Podcast: U elektrických lokomotiv jsme se už dostali na meze fyzikálních možností, říká Jiří Pohl

Lokomotiva Siemens Vectron 383.110 v polepu připomínající Evropský rok železnice. Foto: Matúš Vavrek / ZSSKLokomotiva Siemens Vectron 383.110 v polepu připomínající Evropský rok železnice. Foto: Matúš Vavrek / ZSSK

"Připusťme si, že jsou tratě, které neplní dopravní úlohu, ale jezdíme tam kvůli potřebě emoční."

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Super poslech. Pan Pohl mimodek nastinil i smysleni generace druhe poloviny 20. stoleti ve vychodnim bloku. Nazory typu ‚my chceme‘ jsou jiz tri dekady pase a v leccem se da principalne nesouhlasit. Ovsem zkusenosti a vedomosti ma opravdu vyjimecne. Diky

Kalanis

Budu nepříjemný. Ať si pustí „Co se děje v trávě“ – díl Blecha. Hlavně ta část těsně před koncem. Nebo „Prázdniny pana Rossiho“. Totéž. Umí si to představit s jeho ideama? Lidé se chtějí dopravovat. Problém je umožnit jim to v čase a ne jen na jedné hromadě jako nyní. Infrastruktura má problémy s koncentrací, ne s absolutními čísly. To dneska kvůli dalším vlivům jako je školství nebo firemně určená celozávodní dovolená moc nejde. Jedno je pak o společenském úzu a druhé o ekonomice. Idea dopravních kombajnů a sdružených přepravních proudů nakonec neuspěla (viz A380). Cestující nechce přestupovat, vnáší to… Číst vice »

Jarmil

Moc děkuji, pan Pohl se strašně dobře poslouchá.

Nechcete s ním udělat takový vícedílný seriál a rozpitvat více jednotlivá témata?

Navíc to, jak dokáže problémy vysvětlit i obyčejnému člověku je úžasné.

Skoro se mi chce napsat Pohl na hrad 🙂

Ještě jednou díky!

robert

To nebyl rozhovor, ale koncert racionálního uvažování. Jen je škoda, že má jiné zaměření než já, bylo by fajn nad sebou mít takto osvíceného nadřízeného.
Odpověděl i na můj dotaz. Tím „bohužel je doprava předmětem politiky“ jsem myslel hlavně to, že mi někdy přijdou dopravní podniky jako pračka špinavých peněz. A mluvit o tom s ostatními spoluvoliči podle mě nestačí, protože společnost chce něco jiného a politici dělají něco jiného. Už jen kvůli tomu, jak politikům spousta věcí trvá dlouho, některé věci neřeší vůbec, jim prostě nevěřím, jak mi Pohl doporučil.

Petr Moravec

Vážení pánové, moc Vám oběma děkuji za skvěle vedený a všestranně poučný rozhovor.

Alibaba

Líbilo se, i když s některými body Green Dealu nesouhlasím.

Axel

Jo, taky s některými nápady nesouhlasím.

Ovšem některé jsou rozumné, resp. jsou nevyhnutelné.

Petr

Přesně tak, není ten aby se zavděčil lidem všem.

Ibragim z Bastru

Já mám strasne velkou radost, že alespoň v jednom českém médiu se na Green Deal ne nahlíží pouze skrze CO2. Vždyť o energetice je pouze jedny programový bod v nemocnici. Zbytek míri uplne jinde, třeba do zemědělství, výroby potravin, pesticidů a jinde….

Kluk z Pankráce

Výborný podcast. Děkuji.

Vin

Krátce zhodnotím:
– VTR .. až je budeme mít, tak osobo-kilometry budou 2-násobné … tak tomu nevěřím
– vodíková technologie a zdroj vodíku z elektrolýzy včetně využití palivových článků – velmi pěkně vysvětleno ohledně účinnosti .. ale jde o slepou cestu, poněvadž celková účinnost je takto pod 30% (a tu EE pro elektrolýzu bereme zatím většinou z uhlí nebo uranu)
– samořiditelné vlaky .. také ne, takže AŽD vyvíjí nesmysl … má to smysl jen u tramvají
– sdílené elmobily .. zatím tomu nevěřím … srovnávat to s chovem slepic není úplně fér

Petr

– samořiditelné vlaky .. také ne, takže AŽD vyvíjí nesmysl … má to smysl jen u tramvají Pokud jste dobře poslouchal, šlo o ekonomickou potřebnost. Strojvedoucímu VRT, můžete dát stejné peníze, jako pilotovi dopravního letadla. Ale u fíry, který brousí lokálku , budete obracet každou korunu. Ostatně to je důvod, proč je tak oblíbená IAD, odpadá tam totiž mzda řidiče, to že je to vlastně přesčas a pracovník, přichází do práce již unaven prováděním řízení je druhá věc. Ono totiž nikoho kdo dojíždí autem hodinu do práce a hodinu zpět, nenapadá, že pracuje například 8+2 hodiny, tedy deset hodin. Takže… Číst vice »

Karl vB.

