplikaci je z třiceti procent neprodaných letů najednou dvanáct v top season, což je zásadní přilepšení,“ dodává v podcastu Richard Santus.
Mluví i o regionálních letištích. „Zbourat letiště je jednoduché, ale znovu ho postavit nemožné,“ říká.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
6. minuta: Jak funguje prodej volné kapacity na nevytížených přeletech soukromých tryskáčů
9. minuta: Jak ovlivnil covid byznys firem, které nabízí lety soukromými tryskáči
13. minuta: Jak se vybírá soukromý tryskáč a co musí zájemce o soukromé letadlo všechno brát v úvahu
22. minuta: Jak funguje letecká ambulance v podobě Aeropartner a jakou přednost mají v leteckém provozu letadla s pacientem na palubě
29. minuta: Jak je daleko příprava vlastní údržbové základny Aeropartner v Pardubicích
31. minuta: Jak vypadá obchodní strategie Aeropartner pro další roky
36. minuta: Proč se stala uniforma generála Peřiny z druhé světové války vzorem pro uniformy letecké společnosti Richarda Santuse
40. minuta: Jak se získává povolení pro více než 60 let starou Aerovkou pro cestu z Austrálie do Česka
48. minuta: Jaké příběhy mají letouny z muzea v Podhořanech a mohou se návštěvníci muzea proletět třeba i s historickou Aerovkou, která na přelomu roku absolvovala s Richardem Santusem cestu z Austrálie do Česka?