LOT 3a leaderboard

Podcast: U elektrických lokomotiv jsme se už dostali na meze fyzikálních možností, říká Jiří Pohl

Lokomotiva Siemens Vectron 383.110 v polepu připomínající Evropský rok železnice. Foto: Matúš Vavrek / ZSSKLokomotiva Siemens Vectron 383.110 v polepu připomínající Evropský rok železnice. Foto: Matúš Vavrek / ZSSK

"Připusťme si, že jsou tratě, které neplní dopravní úlohu, ale jezdíme tam kvůli potřebě emoční."

Přinášíme nový díl dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, do kterého přijal pozvání uznávaný expert na mobilitu, dopravní vizionář, železniční konstruktér a velký zastánce odklonu od fosilních paliv Jiří Pohl. Aktuálně pracuje na pozici Senior Engineer v tuzemské společnosti Siemens Mobility.

„Green Deal je nutnost. Pokud nechceme aby nás naši následovníci v učebnicích dějepisu označovali za Pata a Mata, kteří zkazili počasí na další tisíciletí, máme společenskou odpovědnost přestat používat fosilní paliva. Generace před námi to nevěděly. Myslely, že funguje zákon zachování energie, že spálením uhlí nebo ropy pouze získávají energii,“ říká v podcastu o budoucnosti mobility Jiří Pohl a dodává: „Platí také zákon zachování hmoty, stěhujeme uhlí z podzemí do oblak. Máme povinnost to přestat dělat.“

Jak se při studiích dostal k topení na parních lokomotivách? S čím nejvíc zápasil jako hlavní konstruktér ČKD? Jak budou vypadat elektrické lokomotivy za dalších 25 let? Co se teď snaží rozlousknout inženýři ve vývoji vlaků pro další desetiletí? Proč je podle Jiřího Pohla nezbytné, aby se konstruktéři naučili rozumět co nejlépe lidskému tělu? Jak by se měla dál rozvíjet veřejná doprava v Česku? Přežijí všechny tratě z dob Rakouska-Uherska? A jak vnímá zavádění zabezpečení ETCS?

„Největší úkol je, abychom zkrátili vzdálenosti. Dnes neměříme vzdálenost v kilometrech, ale v čase. Každý se ptá, za jak dlouho se tam dostanu? Automobil je se svou cestovní rychlostí kolem 100 km/h moc pomalý, nepřipojí nám Prahu například s Karlovými Vary nebo s oblastmi na jihu Čech. Potřebujeme síť vysokorychlostních železnic,“ říká Jiří Pohl.

V podcastu s Jiřím Pohlem otevíráme také téma dopadů Green Dealu na českou železnici a detailně diskutujeme pohony budoucnosti na železnici, v silniční dopravě ale i u přepravy letecké nebo vodní. Elektřina nebo vodík? Co podle Jiřího Pohla převládne, jaká je účinnost těchto zdrojů a na jaké zdroje energie pro elektrický pohon se dnes zaměřuje ve svém vývoji Siemens?

V závěru rozhovoru dojde také na dotazy našich čtenářů deníku Zdopravy.cz, na téma sdílených technologií, budoucnost hyperloopu nebo názor Jiřího Pohla na udržitelnost provozu na českých lokálkách.

Nový díl podcastu naleznete přímo zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Jiří Pohl podcast Cesty Zdopravy.cz seznam
165 komentářů