Podcast: Nákladní železnice se ocitá v hlubinách a bude se těžko hrabat zpátky, říká ředitel BFL Robert Linhart

Když slyším slovo dotace, ježí se mi chlupy. Svět je trochu zvrácený, podnikání s dotacemi není normální podnikání.
Pojďte si poslechnout nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, naším hostem je provozní ředitel, jeden ze zakladatelů a také třetinový majitel společnosti BF Logistics (BFL) Robert Linhart. Z pohledu objemu nákladní dopravy je to aktuálně dle statistik sdružení ŽESNAD.CZ 21. dopravce co do počtu hrubých tunových kilometrů.

„Získat zákazníka, to je těžké, ale udržet si zákazníka, je ještě stokrát těžší. Musíte mu věnovat neustálou péči, hlídat jeho přepravy, komunikovat s ním a včas řešit všechny problémy, které mohou nastat. Aby byl v obraze a mohl se mimořádnosti připravit. Tahle péče tu musí být denně,“ říká v podcastu Robert Linhart, podle kterého se na trhu rozjel naplno železniční kanibalismus mezi dopravci.
„Tlučeme se a vybíjíme mezi sebou. Z toho profituje zákazník, který může vycítit, že dopravci nemají co vozit a jdou tak s cenami dolů,“ dodává Linhart.
BFL je také provozovatelem 25 vleček v Česku, zhruba na polovině z nich je pravidelný provoz. „Vlečky jistou stabilitu mají, ale firmu ekonomicky neutáhnou. Nemáme stoprocentní jistotu, že za rok nebo za tři se něco nestane a ty vlečky neskončí. Třeba cukrovar v Hrušovanech nad Jevišovkou. Léta běžel, vozila se tam řepa, odvážela se melasa. Naráz to majitelé prodali a je konec. To může potkat každou vlečku,“ říká Robert Linhart.
BFL má za sebou zjednodušeně řečeno cílené zmenšení. Místo maximalizace objemu přeprav se dopravce začal orientovat spíše na lepší servis a vyšší kvalitu přepravy menšího počtu zakázek. Jaký dopad to má do jeho hospodářských výsledků si můžete poslechnout v novém díle podcastu.
A jak to má firma s lidmi? „V naší firmě jsou ‚ostřílení hoši‘, kteří se nebojí ničeho a jsou ochotni za firmu v uvozovkách položit život. Pečlivě si lidi vybíráme. Než někoho přijmeme, jezdí na dohodu a necháme ho ‚rentgenovat‘ kolegy. Sami si řeknou, jestli má cit pro lokomotivy a jestli zapadl,“ říká podnikatel.
A komentuje i zavádění nového zabezpečovacího systému. „Zavedení výhradního provozu ETCS bylo drsné. Tohle se vůbec nemělo stát, ale budiž, stalo se. Zlikvidovalo to nůžky a otevřelo obrovskou propast. Železnice se v nákladní dopravě ocitá v hlubinách a bude se těžko hrabat zpátky i díky zavedení tohoto systému,“ popisuje svůj pohled na výhradní provoz ETCS Robert Linhart.
BFL teď stojí před rozhodnutím, zda do svých lokomotiv ETCS pořídit, nebo si interoperabilní lokomotivy vybavené drahým systémem spíše pronajímat vždy pro konkrétní přepravy. Nosnou řadou BFL jsou dnes dieselové mašiny řad 742 a 741, firma má také jednoho Čmeláka 770.
Proč je pro Roberta Linharta srdcovkou přeprava střešních tašek z Šumperku do Dánska? Proč opustilo BFL tranzitní přepravy přes Českou republiku? Jaké byly první zakázky, které před dvaceti lety na železnici získali? Proč se vrací opět na výluky se štěrkem? Jak dopadl původně polský šestikolák řady 182, který svého času jezdil v barvách BFL napříč Českem? Kolik mají svých strojvedoucích a kolik externích spolupracovníků? A mají jednotlivé vozové zásilky vůbec budoucnost?
Celý rozhovor o BFL si můžete pustit zde na stránce. Odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
6. minuta: Jak vypadá práce provozního ředitele BFL
11. minuta: Co stojí podle Roberta Linharta za rychlým úbytkem přeprav na železnici a jak se to promítá do cenové války mezi dopravci
20. minuta: Aktuální přepravy BFL
30. minuta: Pohled malého dopravce na zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS
37. minuta: Budoucnost vozového parku BFL
45. minuta: Začátky BFL v roce 2005
50. minuta: Robert Linhart odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz