posily_do_teamu

Podcast: Musíme na Slovensku zastavit chátrání železniční infrastruktury, říká Ivan Bednárik

Bratislava hlavná stanica a vozy dopravce MÁV. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBratislava hlavná stanica a vozy dopravce MÁV. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

ŽSR dostalo rozkaz od ministra dopravy, aby konečně s hlavní stanicí v Bratislavě něco udělalo. Je to hanba Slovenska.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Ivan Bednárik, poradce slovenského ministra dopravy pro železniční sektor. Jsou to čtyři roky, co jsme vám přinesli vůbec první podcast. A jeho hostem byl právě Ivan Bednárik, tehdy jako šéf Českých drah. Vracíme se tak po čtyřech letech k našemu prvnímu hostovi, tentokrát však s tématem slovenské železniční dopravy.

„Slovensko potřebuje nasypat výrazně víc peněz do železniční infrastruktury, aby zastavilo její chátrání,“ říká Ivan Bednárik, podle kterého není rozdíl mezi českou a slovenskou železniční sítí jen vidět, ale při cestě vlakem je také slyšet. Nově se podle něj podařilo slovenskému ministerstvu vyčlenit na zanedbanou údržbu ŽSR stovky milionů eur navíc proti předchozím rokům. Kam zamíří, probíráme v novém v podastu.

Otevíráme také téma hlavního nádraží v Bratislavě, které není v úplně reprezentativním stavu, jak by se na nádraží v hlavním městě slušelo. „Když dá železničář někde na trať deset kilometrů v hodině, tak to dává už jen kvůli tomu, aby ho nezavřeli, když něco vykolejí,“ popisuje stav bratislavské hlavní stanice Ivan Bednárik a dodává: „ŽSR dostalo rozkaz od ministra dopravy, aby konečně s hlavní stanicí v Bratislavě něco udělalo. Je to hanba Slovenska. Memoranda, která jsou podepsaná s hlavním městem Bratislava, neměla smysl, hlavní město hodilo bobek na celou hlavní stanici. Revitalizace okolí se vůbec nestala. Vyčlenili jsme 10 až 20 milionů, aby se nádraží opravilo.“

Česká a slovenská železnice se na mnoha historických křižovatkách vydala různými cestami. A jednou z nich je přístup k liberalizaci. Slovenský stát je vůči zakázkám pro ZSSK velmi ochranářský, ten český naopak trh otevírá velmi rychle. „Kdybych byl akcionář firmy, která poskytuje nějakou službu, tak mám nejen práva, ale i nějaké povinnosti. Je normální, že pokud jste vlastník pekárny, tak nekupujete rohlíky u konkurence. Pokud dokážete zabezpečit kontrolu, abyste měli jistotu, že to je přiměřená cena,“ reaguje Ivan Bednárik v podcastu na otázku, zda mu nepřijde, že český stát se chová vůči vlastním ČD trochu jako macecha.

V rozhovoru probíráme i téma ekonomické kondice ZSSK, problémů slovenského carga nebo dotovaného bezplatného jízdného pro studenty a seniory. To byl jeden z důvodů, proč Radim Jančura ze slovenského trhu velmi nespokojeně odcházel a na slovenském přístupu vůči Regiojetu nenechal nit suchou. Mluvil o tom i v našem podcastu před čtyřmi lety.

„Zkusím se vyjádřit kulantně, abych se nikoho nedotkl. Ale já si myslím, že tento podnikatel má problém v každé zemi, kde podniká. Patří mezi největší kritiky místních poměrů. A je to zajímavý přístup k podnikání. Uvědomte si, že kritizujete své objednavatele. Jako zákazník často a tvrdě vystupuje proti tomu, kdo si u něj má něco do budoucna objednat. Nevím, zda je to správný přístup k podnikání, to až čas ukáže,“ říká v podcastu Ivan Bednárik.

I na Slovensku se pravidelně vrací na stůl diskuse, zda neomezit provoz na lokálkách. „To se obnovuje vždy v čase, když dochází peníze. Slovensko je donuceno výrazně konsolidovat veřejné finance, takže vlna přehodnocování regionální dopravy je znovu na stole. Ale zdravý rozum vždy zvítězí. Nemyslím si, že by v horizontu dvou let mělo dojít k nějakému brutálnímu škrtání regionální dopravy,“ domnívá se Bednárik.

Věnujeme se i Bednárikovu působení v čele ČD Carga. „Postavili jsme s kolegy velmi silnou firemní základnu pro ČD Cargo. Rozkročení po Evropě pomáhá tomu, že jako jeden z mála nákladních železničních dopravců v celé Evropě vykazuje stále zisky, na rozdíl od všech ostatních. Když si vezmete příklad DB Cargo, tak to je čistá katastrofa,“ říká Bednárik.

Bude vůbec někdy výhradní provoz ETCS i na Slovensku? Jak se staví naši východní sousedé k vysokorychlostním tratím? Proč chce stát dotovat vnitrostátní leteckou linku Bratislava – Košice? Proč považuje nákup lokomotiv řady 380 za chybu? O tom všem mluvíme v novém díle podcastu, který si právě teď můžete pustit.

Poslechněte si celý rozhovor zde na stránce, k dispozici je i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
11. minuta: V jaké ekonomické kondici je ZSSK
20. minuta: Bezplatná přeprava pro studenty a seniory ve slovenských vlacích
24. minuta: Odchod Radima Jančury ze slovenského trhu
30. minuta: Omezování provozu na slovenských lokálkách
34. minuta: Investice do slovenské železniční infrastruktury
39. minuta: Slovensko a implementace ETCS
45. minuta: Slovensko a VRT
48. minuta: Veřejná soutěž slovenského ministerstva na dopravce vnitrostátní letecké linky Bratislava-Košice
53. minuta: Ivan Bednárik odpovídá na dotazy čtenářů

Tagy Doporučeno Ivan Bednárik podcast Cesty Zdopravy.cz slovensko ŽSR ZSSK
158 komentářů