posily_do_teamu

Podcast: Musíme na Slovensku zastavit chátrání železniční infrastruktury, říká Ivan Bednárik

Bratislava hlavná stanica a vozy dopravce MÁV. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBratislava hlavná stanica a vozy dopravce MÁV. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

ŽSR dostalo rozkaz od ministra dopravy, aby konečně s hlavní stanicí v Bratislavě něco udělalo. Je to hanba Slovenska.

Odebírat
Upozornit na
guest
158 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Premek

A kdo jim brání?

Jan

Musíme na Slovensku zastaviť chátranie železničnej infraštruktúry…

Pavel

Klíčem k řešení železniční dopravy na Slovensku je bratislavský železniční uzel. Současně je tento uzel symbolem nynějšího neradostného stavu: přešlapování na místě a neschopnost rozhodnout, při postupné degradaci toho, co ze slovenských železnic ještě zbylo. Od řešení ŽUBratislava se odvijí rozumné napojení na Vídeň a na Budapešť. A také definitivní rozhodnutí co s Filialkou (hlavové nádraží Bratislava střed), kde dříve končily vlaky od severu a které dnes přetěžují hlavní nádraží. Mně osobně se stále asi nejvíce líbí varianta z 80. let, která počítala s přesunem hlavního nádraží na nově zbudovanou stanici B-Nové město a navazujícími tunely pod CHKO Malé Karpaty… Číst vice »

Horizon

1) O uzle BA je rozhodnuté.
Spravila sa Štúdia realizovateľnosti a aktuálne beží proces EIA. Čaká sa na rozhodnutie príslušného odboru ŽP.
https://www.enviroportal.sk/eia/detail/modernizacia-zeleznicneho-uzla-bratislava-vetva-zapad
https://www.enviroportal.sk/eia/detail/modernizacia-zeleznicneho-uzla-bratislava-vetva-vychod-
V Hodnotení UHP je popísané, čo sa zvažovalo a čo sa odporúča (a teda aj bude) robiť: https://www.mfsr.sk/files/archiv/63/Hodnotenie_uzol-BA_20221103.pdf
2) Skôr to má byť zázemie pre všetky vlaky začínajúce v BA, aby nezavadzali na hlavnej stanici. A chcú tam spraviť stanicu pre vlaky VRT.
Pokým nebude zverejnená štúdia realizovateľnosti, tak veľmi ťažko povedať, aký to bude mať účel. Minister to vtedy poplietol a odvtedy radšej nič navyše nezverejnili.

Pavel

Moc děkuji za odkazy, hlavně na Hodnotení UHP. Teď to pročítám a jsem z toho tak trochu v rozpacích. Od strany 15 dál:
„Existuje významné riziko, že jednotlivé návrhy na odstránenie kapacitných problémov napriek svojim vysokým investičným nákladom situáciu ešte zhoršia.“…

knedlo

So závermi UHP musím súhlasiť. Som až prekvapený, koľko „zdravého rozumu“ v tom materiáli je. Lenže medzitým máme zasa vládu mafie, tak sa obávam, že to dopadne „ako vždy“.

Josef Pešek

A nákladní doprava, která se tam na 2 traťové koleje nevejde, pojede kudy? Přes Vídeň nebo po jednokolejce přes Trnavu?

Jirka Z

Odsunout hlavní nádraží někam na periferii, víc než 2 km dál od centra než dnes, tomu říkám výhra.

Horizon

Neviem prečo pán poradca spomína, že na severnom koridore sú opravy/rekonštrukcie hradené z Plánu obnovy. Vôbec to nie je pravda. Tu je zoznam projektov hradených z Plánu obnovy: Bánovce nad Ondavou – Humenné Komplexná rekonštrukcia železničnej trate Hronský Beňadik – Nová Baňa Rekonštrukcia železničného zvršku a železničného spodku ŽST Fiľakovo – výhybňa Holiša Rekonštrukcia trate Bratislava Nové Mesto – Bratislava Ústredná nákladná stanica Komplexná rekonštrukcia koľaje na trati Nižná Myšľa – Ruskov Rekonštrukcia trate Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom Komplexná rekonštrukcia výhybiek v ŽST Levice a nové zabezpečovacie zariadenia na trati Levice – Veľké Kozmálovce Zvýšenie priepustnosti trate Bratislava… Číst vice »

Filip

Severný koridor by sa mal modernizovať z CEF-u (napr. vyh. Paludza Liptovský Hrádok) a Programu Slovensko 2021/2027 (napr. Poprad-Vydrnik)

Horizon

Jedine ak tie peniaze z CEF-u získajú.

Filip

A nedopadne to ako minulý rok

David Peca

Jaký rozdíl oproti rozhovoru s Kupkou. Chci dostat těžkou kamionovou dopravu na koleje. Pořádáme o dotace. Držím Slovákům palce a závidím jim Bednárika.

Sáček

Víš že to není ministr, ale poradce pro železnici. Který dřív seděl v nákladním dopravci Čd Cargu. Co jiného má teda říkat? Když ti tu bude sedět ředitel SŽ, myslíš že neřekne že chce náklad po železnici. Jo ty jsi ve skutečnosti přišel z novinek a řešíš hlavně politiku.

Průvodce původní Aleš

Přesně tak. Stav tratí a rychlost na nich jim můžeme závidět, výběr osobních dopravců na nich mají taky skvělý, ne ten chaos jako u nás a hlavní nádraží v hlavním městě mají jedno z nejlepších, nejmodernějších a nejkrásnějších v Evropě.

Karl vB.

