Podcast: Dispečer musí dodržet zrakové přestávky, říká šéf CDP Pavel Kolář
Dispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnic
Jedním z témat, které v podcastu otevíráme, je možná ztráta kontroly nad dálkově řízeným úsekem.
Skvělý rozhovor, Pavle. Gratulace!
Trochu z jiného soudku: Sice stále výrazná menšina, ale přece jen už ne úplně zanedbatelná, z traťových dispečerů má tendenci do vysílačky vykat. Téměř výhradně mladší jedinci.
To je generační záležitost, nebo to souvisí nějak s „příchodem z ulice“, nebo je to jev na CDP obecněji rozšiřovaný…?
Já začal úplně všem tykat až když jsem byl na CDP cca 6 let. Někteří služebně mladší zaměstnanci vykání běžně používají, s odpracovanými lety a vyšším věkem určitě postupně taky přejdou na tykání. Oni i někteří mladší strojvedoucí nám vykají, takže situace bude asi na obou stranách podobná.
Dovoluji si vstoupit se svojí zkušeností . CDP Praha . Jezdil jsem pod nimi (i fyzicky) od začátku, až do roku 2020. Spolupráce byla VŽDY za dodržení bezpečnosti provozu postavena na snaze, aby to jelo . A protože to byli /jsou převážně pracovníci znalí a vycházející ze zkušenosti SKUTEČNÉHO provozu, daly se a ano řešily kolikrát situace, které by předpis nedal . Při zádrhelu jsem vždy kontaktoval dispečera, dispečerku a věc se řešila dialogem ALE, za pochopení problému toho druhého . Pravda, někdy to bylo trochu „na ostro“, ale dali jsme to . Nikdo nezpožďuje vlak schválně . A Bůh… Číst vice »
Myšlenka dálkového řízení v podmínkách a představách SŽ je jedno velké nedopatření. Všem těm, kteří pracují na pozicích skutečně něco řídící velký respekt, že dnes a denně uvádějí v činnost něco, co nefunguje a co svojí koncepcí fungovat nemůže a co vrší jen patologické každodenní jevy.
Hloubka vaší analýzy je dechberoucí. Dejte si ještě jednu desítku a malýho ruma.
Ad novacci z kurzu – z vlastni zkusenosti prace na CDP mohu rict, ze i clovek z „ulice“, pokud neni hlupak, je schopen se naucit vse potrebne k vykonu povolani tratoveho dispecera, castokrat i predci starsi a zkusenejsi kolegy. Zkusenosti z doby pary a elektromechanik jsou k nicemu, kdyz prace na CDP je zejmena o pocitacove gramotnosti, rychlosti reakci a predstavivosti. Tyto schopnosti ovlada mlady clovek mnohem lepe, a s kvalitnim zacvikem vychazeji z kurzu opravdu kvalitni dispeceri.
Ale pripominam, uspesnost neni stoprocentni – novacek nesmi byt zaroven hlupak.
Usmevne.Hlavne ze pred 7 lety tvrdili ze berou jen ty nejlepsi.A dnes kazdeho blbce z ulice.
Tak to vubec receno nebylo, ale dobre.
Víceméně takhle plivnul do tváře výpravčím, že je nepotřebuje, že bude brát lidi z ulice 😉
P. Kolář na nikoho neplive, nýbrž přiznává, že výpravčí (v dostatečném množství) nemají o práci na CDP zájem.
Jo jak jsem psal, kdyby jím nabídl lepší prachy tak možná by zájem byl větší ,ale není, rozumní se radši uklidí někam PPV nebo do nějaké tranzitní stanice udělají si jednu max 2 směny a mají stejně ne-li více jak na CDP a mají čistou hlavu 🙂
Obávám se, že vliv p. Koláře na platy zaměstnanců je nevelký. Krom toho, já jako výpravčí bych měl mnohem větší problém s dojížděním než s penězi. Ale to je samozřejmě naprosto individuální.
Jednu dvě směny navíc, vypadlo mi tam slovíčko 🙂
Pro výpravčí platí úplně to samé.
Výpravčí se to taky musí naučit a ten dopravní cit se právě naučit dá. Je to zkrátka naučitelná věc. To, že někdo nemá disciplínu, nebo je hloupý, roztěkaný, nevydrží, to jsou vlastnosti. Ale jak má řídit dopravu, to je učivo. A moc se to teda neučí.
