Podcast: Jsme zemí, která je ozábradlovaná. Ve světě se tomu smějí, říká architekt Patrik Kotas
Tramvajová zastávka Chaplinovo náměstí na Barrandově. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
„Jsme zemí právního alibismu, pro schvalovací orgány je vždy jednodušší schválit projekt, který má jasně definovanou překážku, která zvyšuje bezpečnost a snižuje osobní odpovědnost lidí.“
Přijde mi v Česku a celkově v Evropě, že architektura, vlastně jakákoliv, je nepraktická. Proč se to stalo/děje, že nic na sebe nenavazuje (což se pak dá vypočítat kolik času lidé ztrácejí a tedy i kolik nás to stojí na HDP). Žijeme v Asii už dekády a když přijedeme do Evropy, tak máme hlad a všechno je až naschvál špatně neergonomické. Hlavní rys je vyhladovět uživatele. Nevím proč se v Evropě distancujeme od služeb obzvláště u dopravních staveb, nádraží. Parkoviště skoro neexistují, musíte měnit způsoby dopravy, různě přecházet atd. Lidé jsou pak uhnaní, hladoví a možná proto naštvaní. Je fascinující… Číst vice »
Barrandovská trať je hrozná zbytečně velký zastávky a naprosto nepraktický prostě vyhozené peníze jezdím tam skoro každý den a je třeba super ten bar na zastávce není na to když je každý den čerstvě nablito
Poslechl jsem si některé části ještě jednou a fakt se nemohu ubránit dojmu, že si pan Kotas protiřečí. Kolem 29. minuty jasně říká, že designér nemá předepisovat barevná řešení, ale design má být adaptovatelný potřebám. Potud jasný souhlas. Tak proč, proboha, zrovna u SOR NS designér/výrobce vnucuje dopravcům černé a stříbrné prvky v čelní masce nebo zaoblený blok černé v přední části autobusu? Tím se doslova vlamuje do něčeho, kde by měl mít volnou ruku zákazník. Dopadá to takto: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/06/HK_6.jpg – to je šílené! PID to trošičku potlačil, ale pořád je ten předek zbytečně přeplácaný: https://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/346854?searchOrder=rank+DESC&listUrl=%2Fposledni-fotky Teprve Bratislava dokázala si… Číst vice »
Asi nepopulární názor, ale mně se architektura barrandovské trati líbí. A naopak se mi nelíbí prodloužení do Holyně, ze kterého úplně čpí to že je to udělané opravdu maximálně low-cost.
S vaším názorem souhlasím. Teda až na Holyni. Je vidět, že se okolí bude ještě vyvíjet a v budoucnu tam vznikne zástavba.
Ohledně trati z Hlubočep jsem se díval i na Gebriana z roku 2015 a ten teoretik a rádoby architekt prostě plácá, co ho napadne, aniž by znal kontext té doby a původní záměr. Totálně se na adresu zastávky Sídliště Barrandov odkopal tím, že lidé ze sídliště nepotřebují žádný významný prvek.
Nebyla řec o „významném prvku“, ale o „orientačním bodu“.
A zrovna Sídliště Barrandov je zastávka fakt mizerná, protože vzhledem ke množství použité hmoty reálně čekajícím cestujícím neposkytuje dostatečnou ochranu před počasím, zcela uměle vytváří úzké hrdlo v přístupu a ohýbané sklo se ukázalo jako špatná materiálová volba.
To samé K Barrandovu používá jí pár lidí a přez zimu musejí části uzavírat kvuli padajicímu sněhu
Významný prvek nebo orientační bod, to je jedno, nepamatuju si přesnou Gebrianovu formulaci.
Ale jak se nějaký teoretický žvanil může stát mluvčím všech obyvatel sídliště? Jak může vědět, co chtějí a co potřebují? On se jich ptal? Copak sídliště nemůže být hezké a mít orientační body? Copak je to v dnešní době ještě pořád jen noclehárna? Měl jsem dojem, že tohle komunistické myšlení už máme za sebou.
Hezké by jistě být mělo. Poté je ale třeba investovat do veřejného prostoru přímo na sídlišti, vyměnit mobiliář atd. A ne stavět megalomanské pestrobarevné opičárny. Vám možná imponují zcela nefunkční stavby, na druhou stranu, takové by měli matlat především ti teoretici, ne? Není tedy Velký mistr především jen někdo, komu špatně nastavený systém bez výběrových řízení umožnil daleko více instalací, než na kolik by si kdy sáhl v konkurenčním prostředí? 🤔 A čím to je, že řada jiných staveb podobných řazení nebývá tak debilně navržena a provedena, funguje a tudíž vlastně ani nikdo nezkoumá, kdo je jejich autorem? Teoretický sen… Číst vice »
Hele zajeďte si někdy na trasu Braník-Modřany, ať můžete posoudit, jak to mohlo taky krásně dopadnout. Myslim že by místní s Barrandovem rádi měnili ..
Když to bylo nové, tak na pohled dobré. Duležité je to „na pohled“, protože prakticky do zastávek prší/sněží i fouká.
Poučte mě, kde ve světě ti všichni ostatní inženýři postavili kruháče s vyšší propustností, než má světelná křižovatka? Všude v literatuře se totiž pro kruháče udává propustnost střední, 20-40 tisíc, pro vícepruhové světelné až 80 tisíc a myslim že Pavlák to i tak překračuje. Ale k čemu potřebujete propustnost na Gočárovce u Koruny?
A Škoda pro Německo dělá jednu tramvaj za druhou, to už vůbec nevim kde jste sebral. Včetně designů evidentně navazujících na 15T.
Normální holub ví, že v těcho dimenzích je to za den.
A zase teď tápu já, co jsou to „německé Roztoky“? 😀
Jenom zapomněl, že Syrizkpv je tak zbytečně komplikovaná výstupní a nástupní stanice, že když na ní někdo přijede poprvé tak se musí ptát lidí kudy má kam jít. Výtahy neustále mimo provoz a eskalátory pouze směrem na povrch, z povrchu na nástupiště v případě poruchy výtahu máte smůlu a hezky po schodech, což je se zlomenou nohou skvělý… Možná, že se nad Střížkovem pan architekt udělal z toho, jak je to kulervoucí, ale mohl se i zamyslet nad tím, že to budou využívat lidi. O dalších jeho stavbách se ani nezmiňuji. Například nosna konstrukce na jednu zářivku ve formě kovu… Číst vice »
Výtahy neustále mimo provoz nejsou chybou architekta.
Já jsem se domníval, že Kotas nedostane prostor v mediích, ale člověk se učí i na stará kolena. Dostal, aby promluvil o zábradlích. Za důležitou považuji bezpečnost. Odpovědnost jednoznačně zajišťuje investor, ne malé 3 leté dítě , které spadne na koleje. Rodič sice má odpovědnost za své děti, ale není to stroj. Může se mu udělat nevolno, či upadne do bezvědomi, tím ztratí na chvíli kontrolu, a pak jde o to, aby neztratil zároveň i dítě. Až zábradlí bude jediný problém, kvůli kterému se nám bude Západ smát, to už budeme hodně vysmáti. Huráááá, odstraníme zábradlí a budeme na úrovni… Číst vice »
Neni nepritelem spis alibismus a vitezstvi snahy tvorit blbuvzdorny svet nad primerenosti?
Tohle je velmi tenký led. Je to něco jako novelizace předpisů, která se dělá vždy na základě opakujících se mimořádných událostí nebo na základě tlaku veřejného mínění. Například při opakující se nehodě, dejme tomu např. u ostrůvku, přijde tlak na provedení nápravného opatření, tj. „dejte tam konečně zábradlí“, aby se to již neopakovalo. Samozřejmě lepší by bylo, kdyby řidiči v intravilánu jezdili ohleduplněji, jenže ti řeknou „já tady můžu jet padesát a víc mě nezajímá“. Takže se hledá jiná cesta a tou je nápravné opatření pomocí zábradlí, které by tam při všeobecné ohleduplnosti v řadě případů být nemuselo. A toto… Číst vice »
Ano, ale to se zase přizpůsobujeme pitomcům a pak se divíme, že je všude zábradlí.
Jaké řešení tedy navrhujete?
Počkat, až se obyvatelstvo obmění, protože starého psa novým kouskům nenaučíš.
Za mě třeba snažit se o to, aby přirozená (krátká) cesta byla i bezpečná. Přechody na místě kudy lidi chodí ane najust na opačné straně než příchod.