Vy očekáváte, že v nějakém mediálním výstupu bude zástupce mlékárenského průmyslu propagovat výrobky pivovarů? Bednárik byl šéfem ČD Cargo, tak logicky obhajuje tyto pozice. Když tady byl Hromíř z Česmadu, tak také logicky říkal, že přesun nákladů ze silnice na železnici, vzhledem k její kapacitě a operativnosti (mimo hromadné substráty), je chiméra. „Požádáme o dotace“: To znamená, že peníze, které někdo úspěšný vydělal, mu vezmete a jinému je dáte, nebo, když není kde brát, je jednoduše vytisknete… Začínám mít dojem, že určítá skupina lidí si život bez parazitování na cizích penězích už nedokáže ani představit. Vžijte se do pozice čistých… Číst vice »

Michal M

Tak palce jim každopádně držte, protože za posledních 35 let se tam dalo do dráhy zlomek toho, co tady. Jeden Bednárik to nevytrhne a ten modální mix už tuplem ne.

David Peca

Nezávidím Slovákům stav infra, ale nadhled a přehled ministerskeho poradce. Kupka:cíle EU jsou sci-fi.Bednarik:pořádáme EU o podporu s přechodem zboží z kamionů na železnici. Těžké k pochopení. Jde o deklaraci politické vůle. Za mě nemá Kupka právo na EU dotace, protože je prohospodaří.

Horizon

Slovensko nie je schopné plniť ani len požiadavky z Nariadenia EK o TEN-T koridoroch, kde sme sa zaviazali, že do 2030 core TEN-T koridory budú spĺňať určité parametre.
Poradca blúzni o podpore železnice.
Sú to drísty.
V období 2021-2027 sa už nič meniť nebude.
A čo bude v období 2028-2034 nikto nevie. Pravdepodobne ešte menej peňazí na infraštruktúru ako teraz.

Michal M

Po přečtení diskuse to ale vypadá, že jsou to sice validní plány a vize, ale naprosto bez možnosti realizace.
Na Slovensku se doslova bojuje o to, aby se nerozpadly hlavní tahy, takže tohle je něco jako české VRT do roku 2035…

Lukáš Chytil

Nic proti, Bednárik je sice kapacita, ale jak sám říkal, nemá žádnou rozhodovací pravomoc.
Jako Kupka je kecal, ale rozhodně bych mu nezazlíval, že něco řekne otevřeně „na férovku.“

Na Slovensku chtějí dělat spoustu věcí po svém a taky podle toho to tam vypadá.

I nás jsme dělali spoustu věcí po našem, ale v některých ohledech se umíme poučit z ciziny, abychom nedělali stejné chyby.

Filip

Aj Ráž je „kecal“

Sáček

🙂 dotace EU v ČR do uzlu Mor. Třebová, do hlavních nákladních koridorů, myslíš že o to nikdo nepožádal? Zatímco na Slovensku „chce požádat“, tady už se požádalo. Tady už se požádalo taky o investice do RS a VRT, přičemž nové dvě koleje Brno-Přerov budou i pro náklad. Stejně jako RS Plzeň-Domažlice aj.
Stav infra, to je podstatné. K čemu je s tím stavem chtění…
(Velice zvláštní, jak vlastně nabádáte, že ČR by se měly dotace sebrat a Slovensku dát = pro vás je to jen o politice)

Daniel Jablonecký

Moravská Třebová jako uzel – to zní jak z pohádek o mašinkách. Ty budou rádi, když tam vůbec udržej osobní dopravu.

Sáček

Česká

Karl vB.

Slovní rozdíl malý, ale významově velký… 🙂
https://mapy.cz/zakladni?
q=mor%20trebova%20nadrazi&source=pubt&id=15212183&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=6706652&x=16.6622086&y=49.7691904&z=15
Tohle fakt není MuN. 🙂

Josef Pešek

Co to je za blbost? Nějaký ten přechod ze silnice na železnici na Slovensku nastal. A to ten, že slovenští dopravci vozí návěsy do Vídně na vlak. Pochybuji, že někdy někdo nechá postavit u Bratislavy terminál kombinované dopravvy. Veřejný samozřejmě. A že to nebude taková bída jako v Žilině.

A. Mikulka

Ještěže ty nemáš právo na nic, když žereš takové prvoplánové PR.

Josef Pešek

A jak to asi tak udělá? Kecy v kleci.

vladki

Naprosto dokonale vystihl situaci se jízdným zadarmo. Když je něco zadarmo (třeba i parkování) tak toho nikdy není dost. Vlaky byly přeplněné neplatícími cestujícími, takže pro ně museli začít zavádět kvóty.

Jen nechápu ty bezdomovce ve vlaku. To byli důchodci nebo studenti, že se tam vozili zadax? Nebo už nechodili průvodčí, že to kvůli pár platícím nemělo smysl? Pak bych asi chápal proč vznikly ty kotlebovy železniční milice.

Martin

Zdravotné ťažko postihnutí a vozia sa stále BA Kuty osobami po 20:00

Horizon

Kto sa bude s bezdomovcom naťahovať?
Vyberie si v najlepšom prípade kupé, rozloží sa a nikto mu tam nevlezie.
Ak ho policajti vyhodia, v ďalšom vlaku ho môžu hľadať opäť…

vladki

To ano. Stejný problém je i v MHD, že sou „nedotknutelní“, protože se jich všichni štítí dotknout a vyhodit je. Ale proč to p. Bednárik spojuje s jízdným zadarmo? Tyhle typy už mají nějaký pokuty za černou jízdu asi dost na háku.

tarten

Protože zadarmické jízdné je pro ně velké lákadlo.