Abych jeste doplnil pro lidi, ktere problematika zajima a nemaji v umyslu jen kopat kolem sebe. Budouci dispeceri jsou vybirani ze dvou skupin – existujici vypravci, kteri o tuto praci maji zajem (a maji take o dost snazsi cestu, diky hotovym zkouskam, nikdo jim nebrani se prihlasit) a uchazeci o kurz. Z desitek uchazecu o kurz je po pohovorech vybirana zhruba desitka nejlepsich. Uchazeci jsou nejenom z rad cizich profesi, ale zejmena dispeceru dopravcu, strojvedoucich, vlakovych cet. V zadnem pripade to nejsou tedy jen osoby zeleznici nepolibene. Tito nasledne absolvuji kurz, na jehoz konci se skladaji stejne predpisove zkousky, jake… Číst vice »
Jojo, jak „kvalitní“ jsou dispečeři z ulice přijatí na CDP, máme možnost pozorovat na kurzech JOP v Králově Poli. Klikat umí průjezdy po první a druhý koleji a jakmile dojde na problémy (dlouhé soupravy a krátká stanice, násobení poruch JOP, jízda přes desku nouzových obsluh atd.) jsou totálně v řiti a válcuje je kdejaký strejda, co posledních 30 let točí klikou u Ranku nebo mačká tlačítka TESTu. Ale mají plnou hubu keců „to u nás na cdp toto, u nás na cdp tamto“, „pch, to nepotřebuju znát, dokud nedojede zabezpečovák, neřeším to, to se na cdp nezkoumá jak dlouho štreka… Číst vice »
Pane školiteli? Docela mě mrzí, že totálně generalizujete, přišel jste mi rozumný… Tak ten kurz pro cdp nedělejte. Tak ať vám to jezdí aspoň na kolejišti..
Těmhle “ klikačům“ na monitory ovšem často chybí to základní : dopravní cit.
Zkušení dispečeři z ex dàlkoviny na chebské, co nyní dělaji na Bala, by mohli vyprávět. A jízdní personál též..
Ale tak učený z nebe nespadl …..
Dopravní cit se učí kde? Někteří výpravčí toho nebudou schopni nikdy. To totiž není žádný cit, nýbrž učivo, kdy jde o to, zda vůbec někdo nováčkovi vysvětloval kdy a jak moc důležitá je plynulost jízdy. Třeba i takový spor, zda těžší náklad zastavit a pak pustit na zelenou vlnu desítky km, nebo ho nezastavit, ale nechat projíždět nižší rychlostí. Plus komunikace s fírou. A navíc za výpravčích jeden myslel tak a obsoused opačně, takže vlaky, které mohly jet, zůstaly někde zbytečně stát. Další věc je, jestli kvůli plynulosti jízdy vlaků dělat cestujícím pakárnu s přehazováním nástupišť, nebo ne. Nebo jak… Číst vice »
Co na to berete ?
Pro dost lidí je děsivá představa téměř absolutní ztráty soukromí. Máte tam dva metry svého stolu a ze všech stran kolegy.
Standarní openspace.
Technická bez rýpnutí. Proč ne česky?
A český termín pro openspace je prosím jaký?
Psychiatrická léčebna s více lůžky (křesly) na pokoji (sále).
Napsal bych otevřený prostor. Tedy běžný otevřený prostor. Opravdu nechci nikoho poučovat, sám tady nasekám chyby, ale mám za to, že máme dost pěkných českých výrazů. Pochopitelně všechny nahradit nejdou. Ale to je jen názor.
Takže můžete napsat „pracuju v otevřeném prostoru“ a lidé si pomyslí, že kopete výkopy nebo sbíráte psí hovna.
Bojovat proti ustáleným převzatým výrazům je dle mého názoru kolosální kravina. (Ostatně můžete se předvést na e-mailu, marketingu, dispečingu a push-pullu – to taky přeloží každý debil, jen mu pak nebude nikdo rozumět.)