Jo, pamatuju si, že nám kdysi na gymplu říkali, že když se dělalo náměstí, nechali občany vyšlapat trasy a teprve pak je vydláždili…
Všem výše děkuji za názory, souhlasím s nimi, zejména s Langem – jen malá technická: neměla by ta obměna obyvatelstva být provázena nějakým systematickým motivačním školením ve školách, jak to vše změnit, aby se nestalo, že se bude jen čekat na změnu, zatímco „úspěšné“ předávání z generace na generaci pojede nerušeně dál?
Asi měla, ale to zase budou jejich rodiče říkat, že je to omezování svobody, propaganda a podobně a že by se tam měli učit jiné věci. Anebo taky ne a budou tomu nakloněni. Souvisí to s mentalitou, kterou probíráme níže, – volby, odpadky, osobní odpovědnost. Říká se, že abych změnil svět, musím začít u sebe. Odpadky házím do popelnice, nechodím na červenou, pokladní pozdravím a poděkuju, dluhy platím, nechodím, kde je nebezpečno. A když už, tak jsem maximálně opatrný. Co bych měl ještě víc udělat? Stačí mi prostě cedule VSTUP ZAKÁZÁN. Nepotřebuju, aby ze mě nějaké nařízení dělalo idiota. Je… Číst vice »
Vidím to jako Vy, jen to řešení nebude jednoduché.
Děkuji za přízeň. 🙂 A máte pravdu, řešení nebude jednoduché a už vůbec ne hned. Myšlením jsme prostě východní národ, který chce západní výdobytky.
Divím se, jak jsem bez zábradlí vůbec přežil 🙂
A proč by neměl dostat prostor v mediích?
Kotas umí zaujmout, umí dělat velkolepé věci. Žel se ale nedají používat. (Údržba byla problém už když to bylo nové, natož teď.)
Líbí se mi od něj akorát trať na Barrandov v Praze (hezky pracuje s barvami, každá zastávka má svoji).
Politováníhodné je že zjevně jako člověk za moc nestojí. Egomaniak co se soudí kvůli každému zásahu do jeho tvorby.
Je škoda že místo něj nedostali prostor jiní architekti.
A to vidíte v čom, že nedostali prostor? Pokud vim, tak na Metru dělal dvě zastávky, u třetí jen interiéry a čtvrtá se teprve staví. Shodou okolností jsou to zrovna ty, které člověka zaujmou a které si zapamatuje, když nic jinýho. A třeba ten poslední segment áčka je opravdu skvělá vizitka „jiných architektů“.
Tak zrovna všechny zastávky na ten Barrandov stojí za starou belu. Krásné asi jsou, ale užitkově jsou naprosto k ničemu. Na všech stačí aby cokoli padalo z nebe a je jedno jestli déšť nebo sníh a člověk je mokrý, ať stojí na těchto zastávkách kde stojí. Kdyby nebyly zastřešené výsledek bude stejný. A hádám, že také tento trotl navrhl nesmyslně pojatý portál u Polikliniky Barrandov, kde řidič tramvaje nevidí za portál do poslední chvíle, což stálo život malou holku. Dodnes tam má pomník. Jo teď už chápu jeho starost o zábradlí. On asi nebezpečné nesmysly navrhuje rád.
V prohlubních ve střeše terminálu v Mariánských Lázních se překvapivě hromadí napadané listí. Ale chápu že to člověka nenapadne, když je tam jen asi 20 stromů. To je opravdu architekt 😀 😀 😀
Tak aspoň v létě ta nižší část sínusoidové střechy poskytuje stín. Představte si, že by vám tam vyrostlo třeba to, co v Chebu. Tam to vypadá, jako sestra hradecké kruhové křižovatky Koruna.
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/serial-zmarene-dotace-autobusove-nadrazi-cheb-na-cestujici-prsi.A160305_2230380_vary-zpravy_ba
Všetko popíliť!
Děkuji Ondrovi a redakci za hezký rozhovor. Vážně se povedl. Zjišťuji, že v lecčems se s Patrikem Kotasem shodnu, avšak máme velmi odlišné představy o řešeních. Naprosto souhlasím, že bychom se neměli spokojit s všeobecnou šedí; jen si nemyslím, že megalomanie je vždy ta správná odpověď. Třeba bych ani neměl problém s velkolepými zastávkami na barrandovské trati, hlavně když se tam stejně musely zakomponovat tunely. To ale neznamená, že tam muselo vzniknout tolik mrtvých zákoutí, nosníků, žebrovaných konstrukcí a doplňků, které po letech vypadají příšerně. Argument „nikdo nemohl čekat, že se tam nebudou vynakládat miliony na údržbu“, jaksi nelze úplně… Číst vice »
snad to časem spadne a bude šance je přestavět.
Vašemu domu přeji totéž.
Velmi přesně vystiženo: Velkolepé na pohled, ale totálně nepraktické.
Záliba hradeckých v opulentních řešeních je známa, v horizontu let jsou neudržitelná.
Naprosto jinak bych dnes řešil otázku konstrukčních detailů, na něž jsem měl bohužel jenom částečný vliv. Měl jsem být razantnější a mít víc zkušeností, aby dnes nedocházelo v takové míře k devastaci určitých prvků, ať už jde o antikorozní ochranu nebo zasklení. Velkou otázkou je, jestli má smysl dělat z tramvajových zastávek architektonické body v jinak nezáživném prostředí sídliště. Já jsem nadále hluboce přesvědčen, že to má smysl právě na takovém sídlišti, čili, že ta koncepce byla správná. Ale řekl bych, že měla být i z mé strany naplněná daleko větší důsledností při řešení konstrukčních detailů. A s tím pak… Číst vice »
Nechci Kotase branit, ale je treba si uvedomit, ze jeho nejznamejsi realizace uz nejsou uplne nejmladsi. TT na Barrandov se zacala stavet 2001, Strizkov 2004. Fugnerka, Rajska zahrada jsou z devadesatek. Projekty a koncepcni navrhy budou tim padem jeste o par let starsi – Kotas se terminalu HD v Hradci zprovoznenemu v roce 2008 zacal venovat nekdy v roce 2000. Takze soucasne trendy v navrhovani – snaha o udrzitelnost, prakticnost, jednoduchy ale funkcni vkusny design – jsou z pohledu casoveho vyvoje defacto uplne jina generace. Jeho stavby jsou casto kritizovany kvuli pompeznosti, prekombinovanym tehcnickym resenim, slozite udrzbe a tim i… Číst vice »
Mě se teda zdá, že všechny starší stanice metra jsou o dost lepší. Pokud na počátku století opravdu byl trend „nefunkcionalismus“, musel být poměrně na krátký čas a Kotas mu neměl při stavbě metra podlehnout
Ono je taky vždycky potřeba posuzovat stavby i v kontextu zadání od investora. Pokud tehdejší vedení Prahy chtělo mít z trati na Barrandov „něco víc“ než jenom „obyčejnou“ tramvajovou trať, pak nelze kritizovat architekta, že navrhl zastávky velkolepěji. Zvlášť když investor akceptoval adekvátně vyšší náklady na údržbu.
Ty náklady na údržbu beru jako oprávněnou kritiku, když je skutečně vyčíslená třeba TCO.
Aneb ano, okno by se mělo umývat, ale umělé světlo žere elektřinu a musí se občas vyměnit zářivka.
A psát o tom, že jsme národ idiotů je taky nesmysl. Jen nejsme takové ovce jako na západě a máme svoji hlavu. Nejsem příznivec německého ordnungu. Víme kam to pak vede.
Třeba k čistému veřejnému prostoru?
Tak rozdíl čistý prostor a „sterilní“ prostor bez ducha
Jasně. Nejsme ovce a nikdo nám nebude říkat, kam máme odhazovat vajgly a jiné odpadky. 😋
Ano, některá naše města připomínají spíše prasátkov. Poplivané chodníky od žvýkaček, poházené vajgly na chodnících.
Doporucuji navstevi Francie nebo Spanelska. Pak zkuste vyroky k nedopalkum a odpadkum revidovat. ;o)
On ten komplex menecennosti se da lecit celkem snadno. Staci vytahnout paty z domova.
Doporučuji návštěvu té pravé Francie a Španělska. Nevím, kde jste byl, ale tyto země důvěrně znám a nic jako v Česku jsem tam neviděl.
Komplex méněcennosti? Vytáhnout paty z domova? Máte vždycky tak mizerný odhad na lidi nebo je tohle výjimka? 🙂
Jojo, Češi mají na všechno „vlastní“ názor. A tím to bohužel končí.