„…pracovník přichází do práce již unaven prováděním řízení“ Dovolám si s vámi nesouhlasit. Modelový příklad: Pokud musíte nejdříve jít např. 1 km pěšky na nádraží, tam chvilku čekat na oblíbený M152/ 810, pak v něm jet hodinu do města( do 50 km), potom jít 5 minut na zastávku MHD, 5-10 min. tam čekat, než přijede bus/ tram, potom jet 10-15 min. a po výstupu jít 5 minut pěšky do firmy, tak jste+- na 90-110 minutách, zatímco auto máte zpravidla do 5 min. od bytu a parkování před firmou také. Jízdní dobu uvažuji stejnou, protože silnice se mohou klikatit a neuvažuji… Číst vice »

Petr

To ale pořád srovnáváte dnešní nevyhovující stav VHD. Mimochodem řeším obdobný případ MHD 2x14Kč jízda 3 minuty na zastávku 8 minut a autem 2*2km a 5 minut jízdy po městě. To je ten kardinální problém, láce a rychlost IAD.

Karl vB.

Já jsem akcentoval spíše nepohodlí a ztrátu času.

Petr

Oboje je ale řešitelné i u té VD, obtížněji u VHD.

Karl vB.

Ano, a můžete upřesnit v jakém reálném časovém horizontu?

Petr

Reálné horizonty umí Spržel, nám ostatním stačí informace, že se toho nedožijeme. Obdobně to měli ale obrozenci, také tušili, že se svého státu nedožijí. Ale je potřeba to nevzdávat.

Karl vB.

Já jsem založením konstruktivní pesimista, tedy „stará konzerva“. Visionáři mně svými nápady ale provázejí celý život, jako např.:
https://www.idnes.cz/cestovani/kolem-sveta/tunel-na-jadran-adriaport-ceskoslovensko-karel-zlabek-pragoprojekt.A210901_142941_kolem-sveta_hig
nebo
https://www.koridory.cz/rychlodraha-stredem-dalnice-praha-bratislava/

Petr

To jsme na tom podobně, protože o sobě vždy tvrdím, že jsem dopravní ateista, protože dokud neuvidím, neuvěřím.

Karl vB.

Tak to jsme dva! 🙂

Ibragim z Bastru

Tak to se přidávám. Byt u nás je rozšířenější sekta R43…..

Ludvík

Při vší úctě, takové srovnání není relevantní. Obrozenci (snad na některé výjímky) o stát, který by nebyl součástí Rakouska neusilovali,ani si ho nepřáli. „Zajisté, kdyby státu rakouského nebylo již od dávna, musili bychom v interesu Evropy, ba humanity samé přičiniti se co nejdříve, aby se utvořil“ František Palacký A že těch příležitosti k pokusu o takový nerakouský stát bylo. Třeba po bitvě u Slavkova. Jenže Čechové se v této nelehké době přimkli k Rakousku ještě více a Napoleona o samostatný stát nikdo nepoprosil. Zato jakási obnova polského státu se konala (Varšavské velkovévodství). Cílem obrozenců bylo povznesení českého jazyka a kultury.… Číst vice »

Daniel

Pardon, omylem -1: chtěl jsem zi rozkliknout celý příspěvek a neuvážil dostatečně dimenze špičky svého prstu. Kaju se a za trest si projedu Mochovku než jí přestanou obsluhovat (to aby pokání bylo v souladu s tématem webu).

Kalanis

Klik dvakrát na +.

Ivan

Problém je pouze v počtu obyvatelstva, ale ČR si drží konstatntní počet obyvatel cca již posledních 100 let o proti jiným zemím

LeKon

Nektere druhy obyvatelstva jsou na planete zbytecne

Hans

Jsem rád, že se konečně našel někdo v poměrně vysokém postavení a presentoval skutečnosti, které se u nás nenosí.

Kamui

Co se týče emisí tak nejlepší doprava je žádná doprava. Ono je krásné že se plánují VRT, aby lidi mohli dojíždět za prací denně (!!!) z Jihlavy nebo Chomutova do Prahy, ale lepší by bylo udělat něco pro to, aby dobrá práce byla i v té Jihlavě/Chomutově, a nemusela se pálit kvanta energie (jedno, odkud získané) na převoz lidí stovky kilometrů tam a zpět každý den.

Pavel Bláha

Právě to se v posledních dvou letech událo. Nikdy předtím nedošlo k tak masívnímu rozvoji online komunikace a práce na dálku, jako v posledních dvou letech.

medical examiner

Tak nějak.
Když ten výkres bude udělaný, tak je jedno, jestli bude projektant v Praze nebo v Hořicích, v Krnově, v Plzni…v Chorvatsku…

pzag

Jo, jenomže bude-li mít ten člověk solidní příjem a rodinu, tak možná nebude chtít, aby jeho dítě chodilo do příšerné místní školy, v nejhorším plné „speciálních“, nemělo k dispozici pořádné kroužky, sporty a jedinou možnost jak vyrazit za zábavou pro něho samotného bude místní pajzl a okresní přebor o víkendu.