K překládání anglických výrazů (v oblasti IT) jsem nedávno četl hezký článek zde: https://www.herout.net/blog/2018/04/prekladat-sklonovat-a-nebo-co/
Reagoval jste na: „Pro dost lidí je děsivá představa téměř absolutní ztráty soukromí. Máte tam dva metry svého stolu a ze všech stran kolegy.“
Souvislot s psími extrementy ani s výkopem tam při nelepší snaze nevidím. Navíc oba víme přesně a nezaměnitelně, o čem je řeč. Pište si jak chcete, Vaše právo, jen jsem si myslel, že používat češtinu je v Česku vhodnější.
Otevřená kancelář, jednoduché..
Proč takový toporný překlad. Když už česky, tak já bych to nazval „sdílenou kanceláří“, když už je sdílení tak in.
ne vždy se ujme české pojmenování, klapkobřinkostroj, čistonosoplena, magnetoskop…
Udělal jsem přímý překlad, ten Váš je asi lepší. Díky za doplnění.
Jazykobrusičství se ukázalo jako slepá ulička už v době národního obrození…
Open Space není žádné terno.
To neříkám, ale kdybyste ty dispečery zavřel do kamrlíků, tak si nebudou moci povídat.
Uvedomte si, že tam nerobia nejakú individuálne kreatívnu činnosť (že by niečo spisovali, programovali, alebo plnili nejaké excelové tabuľky) ale podielajú sa na kolektívnom diele – riadení dopravy na danom úseku. A to vyžaduje fúru komunikácie.
V dopravnej kancelárii je vždy najdôležitejšia vec telefón. Ešte dôležitejšia než ZZ. Začasto ich je tam niekoľko. A ten openspace odbúrava nutnosť drvivej väčšiny telefonovania. Takže naopak pomerne výrazne prospieva.
Problém je v tom, že traťový dispečer u svého stolu řeší jiné problémy, než kolega (kolegyně) u vedlejšího. Pokud navíc někomu chybí základní sociální kvality (nerušit zbytečně své okolí) máme tady prvotřídní peklo na zemi a minové pole průšvihu.
Oni ty openspacy nejsou problém ani při nějaké té kreativní činnosti.
polovina programátorů v republice (možná i víc) sedí v openspacech a dají to – a to je to hodně kreativní činnost 🙂
a i z důvodů komunikace mezi lidmi je to lepší, než „kamrlíky“.
To je taky jeden z problém, ale na to se dá zvyknout, jsou ale mnohem horší problémy, např nesprávně fungujicí dopravní dokumentace v podobě GTN nebo PC na provozní aplikace, seká se to je to nestabilní a to docela stěžuje práci dispečerům, hlásí se to každou směnu, ale nic se s tím nedělá… Jenom aby se ušetřilo za slabší síť a energie a to je jeden mnoha problému a pak tu člověk poslouchá podcast, jak to vlastně všechno funguje a no problém. Pohádky… 😉
On se diví, že mu lidi po 30-40 letech ve stanici nebudou z Chebu, ČB dojíždět přes půl republiky a trávit tím hodiny na cestách na výběrově pracoviště “CDP Praha” to by ty lidi musel nejdřív adekvátně zaplatit, ale zajímavé, že o hodnocení zaměstnanců ani slovo 😉
Zaměstnanec, pracující u SŽ v zaměstnání Signalista, měl v roce 2022 při 36 ti hodinové týdenní pracovní době průměrnou hodinovou mzdu 253,43 Kč. Zaměstnanec, pracující u SŽ v zaměstnání Výpravčí, měl v roce 2022 při 36 ti hodinové
týdenní pracovní době průměrnou hodinovou mzdu 322,99 Kč. Zaměstnanec, pracující u SŽ v zaměstnání Traťový dispečer centrálního dispečerského pracoviště, měl v roce 2022 při 36 ti hodinové týdenní pracovní době průměrnou hodinovou
mzdu 392,67 Kč.
Pramen: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50156832/01449+-+vy%C5%99%C3%ADzen%C3%AD.pdf/b28e4889-e5f8-42a6-abb5-ae0cc2dc0faa
Což nestačí. O čemž svědčí zmíněném postavy jak na pozicích výpravčí tak na pozici traťový dispečer.
To odpovídá. Ale pro mnohé není rozdíl platů dostatečně motivační. Když jsem se ptal mladého perspektivního výpravčího v nejmenované stanici, proč nejde na CDP, odpověděl, že za ty prachy by se na to mohl vykašlat. Raději si bude v klidu výpravcovat než se na CDP stresovat. Pokud potřebuje, udělá si sem tam vložáka nebo brigádičku-vedlejšák a má skoro tolik, co dispečer.