To je naše největší CHYBA, že nedovedeme kopírovat lepší státy, protože kopírování je nejrychlejší a nejefektivnější směr rozvoje (Japonkso, Jižní Korea).
Upracovat se k smrti podle mě také není nejlepší vzor. Je třeba se současně poučit z již zjevných nedostatků toho kterého řešení. Což bohužel neumíme, a tak slepě kopírujeme někdy právě ta špatná.
A výsledkem té naší hlavy je zanedbaná údržba veřejného prostoru napříč republikou. – Vajgly. „Přece se nebudu omezovat. Však mi nikdo z těch 10 lidí co stojí na zastávce, nic neřekl. A kam to mám jako hodit?“ – Psí exkrementy. „Protože přeci ňuňu pejsci – ale dál než okolo paneláku s ním nepůjdu. – Odpady obecně. „Je plný kontejner….přece nebudu hledat další, ne?“ – Parkování. „Já za to nemůžu že město nepostavilo pro všechna auta, co si tu každá vesele pořizoval, ani ž by pro ně měl parkování, parkovací dům. Však půlka toho přechodu ještě volná“ Skvělé…. dík, já raději… Číst vice »
Perfektně shrnuto.
Podepisuji!
Nechápu ten hejt na zábradlí. Jeďte na čerstvě rekonstruované tratě Německa a Polska. Zábradlí a ploty kam se podíváš. Ony ty ploty a zábradlí mají svoji funkci, ale to místní osazenstvo asi nikdy nepochopí, ani kdyby na to dostali týdenní školení.
Je to jako s každym glajchšaltismem podobného typu. Někde jsou na místě, jinde jen překáží a někde dokonce chybí 🙂
Zábradlí zpravidla překáží za nějakým účelem. Občas je problém lidí ten smysl pochopit.
Pokud někde chybí, je nutné inicializovat jeho vznik.
Třeba uprostřed tram pásu, který je kvůli IZS sjízdný i pro auta – je zábradlí, aby sanitka nemohla předjet/objet tramvaj.
V tom případě musí vozidlo IZS začít předjíždět ještě v místě kde to zábradlí není.
Nemáte konkrétní příklad?
Ploty sjou důležité, na koridoru 1 se srazil vloni vlak se stádem krav, letos na D1 vyháněli z dálnice koně.
Střížkov se docela povedl. Konkrétní bilance snížených nákladů na energie a na výstavbu versus náklady na údržbu za dobu provozu by mně docela zajímaly !
Povedl???
Povedl! Za mě i s vykřičníkem. 🙂
Nepovedl. Opravdu nepovedl.
Doporučuji navštívit i města s metrem mimo ČR. A srovnat.
Povedl. Opět jde ale jen o osobní pohled. Nebo se tady budeme dohadovat, čí názor má větší váhu?
POVEDL. krásná stanice, panelaky tam jsou jeden jako druhý, ta stanice to tam alespon povznesla
Souhlas, tam do toho nudného, uniformního prostředí se nějaká dominanta hodila a hodí. Kdyby tam navrhl podzemní stanici s pouhými kostkami pro vyústění pojízdných schodů, tak budou akorát připomínat ta 50-60 let stará banální nákupní střediska, co jsou rozeseta v okolí. Jen možná mohly ty vzniklé prostory být lépe využity, to je jediná kritika.
Bydlíte na Střížkově? Každý den se mě někdo ptá kudy má vystoupit. Zbytečně komplikovaná stanice metra pro nástup a výstup. Eskalátory jenom z nástupiště na povrch, že by se udělali i z povrchu dolů, to už by bylo moc komplikované přeci. Takhle je třeba člověk se sádrou na noze odkázaný na funkčnost výtahu a když výtah nejede, tak hezky skákej.
Za mě na pohled hezké, ale funkčně vcelku na houby.
Tam je mezi vestibulem a nástupištěm tolik možností? Co budou dělat na konečné?
Eskalárory dolů se donedávna dělaly jen od desíti metrů výše .. viz ikonický Kačerov, kde to snad budou předělávat. To nebylo v libovůli projektanta. Co budete dělat na jakékoli jiné zastávce, když nepojede výtah?
To už jsou lidi líní číst cedule a ujít pár kroků navíc?
„Architektura bez emocí není architekturou, design bez emocí není designem,“ ztotožňuji se! 🙂
Taky mě tahle věta zaujala.
Nemůže u všech lidí na světě vyvolávat jen pozitivní emoce. Vždycky se najde někdo, komu se něco nebude líbit.
Dobrý rozhovor, díky za něj.
Škoda že spousta lidí je zatvrdlých ve své krabičce hejterů, točících se na prázdných frázích o egu a neúdržbě. Pro mnohé je prostě nedotkutelný hrdina někdo kdo poutavě ukazuje na domnělé chyby jiných s hromadou vlastních názorů (které jsou dost často i chybné), než třeba zamyslet se na někým, kdo má praktickou zkušenost a nějaké dílo za sebou.
Už si nemohu vzpomenout, kde to bylo. Ale na jenom přejezdu s neelektrizovanou tratí Správa umístila zábradlí do trávníku, aby oddělila chodce z přilehlé zastávky od výstražníku závory. Ano, bylo modré. Plus tohle je taky věc: https://mapy.cz/s/fodolesume
No věc to je, nevim proč tam jsou potřeba dvě zastávky, ale zabránit lidem padat do toho pravýho ramene je chvályhodné 😀
Tohle je dobré opravdu spíše k tomu opírání se. Spadnout můžete o kus dále, možná pod ještě rychleji jedoucí vůz.
Spadnout můžete kdekoli, ale vletět do sousední dráhy hned jako pokračování výstupu ze dveří je o něco pravděpodobnější. Proto mam rád i v Praze refýže se zábradlim, i když ho někde musim přelejzat 😀
Dvě zastávky jsou potřeba, protože je to konečná.
Tři zastávky.
Rozlišovat výstup/odstavení/nástup moc potřeba není, pokud zrovna paragraf nezakazuje umožnění nástupu.
Tohle je trolejbusová zastávka Česká v Brně. Jde o výstupní zastávku, kde končí 3 trolejbusové linky, které jezdí v krátkých prokladech. Dvě výstupní jsou přehlednější než dvě nástupní. Taky to řidičům poskytuje prostor pro čekání před začátkem jízdy. Zábradlí je opodstatněné, aby vystupující nevletěli přímo pod kola dalšího končícího trolejbusu.
Aspoň se mají cestující o co opřít. Což je jedna z hlavních funkcí zábradlí, ale to asi nechápete.
Třeba Krnov-Cvilín.
„Jsem vyznavacem dlouhodobe esteticke kvality“ .. tak urcite..
Egoista. A navíc se špatným vkusem.
A vy ten vkus máte lepší? Kdo bude hodnotit, kdo má lepší nebo horší vkus?
Vy jste syn, kolega, rodinný známý? Nebo proč jinak bojujete za Velkého patlala pod každým příspěvkem, kde si někdo dovolí vypíchnout to, že jeho díla bohužel nejsou kvalitní? 😀
Vy jste konkurence, jiný Velký patlal, úhlavní nepříte nebo někdo, komu Kotas něco ukradl, případně zabil psa? Nebo proč jinak bojujete proti Kotasovi a jeho fanouškům, když si dovolí říct, že jsou jeho díla kvalitní? 😄
Tenhle „odborník“ vymyslel a navrhl geniální křížení chodců a tramvajové trasy přímo za tramvajovým tunelem. Jedná se o Barrandov, druhá strana tunelu než je na fotce přiložené k článku. Dnes je tam pomníček tramvají usmrcené holčičky a hnusná masivní závora, aby lidé nevstupovali přímo do kolejí. Tohle byla tak neuvěřitelná chyba a past na lidi ze strany pana architekta, že by mistr Kotas asi již neměl do ničeho mluvit. Chtěl bych ho vidět jak rodičům holčičky vysvětluje něco o zbytečném zábradlí a osobní zodpovědnosti.
A hnusný, je to taky. Snad jen to barevné odlišení zastávek je ok.
Jeden mrtvý za 20 let versus počet mrtvých na jakémkoliv podobném místě?
Pokud by si rodiče holčičku hlídají, dopadlo by to jinak. Tohle je taky případ, kdy obyčejná cedule pro obyčejného Čecha nestačí. Kvůli Čechovi tam musí být hnusná masivní závora!
Obávám se, že takové případy se dějí na celém světě.