Petr

Tak vystuduje on-line školu v Oxfordu, co se dá dělat, když je místní tak špatná. Třeba se při hodině setká s vyučujícím ze stejné vesnice, který zas v té hnusné škole nechtěl učit.

medical examiner

My jsme se stěhovali do Litně právě kvůli škole.
A tady Petr má pravdu. Ve Spojeném království se dá studovat online…

Jura

Jsem hrozně in protože elektrické lokomotivy jsou moje srdcovka. Jinak v klidu, auto mám na naftu.

Petr

Nádherný rozhovor, konečně to někdo přednesl v plném rozsahu a všech souvislostech. Většina se snaží vždy vytrhnout jen to co se jim zrovna hodí. Moc děkuji za tento rozhovor.

ABC

Ano, takové hezké povídání bohužel kapku odtržené od reality. Ale poslouchá se to dobře.

Petr

No a ještě k tomu tohle https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095426857-interview-ct24/221411058040910/ Myslím, že dost lidí má dnes z těch rozhovorů zkažené odpoledne. Někdo tomu říká realita, někdo provozní slepota. Je hezké bojovat jen za tu svojí část dopravy, ale pro společnost to už tak dobré není.

Georg

to je ale u pohla normalni.

Elb

Tak je jasné, že u člověka, kterému práce stojí na státních zakázkách, plnících normy na snížení CO2, bude taková ekologická uvědomělost..

Heřman

Tu uhlíkovou posedlost (CO2) nechápu. To ti věrozvěsti green-dealu nechodili do školy? Pokud si vzpomínám, tak fotosyntézu jsme za mých časů probírali už na základce.
CO2 není znečištění. Ještě jednou: CO2 NENÍ ZNEČIŠTĚNÍ. CO2 je nezbytný pro rostliny a tím i pro život na zeměkouli jako takový. Alespoň v té podobě, jaká je teď.
V ovzduší je nyní CO2 asi 400ppm, což je 0.04%. Pokud se hrdinným zeleným aktivistům (a podvodníkům, kteří je bůhviproč oblbují) podaří množství CO2 srazit pod 150ppm, rostliny začnou usychat. Co to bude znamenat si spočítejte sami.

Pedro72

A co teprve kdyby se podařilo srazit teplotu na zemi v průměru o 10 stupňů, to by byl teprve problém 😀
A teď bych si na vašem místě vzal prášky.

Gwann

snažíte se hezky, ale skleníkový efekt už je celkem dlouho a uspokojivé popsán.

extrémní příklad…je…Venuše.

medical examiner

U nás máme „uspokojivě popsán“ úplně jiný jev.
Konkrétně zprávu o tom, že byly u nás v roce 1892 teploty atakující 40°Ré (tj. 50°C)
A podívejte se na tyto obrázky…důkladně…
http://www.chmuul.org/aktuality/2015-07-hladove-kameny/

Což ukazuje, že
a) žádné globální oteplování neexistuje
b) pokud ano, stejně s tím moc neuděláme (natož v Evropě)

Y.K.

Napadlo vás někdy, že nelze slučovat roční odchylky počasí, které můžou být globálně velké, lokálně přímo obrovské a celkový postupný nárůst teplot v klimatickém průměru celé planety, který poněkud nechápu jak někdo může říkat, že neexistuje, když veškerá měření a průměrování teplot jej objektivně registrují, kromě toho měřitelně ubývá ledu a stoupá hladina oceánu, což nepřímo ukazuje na oteplování.

Negattor

Ano, člověk (tedy jako druh živočicha) na tomto má svůj díl viny, ale jaksi v tom není sám, že?!

Y.K.

Na dlouhodobém trendu růstu teploty není sám? A co/kdo tedy ještě?

Negattor

A co třeba příroda sama? Lesní požáry, výbuchy sopek…

Y.K.

A to se nějak v posledních 80 letech mnohonásobně navýšilo? Tyhle věci patří do normální bilance. Příroda tvořila CO2 a rostliny jej konzumovaly. Problém je to, že teď lidstvo chrlí 35 miliard tun plynu ročně v 50. letech to bylo kolem 5 miliard) a pořád roční bilance stoupá a naopak klesá zalesnění.
U moře asi původní absorbční kapacita zůstala, ale nezvyšuje se a mění se kyselost vody, což není dobré.

https://www.newscientist.com/article/dn11638-climate-myths-human-co2-emissions-are-too-tiny-to-matter/

Negattor

Co třeba lýkožrout smrkový (tedy kůrovec), to je také lidský produkt?

Y.K.

Co to má společného s globálním růstem emisí CO2? Jinak ano. Lýkožrout em decimované lesy je lokální ekologická katastrofa způsobená způsobená člověkem, resp. zamilovaností lesníků do smrkových monokultur, které umožňují, jako každé zemědělství, přemnožení škůdce pro dostatek potravy.

