Podcast: Největší úspěch? Railjety pro České dráhy, říká Luďka Hnulíková
Railjety Českých drah. Pramen: České dráhy
„Jančura byl spolehlivý partner. Co jsme si domluvili, platilo. Vždycky měl velké sny,“ vzpomíná dnešní provozní ředitelka Arrivy Transport.
Luďka Hnulíková, jak jí osobně znám, je velmi schopná manažerka, slušná ženská. Dobře se s Ing. Hnulíkovou spolupracovalo. Rád na ní vzpomínám.
To přehrávadlo stále nemá ani ovládání hlasitosti? Tak to sorry, tím se pro mně stává nepohodlným, neposlouchám…
FAKT to nedokážete??
Příšerná znělka, agresivní a nesmyslně nahlas proti zbytku…
Reklamy a znělky jsou přeřvané skoro všude. Proč? Na to logické vysvětlení není.
Jako obvykle u Luďky Hnulíkové: troška sarkasmu a 99% pravdy. Škoda, že byla z ČD odejita naprosto nekompetentním členem představenstva a navíc z důvodů ležících mimo její odbornost a jeho neodbornost.
Divím se, že lokálkofilové nezaplavili diskuzi stovkami názorů, když paní Hnulíková vedlejší tratě odepsala. Patrně všechny.
Paní Hnulíková nic neodepsala, je to pouze její názor. Paní Hnulíková reprezentuje firmu, která nemá přímí vliv na vypínání.
Kdo si poslechl co řekla paní Hnulíková, tak chápe že říkala svůj osobní názor. Který podložila argumenty, zejména tím, že kvůli plýtvání peněz na vedlejší tratě je síť SŽDC pouze „zalátaná“, tj. podudržovaná.
To víte, každý si pod plýtváním představí něco jiného. Aby železnice nebyla podudržovaná je třeba pořádná modernizace, tak jako se dělá modernizace na silniční síti. tak se stane železnice atraktivní a bude páteří dopravy.
„Teď jsme na vrcholu státní objednávky, předpokládám že bude klesat“ Tady si tedy dovolím s paní Hnulíkovou nesouhlasit. Teď nehovořím o lokálkách, ale o dírách v jízdních řádech i v dálkové dopravě. Pokud rychlíky z Prahy do Hradce jezdí celý den po hodině, ale v 11:00 hodin z Prahy (a podobně opačně) tam je díra, tak to prostě je špatně, tohle se nikde v západní Evropě nedělá. Podobně na jiných linkách, například z Prahy do Rakovníka, Turnova, Českých Budějovic, z Plzně do Mostu a podobně. Smysl taktu je jeho pravidelnost. Představa, že se v tomhle ještě dál bude strany státu… Číst vice »
Myslím, že paní Hnulíková má v tomto směru podloženější názor, neb vidí ekonomickou realitu veřejné dopravy doslova „z první ruky“.
Tak realitu vidí z pohledu dopravce (až už jednoho, nebo druhého). Ale tohle je spíše věcí objednatelů a obecně státní dopravní politiky.
Samozřejmě, že to záleží na objednavatelích. A paní Hnulíková k tomu řekla svůj názor. Netvrdila, že o tom rozhoduje dopravce.
Srovnání dnes (v 2019, neb čínský vir) a před 15ti lety
tehdy jezdilo cca o 15 – 20% míň dálkových pasažerských vlaků – měřeno dle místokilometrů na českých kolejích
Zato jezdilo víc místokilometrů osobních vlaků
Spěšné vlaky nechávám stranou, neboť jde o hodně různorodý typ linek. Lecky jde o rychlíky, akorát s jiným dotačním úřadem.
Používáte pro nákladní dopravu rovněž francouzsky ekvivalent ? Nebo budete upřednostňovat slovo cargo ?
Co soudíte o pojmenování krátkých kolejových linek, které zastavují všude používat více rozšířené označení – tramvaje/metro? Tj. opustit menšinové označení osobní vlaky?
Vzhledem k tomu, že v rámci pasažerské kolejové dopravy jsou dopravní výkony významnější na městské kolejové dopravě než na venkovské či dálkové, tak by to asi dávalo smysl, ne?
V 2019 metro/tramvaje cca 11,1 osobokilometrů. Železniční (pří)městská, venkovská, dálková cca 10,9 oskm.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakub_Hron_Met%C3%A1novsk%C3%BD
? Velmi hrubý odhad kolejového pasažerského modal split
– městská kolejová doprava bez (pří)městské přes 50%
– dálková železniční cca 30%
– osobní vlaky cca 20%.
Takže proč používat menšinový název „osobní vlaky“ jako označení pro krátké kolejové linky zastavující všude?
Informace měsíce. Od 17:00 Dotaz: „Jak je to v případě ministerské objednávky rychlíků, protože (…)“ Paní Hnulíková: „Standartně platí smlouva“ Tak to je fakt velký mazec. viz tvrzení šéfa ČD před 2mi měsíci: „Hospodářské noviny: Daří se vám dohody s hejtmany? Pan Krapinec: Pokud bychom se nedohodli, byl by to konec osobní dopravy, jak ji známe dnes. V podnikatelském plánu máme, že náklady na energie budou přibližně tři miliardy korun. V tom máme zafixovanou cenu čtyři tisíce korun za megawatthodinu. Takže kdyby se nepovedla cenová regulace na úrovni vlády nebo EU a elektřina se obchodovala za aktuální spotovou cenu, která… Číst vice »
O kolik se změnila cena elektřiny? O kolik nafty? Nebude to tím?
Jestli je to normální dopad inflační doložky, nevidím problém.
Ale nechat vyhrát ve výběrku někoho, kdo kalkuloval blbě, a pak mu rozdíl doplácet, je kravina.
No, cena elektřiny vyrostla asi 5x. To mi moc jako normální nepřijde.
Beny… souhlas. Ale o tom jsem nemluvil.
25.5.2023 je splatnost 400 milionů EUR, které si půjčila ČD.
O situaci u Arrivy, DLB, GW Train, LEO, RGJ těžko říct neboť vesměs nezveřejňují tolik informací jako ČD.
Když se člověk podívá do registru smluv, tak není moc vidět, že by většina dotačních úřad pro vlakové dopravce letos souhlasila s navýšením peněz pro dopravce.
Těch devět Railjetů tu hrozně chybí. třeba nám je OBB nekdy odprodá 🙂
Vy zastupujete nějakého dopravce? Nebo jak chápat „nám“?
Osobně považuji za nereálný nákup nových dalkových vlaků, kterýmkoliv dopravcem v ČR ve větším množství.
Zato reálnější je odkup starých vagonů, které DB používá nyní na dálkové vlaky – tzv. „IC1“
https://download-data.deutschebahn.com/static/datasets/fahrzeuglexikon/Fahrzeuglexikon_2021_PW.pdf
Aha , tak my jsme my . Tedy něco jako “We..” v preambuli ústavy USA. A co jste vy , to mi je putna
Největší chyba ČD… Resp vedení a politiků.
Řekl bych, že ještě strašněji nám chybí tak 5-10 Pendolin.
Jel jste někdy Pendolinem? Ta nám opravdu nechybí. Až z českých železnic zmizí (kéž by se nahradily za railjety), tak tomu jen zatleskám.
Jel jsem někdy Pendolinem. A proto říkám, že je škoda, že jich není tolik, aby zaplnily jednu celou linku a nemusely se zpomalovat do taktu s klasikou.
PS: A jel jsem i Railjetem.
No myslím, že linku Pardubice – HK by zaplnily. Ale čím dřív zmizí, tím líp.
A co konkrétně je na pendolinu oproti railjetu tak úžasného? Je dražší než railjet, těžší než railjet, má nižší maximální rychlost (ne že by na tom na našich železnicích záleželo), uveze méně lidí. Můj osobní pocit je také ten, že pendolino je mnohem stísněnější uvnitř a mnohem hlučnější a nepohodlnější. Takže co nám brání tyhle nesystémový hurávlaky jednou provždy poslat někam jinam?
Ne
Ne. Do budoucna budou potřeba jednotky pro dálkovou dopravu s mnohem vyšší Vmax a mnohem nižší hmotností.
Doufám že Arriva co nejdříve bude mít 100% vlaků klimatizovaných protože jinak je to ostuda..
A u ČD je 100% podíl klimatizovaných? Až MD nebo kraj to budou mít v pozadavcich, tak to tam bude.
Drobná oprava: až to budou mít v požadavcích a hlavně až za to budou objednatelé ochotni platit. Zatím je ten model spíš „chceme něco jako TGV, ale za cenu 810…“
Připadá Vám, že provoz 810/814 není dotován více nebo výrazně více než provoz kapacitnějších vlaků?
Mluvím o částce přepočtené na sedačky.
Dotováno není nic. Objednatel proplácí – podle vysoutežěné smlouvy – náklady, přiměřenou marži a prokazatelnou ztrátu (ne do plné výše), tj kapacitu, kterou si objednal a cestující ji nevyužili. A u tzv. brutto smluv navíc nese celé obchodní riziko na svoje triko. A navíc asi nelze srovnávat dříve uzavřené smlouvy s těmi uzavřenými dnes nebo s dodatky, kde do 810/814 objednatel požaduje WiFi pro 100 lidí, LCD panely větší než ulička ve vozidle atd atd… Lehce přeháním, ale fantazie v tomto směru občas nezná mezí.
1. Nemluvil jsem o RegioMouse.
2. Odmítám používat různá označení pro dotace.
3. Pokud jde o brutto smlouvy, tak jsem se nedopátral univerzálního klíče o kolik jsou levnější než netto smlouvy.
Ono totiž neexistuje striktní dělení na výhradně brutto či netto smlouvy, zvláště v kontextu souběžného používání IDS jízdenek a jízdenek/věrnostních/ročních karet dopravce na téže lince.
Máte-li k tomuto odlišení nějaký KONKRÉTNÍ věrohodný zdroj, tak sem s ním. A také s metodikou protarifovací ztráty a dělení tržeb mezi dopravci, je-li jednotná v ČR.
takze kdyz jdes do obchodu a koupis si rohliky, tak tomu taky rikas, ze dotujes supermarket?