Noddy

Co sa tyka bezplatnej dopravy, dovolim si nesuhlasit s I. Bednarikom. Dotovanie osobnej dopravy ano, bez akychkolvek dotacii by to cestovne bolo niekde inde. Ale bezplatna odprava je politicky krok, populizmus, miereny hlavne na dochodcov, ktori tvoria prevaznu cast volicov tejto pliagy. Ziaci a studenti sa vezu propri nich. Ked je beplatna doprava taka vyhodna a priam nevyhnutna, preco nebola zavedena napr. v Ceskej republike? Prepacte, p. Bednarik, ale tie peniaze naozaj mozno pouzit inde. Navyse, v case, ked potrebujeme konsolidovat verejne financie, ceny tovarov a sluzieb dosahuju enormnu uroven, potraviny pomaly ozaj najdrahsie v EU, tento populizmus bije do… Číst vice »

MartS

Docela mě překvapila ta slovní mlha okolo VRT.To jako když V4 konstatuje že kvůli velikosti zemí stačí rakouský model,tak ČR prostě sklopí ocas a za podobné peníze,co bude stát trať na 320, postaví trať na 200 až 250?To fakt dává ligiku.Podobné nejasné názorové mlhy tam bylo bohužel víc.Třeba s tou Bratislavou.

tarten

Myslím, že se tu pan Bednárik prostě projevil jako syn své země. Pro Slovensko opravdu vnitrostátní VRT žádný ekonomický smysl nemá a v jakékoli dohledné době ani mít nebude. Tak se touto optikou dívá i na okolní země. Pro ČR samozřejmě velmi dobrý smysl má, natož pro Polsko. V Rakousku je to na hraně, proto Rakušáci hrají hodně při zdi (vlastně skutečné VRT donedávna vůbec nestavěli) a ekonomika Maďarska je těžko vypočitatelná. Ovšem Střední Evropa samozřejmě není žádná V4, patří tam kromě Rakouska i Německo a Švýcarsko. Ohledně mezinárodní VRT je situace zcela jiná, myslím že Břeclav – Bratislava –… Číst vice »

vladki

VRT z Košíc do Bratislavy smysl má.

Daniel Jablonecký

Ekonomický? Jak jste to počítal?

Dusmor

Vzhledem k terénu povede VRT z Košic do Bratislavy přes Budapešť.
PS: To není žádný nacionalistický hejt, ale prostě konstatování nejefektivnějšího řešení.

tarten

To není špatné řešení z technického a geografického hlediska, ale znamená to bohužel trochu nepříjemnou závislost na sousedním státě. Nejen politickou, ale také že bude schopen a bude mít motivaci dobře udržovat svůj díl, což nebývá zdaleka samozřejmost. Členství v EU má sloužit právě pro takové případy, jenomže jde o Maďarsko…

czhunter

Budapešt si Košice i Bratislavu dlouhodobě – zatím opatrně – nárokuje, tak třeba se tento problém po jejich oboustranně touženém rozpadu EU a NATO vyřeší sám a stát to bude jeden

Juraj

A to je právě naprostá blbost. Slovensko by naopak velmi potřebovalo rychlou spojnici východu a západu, což severní koridor z principu nikdy nebude kvůli vysoké hustotě populace i provozu. Navíc by nutně potřebovalo zpřístupnit zaostalé jižní regiony, které se postupně vylidňují a ekonomicky upadají.
A to vůbec nemluvím o propojení do zahraničí.

Po světě je celá řada příkladů, kdy VRT měla i silný regionální význam. To bude ostatně i jedna z funkcí českých RS. Slovenská garnitura jen neumí přemýšlet v kontextu ničeho, co není dálnice nebo prostá elektrizace.

tarten

Když pominu první a poslední větu, všechno co píšete je pravda. Částečná. Zapomínáte na to nejdůležitější. VRT hodně pomůže zemi, ale jen tehdy, když má dobrou ekonomiku. VRT je totiž dost drahá, takže funguje jen když se sama zaplatí. Jinak svoji zemi může naopak ožebračit a nakonec ji nikdo ani nebude umět udržovat v provozuschopném stavu. Proto bylo to známe pravidlo, že VRT potřebuje spojit dvě milionové aglomerace v rozumné vzdálenosti, aby byla prospěšná. To ČR má, ale jen jednu takovou dvojici. Rakousko žádnou, ale Vídeň je dost velká na to, aby bolo skoro na hraně. Naopak o Polsku a… Číst vice »

PeterK

Vhodná stopa je už teraz a to modernizovaná štreka z Rače do Žiliny – tam bude treba vyrúbať stromy, postaviť plot vymeniť ZabZar + ETCS a ďalšie… Plus ekonomicky dobre vychádza na 200 km/h z Bratislavy do Nových Zámkov….

tarten

200 km/h z Bratislavy do Nových Zámkov mi přijde trochu pomalu. Opravdu se tam nedá naprojektovat rychlejší trať?

Petr Šimral

Naprojektovat lze cokoliv. Otázkou je, zda je to průchodné legislativou a jsou na to peníze…

Karl vB.

Kdo by tu strategickou slovenskou VRT udržoval a opravoval? ŽSR?
Myslím, že Slovensko by potřebovalo dostat alespoň současné konvenční tratě do solidního technického stavu, ve kterém je tah BA – ZA s plánem dalšího zvelebení východním směrem – viz přeložky u Liptovké Mary.
https://www.trend.sk/spravy/slovenske-zeleznice-su-ako-tankodrom-jazdit-nich-boja-aj-rusnovodici

Juraj

To se ale vzájemně nevylučuje.
Bavíme se ale o nějakém dlouhodobějším horizontu, ne o dnešních ŽSR. Před lety by ani tady nikdo nevěřil, že SŽ(DC) se do něčeho takového pustí, natož aby to udržovala, ale časy se mění.

Problém na Slovensku je, že neexistuje vůbec žádná vize nad rámec toho nějak doklepat jediné dva koridory.

Karl vB.

V roce 1995 byla vypracovaná studie „Koridory VRT v ČR“, odsouhlasená MD a MH.
V roce 2004 byla vypracovaná „Koordinační studie VRT“ – podklad pro územní plánování.
V roce 2009 byla vypracovaná studie „Prognóza přepravních proudů na VRT“.
V lednu 2025, se v Česku kvůli VRT zatím ještě nekoplo do země.
Vaše zlatá slova, že jde o DLOUHODOBĚJŠÍ HORIZONT, jsou naprosto pravdivá, v Česku zatím 30 let, na Slovensku 2025 +30?