Elb

Tak mohl byste to těm všem vědcům jít vysvětlovat, že nikdo z nich nedával na základní škole pozor, to by mohlo být docela vtipné. 😀

Elb

Když byste dával v dnešním světě o trochu více pozor, určitě byste zaznamenal, že právě i kvůli tomu jsou snahy o zalesňování, nebo proti odlesňování, protože právě ty stromy to CO2 pomáhají částečně dostávat z atmosféry.

medical examiner

Dovedete si představit jak si bude ovzduší libovat po hospodářském zalesnění nynějšího CHKO Brdy?

Greta

Jo jo, oni ty rostline mají rády kouř z elektráren, a ty včele mají rády řepku a ty rybe mají rády kyanid, můžou si novináři psát co chtějí.

medical examiner

Nevím jak včely, ale srnky tu řepku zas tak úplně nemusí.

Jirka

Kouřové plácnutí …kyanidový strašák. …odsíření stalo nás dost peněz, jedy do vody nepatří ano tam se realizujte, jeďte do Slovinska …pod slévárnou teče čistá voda. Ale energetice nerozumíte.

Mirek Zv.

Argumentačně shazujete sám sebe, když k tomu mixu kvůli Vaší zastydlé nenávisti k panu Babišovi přidáváte řepku. Včelám totiž řepka opravdu vyhovuje.

Leinad

Je fakt, že větší priorita při spalování by se měla dávat jiným smradům, SO_x, NO, CO,…
Ale samotné CO2 taky má vliv na životní prostředí (skleníkový efekt), a neuškodí znát jeho množství a případně zda je ovlivněno lidskou činností.

Negattor

A když se k tomu všemu přidá cyklus, který popsal Milutin Milankovitch (oběh Země kolem Slunce, proměnná vzdálenost, náklon zemské osy atd.), Tak to teprv bude mazec. Sorry za OT, ale všechno spolu souvisí.

Ketchup1970

Byl ten Milankovitch z Tchech ? Kdyby Jo , tak nabodenicka zavedl Jan Hus. Aby ušetřil písmena .

Negattor

Ne, byl to Srb. Hňupe.

K.S.

A já měl za to že to byl Rus.

K.S.

Ne, to je jenom jeho přepis do latinky pomocí drblé západní transkripce. Ta se tu řešívá co chvilku spolu se Štýrskými Hradci, Saskými Kamenicemi, Konstantinopolí a Port Arturem co chvilku.

Tímto si dovoluji otevřít další debatu zdejšího šotolingvistického kroužku. Téma: Jak přepisovat z jazyků nepoužívajících (rozšířené)latinské abecedy

K.S.

Problém je v takové drobnosti, posledních pár milionů let tu byl uzavřený koloběh uhlíku, pokud vím tak současná perioda fakt není příliš nakloněná vzniku uhlí, před asi dvěma sty lety začaly podivné lysé opice kutat miliony let staré dřevo v podobě uhlí a pálit je prvně pro vaření a metalurgii, později s tím začaly pohánět stroje, pak začaly spalovat jakousi mazlavou hmotu ze zdechlin a ve finále i plyn co u obého byl a začaly tento fosilní uhlík vypouštět do atmosféry. A to je problém protože tím dochází k prudké změně prostředí na zemi a stejně tak s pomocí energie… Číst vice »

Manky

No hlavně se ty lysé opice začaly množit jak divé. Na začátku 20. století žilo na Zemi cca 1,5 mld lidí. Teď tu je víc jak 7,5 mld. Tak si to spočítejte…

K.S.

Což není asi ale problém z dlouhodobého hlediska, protože ten převis je dočasný přechodový jev. A protože teoreticky by měly ty opice být s to se přesunout od toho pálení k modernějším, pokud možno blbuvzdorným, technologiím.

ušatá

A to je zrovna zásadní věc, o které se nemluví a která má naši existenci zásadní vliv. Asi kvůli té dnešní tzv. korektnosti

Thijs

ano, máte pravdu, jestli se něco na zemi přemnožilo, je to lidstvo. Ale ono je to způsobeno především tím, že se zlepšilo zdravotnictví a snížila, resp. minimalizovala, aspoň v našich končinách, dětská úmrtnost. Některé národy na ro zareagovali tak, že se velmi snížila porodnost, ovšem v některých končinách nikoli

Pavel Bláha

Emise z dopravy bohužel nejsou jen CO2, ale i karcinogenní látky, hluk atp., proto má přechod na čistou elektromobilitu smysl za současného energetického mixu.

medical examiner

Hmm…budu jezdit „ekologickým“ elektromobilem poháněným nejméně z poloviny spalováním uhlí…

Negattor

…nebo štěpením uranu.

Mirek Zv.

U toho hluku je blbé, že 80 nebo 90 % způsobují „moderní“ pneumatiky. V tom nám asi elektromobilita nepomůže. Chtělo by to nějaké EURO N taky na hluk průjezdu na volnoběh ve vzdálenosti řekněme 20m, a podle toho adekvátně omezovat rychlost, u dnešních pneumatik bych to viděl typický tak na 40-50 km/hod.

