Podcast: Lokomotiva 380 by mohla sloužit ČD Cargu v zahraničí, říká šéf Tomáš Tóth

Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhyLokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy

ČD Cargo se podle Tótha hospodářsky vyrovnalo s covidovým propadem a opět roste ve všech oblastech.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RHh

Normálně bych napsal na seznam.cz a pronajal si jejich embed přehrávač, protože tenhle bez ovládání hlasitosti je v 21. století opravdu málo..

Cestovatel z Vysočiny

Nová mašina, ve své kategorii nejdražší na světě, a prakticky do ní nejde dát ETCS, když kdejaký starý střep je oproti tomu bez potíží? Tohle přece nelze jen tak přejít, to je prostě zločin, těžko to nazvat jinak. Za tohle musí jít někdo sedět! Kámoš mi říkal, jak to v jisté plzeňské firmě chodí. Lidi z jejího nákupního oddělení pořádají společné večírky s dodavateli. Více snad nemusím popisovat. Za sebe říkám, že ať je ta firma česká nebo kyperská nebo nevím jaká, ČD by od nich neměly vzít už ani šroubek. Jenže ono to bude shnilé i tam.

Petr Šimral

No, Cestovateli z Vysočiny…
To, že v roce 2000 stát prostřednictvím Českých drah (tenkrát téměř monopolní) zadal vývoj české moderní lokomotivy (zcela v kontextu tehdejší doby a snahy udržet české strojírenství, viz. kauza Pendolíno versus ČKD) a následně odsouhlasil překonstrukci podle TSI bych zrovna nikomu nevyčítal. Tak to prostě bylo… To, že pak ČD nebyly schopné právně ošetřit zpoždění dodávek a věc ošetřily neplacením není zrovna problém „kyperské“ Škody.
A o ETCS v roce 2000 nevěděl v ČR téměř nikdo, to bych už vůbec nikomu nevyčítal…
Mimo jiné i pro změnu podmínek, například úroveň zabezpečení na SIL 4.

Cestovatel z Vysočiny

A za co tedy odpovědní lidé berou ty prachy? Za to, aby to jen odseděli a podepsali? To může udělat uklízečka za 5 % jejich platu. A pak říct, že prostě „nevěděla“. Na druhou stranu, vina je i na straně ETCS, je to hrubě zpackaný systém, který sice technicky funguje, ale tím veškerý výčet pozitiv končí. Jednotný evropský systém mohl být jako ideální příležitost udělat to levné a univerzální. Tady se „povedl“ pravý opak. Slouží to jen vybraným subjektům k tomu, aby se napakovaly, i za tu cenu, že část tratí se stane bezpečná tím způsobem, že se tam provoz… Číst vice »

Petr Šimral

Potřeboval byste asi dospět. Svět vypadá strašně jednoduše a viníci jsou lehce dohledatelní…

Já třeba špatně odhadl počet kompresorových soustrojí v konsignačním skladu. A když najednou přišla „kalamita“, kterou nikdo nepředpokládal, tak se ani neptejte, kolik to společnost stálo. Podle Vás bych seděl…

Cestovatel z Vysočiny

Jako nezlobte se na mě, ale jestli kauza 380 není na kriminál, tak co tedy potom je? Strojvůdce bere zlomek peněz oproti odpovědným činitelům a když udělá chybu, jde před soud. Takže za chyby prostě je kriminál. Ať už je to dobře nebo ne. A za chybu, která nás stála miliardu, má být tuplovaný kriminál, nikoli žádný. A hlavně – šlo o chybu nebo o úmysl? Můj tip je B.

Petr Šimral

I rozhodující rozhodují na základě toho, co vůbec mohou zjistit. To je tak těžké k pochopení?

kakov

Mohli zjistit, že podepsat rozhodčí doložku, kdy nesmí rozhodovat obecný soud, ale jen „soukromí soud škodovky“, je poněkud divné, možná to není na kriminál, ale určitě to není úplně košér…..

Tohle je to co irituje původního přispěvatele, obyčejní lidé se zavírají za každou blbost a „papaláši“ si můžou dělat co chtějí…

Ostatně co můžete chtít od státu jehož justice nemá hájit spravedlnost, to prohlásilo několik lidí v mém okolí (státní zástupce, dva právníci) a veřejně pan Sokol….

tarten

Asi jste trochu nepochopil jisté zákoutí právní teorie. My spolu s některými státy máme právní systém postavený čistě na zákonech (někdy poněkud tupě), anglosaské a jiné země víc respektují zvykové právo, precedenty a momentální (někdy možná dost náhodný) názor soudce či poroty na „obecnou spravedlnost“. Obojí má co do sebe a ani jedno není ideální.

kakov

mohu prosím vědět, jak to souvisí? to samozřejmě vím, ale nějak nechápu, jak to souvisí s výše uvedeným…..

jestli jste to myslel tak, že mnou nastíněný problém je jeden z následků stávajícího systému, ano máte pravdu…

Leinad

Strojvedoucí taky může nabourat aniž by něco porušil. Třeba jet na volno, jako v Moravanech.

Jouda

100% souhlas….

kakov

Upřímně řečeno, ke mě se někdo zachovat jako škodovka k ČD, tak ho dám do doživotního nezájmu, stejně, jako dodnes že zásady nejezdí s Jančurou pro jeho četné podrazy ze začátku podnikání

ksz

A přesně tohle firma podléhající Zákonu o zadávání veřejných zakázek nemůže udělat.

kakov

Bohužel…. To já samozřejmě vím.

Petr Šimral

Tak co řešíte? Vy jako soukromá osoba můžete nakoupit tam, kde chcete a nemusíte nakupovat tam, kde nechcete.
Firma, notabene státní toto prostě udělat nemůže. A prakticky ani nemůže stanovit podmínky výběru tak, aby se tam ta nechtěná firma nemohla přihlásit.

kakov

řeším dvě věci:
a) chci Vám naznačit, že postup v kauze 380 nebyl úplně perfektní, ano máte pravdu na obou stranách, a že nejde jen o to, že by někdo špatně odhadl potřebný počet kompresorů, to že někdo špatně odhadne budoucí vývoj to je pochopitelné….

b) chci Vám naznačit, že proti škodovácké postoje jsou lidsky pochopitelné…. to že je to právně v pořádku ještě neznamené, že je to správně

samozřejmě nevyvracím to co jste napsal, to je plně pravda, jen to chci doplnit

Leinad

Já trochu beru, že se dá postupovat lege artis a stejně dojít do průšvihu. (Ostatně i strojvedoucí v Moravanech, kdyby přežil, nebyl by viník, on jel na volnoznak).
Nicméně případ 380 tak vypadá jenom z části. Smlouva podepsaná tak, že za pozdní dodání platí pokutu odběratel, to bylo proč?
Že je montáž ETCS do lokomotivy „s přípravou“ dražší, než do „neelektronické“ lokomotivy kde není nic, to beru jako chybu, jak byla definovaná příprava.

Lukáš F.

Večírky pro lidi z partnerských firem jsou úplně běžná věc. Dokonce, teď se podržte, pořádají firmy akce pro novináře, kteří o nich potom píšou!

Cestovatel z Vysočiny

Hm, a je také běžné, že zaměstanec oddělení nákupu, který dělá svou práci tak jak má a tlačí na cenu, dostane nakonec padáka? Je bežné, že dodavatel na večírku domlouvá se zaměstnancem nákupu „optimální“ cenu a nabízí spolupráci za peníze? No takhle – je to běžné. Bohužel. A je to běžné proto, protože tam tečou státní prachy.

Petr Šimral

Pokračujte. Ale přesněji a zajímavěji. Datumy, osoby. Pokud na to nemáte „koule“, tak se psaním již předchozích příspěvků nezatěžujte…

Honza D.

Nebuďte slušnej, řekněte jména!!! 🙂

Juraj

Jaká je prosím představa? Že se tam přinese ETCS box jako vestavěná mikrovlnka, USB kabel dovnitř, HDMI ven a jde se jezdit? Problém samozřejmě není cena té palubní jednotky a příslušenství. Do Vectronů se to seká jako Baťa cvičky. Jasně, konkurence není mnoho, to dělá své, ale není to primární důvod. Hlavní komplikace je ten retrofit – rozebrat a předrátovat mašinu, aby ETCS mluvilo s řídícím systémem a bylo plnohodnotně integrováno někam, kde se s ním nepočítalo. Paradoxně čím starší mašina, tím jednodušší, protože ten přesah integrace je menší. 109E je nešťastná v tom, že tam je hodně elektroniky, a… Číst vice »

Jiří Kocurek

S tím HDMI kabelem jste pobavil. Připojíte externí FullHD monitor k noťasu s RHEL 6 a bum, monitor nerozpoznán, lze nastavit jen 800×600 bodů. A jdete vyšívat v příkazovém řádku.
O pár let později: RHEL 8 je lepší, domluví se i s projektorem, který je hlavou dolů na tom, že je hlavou dolů a sám převrátí obraz, aby text nebyl hlavou dolů. Windows 10 nic, bez signálu. A jdete laborovat se sdílením obrazovky, protože s displayswitch.exe si nechcete hrát na cizím noťasu.

Něco takového se prostě v přednáškovce stane. Ale zabezpečovač takovéhle hlouposti vyvádět prostě nemůže.

Leinad

Jenže jeden z požadavků na 380 byla i příprava na ETCS. Jestli to výrobce splnil, tak je to skutečně hlavně strčení bedny do slotu. (Což samozřejmě v době poptávky nesmyslně napumpované datem výhradního provozu včetně šukafonu zajíždějících do koridorových stanic,a dotací na pořázení té bedny taky nebude levé)

Vrabec na střeše

S žádným řídícím systémém se to nějak moc domlouvat nemusí. Dokonce i snímač rychlosti má na nápravě vlastní. Jediné 2 věci co musí umět řídícímu systému říct jsou; v jakém stavu ETCS je (zap/vyp/porucha) a že provedl otevření vypouštěcího EP ventilu hlavního potrubí. A to je v podstatě 9 drátů, i s napájením řj ETCS a požadavkem na aktivaci, co se propojí s mašinou + úprava softwaru. Vše ostatní co se k ETCS montuje (živáky,monitor,balízy, antény, radary) se zapojuje do řj ETCS vlastní novou kabeláží a rozhodně to nejde přes řídící system lokomotivy. A co se týká ceny, znáte ten… Číst vice »

Petr Šimral

Děkuji redakci za zprostředkování velice zajímavého a podnětného rozhovoru s panem ředitelem ČD Cargo Tomášem Tóthem.

Jan Semela

Možná se zeptám blbě, ale udělat přípřež s lokomotivou, která má ETCS a jezdit s ní trvale spřažená by nešlo? Vím, že vždy na obratu by se museli objíždět, ale pokud by jeli třeba trasu GDYNĚ – KOPER, tak by to snad vadit nemuselo.

PepaM

To by tam stačila ta lokomotiva, co ETCS má.

Petr Šimral

Ptáte se dobře, uvažovaná cesta by mohla být dobrá.
Ale: jak nakousl PepaM, ono těch „kopců“ v Evropě prakticky moc není.
Takže šlo by uvažovat třeba o Rakousku. Tzn. někde ve Vídni si připojím lokomotivu do vlaku a v Tarvisiu si jí objedu a pojedu zpět.
Ale…
S čím mohu tuto lokomotivu spojit, když s ničím jiným nemluví a stejná lokomotiva to ETCS nebude mít stejně???
Pokud tam dáme druhého strojvedoucího, ztratíme konkurenceschopnost…

Takže dle mého názoru tudy cesta nevede.

Pája

To mně napadly postrky, protože tam je fíra vždycky. Ale pak se nesmí ta mašina vracet sama.

Jonáš Jiří

Nemám vůbec nic proti lokomotivám řad 162, 362, 363, jsou to dobré a dnes již spolehlivé mašiny. Do nich ETCS dosadit šlo a do o generaci mladších lokomotiv je to problém? Rozměrově téměř shodné, navíc 380 může i pod 15 kV. To mně zavání úmyslnou degradací pěkných lokomotiv.

olda

co váha?

qwerty

Dosadit půjde teoreticky kamkoliv, jde o to zaplatit obrovské fixní náklady za dosazení. Pro 100ks starších lokomotiv se vyplatí, pro 20 novějších už tolik ne.