Horizon

Nemá to kto zaplatiť.
A to ani juhom. Tam by to bolo tiež dosť investične nákladné.

Juraj

Nikto nehovorí, že majú začať stavať teraz.
Aj Španielom trvala kompletná sieť 40 rokov. To neznamená, že tú myšlienku úplne opustíme a budeme sa tváriť, že takto to navždy stačí.

Karl vB.

Já podobnou mlhu vidím i v Česku. Sice se (už dlouho) mluví o VRT ale na mapách MD a SŽ se pro jistotu objevuje hybridní termín „RYCHLÁ SPOJENÍ“ a pro neznalou veřejnost se za začátek stavby VRT vydává zahájení stavby konvenční trati Brno – Přerov. Není to tak dlouho, to tady vyšel článek s žertovným nadpisem: „Česko je lídrem rozvoje vysokorychlostní železnice, tvrdí Fiala. Po Bruselu žádá další peníz“. Zkrátka každá sranda něco stojí a stav naší státní kasy je přežalostný a ta bruselská dá tomu, kdo tam má nějakou autoritu a obhájí to. Že by Síkela? Rakušáci jsou čistí… Číst vice »

Vavrroch

Když jsem se tuhle podivoval nad „rychlým spojením“ z Hradce Králové do Náchoda na 120 – 160 km/h, bylo mi vysvětleno, že v záměrech na budování VRT a RS jsme již postoupili od vize k pokročilé přípravě. Jsem vcelku disciplinovaný knecht, beru to tedy jako informaci a nikoli jako marketingové heslo ani jako prvek ze známé úvahy o projektech: https://www.dsl.cz/clanky/833-znate-krivku-humbuku Jen mi trochu vrtá hlavou, kdo se náročné akce s VRT a RS ujme, když se v záměru má angažovat instituce s takovými výsledky, jako je omezení provozu po mostě na Výtoni, rozpadající se příměstská trať 171 a vyloučená a… Číst vice »

Alibaba

A co má SŽ dělat, když v případě mostu na Výtoni jsou žábou na prameni památkáři?

Jaaa

V případě Výtoně si to zavařili sami.

Alibaba

Jako že si sami vyhlásili most památkou, aby ho nemohli nahradit?

Alibaba

Ono je totiž dobré rozlišovat:
VRT = Vysokorychlostní trať – technická stavba umožňující jízdu rychlostí nad 200 km/h.
RS = rychlí spojení – linky vlaků (taková marketingová značka), které spojí rychle regiony a budou využívat s co největší snahou VRT.

Karl vB.

Ta největší snaha využívat VRT vynikne zejména u RS3 na trase Praha – Plzeň – Domažlice. 🙂
https://vrtky.cz/useky-a-mapy

Sáček

RS jsou tratě s rychlostí až 200 km/h, které může využívat i náklad a osobní doprava. VRT jsou skutečně vysokorychlostní tzn. +250 km/h izolované tratě/2 koleje pro osobní rychlou dopravu

Karl vB.

Můžete prosím v rámci vaší osvěty ještě doplnit rok, v kterém bude možné železniční spojení Praha – Plzeň – Domažlice, bez uzardění nazvat RYCHLÉ SPOJENÍ? 🙂
Kromě fráze, že „Vysokorychlostní tratě začínají měnit dopravu v České republice“ se mi na webu SŽ nějak nezadařilo k RS3 cokoliv konkrétního najít.
https://vrtky.cz/-/vysokorychlostni-trate-zacinaji-menit-dopravu-v-ceske-republice

Sáček

Alibaba si hrozně vymýšlí, o všem

Alibaba

V čem si vymýšlím?
VRT je legislativně ukotvený termín pro trať, na které se jezdí víc jak 200, a k tomu jsou definované parametry, jak má vypadat a co splňovat.

RS je volný termín, stejně podobně jako třeba rychlodráhy.

Alibaba

Proto taky RS je spíš marketing.

Tady to vypadá, že SŽ ještě nepostřehlo, že se VRT mezi Berounem a Plzní opouští.

Sáček

K pochopení budoucí reality se stačí podívat třeba na systém ICE v Německu, tam nejede vlak celou trasu vysokorychlostně. Ale jsou tam dlouhé úseky na 200 km/h, jiné na 250km/h a několik na 300 km/h. A dokonce v rámci ICE jsou dlouhé úseky konvenční železnice, kde je max. 160 km/h. Takže realita VRT je, že to nebude 1 trať na 320 km/h, ale prostě různě rychlé úseky poskládané k sobě. Např. Brno-Ostrava kus RS na 200 km/h a kus VRT na +250 km/h. Rakousko to samý, kvůli terénu jsou rádi za projektování na 200-220 km/h a +250km/h je výjimečně. Tam… Číst vice »

Karl vB.

K pochopení budoucí reality stačí se smířit s tím, že v průběhu času řídne počet zakreslovaných RS linií na různých agitačních mapičkách. V nehluboké minulosti bylo dokonce uvažováno i RS12 Kroměříž – Zlín.
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/CR_Rychla_spojeni_2013_CD.jpg

Oldřich Sládek

Na margo této diskuse mohu říct jen tolik, že obecně nebudou černé díry na peníze v našich podmínkách pouze úseky tratí se smíšeným provozem. Já jsem obecně znám jako pesimista k aktuálně platné zvolené koncepci VRT, jako izolované samostatné sítě bez možnosti ji, byť v okrajovych situacích, použít pro i něco jiného, než vozidla nad 200 km/km. Podle mého názoru to českých podmínkách nemůže fungovat ekonomicky jinak, než s trvalou provozní dotací. Proto jediné úseky „VRT“, které mají ekonomickou hlavu a patu, jsou RS3, Krusnohorsky tunel a Moravské brány v kontextu s dnešní Fedinandkou. A tím to končí. Zbytek bude… Číst vice »

Karl vB.

