Letectví

Aeropartner představil první HondaJet v Česku, malý s tryskáč s motory nad křídly

Rozměry letadla: 4,54 m na výšku, 12.99 na délku a 12,12 rozpětí křídel. Foto: Jan Sůra
Rozměry letadla: 4,54 m na výšku, 12.99 na délku a 12,12 rozpětí křídel. Foto: Jan Sůra

Flotilu bizjetů v Česku rozšířil první model od Hondy. Společnost Aeropartner dnes slavnostně představila letadlo HA-140 HondaJet. Letadlo pro až šest cestujících patří do kategorie very light jet zvládne přepravit až šest cestujících.

Podle jednatele Aeropartner Richarda Santuse oslovil firmu přímo zákazník, který si HondaJet chtěl koupit a hledal provozovatele. Vlastník letadla s registrací OK-HDJ není zatím veřejně známý, v leteckém rejstříku není uveden.

Letadlo na první pohled zaujme netradičním designem s motory nad křídly, většinou bývají  u bizjetů motory vzadu na trupu nebo pod křídly. V případě HondaJetu jsou na pylonech nad křídly.  Podle Santuse je oproti podobným modelům ve své třídě tišší, má menší vibrace a nižší spotřebu. „Je to velmi úsporné letadlo pro ty, co nepotřebují okázalý stroj a letí jich méně,“ řekl Santus. Podle něj jde o nejlepší letadlo na trhu ve své kategorii. Letovou hodinu budou nabízet za ceny kolem 2250 euro za hodinu.

Nákup letadla financovala SG Equipment Finance. Podle obchodní ředitelky Evy Zvoníčkové Jiránkové je v posledních letech zájem o nová letadla podobné kategorie velký a řeší další podobné transakce. „Začínají se na nás obracet i podnikatelé s menšími firmami, než dříve. Letadla jsou dostupnější,“ řekla Zvoníčková Jiránková. Podle ní se většinou financuje leasingem 85 % hodnoty letadla.

Letadlo japonské značky se vyrábí v USA v Severní Karolíně. Honda ho představila už v roce 2005, dlouho ale trvalo schvalování letadla a prvnímu zákazníkovi ho dodala až v roce 2015. V Česku dosud nikdo takové letadlo nevlastní.

12,99 metrů dlouhé letadlo má dolet 1223 námořních mil, bez problémů tak zvládne let do Velké Británie, Moskvy či Středomoří.

V českém letectví jde o druhý nový bizjet, který se u domácích provozovatelů objevil. Už v březnu flotilu společnosti Eclair Aviation rozšířil Global Express od Bombardieru.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Neustále se obecně opakuje nešvar u pojmu „křídla“. Letadlo má zásadně jedno křídlo, když už ho má, s levou a pravou polovinou. V nadpisu článku v tomto případě má být „… s motory nad křídlem.“ Že si pojmy plete laik není až tak překvapivé, člověk s vyjadřující se k odborné tématice se takové minely dopouštět nemá…

  • No konečně něco na lyže do Alpe d’Huez! Jen škoda, že se asi musí platit i druhá letová hodina na let zpátky do Prahy… 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora