Podcast: Největší úspěch? Railjety pro České dráhy, říká Luďka Hnulíková
„Jančura byl spolehlivý partner. Co jsme si domluvili, platilo. Vždycky měl velké sny,“ vzpomíná dnešní provozní ředitelka Arrivy Transport.
Přinášíme nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, tentokrát s provozní ředitelkou skupiny Arriva Transport Luďkou Hnulíkovou, kterou si řada lidí pamatuje hlavně z Českých drah, jako šéfovou osobní dopravy. Právě na ČD strávila většinu svého profesního života.
Dnes však řeší především autobusový provoz. A také nedostatek řidičů. „Řidiči si vydělávají mezi 45 a 50 tisíci měsíčně, přesto je jich málo. V řadě případů už to není o penězích, ale o tom, že v té práci strávíte hodně času,“ říká v podcastu Luďka Hnulíková.
Aktuálně nejúspěšnější komerční autobusovou linkou Arrivy je podle Luďky Hnulíkové spojení mezi Prahou a Teplicemi. Není to dlouho, co se pokusili na linku proniknout i konkurenční dopravci RegioJet a Flixbus, ani jeden však neuspěl, cestující zůstali u Arrivy. Proč? „Měli jsme výhodu, že jsme na trhu dlouho. Když přijde konkurence, tak se vám ekonomické výsledky linky na čas zhorší. A jde o to, jestli to vzdáte, nebo nevzdáte. Pokud očekáváte rychlý přínos, když zavádíte linku, tak nebudete nikdy úspěšní. V autobusech to trvá rok, ve vlacích zhruba dva roky, než získá ekonomickou stabilitu,“ říká provozní ředitelka Arrivy. V podcastu dále rozvádí, jaká kritéria cestující řeší při výběru dopravce na dané trase.
Rostoucí ceny pohonných hmot a energií zásadně prodražují celý systém veřejné dopravy v Česku, a tak stojí kraje před klíčovým rozhodnutím. Zdražit a přenést část nákladů na cestující? A pokud zdražovat, tak o kolik, aby lidé neodešli? Zdražování už oznámily například Jihomoravský kraj, Liberecký kraj a Středočeský kraj. I tomuto tématu se s Luďkou Hnulíkovou věnujeme.
„Jenom zdražení problém jízdného nevyřeší. Celkový objem tržeb může i klesnout. Nevyloučila bych úpravu jízdného na rozumnou úroveň, na druhou stranu je třeba se podívat i na nákladovou stránku, jestli si někde neobjednávám moc výkonů. Ale k tomu musíte dozrát. Dnes jsme na vrcholu objednávky. Jak se bude provoz zdražovat, dostaneme se do rozumného balancu mezi tím, co ponese cestující, a co do toho bude vkládat objednatel,“ domnívá se Luďka Hnulíková.
Poslechněte si rozhovor s Luďkou Hnulíkovou v podcastu zde na stránce a nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času
7. minuta: Proč Arriva opustila vlakové expresy Praha-Trenčín-Nitra a plánuje se na tuto trasu s vlaky někdy vrátit?
12. minuta: Mají kraje zdražovat jízdné, když rostou náklady na veřejnou dopravu?
17. minuta: Jak vzpomíná Luďka Hnulíková na vedení autobusového nádraží Florenc a na vstup Radima Jančury do autobusové dopravy?
26. minuta: Jak se Luďka Hnulíková stala šéfovou osobní dopravy Českých drah a jak vnímala spory mezi ČD a RegioJetem, když Radim Jančura vstupoval na českou železnici?
36. minuta: Jak se za posledních 25 let změnil podle Luďky Hnulíkové systém veřejné dopravy v Česku a co ho čeká v příštích letech?
44. minuta: Jak dopadnou podle Luďky Hnulíkové regionální tratě v Česku a v jakých stanicích nemají pokladny budoucnost?