Pane Sládek, děkuji za to, že jste se uvolil zde publikovat váš názor. Před necelými 4 lety jsem u článku z 18.5. 2021 „Z Vídně do Berlína přes Prahu za čtyři hodiny, slibují tři ministři“ napsal příspěvek tohoto znění: „V Německu bude trať Berlin – Dresden v roce 2025, nebo 2028 rekonstruována pouze na 160-200 km/h a v Rakousku Nordbahn z Wien na Břeclav to samé. Vypadá to, že mezi Berlínem a Vídní máme být těmi užitečnými idioty, kteří jako jediní na této trase vybudují finančně velmi náročnou VRT. Naši sousedi D+A nás budou poklepávat po ramenou, jak jsme progresivní,… Číst vice »

Sáček

Stavby co jste vypsal se budou jediné reálně stavět. Krušnohor. tunel chtějí Němci, Moravské brány byly už zařazeny do PPP přípravy. RS3 samozřejmě ten úsek z Plzně na hranice. A za mě osobně vidím reálně ještě „VRT“ Střední Čechy po Světlou n. S. Ta se napojuje na vysočinský koridor, který se postupně modernizuje. Regiojet musel pořizovat pro vysočinský koridor vlaky na 200km/h, takže stát doufá, že se ten úsek VRT podaří a díky tomu by se tam mohly přesunout vlaky Praha-Brno-Vídeň jako to bylo dřív. A 1. koridor by byl volnější.

Sáček

Tahle mapka byla snad první a opravdu ideová, nástřel. Jak by to mělo být v ideálním případě. Např. vedení přes Kroměříž = očividně nebylo rozhodnuto, kterou trasou to z Brna směr Ostrava povede. Ve 2012. Očividně zvažovali, že povede podél D1. V té mapce je RS11 Jižní Čechy, v podstatě normálně existuje, jenom se MD a SŽ rozhodly ji z propagace vypustit. Ještě v pár dalších mapách byla. Je tomu pár roků, co byla po Veselí na spoustě úsecích modernizována, přeložena, a to pro RS rychlost 200km/h. Slibují že v srpnu, tam 200 pravidelně pojede Pendolino (testovací jízdy hotové). Tunely… Číst vice »

Karl vB.

Ok, a teď si zkuste nakreslit mapu „čistokrevných“ VRT (v pravém slova významu) a podívejte se, co tam zbyde.
To raději ani nemluvím o tom, že by tam mohl být uveden nějaký bájný rok zprovoznění VRT.
Možná, že se s postupujícím časem a reálným pohledem na možnosti financování a udržitelnost projektu, slovní zásoba překlopí pouze do polohy „rychlá spojení“, a bude se stavět podobně, jako v A a D, aby to bylo bylo životaschopné, tak jak o tom píše pan Sládek.

Tomáš

Na jednej strane chceme zlepšiť infraštruktúru a dostať ju do roku 2025, aby sme čo najvyššou mierou prispeli k tomu, aby po železnici jazdilo čo najviac zásielok, a aby sa ňou prepravovalo viac cestujúcich. Na druhej strane pri katastrofálne zastaralom predajnom online webe ZSSK a jej smiešnej appky ideme zaviezť poplatok 3€ za nákup lístka vo vlaku, či už v hotovosti, alebo kartou, a to aj v tých prípadoch, kedy cestujúci nastúpi v stanici/zastávke, kde nie je žiadna pokladnica, pričom sa nahlási vlakvedúcemu a jeho cesta je riadne hlásená podľa PP ZSSK. Gratulujem ZSSK. Gratulujem MD SR. Natáčajte ďalej tie… Číst vice »

Juraj

Som z toho sklamaný, ale uvedomujem si, že človek v politickej pozícii skrátka musí opakovať bludy svojho chlebodarcu vo vlastnom záujme. Paradox ale je, že si štát takto chráni ZSSK proti konkurencii, ale vlastne z toho nemá žiadnu výhodu. Na jednej strane je firma tak vyhladovaná, že kupuje nové vlaky doslova po kusoch, a potom obratom objedná divné reko lehátok za trojnásobok bežnej ceny. Nová legislatíva („po vzore Poľska“) len kompenzuje neschopnosť pripravovať projekty a správne ich realizovať. Tak sa to pretlačí silou a ako bonus sa dodá boľševické „dopravcovia majú držať hubu, ak chcú ešte nejaké zakázky.“ To nie… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Popsal jste to přesně.

Míla

Kde je ten angažovaný Bednárik z ČD…polovina tvrzení nyní jsou obhajoby , proč to nejde… ☹️

Karl vB.

Možná, že on sám by byl rád stejně angažovaný, jako u ČD, ale reálná situace, loajalita vyplývající z jeho momentálního postavení, mu neumožňuje víc, než pouze naznačit.

PeterK

Problémom sú aj neschopný zamestnanci na ministerstvách a hlavne na ŽSR…

knedlo

Pán Bednárik v prípade Hlavnej stanice zavádza. Predĺžiť koľaje možné je a bolo to profesionálne spracované: https://imhd.sk/ba/galeria-media/320623/ Okrem toho boli aj neoficiálne návrhy ako predĺžiť peróny, dkonca sa ich podarilo dať do priamej koľaje: https://imhd.sk/ba/galeria-media/320604/ Priznávam, že ten neoficiálny návrh je už extrém (navyše ťažko realizovateľný), ale peróny dlhé 600 metrov nie sú potrebné. Všetky rádobyargumenty proti rekonštrukcii Hlavnej stanice aj pre VRT, stoja na vode. Miesto tam je. Potrebné však bude vybudovať 3. koľaj medzi HLST a DNV, vrátane tunela a mosta. Stavebne najnáročnejší úsek bude HLST – ŽST Lamač. Určite by to bolo prínosnejšie ako stavba novej stanice… Číst vice »

Martin Toman

Slováci udělali po roce 1989 jedinou rozumnou věc. A to, že se trhli. Za víc jak 30 let samostatného Slovenska už nemají svou mizérii na koho hodit. Ale zkouší to. Za všetko mohli Čehúni, Maďari a teď tá zlá Únia bez které by se tam nepostavilo ani to málo, co se stihlo. Když přejedu most přes Moravu, je to návrat o těch 30 let nazpět. Trať z Kútov do Štúrova uzel Bratislava je v dezolátním stavu. Pardón tedy. Mezi Trnovcem a N.Zámky je trať nová a v dezolátním stavu jsou jen stanice. To je na Slovensko celkem úspěch.

bently

Drsné, ale bohužel výstižné.

czhunter

Teď mi přijde, že jsou to spíš Ukrajinci a zase Češi … ale to je možná jen několikaměsíční móda a vrátí se starý dobrý Soroš a Brusel.

Petr

Jak to prosím vypadá s úsekem Kuty – Lanžhot? Už na tom “pracují” dost dlouho. Které století má být hotovo?

Sáček

Předělávají to na 200 km/h, ne pardon spletl jsem se. Tento slovenský koridor bude mít předposlední úsek hotov ve 2027. A pak se začne opravovat poslední. Takže je to nachystáno tak, aby bylo vše perfektní v magickém roce 2030.

Petr Šimral

Kuty – Lanzhot na 200 km/h nee. Jen 160 km/h. Dveste by se tam dalo, kdyby se vyjizdelo z Breclavi pres Hohenau a pak spojkou nekam za Sekule k trati do Bratislavy.

Martin Toman

Náhodou, na těch osmi kilometrech jde o zásadní zrychlení, důležité i v celoevropském měřítku.🤡🤡

Tomáš Záruba

Těch 160 bych tam tedy chtěl v tom Brodském vidět. To spíš vypadá na 140 s odřenýma ušima, vjezd do Kút tipuju přinejlepším 110 (prakticky v dnešní stopě).

Petr Šimral

No, já tam nenapsal oblíbené „až 160 km/h“ 🙂

Romino

Tak modernizácia na SK je vždy „do 160 kmh“, ale v Brodskom už to 160 bude, pred Kútmi ale bude musieť do oblúka brdziť na 110-120. V Břeclavi je ale tiež oblúk na 80, takže ono sa to vyrovná. V každom príapade to bude výrazné zlepšenie. Horšie je na tom úsek od Kútov ďalej do Bratislavy….

tarten

Klidně se dá realizovat ten podstatně rychlejší obchvat Břeclavi. Když ty vlaky budou jezdit častěji, ne každý ten přestup v Břeclavi bude potřebovat.

Tomáš Záruba

No zkrátka jedna VRT na SK asi vážně bude časem třeba, a sice Rakvice – Sekule. 🙂
No, možná pak zase nějaký kousek od Maďarska na okraj Bratislavy.

Martin Toman

Ale to jen v případě, že se začne počítst letopočet znovu od nuly.

jakubpt

Šiel som tadiaľ v pondelok. Ľavá kolaj (od Kútov smerom do Breclavi) je prakticky pred dokončením, finišovali tam s drôtmi.

Sáček

K čemu to je, když od Kútov směr Bratislava je to rozkopané a bude ještě dlouhé roky.

Horizon

Hovorí sa tomu etapizácia výstavby.
Asi by nikto nechcel, aby sa trať kompletne zavrela na x rokov…

Lukáš Chytil

Jaká etapizace, když se jinde vůbec nedělá, přitom jízdní doby Bratislava – Kúty s tím počítají.
Stačí se podívat, že u nás z Lanžhota na hranici je už dávno hotovo a na SK není ještě ani jedna kolej hotová.

Zdeněk

Podle mě nikdy. Naposled jsem tam jel před 14 dni ve všední den a na celym úseku jsem viděl 3 dělníky, slovy „tři“. Ohřívali se u ohýnku a vypadali jak když si zrovna odskočili na fušku z rekonstrukce bytového jádra. Tímhle stylem se to fakt nedá.

jakubpt

Veta „Hlavné mesto Bratislava hodila na stanicu bobek“ je klamstvo a dosť drzé. Jediný, kto hádže na stanicu bobek je je vlastník – štát a ŽSR.
Viac napríklad tu: https://www.yimba.sk/hlavna-zeleznicna-stanica/roky-prace-nazmar-otazky-a-odpovede-o-pripravovanej-rekonstrukcii-hlavnej-stanice

Lysimachia

Hlavně teda ukázkový příklad vulgarizace veřejného diskurzu.

Daniel Jablonecký

Pan Bednárik má svérázný slovník. Jako generální ředitel Českých drah také občas vypustil nějaké ty jazykové perly.

Sáček

Tohle je celkově fenomén současného veřejného prostoru na Slovensku. Od vrcholných politiků, přes úředníky až po všechny ostatní. Sprostá slova jsou standard, silné urážky, tam ani neexistuje vykání. Má to hlubší kulturní kořeny.
Býv. primátorka Prahy Krnáčová je ze Slovenska, takže její prohlášení o deb vlastně nepřekvapí. Býv. český premiér slovenského původu rovněž patří ve vyjádřeních k nejsprostším politikům u nás.

knedlo

Prosím, nevoľte takých darebákov. Úplne stačí, že im podobní vyhrávajú voľby u nás. Je to obrovská hanba.