Y.K.

Jak vás napadlo, že se to někdo snaží srazit pod 150 ppm? Současná snaha je zastavit růst, na pokles dosud žádné aktivní plány nejsou. Všichni by jistě byli happy za nadprůměrných 300 ppm, nikdo nechce “vyhnat” CO2 z planety.

Druhé co vás asi může napadnout je, že plyn s tak. malou koncentrací, ale i tak velkým vlivem na chování atmosféry, na narůstající emise (už 36 miliard tun ročně) bude koncentrací reagovat poměrně zaznamenatelněji, než plyny kterých je v atmosféře několik procent.

Nezna

Ano teď je koncentrace 400 ppm, kdežto v přůběhu posledních 800 000 let nepřekročila 300 ppm.

ABC

Auto nespojí Prahu a Karlovy Vary … no tvl. Hlavně že vlak je spojí za pouhé tři hodiny (a žádná VRT tam přímo nebude) a ještě nevyřeší poslední míli.

Petr Šimral

Projekt RS4 zajistí spojení KV – Praha přes Most za 1,5 hodiny.
To sice půjde po D6 taky, ale za úplně jinou spotřebu energie…

ABC

A ta poslední míle, to bude další hodina. Pokud vůbec o víkendu něco pojede.

Petr Šimral

Myslím, že již dnes jde vidět posun v organizování posledních mílí. Parkoviště P+R, společná nádraží pro autobusy a vlaky, koordinované jízdní řády. Já vím, stále to není ono, ale minimálně již víme, kam to posunout, aby to ono bylo…

Petr

Přesně tak, není to pořád ono, ale s tím jak budou mizet automobily a nahradí je přepravní jednotky pro patřičný počet dopravovaných cestujících, mělo by se to srovnávat. Proč jezdit pořád pětimístnou jednotkou, když jedu sám k prostředku VHD.

ABC

Protože 1 – 2 místná jednotka není o moc levnější (pokud vůbec) než tak pětimístná a navíc tu pětimístnou stejně občas potřebuju.

Petr

Což je to zmíněné vlastnictví. Na to abych se napil mléka nepotřebuju krávu. Ostatně i když vlastním automobil, je to pěkná kasička na peníze.

ABC

Jo to je moc hezké, ovšem dopravu někde v pátek večer z okresního města o patnáct km dál si úplně snadno a levně jako to mléko koupit nemůžete. Tak ono ani to mléko ne, pokud tam není nějaká večerka, ale bez mléka to člověk obvykle do rána vydrží.

Petr

A to je to, co je potřeba změnit. Jen je obtížnější doladit ty autonomní jednotky.

Karl vB.

No tak to změňte!

Petr

Na tom pracuje tisíce lidí na celém světě. Nebojte.

K.S.

Nemyslel jste spíš černou díru?

Petr

Také tak lze, ale už to má rezervované někdo jiný.

ABC

jo to je hezké že to již víme, otázka je zda se to tam posune aspoň během dalších dvaceti let 🙂

ABC

PS: auto už přece budou výhradně elektro v té době (pokud se nějaké RS4 vůbec dožijeme)

stanik

To bude záležet na lidech jako jednotlivcích , pro co se rozhodnou. Elektromobilita je jednou z variant, jež dnes musí media podporovat. Takže občan ztrácí přehled o jiných možnostech ! Pro budoucno zde stále bude vodík a plyn. Kdy ta levnější varianta je cng-lng jež už dnes je možné kombinovat. A v výhledu desti až padesáti let je zde také Hyperlooop

Petr Šimral

Kdybyste to opravdu poslouchal, tak byste nepsal o „Hyperloopu“ 🙂

medical examiner

Hyperloop se bude stavět až v příštím století, až „civilizované“ státy odtáhnou na Mars a na zeměkouli tak krom chudých zemí zbyde pouze ČR 😀 😀 😀

XXXD

Je úplně jedno, na jaký pohon auto jezdí, když naplníte vlak, tak cesta na jednu osobu vyjde logicky vždy výrazně lépe než když každý pojede vlastním autem. O tom je tady řeč z pohledu energetické náročnosti.

ABC

to jistě ano, ovšem ta poslední míle to zase trochu kazí

Pavel Bláha

Ano, pouze za předpokladu „když naplníte vlak“. Přičemž obsazenost vlaku je aktuálně v průměru kolem 20%.

ušatá

A auta? cca 20%

Pavel Bláha

U auta 25%, jede-li samotný řidič, přičemž umírněnou jízdou při spotřebě 12kWh/100km.

Petr

Jak které, většina je pořád pětimístná.

Petr Šimral

Ani elektrické auto nepřekoná své omezení energetické či rychlostní.

ABC

na těch cca 130 km z Prahy do okolí Varů je absencí dvou přestupů a flexibilitou překoná zcela hravě.

Petr Šimral

No, někam k Ruzyni ano. Co potom?
To máme časovou část problému.
A co ta energetická, tedy asi tak desetinásobek energie potřebné na přepravu?