MTl

Taky by bylo potřeba vzít v úvahu že náš stát slíbil dopravcům výrazne dotace na etcs jako kompenzaci za to že je k provozu na etcs nuti. Takže ať tak či tak vždy to zaplatíme z daní.

Petr Šimral

Jenže to bohužel není pravda…
Náš stát toho nasliboval, například že dopravcům zaplatí 85% prokazatelných nákladů. Pak to zastropoval cca 6 mil. Kč.
Pak sice začal hradit prototypy, ale stále to není 85% celkových prokazatelných nákladů a současně se uvažovaná cena za ETCS zvyšuje NÁSOBNĚ…

Jarda V.

Taky bych ten věk bral spíše jak přítěž, ETCS si bude s „mechanickou“ mašinou dělat prakticky cokoliv ale jak mile narazí za elektronicky řízený stroj jako je například řada 380 může se narážet na limity co budou potřeba vyřešit mnohem složiteji.

Cestovatel z Vysočiny

To je úplný nesmysl. ETCS na moderní mašině je jen software a pár senzorů, nanejvýš nějaký unifikovaný server. Aspoň tak to správně má být. Čili do mašiny, která je řízena elektronicky, by to mělo zapadnout jako kostičky lega. Pokud je realita přesně opačná, tak je to celé paskvil a ostuda celé Evropy.

Petr Šimral

Pokud opravdu nic nevíte o ETCS, tak si o něm něco nastudujte. Pokud sem chodíte déle než týden, pak žádám redakci o vaše zabanování…

PepaM

Jak už píše qwerty, jde o to, že u 380 se náklady na projekt, prototypovou instalaci a schválení typu rozpočítávají mezi 20 lokomotiv, kdežto u x6x se rozloží mezi více než 100.

negattor

363.5 . Kolik jich je? 30 kusů?!

Petr Šimral

Jo jo. Ale základ je u té něco přes stovku 162, 163, 362, 363…

negattor

Základ ano, ale vnitřek už bude trošičku jiný.

Ferda Vomáčka

Nejsou to pěkné lokomotivy. Je to paskvil

Pája

Bohužel je jich moc na to, aby se prostě odstavily do kopřiv. Kdyby to byla jedna nebo dvě mašiny, tak by to bylo snadnější.

kakov

V čem je to paskvil?

Jouda

….. zemím, kde nehrozí rychlé zavedení ETCS můžeme jen tiše závidět. Alespoň jim posloužíme jako varování, co vše to tady způsobí ( a finančně totálně vycucne ) a budou tak mít dostatek času přemýšlet, zda se do této sebevraždy též pustí , nebo ne.

Georg

asi kdybychom meli indusi, tak by podobne hlasy davaly smysl, protoze to je skutecny zabezpecovac.
pokud jsme v situaci, kdy mame barvickovac a to jeste ne vsude, tak je podobne filosofovani trochu mimo keramiku.

FP1

Jenže to zas můžeme poděkovat těm, co stopli vývoj vlastního zabezpečovače ve chvíli, kdy se o ETCS začalo uvažovat.

vbb

V okamžiku, kdy se rozhodlo o ETCS, už neměl vývoj národního zabezpečovače žádný smysl.

Jiří Kocurek

Spíš poděkovat těm, co neumožnili použít INDUSI 54 kvůli jakési národní hrdosti. Mrtvým, zraněným a pozůstalým ta národní hrdost fakt nepomohla.

Georg

presne tak – 15kV ani indusi se nemohlo pouzit a misto toho se po valce zavadalo uz tehdy zastaralych 3kV + jako zabezpecovac slouzilo lidske oko a vule bozi…

tarten

A všichni si umíme představit, jak ta vůle boží mohla asi v ateistickém státě hladce fungovat…

tarten

Kdyby měl drážní úřad (ať už se to jmenovalo jakkoli) ne českou ale německou mentalitu, taky by mohl už před desetiletími vyhrožovat, že nepustí provoz, nebo aspoň ne provoz hustší než něco, na žádnou nezabezpečenou trať. A teď si ČSD poraď jak umíš.