Michal M

Tak to asi nesledujete v poslední době Bureše u řečnického pultíku.
Jak je senilní, tak je sprostý…

tarten

No, že se při vulgarismu má zpozornět a hledat, co má zakrýt, to není žádná novinka. Od toho přeci vulgarismy jsou, vulgarita brání myslet – nad lží i bolestí.

knedlo

Presne tak. Pán Bednárik oba papagájuje to, čo mu na Ministerstve tlačia do hlavy. Lebo súčasná vláda nenávidí Bratislavu. Mesto naopak na vlastné náklady revitalizovalo priestor pred budovou hlavnej stanice, vrátane obratiska električiek a eskalátorov. Problémom je, že mesto nevlastní budovu stanice, ani pozemky pod ňou, takže nemá žiadne páky ako donútiť majiteľa (štát), aby sa o ne staral.

Romino

Presne tak. Toto ma dosť vyrušilo v Bednárikovom rozhovore, pretože za posledné obdobie mesto výrazne upravilo predstančný priestor. Komplet nová dlažba, výmena svetiel, je tam konečne večer videiť, nové LED lampy, natreté stĺpy, v lete kvetináče s kvetmi, opravená vozovka a natreté čiary a nové autobusy a trolejbusy. Ten priestor sa výrazne vylepšil , čo sa o budove ŽSR povedať nedá. Tam prebehla pred pár rokmi tiež mierna revitalizácia zo strany ŽSR, odstránil sa reklamný smog, niečo natreli, odstránili bordel okolo stanice a vo vnútri aspoň ako tak vyčisitli priestor. Ale celkovo je to stále nedostatočné, ale tvrdiť že mesto… Číst vice »

Sáček

Stačí jen poznamenat, že na Slovensku hlavní volební heslo bylo „Na Slovensku bude konečně klid/pokoj“, přičemž je tam teď úplný opak. Hlavně v samotné vládě a vládní (ne)koalici, která se hádá, rozpadá a navzájem se podráží. Všichni proti všem

TondaP

Pěkný podcast. Jako vždy dobře připravený moderátor… Díky za odpověď.

vagonář

Hanba=ostuda.

peter.hudec88

Bohužiaľ na Slovensku v prvom rade vládu nezaujíma vôbec nič, len ich beztrestnosť a republika sa rozpadáva…

Michal M

A tak zase když se dá přiblížit nějaké euro z eurofondů, tak to není úplně od věci.

peter.hudec88

Určite áno, len u nás to nejako nefunguje. Bratislava hl.st., kde nenájdete ani len normálne potraviny je hanbou Slovenska. O rekonštrukcii sa hovorí už ani neviem koľko rokov a stále nič. A vôbec celý BA uzol je v akom stave? Nech si každý utvorí názor sám

Martin Toman

Ó ano. Průjezd Bratislavou je bojovka.

Pezos

Je tam hospoda s levným chlastem? To je na nádraží přece nejdůležitější 😉

peter.hudec88

S tým tam nie je problém 😁

Nose Peak

To chce hokejový mistrovství světa, zas to tam někdo natře a možná i uklidí…

Hoermalmeister

Velmi pěkný rozhovor. Pan Bednárik je člověk z oboru a se zkušenostmi, tak se nabízí otázka, proč není ministrem on, ale Jožo „povoláním syn“ Ráž. Nejde přece jenom o konsolidaci a problému nedostatku peněz, ale i celkové strategii a směřování podle stanovené koncepce

Daniel Jablonecký

Protože ministr je funkce politická, nikoli odborná.

tarten

Jo. Lépe by mu ale zjevně seděla funkce s pravomocí, třeba náměstek pro železnici.

VS

Návrh pro redakci:

Bylo by, prosím, možno dát do každého článku s podcastem i odkaz na článek, kde žádáte posluchače o otázky, aby nebylo nutno tento hledat?

Děkuji.

Avoda

Hanbou Slovenska je hlavně tamní proruská prolhaná vláda , jejíž členové, včetně předsedy Fica, veřejně skandovali, že „Čaputová je americká k…a“.
A tomuto politickému odpadu dělá Bednárik stafáž a podržtašku.

Ale každý národ ma takovou vládu, jakou si zasklouží a co si v Horních Uhrách zvolili, to tam mají.

Michal M

Podržtašku tomu dělá někdo jiný a z úcty k hostovi podcastu bych to takhle nehrotil. Primární chyba je u Kupky, že IB pustil.

Daniel Jablonecký

Proč by to měla být chyba? Nemyslím si, že jsou dneska České dráhy horší než za Bednárika. Nebo ano? A pokud ano, lze to podložit nějakými daty?

Michal M

To, co předvedl na Cargu, bylo velmi dobré, železniční kompetence má.
A měnit ředitele po roce jen z politických důvodů je luxus, který si žádná firma nemůže dovolit. Ostatně na tohle upozorňoval i nástupce IB.

Jan Cermak

Uvidíme na podzim

tarten

„Každý národ ma takovou vládu, jakou si zasklouží“ – nemám tohle rčení rád. Je příliš pravdivé. :/ (Tedy až na výjimku nevybíravého přepadení někým opravdu silnějším + okupace. Ale i to se Ukrajině daří docela negovat…)

Lukáš Chytil

No, když se dívám na volební preference u nás, tak to taky není žádná hitparáda. A mám obavu, aby nebyly pravdivé hlasy, že nás Slováci jen o pár let předběhli.

Milan

Dobrý den,
opravdu skvělý rozhovor. Pan Bednarik je odborník na svém místě a musím říct, že je velká škoda, že takový člověk odešel od Českých Drah. Tak trošku Slovenské straně závidím, že mají takového odborníka jako poradce pro Ministerstvo Dopravy.
Držím palce ať se Vám daří!

Michal M

Vidím to úplně stejně. Obrovská škoda, že ho Kupka nenechal řídit ČD. Na Slovensku dráhu nezachrání ani 10 Bednárikov a příští vláda si ho tam jako Rážova člověka stejně nenechá.

Sáček

Klid. ČD na tom nejsou nyní nijak špatně a nic špatně nedělají. Bednárik byl ředitel v podstatě rok, probůh 🙂 Během covidu.
Stal se kandidátem předchozí vlády pána se stejnou mateřštinou. Nová vláda neměla důvod ho ponechat.
Každý ví, že Slovensko tu nápravu potřebuje mnohem víc.