Myslím že vůbec netušíte o čem je řeč. Proč se potom vyjadřujete? Pro ostatní, vymysleli to a postavili tak že jdete po chodníku a blížíte se, téměř kolmo, k tramvajovým kolejím, vlevo máte zeď kterou tvoří portál tramvajového tunelu, od konce/rohu zdi už je to jen metr do kolejí. A tu tramvaj neslyšíte, dokud jste za rohem zdi, jede v tunelu, zvuk se nešíří standardně. Proto to byla vyloženě past. A proto je tam nyní obludná zábrana. Vymyslet a schválit takovou věc to je na několik let na Borech. https://mapy.cz/zakladni?m3d=1&height=91&yaw=55&pitch=-45&x=14.3745769&y=50.0341315&z=20&base=ophoto Řeší se tady hlavně vzhled Kotasových výtvorů, já poukazuji i… Číst vice »
Řešení: Světelná a zvuková signalizace pro chodce spínaná tramvají v tunelu.
Nebo rovnou automatická závora.
Ta tam byla doplněna po nehodě, bliká celé nástupiště. Aspoň před pár lety to tak bylo. Ještě bych tam dal ceduli „čum vlevo, jezdí tady tramvaj“.
A nikdo netušil, že z toho tunelu tramvaje vyjížději? A že se má rozhlédnout vlevo, než na ty koleje vleze?
Jako dítě ?
Jako dítě které tam někdo pustil. My jsme to teda děckám doma vysvětlovali často, než začla chodit po městě sama. Právě proto že je to za tunelem a od výhledu jsou do průjezdného profilu dva metry, bych v tom byl maximálně pečlivej. Ale každej jsme asi za mlada někam takhle vlítli a naštěstí měli kliku. neni žádnej důvod kvůli tomu vinit projektanta, rozhled do tunelu tam je. Podobnej jako třeba za každou PHS co jich tu je nastavěných u přejezdu.
Základní zásady bezpečnosti musíte vysvětlovat nejen dětem, ale taky projektantům. Rizikovost je objektivní záležitost a profesionál by měl umět rizika řídit. Že u křížení pěší komunikace s dráhou jsou důležité rozhledové poměry a jim pak musí odpovídat i povolená rychlost, to je naprostý základ.
Ano, děkuji za doplnění. Bohužel asociální pitomec „jonáš“ to stejně nepochopí.
Na to jaké měl Kotas prostorové možnosti to vyřešil nejblběji jak mohl. Mohl posunou zastávku a pěší tranzit vést nad tunelem, udělat jen podélně propojení na nástupiště atd., nic. Rozhledové poměry, přesně, proto se neparkuje před přechodem, proto upravují vegetaci kolem křížení, a proto zrcadla v nepřehledných místech.
Především dítě v doprovodu rodičů.
To dítě to zjevně netušilo.
Pak tam nemělo samo co dělat. Ale myslim že vědělo, jenom nedbalo. Nebydlelo tam první den.
Ale proste bylo to vyresene tak, ze chodec nevidel tramvaj a ridic zase chodce. Dane reseni holt slo tomu nestesti naproti, resp. neudelalo se nic pro to ho minimalizovat…
Proto se k tomu řešení vyjadřujou kromě investora třena i hasiči a dopravní policie. No a představte si, ani je to nenapadlo. Protože rozhled k tunelu je tam dostatečnej, portál je 40 metrů daleko, a zárubní zeď je min 2 metry od průjezdnýho profilu. Jen tam holt nesmí nikdo vlítnout bez rozhlídnutí.
K tomuhle se taky vyjadřoval příslušný dopravní inženýr Policie ČR na Vysočině.
https://www.idnes.cz/xRIQWyfk05okUFOIEHRYm0tXnMnrUZpL6c5LbxeaXBL74z/Zuf4tqFHBRGJS8R1Hezx8zI3mFqyPq4UhoKTlOCWBndK/JOKN0SySCsO
Pozitivně, protože je to dle normy 😀
Ne všichni „odborníci“ jsou odborníci, zde vyjádření řidičů DP. Federace řidičů tramvají zaslala magistrátu v listopadu 2003 návrh na zahájení správního řízení, kde upozorňuje na nedostatky na trase mezi zastávkami Hlubočepy a Sídliště Barrandov. „V těsné blízkosti zastávky Poliklinika Barrandov je umístěn přechod pro pěší. K němu vede přístupová cesta, která je zakryta betonovou zdí podjezdu ulice Tréglova. Místo je velmi nepřehledné pro chodce i pro řidiče tramvají,“ píše se v návrhu.. Řidiči tramvají navrhovali vybudovat před přechodem pro chodce zábradlí tak, aby chodec před vstupem na trať šel čelem k tramvaji jedoucí od podjezdu. Zároveň mělo být v místě… Číst vice »
Pan projektant netušil, že na sídlišti se vyskytují děti? Dokonce i takové, které nevozí mamataxi až ke školním vratům?
Přesně tak. Bylo a je to nedomyšlené a dokončení je minimální investice. A vysrat se na to je zločin. Odevzdám projekt a kašlu na to ?
Pan architekt by se o svá řešení měl starat. Je dobrej, ale tohle je skvrna. A takových míst které pijou nervy každodenně z jeho dílny je po Praze víc…
To se ale hluboce mýlíte. Každý projekt posuzují i složky IZS. Takže házet vinu na projektanta je stejná kardinální hovadina jako v případě spadlé Trojské lávky.
„Složky“ se vyjadřují, aby odchytily případné selhání projektanta, ale v žádném případě za něj nepřebírají jeho odpovědnost.
Nepřebírají, ale pokud se jim nějaké místo zdálo nebezpečné, měly na to upozornit. Projektant není superman. Ostatně proto se na projektu podílí více lidí a ne jen jeden.
Myslíte špatně. Čili ani nemůžete vědět, jestli podle vás tuším, o čem mluvím.
Znám to tam a několikrát jsem se tam i prošel. Nicméně pokud je to špatně, odborníci na bezpečnost jako vy se mohli ozvat dřív.
Krátce po otevření trati si právě na tohle místo oficiálně stěžovala Federace řidičů tramvají. Odpověď: zamítá se, stížnost je zavádějící a problematická.
Po smrťáku dítěte najednou všichni zúčastnění zapomněli na zavádění a problematičnost a na místě se objevilo co? Zábradlí a zrcadlo přesně tak, jak to Federace řidičů dávno předtím navrhovala.
Nějaká konkrétní osoba to zamítnutí napsala a podepsala…
A můžu tu oficiální stížnost vidět?
Každý udělá chybu. To řešení není ideální, ale takových je víc.
Mně nejvíc mrzí, že svá řešení tam, kde udělal chybu, neopraví resp. nedonutí investora k úpravě. Toto by snad mohlo být i ve smlouvě. Přitom náklady by mohly být malé, vzhledem k ceně stavby.
Chybu udělal ten, kdo vletěl na koleje bez rozhlédnutí. Jinak teda dost pochybuju, že by Kotas navrhoval i dopravní řešení a dispozice ulic a chodníků, nejspíš ten tunel a lokalizaci zastávky dělaly úplně jiné složky projekce, najmě na kolejové stavby a urbanismus celého sídliště.
Ale ten, kdo to projektoval/navrhoval toto riziko nesmyslne/neumerne zvysil. Bylo to tam tak blbe, ze chodec nevidel do posledni chvile tramvaj a ridic naopak chodce.
Dane reseni proste nedalo moznost chybe predejit – chodec mohl tramvaj videt s predstihem, pripadne ridic by mel moznost chodce videt a upozornit ho treba zvonenim, ci pribrzdit.
Pri navrhu cehokoliv, co bude pouzivat siroka populace by melo byt pocitano s tim, ze ne vsichni vzdy vsechno dodrzi a navrh by mel umoznovat chyby do urcite miry kompenzovat.
Také tam nemusel být tunel, jenže auta a hluk z oblouku. Nebo aspoň nemusel mít tu zídku až k přechodu (jen by tam někdo dal další zábradlí).
Jste si jistý, že to navrhl pan Kotas? Já měl za to, že on navrhoval jen zastávky, ne umístění přechodů pro chodce.
Tohle ale opravdu není záležitost architekta, ale projektanta a odpovědných pracovníků policie, odboru dopravy a stavebního úřadu, že to už v rámci projektové dokumentace a schvalování povolení neřešili. To opravdu neřeší pan Kotas.