ABC

Z obnovitelných zdrojů v kombinaci s bateriovými úložišti bude přece levné energie vždy dost! Nebo snad ne? To jsou určitě jenon nějaký tý ruský fejkňůs!

Petr Šimral

Stále to bude ta stejná energie. Mimo jiné je Státní energetická politika založená i na úsporách EE a není to jen výměna elektrokotlů za tepelná čerpadla.

ABC

takže ono jí nebude dost? ajta krajta…

K.S.

No možná by se spíš stát měl vzdát direktivního řízení energetiky a nechat ji trhu.

Petr Šimral

Tak to samozřejmě. Ale taky se může stát, že pak zaplatíte za kWh třeba 20 Kč… Nicméně energetická politika není jen o regulování výrobců, je to hodně moc i o regulaci spotřeby…

ABC

navíc nevím proč řešit nějaké energetické otázky když bude klimaticky neutrální, že 🙂

medical examiner

Předpokládáme-li ovšem že nějaké VRT vůbec někdy v budoucnu vzniknou…

Pavel Bláha

K 1,5h cesty po VRT můžete rovnou připočíst dalších min 2x 30 min na režii přesunu z výchozího místa na nádraží a z nádraží do cíle a to uvažuji výchozí a cílové místo v rámci zmíněných měst. O diskomfortu takové cesty a přepravě zavazadel nemluvě.

Tomáš Záruba

Těch 1,5 hodiny je za předpokladu, že se vůbec nic nestane s úsekem Vary – Chomutov. Pokud ano, můžete zase odečítat…

medical examiner

No a?
Od roku 1.1.2042 to bude docela obyčejné okresní město, stejně jako např. Bruntál, Jeseník, Nepomuk, Beroun, Chomutov, Liberec…

K.S.

Zkoušečko, neblbni tu a jdi si projít skripta z exorcismu.

Petr

Plán je za hodinu.

ABC

kdy a jak?

Petr

Do KV, bych to ještě chápal i to Brno ještě by při troše snahy šlo, ale takový Zlín to bude oříšek. 😀
https://www.starostove-nezavisli.cz/info-a-media/tiskove-zpravy/pirati-a-starostove-z-krajskych-mest-do-prahy-vlakem-za-mene-nez-hodinu-i-vice-penez-samospravam-na-opravu-silnic

ABC

Tak já nemyslím do KV ale kamkoli dál do kraje. Samozřejmě i o víkendu. Jednou za hodinu? No tak….

Petr

Že by překlep, ne za hodinu, ale jednou za hodinu. No nevím 24 vlaků z Prahy do Krajského města za den. to je 288 vlaků, tedy každých pět minut jeden vlak. To taky nebude ono.

Prádelník

Automobil na určité vzdálenosti není pomalý, ale vyhovující.

Pája

To máte pravdu, někdy je bohužel vzhledem k nenávaznosti spojů nutnost. A to píšu jako člověk, který kvůli špičkám ve městě a agresivitě na silnicích raději auto nechá v garáži. Čas cesty není jen ten dálkový spoj, ale i navazující přípoje, blízkost a stav MHD. Málokdo bydlí na nádraží (letišti) a nebo tam má cíl cesty.

Jiří Kocurek

Což je ideologií tupě ignorováno. Rovněž záleží na tom, zda má kapela bubeníka. Souprava bících… a nebo tři (Phill Collins)

Petr

Hlavně je levný. Pokud nemůže jet autobus po dálnici 130 km/h a vlak po jakékoliv trati aspoň 110km/h, je to špatné. Jediná možnost je to omezování rychlosti IAD 30 města a mimo a na dálnici to také citelně stáhnout. Ale povede to k ekonomickým škodám, neboli na vše musí být finance.

Petr

Vím, špatně se to poslouchá, ale to umělé zdražování provozu IAD, tedy uhlíková daň, nebo drahý elektromobil, zákaz vjezdu, nebo placení mýta v centrech měst, také není příjemné.

Kalanis

A následuje občanská neposlušnost.

Cox

Článek jsem přestal číst u “Green deal je nutnost”. A to při vší úctě k ing. Pohlovi.

Jiří Kocurek

K tomu jenom poznámka: Jestliže je součástí green deal nahrazení atomové elektrárny v půlce životnosti zemním plynem, jak nám někteří protagonisté ukazují…

Pražec

Nutnost je zažehnat klimatickou změnu, to je průser, o tom žádná.
Jenže Green Deal se ale opravdu nesnaží co nejrychleji/nejefektivněji srazit emise. Jeho priority nevycházejí z „nutnosti“, nýbrž z idejí.

Elb

EU měla v roce 2017 9,5% globálních emisí při 5,7% světové populace, i když během dvaceti let budeme mít dost možná méně % emisí, než zastoupení v globální populaci, globální emise stejně velmi vzrostou, hlavně kvůli zemím třetího světa…

K.S.

Nemusí být, rozvoj technologií placený mimo jiné námi může vést snadno k tomu že u nich nikdy nedojde k silné korelaci spotřeby uhlíkatých paliv a růstu blahobytu.

Elb

A kterých přesně? Ele aut, které ani po 20 letech této technologie pořád nevypadají, že by se mohly přiblížit ceně spalovacích aut, nebo snad soláry a větrníky, které bez drahého plynu, nebo drahých obrovských obrovských baterií nejsou spolehlivý zdroj?

K.S.

Elbe, nezlobte se, ale to co píšete o OZE není úplně pravda. V jižních zemích jednak dodávají třeba FVE ročně dvojnásobek toho co u nás v Evropě, osvit je stabilnější a velmi snadno se dají nakombinovat ať už s existujícími vodními elektrárnami, nebo elektrárnami rozestavenými. Výrazný pokles ceny solárních sestav pak umožní alespoň nějakou elektrizaci značného území a přístup lidí k pohodlnější a čistším technologiím. Mohou třeba umožnit náhradu starých stabiláků pro pohon obecní transmise elektromotorem.

Havel

Pokud bude „Green Deal´´ dodržovat jen evropa, tak je to cesta do pekel. Samotná Evropa je v celosvětovém měřítku smešným znečišťovatelem ,,,

Negattor

Ano, je to tak. V Evropě už se toho moc nevyrábí. Evropa se výroby dobrovolně zbavila a předala výrobu na východ, do Asie. A Evropané za vše velmi draze platí. A ještě nás za to chtějí šikanovat a pokutovat.

Frantisek

Velmi draze platí za co? Že ušetřili náklady na mzdy a škodí celému světu nadměrnou dopravou, za jejíž dopady neplatí? Že otřesné pracovní podmínky a znečištění přesunuli do chudších zemí? No…

Paja

Škoda že tu vystupujete jen jako „Frantisek“, vy jste kvalitní komik a jestli někde děláte stand-up nebo tak něco, tak bych rád zašel.

Petr

Není slušné se posmívat, pán to myslí dobře.
Jenže my platím draze překupníkům, kdežto většinou skuteční pracující sělníci v Asii jsou na tom špatně. Určitě ne ve všech odvětvích a všude, ale ideální to tam není.

Karl vB.

Pájo, pánové Negattor a František mají pravdu. Proč např. dovážíme nejen čipy, autoelektroniku, ale i disky ke kolům pro auta z Číny? Protože to tam vyroběj levněji, efektivněji a to včetně dopravy do Evropy. Asie má Evropu hospodářsky v hrsti. Pokud např. v Číně najdou v nějakém přístavu pár pozitivně testovaných na Coronu a z důvodu „protiepidemiologických opatření“ přístav na týden, dva, uzavřou, co následuje? Automobilky v Evropě jsou „na hrnci“ a parkujou desetitisíce nedokončených vozů všude, kde se dá… Kolik jich má jen Škodovka ve středních Čechách? Kolik peněz a CO2 budou stát následné vícepráce na dokončení odstavených desetitisíců… Číst vice »

Negattor

Ano, je to tak. Například automobilka KIA si dělá čipy sama. Proč nemůže Škoda Auto? Protože to nedovolí VW? Asi.

Karl vB.

KIA má asijskou matku a tedy i jiné strategické uvažování, než německý VW. 🙂

Pája

Já jsem Pája, tohle je Paja

Jiří Kocurek

A za pěstování rýže. Když může být Itálie soběstačná v pěstování ráže, tak i Norsko!

Frantisek

Tak jistě, vezmeme jeden příklad, který zrovna není předmětem sporu, a zobecníme jej…

Jiří Kocurek

A vyjde nám, že jsou místa pro dané činnosi výhodná a méně až krajně nevýhodná. No a trh se podle toho chová.

OndrejK

Závazek uhlíkove neutrality, v EU nazývaný Green Deal, má do roku 2050: EU, USA, Kanada, Japonsko, Jižní Korea. Do roku 2060 Čína. Indie zvažuje rok 2057.
Takže Evropa není sama.
Zároveň důležité je brát v potaz emise CO2e na obyvatele. Třeba ČR jsou výrazně vyšší než Čínské…a to řešíme jen přímé emise.

Jiří Kocurek

To bude tím, že blízko rovníku netřeba v zimě topit. Peking je na 40. rovnoběžce, pro srovnání Neapol skoro na 41. Většina obyvatel číny žije jižně od Pekingu, výrazně jižněji.

A jsme u zas u té rýže. Jiné podnebí, jiné nároky na přežití.

OndrejK

Slušná demagogie to co píšete. Než něco takového příště vypustíte, overujte si alespoň základní fakta.
Průměrná teplota v Pekingu v lednu -4,3 a v Praze -2,1. Zdroj meteobox.
Když už to takto matlate dohromady rýži a nároky na přežití, tak doplním že se jedná i Scope 1 a 2 emise dle GHG. Tedy Čína není očištěná o export a Evropa o import. Při LCA by ten rozdíl byl řádově větší.

