Podcast: Připravujeme se na nákup bateriových i vodíkových vlaků, říká Jiří Ješeta z ČD
„E-shop je největší prodejní místo, které máme. V dálkové dopravě se nakupuje 70 až 80 procent jízdenek online a roste to.“
Další vydání podcastu Cesty Zdopravy.cz je tu. Tentokrát pozval Ondřej Kubala do studia Jiřího Ješetu, člena představenstva a náměstka generálního ředitele Českých drah, jehož odpovědností je osobní doprava.
„V dalších pěti až šesti letech chceme investovat až 60 miliard do obnovy vozového parku,“ říká Ješeta a hovoří i tom, jak chtějí drážní dopravci zvýšit podíl železnice na trhu osobní přepravy z 9 na 14 procent v dalších letech.
Řeč přišla i na hospodaření modré skupiny. „Za rok 2021 očekáváme, že celá skupina ČD bude podle mezinárodních účetních standardů v černých číslech. Všechny společnosti včetně matky, tedy osobní dopravy ČD,“ řekl Ješeta. Konkrétní čísla chce firma prezentovat v dubnu po auditu.
V roce 2020 se přitom ČD propadly především kvůli dopadům pandemie do více než čtyřmiliardové ztráty. Co vedlo k tak zásadnímu obratu, že se dráhy dostávají do černých čísel, detailně diskutujeme v rozhovoru, který si můžete pustit přímo zde na stránce.
Kde letos vyjedou nové vlaky? V kterých regionech už ČD jednají o provozu bateriových vlaků a o jakých tratích se diskutuje? Proč se Jiří Ješeta domnívá, že jsou ČD úspěšné v boji o výkony na české železnici? Proč si chtějí ČD letos rychle pronajmout motorové jednotky? Hrozí další zastavování provozu na málo vytížených lokálkách? V kterém roce dojezdí legendární motoráky 810? Poradí si výrobci s malým motorovým vlakem, který by jednou převzal provoz na českých lokálkách? Na čem bude záviset, jestli ČD nakonec prodají lokomotivy řady 380? Proč stále ještě není jasné, s čím bude možné jezdit na Křižíkově dráze z Tábora do Bechyně? Nakoupí ČD ještě někdy vozy s kupé? Budou v budoucnu peníze na železniční nostalgii? A kde vznikne nová pobočka železničního muzea v Lužné u Rakovníka?
Tyto a další otázky diskutujeme v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, kde Jiří Ješeta také potvrdil zájem o podnikání ČD v zahraničí. „Jsme jedním ze zájemců o provoz na lince Bratislava – Komárno,“ říká a otevírá také téma propouštění, které ještě podle všeho u ČD nekončí, i raketový nárůst cen trakční energie.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat můžete naše dopravní rozhovory i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.