dpp

Podcast: Jsme zemí, která je ozábradlovaná. Ve světě se tomu smějí, říká architekt Patrik Kotas

Tramvajová zastávka Chaplinovo náměstí na Barrandově. Autor: ŠJů, Wikimedia CommonsTramvajová zastávka Chaplinovo náměstí na Barrandově. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons

„Jsme zemí právního alibismu, pro schvalovací orgány je vždy jednodušší schválit projekt, který má jasně definovanou překážku, která zvyšuje bezpečnost a snižuje osobní odpovědnost lidí.“

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je architekt Patrik Kotas, který je podepsaný pod řadou dopravních staveb. Navrhl například některé stanice metra, tramvajovou trať na pražský Barrandov, nové spojení mezi pražským hlavním nádraží a Libní nebo třeba terminál MHD v Hradci Králové.

Vytvořil tvář nejnovějších autobusů SOR, tramvají 15T pro Prahu i souprav metra M1 a řady dalších dopravních prostředků. Jeho tvorba budí emoce a často rozděluje veřejnost. Jedni ho obdivují, druzí styl Patrika Kotase zcela odmítají. „Architektura bez emocí není architekturou, design bez emocí není designem,“ reaguje v podcastu Patrik Kotas.

Je velkým kritikem nového jednotného vizuálního stylu Pražské integrované dopravy, i když uznává, že je logické, že každý kraj či město chce mít na dopravních prostředcích své barvy. Jen se domnívá, že je třeba design navrhovat tak, aby respektoval tvary karoserie.

A pak je tu téma zábradlí na českých dopravních stavbách, které nenechává Patrika Kotase chladným. „Jsme zemí právního alibismu, pro schvalovací orgány je vždy jednodušší schválit projekt, který má jasně definovanou překážku, která zvyšuje bezpečnost a snižuje osobní odpovědnost lidí. Zábradlí je přesně ten prvek, který když někde máte a někdo ho přeleze, tak jsou všichni z obliga,“ domnívá se Patrik Kotas.

Jeho stavby často čelí kritice, že jsou velmi nákladné na údržbu. „Když se dostavěla stanice metra Střížkov, spousta lidí povídala, jak bude strašně drahá údržba, že budou popraskaná skla…. Ale už nikdo neřekl, když uděláte halu, která je na povrchu, že nemusíte celý den svítit nebo že nemusíte stanici větrat. Je to jiný přístup, jak funguje stanice metra. Je jako nádražní hala, jako se stavěly v dobách počátku železnice i jak se staví dnes. Podívejme se do Vídně nebo Berlína,“ říká Kotas.

Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času
8. minuta: Jak Patrik Kotas připravoval terminál v Hradci Králové.
13. minuta: Jak vnímá kritiku, že jsou jeho stavby velmi náročné na údržbu.
17. minuta: Jak připravoval Patrik Kotas podobu poslední generace autobusů SOR.
25. minuta: Jak vnímá módní vlivy, které se promítají do architektury a designu.
29. minuta: Je podle Patrika Kotase v pořádku, že každý dopravce či objednavatel chce dopravní prostředky barevně přizpůsobit svému vizuálnímu stylu?
38. minuta: Jak se líbí Patriku Kotasovi návrhy tramvaje T3 Coupé a lanové dráhy na Petřín od Anny Marešové.
45. minuta: Jak by vypadala podle Patrika Kotase optimální údržba tramvajových stanic na pražském Barrandově, které navrhl.
53. minuta: Jak vnímá kritiku svých staveb od Adama Gebriana.

Tagy Doporučeno Patrik Kotas podcast Cesty Zdopravy.cz
247 komentářů