Tonda Sehnal

Takový pláč by měl smysl, pakliže by se u nás používal nějaký zabezpečovač. Protože se u nás žádný zabezpečovač nepoužívá (je to jednoduché ukazovátko), MUSÍME někde nějaké zabezpečení sehnat. V současné době je to ETCS 🤷

PepaM

Balkánu co se železnice týče se nedá závidět vůbec nic (a vlastně i mimo železnici). ETCS je sice finančně náročně, ale rozhodně je to nesrovnatelně lepší než současný stav, kdy je na části tratí „barvičkovač“, který se nedá považovat za VZ v pravém slova smyslu, a jinak vůbec nic.

Petr Šimral

No, na Balkánu s výjimkou Bulharska najdete PZB, to je přece jen o dost lepší než „nic“, co je v ČR a SK.

Georg

a ten balkan by byly jake zeme? slovinsko, chorvatsko, bulharsko i rumunsko jsou v eu a etcs tam musi stejne do par let dorazit.
mozna paberkovani na trase do ploce, v srbsku a makedonii?

tarten

Prostě každý rok provozu dobrý. Ještě se může ukázat, že pak ETCS trochu zlevní, kdoví.

ksz

Nějaký nadcast by nebyl ?

Ondřej

Apple prostě pojmenoval svůj hudbní přehrávač iPod. Kdyby ho pojmenoval iNad, možná by byl. Je třeba plakat na Jobsově hrobě,

vbb

A já furt přemýšlel, proč zrovna podcast.

Jiří Kocurek

A kdyby fabriku na motorky založil Karel Sidon namísto Františka Janečka, tak by to bylo španělsky a nikoliv německy. Ne Jawa, ale Siwa.

Swariner

A co teprve František Kůrka že jo…

Leinad

A Zdopravy má snad nějaký vztah s applem?
Proč tomuto formátu neříkat „rozhovor“, pro zdůraznění že se to nečte ale poslouchá možná „mluvený rozhovor,“

Ondřej

Protože v roce 2022 je zaužívaný název pro audio formát, který si můžete poslechnout kdy chcete, podcast. Pro balízy u ETCS jsme taky nevymýšleli, jaké české označení na to napasovat, ale převzali jsme to z francoužštiny.

Juraj

Byl. Stačí to poslouchat při cestě na R17.

Honza D.

Vůbec bych se nedivil, kdyby po pominutí boomu na instalaci ETCS a s tím spojené opadnutí natažených cen se dostalo s ETCS i na tyto lokomotivy.

Ondřej

Já si to nemyslím. Největší hlad po ETCS bude na začátku výhradního provozu, ale postupně budou přibývat stroje, které mají ETCS už z výroby a firmy budou dělat zástavby do starých lokomotiv čím dál tím méně) Takže čekám, že buď se to zlomí ještě před rokem 2025 nebo těsně po něm , nebo vůbec.

Tomas Toth

Neni to vyloucene, mate pravdu. Nyni jsou ale teritoria, kde s minimem dodatecnych investicnich nakladu muze lokomotiva dal pusobit. Je to ale komplexni problem, resi se cela rada dalsich aspektu s tim spojenych. 🙋🏻‍♂️

Lukáš F.

Minimem dodatečných nákladů? No já nevím, i tak bude potřeba instalovat místní zabezpečovač a vysílačky a hlavně lokomotivu schválit pro provoz u příslušných úřadů.

Kubrt

V Rumunsku a exJugoslávii se používá Indusi.

Ex ČD

Ano, třeba v D, A, PL nebo HU je v pohodě půjde provozovat bez ETCS. Tam všude už jsou schválené. Otázka je spíš, provozní spolehlivost, ale to je jiná kapitola.

Georg

neumim si prakticky predstavit, kdo by tenhle zazrak udrzoval nekde na balkane v provozu.

Vašek

Přesně. Ledaže by ho tahali na provozní ošetření do Plzně.

tarten

Podobný argument lze ale použít i proti prodeji řekněme do Turecka.