A viděli už ve světě tramvajovou zastávku K Barrandovu? To je teprve chytnou křeče…
V tomto případě je důchod potřeba jako sůl. S přimhouřením oka hodnotím terminál v Hradci jako povedený. Ostatní je těžce přijatelné. A zastávky na Barandově? Ty jsou zcela tragické.
Nejsou. Jen vy to tak vidíte.
Jsou (jenom z hlavy, protoze uz tam nejakou dobu neziju)
– jsou zbytecne megalomanske, ale pritom casto neposkytuji dostatecnou ochranu, navic udrzba rozhodne neni jednoducha
– Poliklinika Barrandov byla nevhodne resena – 1 pomnicek (pote tam dali alespon to hlaseni + zabradli)
– Nevhodne materialy – napriklad na Chaplinove namesti ty schody neskutecne klouzou/klouzali (nevim, jestli je tam uz nahodou nevymenili za nejaky lepsi material)
– Zastavku K Barrandovu jsem doted nepochopil, proc to tam muselo byt vyreseno zrovna takhle
100% souhlas nejenom že to K Barrandovu ošklivé a neuvěřitelně předražené, ale navíc také nefunkční protože přesto cirkusové šapitó na ty schody normálně prší a sněží pokud tedy prší a sněží alespoň trošku našikmo…
Nejsou.
– Jde o osobní pohled.
– Viz jinde. Dítě si měli rodiče hlídat. Pomníčky kvůli blbosti jsou i jinde na místech, kde bych je nečekal.
– S tím by se dalo souhlasit.
– To není argument, ale povzdech. Nelze oponovat.
– Jaky osobni pohled? Poskytuji dostatecnou ochranu – vzdyt tam vsude fouka a prsi? Jsou jednoduche na udrzbu?
– Jestli si to dobre pamatuji, dite slo samo ze skoly/s kamarady. To maji rodice stat detem porad za zadkem? Argumenty mam jinde, ale obecne mam za to, ze by se melo stavet tak aby se chybam predchazelo, pripadne je reseni umoznilo napravit.
– Tak trochu konkretneji – jake jsou prakticke funkce tech netopyrich kridel, ci co to tam je?
– Prostě váš osobní pohled. Jestli jsou jednoduché na údržbu, posoudí údržbář. Vy jste údržbář?
– Pokud není schopno dojít v bezpečí domů, pak ano. Poučili to dítě, aby nelezlo tam a tam? Možná ano, ale neposlechlo. Kolik dětí tudy během historie prošlo?
– Jaké jsou funkce chrličů na historických budovách? Jaké jsou funkce soch na Karlově mostě? Jsou aspoň praktické?
– Mne stacilo videt, jak ta udrzba probihala a kolik je tam ruznych tezko pristupnych zakouti apod. – Spousta, bud byly pozorne, nebo mely stesti, ze zrovna kdyz se rozhodly dobihat tramvaj a nerozhledly se, tak zadna tramvaj v dany okamzik z tunelu nejela. Ja nikde nerikam, ze to nebyla chyba te divky, ale ze architekt/projektant sli tomu nestesti naproti Chrlice odvadely vodu. V prvni rade byla funkcnost, az v druhe estetika. Sochy na KM nemaji mit zadnou praktickou funkci ale ciste estetickou (a mozna nabozenskou), cili opet svuj primarni ucel plni. Ta netopyri kridla, ci co to je, proste… Číst vice »
– Aha, vidět. A jste si jistý, že jste si vyložil správně to, co jste viděl? Proč investor nepředpokládal špatnou udržovatelnost a záměr odsouhlasil? – V tom případě je vina na dítěti a rodičích. Je to frekventovaná trať a tramvají a dětí tam za 20 let prošla spousta. Na projektanta se nevymlouvejte. – Odváděly vodu, teď už ne. Spousta věcí je jen tak na okrasu, kvůli estetice. A to může být i případ těch netopýřích křídel. Mně pořád není jasné, odkud berete tu jistotu, že zrovna váš pohled musí být správný nebo že musíte mít pravdu. Laskavě si uvědomte, že… Číst vice »
Rodiče si měli hlídat děti a investor a drážní správní úřad si měli hlídat projektanta. Když uděláte uprostřed chodníku nebo vozovky neoznačenou pětimetrovou jámu, taky můžete říkat, že když se do ní někdo chytí, je to jeho chyba. Ale vrahem je ten, kdo tam tu past nastražil.
Tu a tam se mi díky autorské slepotě podaří umístit sloup do kanalizace nebo vodovodu. Na výkrese je těch prvků moc a proto jsem rád, že mě na chybu někdo upozorní. Jenže jsem jen člověk, který občas udělá chybu. Nemůžu zaručit, že se mi podobná chyba nestane i příště, i když si budu dávat sebevětší pozor. Rozhodně to ale není tak, že bych takové chyby dělal schválně.
Nejsou. Ale jsou nedotažené. Bohužel.
A přitom za to dostal ocenění Stavba roku 2004… tak to asi odborníci na stavebnictví, design a architekturu vidí jinak…
Tak nevim – na wikipedii uvedeny nani a na webu stavbaroku.cz u toho nevidim zadne oceneni (ale pravdou je, ze ten web neni uplne intuitivni, tak to mozna pouze neinterpretuji spravne)
Tak to málo hledáte.
To ocenění ovšem bylo za celkovou koncepci, ne za provedení detailů, které do realizace stejně rozkreslil někdo z projekce Metrostavu. Tenkrát se ještě věřilo že se to dá udělat líp, než třeba tu ohyzdnou lochnesku mezi Braníkem a Modřanama, s typizovanýma posprejovanýma budkama a rozpadajícím se hrubým betonem. Tam by se měl jet Gebrian projet.
přesně naopak
A pak že u nás vládne betonová lobby, ta lobby je zabradlova!
Bohužel obojí !
Mno, zase ty zajímavé dotazy nezodpovězeny… Škoda.
Nechápu, jak někdo mohl udělat mezi výpravní budovou a přilehlým nástupištěm udělat zábradlí. Zbytečnost, aby cestující nechodili k fasádě budovy nebo co…
A to je kde? Většinou se to dělá když je nástupiště proti budově zvýšené, a tam to má bezpečnostní logiku jasnou. Nechcete couvat ze schodu dolu, kor když ho nevnímáte.
Např. tady:
https://www.sumava.cz/res/images/galleries/ndraeskvelenice1457606326/1457606426_6.jpg
Tento výtvor SŽ ale nemá s hostem dnešního podcastu, panem Kotasem, zbla nic společného
To je ale přesně co jsem popsal. Na tom pravym taky, za vnější hranou sráz z levelu +550 na původní úroveň z Rakouska-Uherska. Bez zábradlí masakr každej den. Určitě jsou někde k budově schody a na konci rampa 🙂 což je jakási daň civilizaci. Vítejte v 21. století.
A jak jinak by to mělo být?
Schody po celé délce a občas schodový zábradlí?
Zabradli jsou mor, hlavne kdyz jsou tak strasne hnusny, ted na novy trati do Libuse uz se objevilo klasicky bilo-cerveny zabradli (teda jeste neni natreny, ale ocekavam klasiku). Proc tam neni neco hezciho to nechapu, nebo udelat ten chodnik na tak sirokej a dat tam treba nejaky oddeleni zeleni (zivej plot), ja vim, byla by s tim starost, tak tam radsi placneme ten hnus.
Když v ČR dáte živí plot, tak během par let nemůžete chodník využívat. Bude zarostlý.
především bude plný bordel, vajglů apod
To, co píše Josef, Bartol a vy, svědčí akorát o tom, že jsme bandou líných, vyčůraných a k nepořádku lhostejných Švejků. U nás prostě nemůže být nic hezkého. Důkazem je důkazem je nový architektonický směr „antivandal“.
Žiji v Bavorsku. Na údržbu si tam nemůžu stěžovat, i když před 20 lety byla lepší. Naproti tomu v Česku jsem vždycky zděšený. Jsou místa, která nevidím pořád, ale o to víc vidím znehodnocení věcí, které byly dříve nové. Na zahradě domu mých rodičů uklízím při každé návštěvě hromady odpadků podél plotu. V Bavorsku, kde mám autobusovou zastávku přímo u plotu zahrady, jsem to nikdy dělat nemusel…
A ja ten bordel úplně nesnáším. Nechápu jak někdo muže hodit prázdnou PETku do příkopu anebo (zasra…) boxerky za plot, obal od Tatranky na chodník. Jediné co já vyhazují je žvýkačku a nebo papírový kapesník do šachty kanálů když není jiná možnost…
Taky to nechápu. Když jsem pryč a nemám možnost odpadek vyhodit, vezmu si ho prostě domů.
Přitom i žvýkačka se dá zabalit do papírového kapesníku a donést až ke koši… 🙂 (Co potom tyto věci v lese, kde také „jiná možnost není“?)
Ano, přesně o tom mluvím.
A to přitom Němci byli dřív Barbaři, co ničili vše okolo… stačilo pár století a jsou jak Japonci. Celkově zajímavé proč se tak stalo.
Ono nejde jen o čistotu a pořádek. Byl jsem (asi před 7 roky) na návštěvě v Německu a stal jsem se svědkem pro mně doposud nevídaného úkazu. Když jsme se v sobotu odpoledne vrátili z výletu po okolí zpět „na základnu“, byl o vchodvé dveře do baráku opřený velký plochý karton. Hostitel si koupil na internetu televizi a pošta ho při doručování nezastihla doma. Když jsem se ho zeptal, zda je to normální, dostalo se mi odpovědi, že i tuto formu doručení lze zvolit a on se nechtěl tahat s velkým neforemným balíkem z nějakého výdejního místa. Abych byl objektivní,… Číst vice »
Na vsi to zpravidla funguje i u nás.
A to se ŽPSV svého času chvástala, že antivandaly budou odolávat nájezdům sprejerů… Ale z mého pohledu je nejhorší, že ty přístřešky neplní svou základní funkci – ochranu proti nepohodě. A přitom se dá i betonový prefabrikát navrhnout jako pohledný a zároveň funkční, viz přístřešky made in Prefa Nový Bydžov (např. zastávky Radim, Jivany, Spálov nebo Náchod zast.).
Díky, podívám se.
„…jsme bandou líných, vyčůraných a k nepořádku lhostejných Švejků.“
To je mnohem horší než švejkovina. Popsaný vztah k pořádku na veřejných místech patří k ruské nebo středoasijské mentalitě.
Žádáme obyvatele přilehlých domů, aby v akci Z zastřihli živý plot na nádraží. Konec hlášení.
Že by se tím nakazili i Češi?
V normálnim světě se s chovánim lidí počítá a jednou tejdně se tam pošle někdo se smetákem. Dokonce jsou země kde se v klidu odhazuje na zem a ráno je to vždycky vypucovaný.
Tady se furt místo toho čeká na nějaký ideální občany z budovatelskýho románu.
Ten člověk se smetákem daňové poplatníky něco stojí.
Každá sranda něco stojí. Jinak jistě, dá se přežít i v bordelu 😀 ale zdejší pojetí „bezúdržbovosti“ mě nepřestává fascinovat.
Tak zrovna ty odpadky si tam lidé háží sami, s tím „však to někdo uklidí“ – a úplně zbytečně. Údržba v rámci přirozeného stárnutí materiálu je něco jiného.
Fakt je, že některá veřejná místa v centrech měst v takové Francii nebo Itálii vypadají nad ránem zvlášť o víkendech dost zoufale… A pak na stejné místo přijdete po východu slunce a máte pocit, že jste před pár hodinami byli někde úplně jinde.
Takhle se dá uklízet maximálně centrum města. Jenže nemůže furt někdo běhat se smetákem všude. To už je pak o lidech. Neodhazovat bordel a případně si uklidit i veřejný prostor kolem své nemovitosti, nejen za svým plotem.
To si fakt myslíte, že nějaké vesnice v Rakousku se permanentně uklízí z peněz daňových poplatníků?
Nevím jak v Rakousku, ale v mé domovské obci (500 obyvatel) i v sousední obci (900 obyvatel) chodníky a trávníky na obecních pozemcích permanentně uklízejí a kosí lidi placení obcí.
U nás na vsi jsou taky, ale uklízet po někom jiném binec je pod jejich úroveň. Jsou tam od zvelebování obce – kosí trávník, prořezávají stromy, čistí příkopy, jsou pomocnou silou při kulturní akci.
“V normálnim světě se s chovánim lidí počítá a jednou tejdně se tam pošle někdo se smetákem.” Blbost. V Německu jste jako majitelé domů povinni udržovat chodníky kolem svého pozemku čisté. To znamená zametat, odklízet podzimní listí a sníh (včas) a sypat štěrk. V opačném případě nesete odpovědnost za případné škody. Této povinnosti se lze v závislosti na obce zprostit; například v centrech měst se o to stará obec. Povinnost však může být přenesena i na nájemníky (bez nároku na odměnu) nebo na pečovatelskou službu. V Německu bývalo běžné, že ženy v domácnosti zametaly chodníky v sobotu ráno, protože chodník… Číst vice »
To tady bývalo (aspoň formálně) taky, ale někdy po roce 2000 byl v rámci svobody tyhle „otrocké práce“ zrušeny. Máte nosit odolnou a nesmekavou obuv 😀
Jo, pak jsme měli štěstí, protože nesněžilo. Teda většinou. Pak ty chodníky vypadaly hrozně, než roztálo, protože prioritu na úklid měly jen silnice a slušný člověk jezdí autem.
Se zábradlím má pravdu. Je neúměrně zastoupeno. Viděl jsem autobusové zastávky, kde bylo i zbytečné zábradlí ukotveno do země k fasádě domu. Přitom ve vzdálenosti 3 cm od fasády. A údržba? Katastrofální. Sbírá se za ním špína, a protože na rozdíl od Německa nebo Rakouska lidé neuvažují udržitelně, barva odchází a věc rezaví. Jeho architektura je kontroverzní, reprezentativně vyhlížející tramvajové zastávky v monotónních pražských panelových sídlištích byly samy o sobě dobrým nápadem, ale údržba objektů je příliš složitá. Dnes by se to jistě řešilo jinak. V podobném duchu se nese i jeho liberecká tvorba. Bohužel se zde použily horší materiály,… Číst vice »
Ten první odstavec je ale přesný popis kotasových staveb a pak se nikdo nemůže divit, že se to neudržuje.
Ne. Investor již předem ví, jaké úsilí je třeba vynaložit na údržbu. Pokud investor zjistí, že je to příliš velké úsilí, které nechce vynaložit, je třeba najít jiný návrh. Jakmile investor návrh přijme, musí jej podle toho udržovat. Příklad: Koupím si luxusní Audi A8 jako levný ojetý vůz. Investice je nízká. Ale údržba je drahá. Protože je karoserie vyrobena z hliníku, stojí tyto díly mnohem více. Protože je vůz těžký, brzdové díly stojí hodně, protože je instalován silný motor, výfukový systém je drahý. Pokud potřebuji nové pneumatiky, mohou stát i 20 tisíc korun. Naproti tomu u Octavie je to jen… Číst vice »
Ta údržba není náročná tím, že je to hliník, ale tím, že tam máte špatně navržený kus karoserie, ve kterém se drží bordel. Abych zůstal u toho přirovnání k autům
Z Insbrucku mně, víc než přístřešky organických tvarů lanovky Hungerburgbahn, zaujala nápaditá konstrukce vozidla lanovky, kdy jsou jednotlivé kontejnery volně zavěšeny do vozidlového rámu a tím pádem kopírují různý sklon terénu na trase a ve stanicích.
https://www.youtube.com/watch?v=lPihhrtMg7g
Vámi zmiňovanou „Hadidovu autobusovou zastávku v Innsbrucku“ se mi bohužel najít nepodařilo.
Máte pravdu. Já jsem něco spletl. Je to Hungerburgbahn a ne zastávka na autobus.
Hmm, já jsem reagoval na Toma a teď se mi ozval Bartol… 🙂 Vy tady máte dva nicky?
Což je hlavně kvůli odklonu od vazby na tramvaj k vazbě na parkoviště, kam byl přidán rovný úsek, aneb kombinace nevýhod v zájmu autoturismu. Jo, z této části centra ubyl přestup, zato z jiných je to pěší pochod od tramvaje. Přitom na rovný úsek je vhodnější právě spíše tramvaj než lanovka.
Díky za fajn rozhovor a prostor pro jeho vyjádření a názory. Byť se zdá jako milý pán, mezi řádky je vidět jeho nesmírné ego. Kritiku odrážel jak se dalo čekat; „sto lidí, sto chutí“. Baví mě, jak na jednu stranu velmi ostře kritizuje nový nátěr PID, který dle jeho slov nic nerespektuje, všemu se vymyká apod. A na druhou stranu je v pohodě s tím, že na kraji Prahy stojí megalomanské futurosnílkovské stanice metra/tramvaje, kde svede vinu na špatnou údržbu. Co se týče Gebriana, tak se svezl po té nejnižší možné kritice na jeho osobu. Ano, reálně navrhl jeden dva… Číst vice »
Osvětu může dělat klidně i praktik. Že to nedělá Kotas, neznamená, že to nemůže dělat i jiný praktikující architekt. Kotas třeba na to vůbec nemá povahu. Znám mnoho praktiků, kteří jsou ve svém oboru téměř dokonalí, ale nedokážou vysvětlit běžnému člověku nebo zájemci o obor, jak se věci mají. Nemají tu trpělivost. Tím typem může být i Kotas. Bohužel ale je takových mnoho teoretických učitelů, kteří nezvládají teorii ani praxi. Že Gebrian umí vyprávět poutavě, je jedině plus. Ale zásadně mu chybí ta praxe. Pan Kubala může vyzpovídat i jeho. Ovšem nevím, o čem se tam budou bavit. Gebrian svoje… Číst vice »
Floskulemi typu „Gebrian nic nepostavil, tak se musí bavit o cizích stavbách“, nebo (z úst hudebního skladatele) „ten zas* kritik nikdy žádnou operu nenapíše, tak jak může říkat, že ta moje je mizerná“ se dá jakoby lacině odpálit jakákoliv kritická nebo popularizační aktivita. Ale svědčí to maximálně o tom, že mluvčí nechápe, co je smysl kritiky a popularizace. Ano, kritici neumějí psát romány a opery a popularizátoři zpravidla jsou průměrní ve svém oboru, ale to neznamená, že jejich aktivity nemají žádný smysl.
Pro odrážení takové kritiky (sám nikdy nic nepostavil…) je nejlepší ocitovat klasika:
„Ne, neumím vyrobit vejce, ale bezpečně poznám pukavec!“
Pro odrážení téhle citace je ještě lepší citovat jiného klasika: „Když si myslíš, že je to špatně, ukaž mi, jak se to dělá správně.“
😉
Tak to třeba Adam Gebrian mnohokrát dělal, byť s využitím zahraničních příkladů.
Člověk nemusí být nutně odborník, aby dokázal srovnat dvě existující věci.
A dokáže srovnat srovnatelné?
Tak smysl to jistě má, ale je to jen názor Adama Gebriana jako soukromé osoby, ne svatej grál. Navíc bez toho doteku s realitou, která by tomu dala prožitek a zpětnou vazbu. Ale přesto si u něj občas něco najdu, i když jeho hyperkritičnost nebo občas nadšení neberu.
Jenže dneska je popularita a dosah kdejakého youtubera či streamera větší, než člověka co něco vytvořil, ale PR si dělat neumí. Já mam radši ty, co je vyškolila realita. A určitě mam radši zastávky na Barrandově a Střížkov, než Letňany nebo Bořislavku.
Přesně tak. 👍
Já jsem si pustil jeho video z nádraží Ústí/O.
Ano, shoduji se s ním, že nový odbavovací objekt se střešními pyramidami, umístěný mezi parkovištěm a tratí, je slátanina, nicméně jeho podání celého tématu mi přišlo poněkud zjednodušující – bulvární. Má velmi zúžený pohled bez ochoty reflektovat jakékoliv ostatní reálné vlivy, které při této akci spolupůsobily a zapříčinily konečný výsledek, který kritizuje.
https://www.stream.cz/gebrianvs/gebrian-vs-vlakove-nadrazi-v-usti-nad-orlici-206712
Já si našel tu jeho recenzi na Barrandov a dost Kotase chápu 😀 hlavně je prima vyčítat autorovi odfláklou údržbu po osmi letech nebo kolika ..
V jednom pravdu má: pokud je v něčom chyba, tak v tom že investor takovej návrh přijal k realizaci.
https://www.stream.cz/gebrianvs/tramvajova-trat-barrandov-205607
Od toho ale přeci architekt je, aby počítal i s nějakou budoucností, ne? Mně naopak přijde úplně bláhové teď tvrdit, že si myslel, že barrandovská trať se bude těšit údržbě jako interiér nákupního centra.
A to nemluvím o všech těch nepraktických stáncích, stříškách, zákoutích, chodnících odnikud nikam atp.
Teď je to jedno, důležitý je co se tvrdilo tehdy. Že se to bude dělat jinak než za toho smrdutýho bolševika 😀 nakonec návrh je jedna věc, důležitý je že ho v dané podbě převezme a schválí investor. Architekt ani nemusí vědět všechny problémy a specifika každého typu provozu. Kdyby bylo zadání „postavte to bezúdržbové“ tak by to jistě taky šlo splnit. Já se bohužel víc pohybuju mezi Braníkem a Modřanama, a radši bych ten Barrandovskej styl. Tam je to bezúdržbový až hanba a z peronu dráhy se chodí na tramvaj přes koleje a štěrkem.
Udržovatelnost a údržba je vždycky na domluvě architekta s investorem. Pokud investor naslibuje údržbu, kterou pak nedodržuje, není to problém architekta ani jeho návrhu.
A ještě teda jedna věc, naivní představa že autor architektonický koncepce řeší detaily provedení nějakého stojanu, konstrukci spojů, obklad na zídku nebo zakončení zárubní zdi za tunelem .. to by se pak nedalo za lidskej život stihnout dodělat.
Já se taky s Gebrianem názorově zdaleka neshodnu ve všem, ale na popularizaci architektury a urbanismu v Česku má nesporný přínos a své názory dokáže obvykle velmi přístupným stylem vyargumentovat.
Pokud některé dopravní stavby ve veřejném prostoru po 20 letech vypadají takto zoufale, tak patrně na tom něco bude. Obviňovat město nebo DPP, že není ochotné do toho lít desítky milionů, naopak architektovi nijak nelichotí.
Tak Gebrian obviňuje architekta, že to udělal zrovna takhle. Gebrian vyhrál.
Neřekl jsem, že nemají smysl. Já ho v jejich činnosti nevidím.
A jsem si jistý, že sám Gebrian ten smysl ve své činnosti vidí a svoji pozici si bude obhajovat. 🙂
Asi to je obecný rys lidské psychiky, že mladý člověk po studiu má určitou sebepokoru a sebereflexi /určitě během fakulty potká profesora, který mu dá jeho chyby sežrat a trochu ho usadí/. Pak přijde do praxe a s počtem realizací roste jeho ego a pak už jen záleží na něm, zda to ukočíruje. Kritika AG byla nekorektní a nevěcná. Na škole se mi líbila definice designu: Je to setkání člověka a techniky / či architektury/ A co je dobrý design ? Takové, které člověka obohatí a vzpomíná ne ně v dobrém. Opak je, kdy si odnesu újmu ať už fyzickou… Číst vice »
Zdravím z města pod Ještědem. Škoda, že pana architekta zajímají jen názory renomovaných architektů.Především by ho měli zajímat názory lidí, kteří jeho díla používají či se na ně musí každý den dívat. Doufám, že se ještě dožiji přestavby terminálu Fugnerova.
Jsme zemí, kde se kromě zábradlí, staví ještě předražené nesmysly hypertrofovaného ega zamrzlého v první půlce devadesátek.
V kombinaci s tradiční neúdržbou je výsledkem přesně to, co vidíme.
Praha, Liberec, Hradec.
Jestli se to náhodou někomu líbí, doporučuji navštívit i jiná místa, než výše jmenovaná. Třeba Kodaň, Stockholm, Oslo, …
je vidět že češi jsou notorici v tom, že lezou kam nemaj, skáčou pod vlak, tramvaj atd, u nas holt platí, kde není pořádnej plot tam vždy někdo vleze, ale klidně skočí pod vlak nebo tak podobně. Zřejmě v civilizaci stačí jen cedule kam se nesmí a lidi si to mezi sebou řeknou a naučí to své děti, ale u nás to nefunguje, řekneš kam se nesmí a co udělaj češi, vlezou tam.
Fakt by mě zajímalo, za co má Jardův komentář ty mínusy, vždyť píše pravdu…
Nepíše pravdu. Protože hází 100 % populace do jednoho pytle. Ne, opravdu neplatí, že všichni Češi jsou xxx, zatímco všichni příslušníci národa Y jsou ukáznění.
Ale ten poměr je jasný.
Nám na zahradu označenou cedulemi „zákaz vstupu psů“ běžně chodí lidé venčit psy. Stojí přímo u cedule a hází psovi míček na zahradu. Když se ozvu, tak mi buď řeknou že pes přece neumí číst, že je to nezajímá nebo že si tam máme postavit betonovou zeď.