Elb

Zatím ale ani nejsou schopni vyrábět ani elektřinu, natož průmyslové výrobky bez emisí, takže ta uhlíková neutralita bude spíš jen vlhkým snem.

OndrejK

V mnohých věcech jsou daleko progresivnější než my.

Elb

Všechny ty vypsané země mimo EU svojí CO2 stopu zvyšují, v tom máte pravdu docela progresivní jsou.

OndrejK

Zdroj? Není to pravda.
Rostou u Číny, ta sama říká, že kulminace bude 2030 (na druhou stranu, když se podíváte na rozvoj elektromobility, výstavbu OZE atd. jsou skutečně progresivní). Indie roste (ale má nízký základ). Japonsko, Jižní Korea klesají. Ostatní stagnují.

Elb

Japonsko i Korea od roku 2005 do 2017 emise zvedla.. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

OndrejK

Srovnavate dva roky. Lepší je dívat se na trend: https://www.macrotrends.net/countries/JPN/japan/carbon-co2-emissions

Elb

Čína má hlavně pořád ještě dost v podstatě CO2 neaktivních obyvatel, nespotřebovávají moc energií nebo nikam moc nejezdí, nepracují v žádném průmyslu, ale okopávají si brambory někde v horách. Taiwan je pak má právě i kvůli tomu ještě vyšší než my. A vzhledem k tomu , jak rychle v Číně emise rostou a v ČR spíš klesají, to i na obyvatele bude stejně někdy do deseti let…

Petr

Souhlas.. Jen čekám, až se někdo ozve, že v Evropská komise je podplacena Čínou (má tam své agenty) a jediným úkolem Grenn Dead je zničit Evropu jako konkurenci. Bude zajímavé, co tu zbude za průmysl za 10-20-30 let. Nebo zavčas z ní vystoupit ev. doufat, že se sama rozpadne, než nás stáhne ke dnu.

medical examiner

Czexit je elementární bod programu.
Neboť vystoupivší stát se nebude muset zabývat bruselskou legislativou – a tedy i Green dealem.
Ale i jinak to bude důležité pro zavedení blahobytu (rozpočtová pravidla, EIA…)

Jan Sůra

Myslím, že jste si spletl tyto stránky s Jarmarkem Pitomia Okamury a jeho sdružení „I lidé s IQ30 mají volební právo“.

Axel

Abstrahoval bych od politiky…. Já osobně bych uvítal tlačítko „ignorovat“ na tomto webu… neboť pan „medical examiner“ ignoroval fakta, takže nemám chuť od něj číst cokoliv dalšího….Protože jelikož se mýlí v tomto, tak se asi mýlí i v jiném

K.S.

Myslím že to zkoušečka dělá naschvál, asi se nudí. Onehdy z ní vypadlo že je na katolické teologii, to asi vysvětluje hodně…

Možná by nebyla zlá funkcionalita z redditu kde se komentář automaticky schová pro přílišné negativní hodnocení.

Axel

Prostě radikální názory „zadusí“ diskuzi o samotné věci… A zrovna Green deal, zejména jednotlivé termíny, by si fakt zasloužilo věcnou diskuzi… Protože to bude o pěnezích… Podobně jako o penězích bylo rozhodnutí proč už před lety fakticky skončilo rozšiřování těžby hnědého uhlí směr Litvínov – prostě by vytěžené uhlí bylo příliš drahé, a důvody byly zejména ekonomické nikoliv green deal : https://ceskapozice.lidovky.cz/forum/pribeh-limitu-tezby-a-ted-pocitejme.A150216_160621_pozice-forum_kasa

medical examiner

Teologie je o 2 patra vejš, já jsem na dějinách umění…

Greta

Ano, snižování emisí musí být globální a je cílem EU toho dosáhnout, nicméně žádná diplomacie se nedá dělat stylem „já začnu až po vás“. Evropa jde příkladem a je dobře, že v rámci EU snižujeme emise nejvíce my v nových členských státech, kde jsme se zbavili neefektivních provozů z dob bolševického marasmu a na starých brownfieldech rostou nové čisté provozy.

Elb

V post bolševických státech se emise snížily také kvůli tomu, že místy dost ubylo obyvatel, nebo pracujících obyvatel, nebo se tam z deindustrializací zvedla chudoba a nezaměstnanost.

K.S.

A nebo protože se změnila struktura ekonomiky, zlepšily se procesy atd. Spotřeba uhlí na tunu ocele prý na Ostravsku spadla asi na polovinu.

Elb

Česko ani Ostravsko nereprezentuje většinu post bolševického světa. Pobaltské státy, Rmunsko, Moldavsko, Bulharsko, celá střední Asie splňuje co jsem popsal.

dopravak

Trošku zapomínáte, že pařížskou dohodu podepsalo všech 195 zemí světa. Jelikož mají jednu z nejvyšších uhlíkových stop na světě, tak s tím opravdu musíme něco dělat.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEsk%C3%A1_dohoda

medical examiner

Tak nějak. Vemte si že by celý svět byl rozdělen do 360 arcidiecézí, ale jen 64 bylo v Evropě…