Presne tak.Vidim to kolem sebe.
A teď tu pohádku o pejskovi a kočičce…. Další věc co mě úplné šokovala je taková že ředitel CDP Praha se tam chlubí tím, že bude brát lidi z ulice, že si třeba půl roku ten dotyčný projde pozicí operátor a pak půjde do kurzu na traťového dispečera, v tom kurzu mu ukážou v prezentaci, jak vypadá výhybka a kolej, vlak ten uvidí z okna, když bude sedět někde ve výhledu na trať, to totiž bude muset stačit, takže takové ty známe “rychlokvašky” který nikdy nebyly v provozu a vše se učily od stolu z CDP, tak to se máme… Číst vice »
No jak si predstavujete zaskoleni dispeceru, az bude cela republika rizena z CDP ? Kam je poslete „do provozu“ ?
No moc nijak, když ne snaha vše centralizovat a časem ve stanicích nebude nikdo, což tenhle koncept je špatně , ale chtěli to, tak to mají a budou mít, zatím na CDP je většina lidí co dělala výpravčí ve stanicích, takže nějak ví o čem ten provoz je, ale co třeba za 20-30 let?
Ne staci ji projet cely tratovy usek a seznamit se se stanicemi osobne.Z CDP vubec nema prehled kde co je mistne umisteno apod.Taky to vidim jak to potom vypada.
A proč by se měli učit na Ranku, když ho v životě neuvidí?
Kdo tady tvrdí, že se mají učit jak dělat na Ranku? Ale mít trochu ponětí jak vypadá výhybka, jak vypadá trať, stanice apod… To že naberou lidi z ulice je věc jedna ,ale druhá věc je taková, že to co dělám, tak tomu musím rozumět co vůbec dělám, tak to funguje to je z prezentací ty lidi moc nenaučí 😉
Ohledně lidí z ulice si přečtěte vyjádření uživatele Error výše.
Vy o náboru dispečerů evidentně víte hovno, chytl jste se nějakých „lidí z ulice“ (což je popis dost zkreslující kompetenční profil uchazečů) a vyrábíte tu neexistující problémy.
Naopak, ty problémy tu jsou, jen se přehlíží a nesmí se na ně na SŽ moc hlasitě ukazovat. 😉 Viz výše (nejen) mé zkušenosti z kurzů jop (obsluha i poruchy).
Já nevím, tyhlety JPP příhody nějak odmítám brát jako relevantní a reprezentativní zdroj informací o světě.
U závěrečných zkoušek byla výše zmíněna poměrně velká selektivita a zajímala by mě analýza kolik lidí udělá zkoušky, jak jsou úspěšní, event. jak moc se odchází ve skupině „nevýpravčí“ vs. ve skupině „výpravčí“.
Pak se dají dělat nějaké závěry o tom, jestli jsou „výpravčí“ výrazně lepší. nebo nejsou. (Jinak strategie otevření pozic i mimo dráhu bude asi spojená i s tím, že se tam nehláší dostatečné množství výpravčích, takže stejně jiné cesty není…)
Což je ovšem průměr i s přesčasy a odměnami.
Je to smesne ty penize na CDP.Na lokalce si udelas par prescasu a smejes se lidem na CDP.A mas cistou hlavu.
Ani né pár, uděláš jednu dvě směny a máš stejně 🙂
Tak a odložíme růžové brýle a skreslené statistiky a trochu reality. Čistý plat traťového dispečera je 40/45 tisíc čistého.
A to konstatujete jako, že je hodně nebo málo ?
Ať si to přebere každý jak umí. A aby Vám to bylo úplně jasné, přidám jedno vyjádření, které zaznělo po jednom velkém divadle, které se každý rok opakuje a jehož scénář je stále obehranější s názvem Kolektivní vyjednávání u SŽ. „Věřím, že Správa železnic bude i nadále vnímána jako perspektivní a stabilní zaměstnavatel.“ uvedl po podpisu generální ředitel Bc. Jiří Svoboda, MBA.