Pes přece neumí číst… no bodeť, když pes venčí páníčka.
😀
Doporučuji sledovat asi nejslavnějšího tuzemského psího etologa Rudolfa Desenského.
Nebo s kouřením u cedule se zákazem kouření.
Nu, nebo jen provádějí to, co by je bez nápisu třeba ani nenapadlo. (V podobných případech, ne nutně v tomto.)
To samozřejmě neplatí, ale problém je, že se musí počítat s tím nejhorším případem. Jako u letecké dopravy. Co na tom, že 99,9 % cestujících nechtějí letadlo unést ani zničit? Kvůli 0,1 % lidí, které nazýváme teroristy, musíme na letišti procházet trapným martyriem.
„…řekneš kam se nesmí a co udělaj Češi, vlezou tam.“ Tady totiž pořád ještě přežívá ta zvrácená představa, že tímto chováním do toho házejí vidle vládě a politikům na všech úrovních, represivním orgánům a dalším oporám nenáviděného režimu. To se bohužel v některých hlavách od poměrů vládnoucích před r. 1989 pořád ještě neliší. Lidí, kteří současný režim a jeho představitele a orgány nenávidí, v důsledku politického vývoje za posledních cca 15 let a stále tragičtější úrovně činnosti státní a veřejné správy přibývá, a dávají to najevo tím nejidiotštějším možným způsobem, kterým zároveň – aniž by si to uvědomovali – poškozují… Číst vice »
je vidět, že jsme asi nejblbější národ, když potřebujeme všude samá zábradlí, takže pod tramvaje, vlaky, auta, skáčou asi nejvíc češi. Stejně tak lezou všude kam nemaj, holt u nás platí, kde není plot, nebo tak něco, tam všude někdo vleze.
Ano. To nás zařazuje k východním národům. Stydím se za to, že jsem Čech.
Abych to teda zdůvodnil. Zamyslel se vůbec někdo nad tím, proč u nás je potřeba mít na nepřístupném místě 10 zákazových značek, kameru, závoru, zámek a ještě fízla? Jinde, kde jsou rozumní lidé, stačí prostě cedule a hotovo. Kolik zákazových značek Čech potřebuje, aby konečně začal zákaz respektovat?
Myslím, že úředník v Česku ještě nepochopil, že takový počet zákazů je kontraproduktivní.
Jak se říká, myslet je … vědět.
A kdo mu to řekne a vysvětlí?
Ale pochopil a jak z toho kape! to je panečku!
Postaci zakazy neplytvat. 🙂
Mnohdy neni duvod omezeni na pohled zrejmy, tak si clovek rekne, himl, co je to za blbost, a ignoruje to.
A ze takovych zakazu a omezeni mame na rozdavani…
Ano, postačí neplýtvat, ale my bohužel nejsme ti, kteří o tom rozhodnou. Musí se jednak změnit myšlení lidí a potom i předpisy, které to přikazují.
Zmenou mysleni si predstavujete zmenu mysleni verejnosti, nebo naopak osazovatele techto zakazu? 🙂 S dovolenim uvedu priklad. Louka, z niceho nic se uprostred objevi malej oplocenej placek, treba 10×10 metru. Samozrejme nesmi chybet cedule jako krava, ZAKAZ VSTUPU. Uprostred louky. Co to je za blbost, jasne, ze tam uz jenom ze zvedavosti vlezu, kdo to kdy videl, zejo, Mano. A ted povazte identickou situaci, kde je na plotu cedule „POZOR, PODDOLOVANO“. V normalnim svete u tehle cedule ani nemusi byt zakaz vstupu psan, cloveku to tak nejak dojde… Stejne jako lidem tady ve vracejicich serpentynkach dojde, ze je kilem fakt… Číst vice »
Problém je ve vymahatelnosti dodržování takových zákazů a příkazů.
V USA nebo v Kanadě stačí na ceduli napsat No Trespassing – Violators Will Be Prosecuted a každému je jasné, že je to myšleno smrtelně vážně. (Ani to nemusí být soukromý pozemek.) Podobně tak dodržování silničních rychlostních limitů: Opuštěná silnice v polích nebo pustině někde na americkém Středo- nebo Jihozápadě, kde třeba hodinu nikoho nepotkáte, ale zkuste tam překročit speed limit toho kterého státu; do 5 minut se odněkud zaručeně vynoří Highway Patrol. Ne že bych po tom volal obecně, ale v některých situacích by asi více přiměřené represe neškodilo…
Ještě doplním: Smrtelně vážně – někde doslova. V takovém Texasu se na hranici soukromého pozemku rovnou střílí.
Opakuji: Nechci to v tuzemsku až tak drastické, ale někdo by se měl vážně zamyslet nad (ne)vymahatelností dodržování některých zákazů a příkazů; a dodržování těch, kde jde o život nebo zdraví, vymáhat nekompromisně.
Na Interstates se jezdí běžně 10-15 mph nad speed limit. Když děláme roadtripy, tak počítám, že co vyhodí navigace pro cestu od rána do večera, to stihneme i se zastávkami na jídlo a tankování, protože speeding. Když mi občas ztěžkne noha, State Trooper na mě blikne nebo zapne na chvíli maják, abych se uklidnil, ale jinak mě nechá být. Do 5 minut u mě někdo je ve chvíli, kdy někde podivně zastavím (třeba na toll plaza, kde jsem být nechtěl a řeším co dál). To se mi stalo mockrát.
Mám na mysli změnu myšlení veřejnosti i osazovatele těch zákazů.
Stydět byste se měl za sebe, hlavně za to, že nevíte, co znamená slovo fízl.
Ne, opravdu se za sebe nestydím. Vím, co to slovo znamená, proto jsem ho použil.
Naprosto souhlasím. A dodám, že se je potřeba podívat více kolem sebe – všude je to zákaz, příkaz, všude semafory, zábradlí, cedule… a nejvíc to platí v politice. Lidé, jenž mají moc by ostatním nejraději nalinkovali jak mají žít, co je pro ně nejlepší. Prostě „vodit všude za ručičku“ a jsou i tací, co tomu tleskají a hýkají doslova jak oslové. Podívejte se na večerní zprávy, jak všichni hýkají, co vše by pro ně stát měl udělat, co vše za ně zařídit. Kde je nějaká osobní zodpovědnost lidí za svou bezpečnost a bezpečnost okolí? Normální rozumný člověk neleze tam, kde… Číst vice »
Naprosto bez chyby. 👍
Nechci to branit, naopak, ale autori techto vytvoru si jimi mnohdy jen kryji zada, coby kdyby. A ano, v systemu, kde za nejaky hloupy uraz, co se stane jednou za x let, pujde ve finale nekdo do chladku, protoze chybel zakaz, prikaz nebo zabradli, tak tyto bohuzel budou vznikat nadbytecne tam, kde to neni treba. Kdo je vinik – blbe zakony? Nesmyslne normy?
Hloupým lidem se stávají hloupé úrazy.
Pokud budete z titulu své funkce, nebo postavení ve firmě „osoba odpovědná“, musíte na každou mimořádnou událost jakéhokoliv druhu,( tedy i úraz) udělat opatření. Smáznout to vaší výše uvedenou větou jednoduchou, to stačit nebude.
Nebude to stačit, ale taky se to nijak nevylučuje.
Nesprávné zobecnění. I ten nejchytřejší člověk může utrpět hloupý úraz vinou někoho jiného, přičemž tomu viníkovi (lhostejno zda hloupému nebo chytrému) se nemusí stát vůbec nic…
Ano, tady souhlasím. Ale primárně jsem měl na mysli vlastní zavinění.
nikde jinde na světě ještě nepřišli na to, že se na těch pitschovinách jako – zábradlí, kamera, značka a další značka a závora a zámek dají vydělat nekřesťanský prachy – takže asi tak – vyčuranej národ jsme, my Češi!
…ale přišli, např. ve švýcarském Effretikonu.
https://tv.telezueri.ch/zuerinews/kurioser-schilderwald-auf-sanierter-bruecke-in-effretikon-143763226
Pokud jste stál někde v Německu na peronu, tak jste si asi také všiml četných oranžových výstražných cedulí varujících před pádem do kolejiště.
a to o žádných hromadných mailech vůbec nevím 😀 pokud skutečně existují, tak je seznam dobře na mé soukromé adrese dobře filtruje bud do spamu nebo hromadnejch, obvykle obsach těchto složek neprohlížím, rovnou je dam vymazat.