Zatím to ale vypadá ta, že 810 je v některých nejmenovaných případech dražší než Regishark.
Konkrétně prosím. Díky
Zkuste je pojmenovat, ať to není JPP. Podle mých naprosto laických úsudků to může nastat v případě, kdy si objednatel sám vybere typ ŽKV (tj 810 místo Sharka) a pak si nadefinuje velmi nesmyslné, ale drahé technické zhodnocení do renovace. Takže včera jsem nechtěl Sharka (aby to nebylo drahé), ale dnes objednávám na rok 2024 něco dnes účetně odepsaného, co může být díky technikáliím po renovacích dražší na 1 sedadlo než Shark.
Obligátní Mochov za 169,90 Kč/km pro dopravce s 810
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-ukonci-provoz-vlaku-z-celakovic-do-mochova-kzc-presune-na-jinou-trat-83741/
A tady jsou ty Regiosharky
České dráhy – Provozní soubor A
celková hodnota smlouvy 344 milionů do 2022/23
cena za 1vlkm 125,60 Kč
valassky denik cz/zpravy_region/zlinsky-kraj-zverejnil-smlouvy-se-zeleznicnimi-dopravci-20190409.html
Neuvěřitelné, žejo?
Díky. Dovolím si doplnit.
Cena dopravního výkonu za provoz 5x RegioSharků, 3x 810, 1x RegioNova byla v 2019/2020 156,99 Kč/vlkm.
Je to provozní soubor D = Kroměřížsko, Bystřicko, Valmezsko.
Kdyby nebyl Rusnok který stopnul druhou várku Railjetů tak jich máme víc. To jak zničil trh s nemovitostmi tím jak zvedl sazby hypoték je jeho druhý hřích. Je to lump
No Rusnok je pekny vykuk, ale zrovna s temi uroky nemela CNB moc na vyber.
Jestli chcete byt na nekoho nastvany, tak budte na predchozi vlady, ktere odmitaky prijmnout euro. Stejne jako ta aktualni.
V CR nesezenete hypo pod 6% a treba na slovensku se da v klidu pod 3% a v dalsich statech i mene. Jediny rozdil – euro x Kc.
Nižší úroky se obvykle projeví vyššími cenami nemovitostí a naopak. Z hlediska splátky to bývá „prašť jako uhoď“.
Zkuste splácet 3 miliony po dobu 30-ti let sazbou 7% a 3%…. Rozdíl měsíční splátky je astronomický.
No, je otázka co za ony 3 milióny dostanete. Myslím, že by bylo dobré, kdyby se problémy spíše začaly řešit a ne si myslet, že si vezmeme euro a všechno se magicky spraví.
Spíše tam hrozí kurzové riziko , na které doplatili onehdá Maďaři .
Rusnok nic nestopl – Byl to Zeleny kdo dal stopku. A navic nebyt vetsich uroku inflace by se utrhla z retezu. Navic zakladni urokova sazna je porad mala ..
No a čí vláda (a v ní hlavně ministr Žák) se mstila předchozímu vedení drah?
podivejte se, jak to vypada v turecku…. kde banka zaujala ponekud novatorsky pristup k reseni inflace a uroky nezvysuje, ale snizije.
bez zvyseni uroku by se teh s nemovitosmi znicl uplne stejne – protoze inflace by nebyla 17% ale treba 50%
A podle Vás to turecká centrální banka dělá pro stabilitu hospodářství dnes, zítra i pozítří nebo pro popularitu Erdogana včera a dnes před volbami?
a jak to souvisi?
Dobrý den,
Já jsem nestihl položit dotaz včas, přesto bych se rád zeptal;
V čem se Arrivě neosvědčila řada 610 DB?
A jak bude Arriva řešit výhradní provoz pod ETCS od roku 2025?
Podle mě má 610 dražší údržbu díky naklápění a přínos není žádný, protože u nás na neelektrifikovaných tratích nejsou rychlostníky pro vlaky s NS.
628/845 můžou podle horních rychlostníků, si myslim.
Souhlas, ale to musely vědět už před testováním, přesto do toho šli.
No, do toho (610) šli; pokud si vzpomínám, na úplném začátku vstupu Arrivy na českou železnici přijela jedna 610 a jedna 628 (dnešní 845.001). Nevím, jestli ta 610 v ČR někdy vůbec jela vlastní silou, nebo jestli byly účiněny nějaké konkrétní snahy jí tady schválit, tedy aspoň bez naklápění. Spíš si myslím, že to bylo nějaké manažerské rozhodnutí při zakládání firmy, které velmi brzy převálcovala realita a (rozumná) snaha se prosadit s těmi po všech stránkách „jednoduššími“ 628.
Proč Arriva nepoužila DB 612 na linku R29 z Chebu do Německa? Tj. proč dopravcem v ČR je ČD, když linku jezdí DB 612 firmy DB Regio?
Proč, proč, proč..
A není to takový vejco-slepičí problém?
Rychlostníky pro klopení tam nejsou, protože není s čím jezdit?
Samozřejmě spolupráce se SŽ nutná.
Za mě palec nahoru!