Michal M

Rok v ČD, ale předtím od roku 2014 v ČDC…

Frantisek X

Kéž by hlavním problémem slovenských železnic bylo nenaleštěné nádraží v hlavním městě. Jestli zrovna tohle trápí příslušného ministra nejvíce, je to bohužel dost smutné. No, nejsou sami.

ICE_Laco

Dalo by sa napísať, že je to jeden z mnohých problémov železníc – k tomu treba prirátať aj rozpadávajúce sa koľaje v Bratislave…..

Tá stanica je v stave, že špina, smrad a moč sú doslova zažrané v múroch a nepomôže tam premaľovanie ale zbúrať a postaviť novú….

Bobek

Sputniku by byla škoda. 🙂

Michal M

Ještě je tam nějaký tunel ve stylu hraběte Drákuly, vhodný k odinstalaci přebytečných sběračů, ne?
Taky je super neelektrifikovaná jednokolejka do Vídně, to je taky bezva kauf.

Martin

Jednokolajka sa elektrifikuje. Za 3 mesiace ma byt hotova.

Michal M

[mexická vlna]

Romino
Nose Peak

Zas trochu zaprší, rozlije se Morava, zatopí to bagr,…

Tomáš Záruba

A v DNV pořád 40 do odbočky (= do/z té Vídně)…?

knedlo

V ideálnom prípade. Zažil som tam toľko pomalých jázd (10 km/h), že to hádam už bolo častejšie ako bežná prevádzka.

ICE_Laco

Tunely boli zrekonštruované nedávno. A jednokoľajka do Viedne sa akurát modernizuje a elektrifikuje na závratnú rýchlosť až 120km/k. Bude to vyzerať úžasne, keď príde v auguste plánovaný Rýchlik z Viedne do Marcheggu rýchlosťou 200km/h a odtiaľ sa bude terigať na Hlavnú stanicu 120km/h. Ale keďže Slovensko nemá vozy na 200km/h, tak ten rýchlik pôjde max. 160km/h aj v Rakúsku…..

Sáček

Z Marcheggu do Bratislavy je to už kousek a projíždí se stanicemi a sub-urbaníí. Tam je hlavní neštěstí, že to zůstane po modernizaci jednokolej

ICE_Laco

Je to 19 kilometrov a v pohode by sa to dalo zmodernizovať na 200km/h. Len niekdy by bolo nutné postaviť protihlukové steny. Ale len niekde a nie také šialene vysoké ako okolo Žiliny…..

Filip

Na 200 km/h len v novej stope. Z oboch strán pred Dnv je oblúk a stúpanie z hlavnej na Lamač. Opraviť to treba a pridať 3 koľaj.

Romino

Druhá koľaj sa chystá, projekt je v riešení na EIA

Petr Šimral

Tunel uz je mnoho, mnoho let elektrizovan. Minimalne v roce 2008 uz v nem draty byly, v roce 1985 v nem nebyly. Mezitim jsem tam nejezdil 😀

350.009

Tunel bol bez špagátu od roku 1985 do roku 2007 kvôli prebiehajúcej rekonštrukcií. V rámci nej sa rozširoval prierez, preto sa staré kamenné steny a klenby vybúrali a nahradili betónom.

Lysimachia

„I na Slovensku se pravidelně vrací na stůl diskuse, zda neomezit provoz na lokálkách.“

Na kolika lokálkách na Slovensku provoz omezen ještě NEBYL?

Pan průvodčí

Omezit se dá leccos. Všechno je otázka peněz. Ale pravda, zoufalosti jako Rakovník – Bečov nad Teplou nebo Strakonice – Březnice už tam dávno odstřihli.

2101

Pokud považujete úsek Strakonice – Březnice za zoufalost zralou na zrušení, tak podle této logiky můžeme zrušit osobní dopravu na 25-30% naší sítě, a navíc omezit dopravu i na koridorech, protože třeba na takové 171 jezdí ty večerní obraty do Řevnic naprosto běžně prázdné…

Kubrt

Prázdné vlaky skutečně není třeba provozovat, na jakékoliv trati. A ano, vím že poptávka po přepravě není symetrická a některé obraty jezdí prázdné proto, že zpátky jedou plné.

Michal M

Tak hlavní neomezení znamená nulový rozvoj a to včetně S-Bahnu. I Cigánska, kterou rozjezdil Jančura, byla a je flikovačka trvající dodnes…

Sáček

Rušení lokálek je zázračný způsob, jak bez práce navýšit celkový podíl elektrifikovaných tratí.

Petr Šimral

Jenze to je opravdu musite zrusit. Zastaveni osobni dopravy nestaci…

Juraj

Ono se hlavně slovenské MD dlouhodobě vyhýbá jedné z příčin tohoto problému: že si stát a kraje konkurují v dopravní obslužnosti.

Pokud totiž kraj objednává souběžné autobusy ve stejné trase a stejných časech, tak to nikdy moc vycházet nebude. Tento problém je dobře známý a zdokumentovaný od roku 2010 i s návrhem řešení, ale nikdo se do toho nikdy nepustil.

Tomáš Záruba

To jsou naprosté detaily. Hlavní příčina jsou jednoznačně těžce podceněné peníze. Asi si někdo myslel, že po rušení („neobjednávání“) lokálek bude možné nasadit trojčlenku. 🙂

Daniel Jablonecký

Já když tady občas čtu, že by v Česku měl taky veškerou dopravní obslužnost objednávat stát, tak si vždycky vzpomenu na tenhle odstrašující slovenský příklad. To by bylo opravdu velmi nešťastné.

Lukáš Chytil

Musíte to brát tak, že populace obecně stárne a spousta lidí s láskou vzpomíná na dobu, kdy základní dopravní obslužnost nejlépe věděl a znal úředník na MD.