Takže za normu nějakých +9,5 tis./měs., no docela chápu že nad cca 100 km (a to ještě jen tam, kde je rychlý vlak) moc ochota dojíždět na tohle není. Navíc jestli se střídají v 6-7 ráno…
Tak třeba z těch Č.B. jede první vlak do Prahy v 04:10 v Praze 06:10 (když je včas) a ještě se musíte dostat na CDP, takže kolegu taky z Budějovic vystřídáte cca v 7. Kolega si dojde na snídani, přesune se na hlavák a v 08:21 mu jede expres a do Budějovic přijede v 09:55
A to jste v deset na nádraží, ještě musíte domů pokud nejste přímo, tak po noční přijet domů na oběd a to chcete
A to jsi představte že pak dotyčný jede hned druhý den na denní, protože u turnusu to nikdy neskončí, protože lidí je méně a těch případu je víc než dost 🙂
A nebo ještě ten samý den na druhou noční….
Nikdo rozumnej by v tom případě domů nejel…
Nějak jsem nepochopil výhody toho koncentrovat řízení do pouhých dvou budov (Přerov a Praha). Kdyby každý sál byl dislokován v regionu tak by nemuseli lidé dojíždět z Chebu do Prahy nebo z Jablunkova do Přerova a výhoda kontaktu provozního dispečera na sále by zůstala. Ale to nejspíš pan ředitel ovlivnit nemohl. Takový model velmi úspěšně funguje např ve Švýcarsku- zemi která je menší než my a přesto má daleko více center řízení provozu než dvě.
Budova musí byť na prevádzku sálu CDP pomerne nákladne upravená (elektroinštalácie, vodoinštalácie, vzduchotechnika, záložné agregáty). Čím menej takých budov, tým lepšie.
CDP v ČR ovládajú len koridory a pár transverzálnych hlavných tratí a lokálok. Ostatné riešia RDP. Vo Švajčiarsku majú tie centrály presne 4. A to ale na úplne všetky trate. Takže reálne nie viac, ale ďaleko menej, než plánuje Správa železnic.
Ano. Takže v menší zemi mají dvojnásobný počet CDP. Ta cena za více CDP je diskutabilní protože např Ukrajinská železnice je i během války relativně funkční právě díky decentralizaci řízení. V případě že by tam byla již CDP jako zde, tak by se už dávno ocitla na seznamu cílů agresora. V tomto případě se ukazuje jakákoli decentralizace řízení jako nesporná výhoda bez ohledu kolik to stálo peněz.Dle mého názoru je důležité mít železnici funkční i za cenu vyšších nákladů než tzv ušetřit ale zároveň mít nefungující železnici v těchto případech.
Pokiaľ správne chápem text tak český model naďalej umožňuje „decentralizáciu“ a ovládanie rôznych úsekov z rôznych budov – viď príklad s prerušením spojenia.
Ano, z desek nouzové obsluhy, což znamená že ovládat se dá zhruba ⅓, některých stanicích až ⅔ výhybek na dopravních kolejíchve stanici, na „nakládací“ koleje a vlečky se s DNO nedostanete vůbec (prostě z DNO nejdou ovládat) a přivolávačky jsou pouze na vjezdových návěstidlech, takže všechny odjezdy jsou na rozkaz proti Stůj. Nevyjezdíte grafikon a hlavně nic nenaložíte/nevyložíte, což je v případě války problém.
To je trošku mimo, nie? Na SŽ sa používajú SZZ troch výrobcov. Z nich sa, aspoň čo viem, DNO už niekoľko rokov montuje len u jedného (hlavne pre to, že to je len zakuklené RZZ). Všetky zariadenia tohoto výrobcu sú len na tratiach ovládaných z RDP.
Takže šanca že CDPčkar pôjde niekedy slúžiť na DNO je dnes v zásade minimálna. Buďto tam bude mať funkčný počítač s JOP alebo si vyloží nohy na stôl a bude čakať na zabezpečovákov.
A co kdybyste si přečetl článek a poslechl podcast a až pak trousil moudra?
Nie, keď započítam aj RDP tak desatinový, pretože ešte raz u SŽ sa z tých dvoch CDP riadia len vybrané trate, u SBB sa zo 4 CDP budú riadiiť úplne všetky. Železnica na Ukrajine funguje ako funguje a všetka česť Ukrajinským železničiarom, ale ten rozsah železnice aký potrebujete u nás proste za vojny neudržíte. Niekto Vám hodí atómovku do Kolína a nejaké distribuované riadenie železnice Vám bude jak mŕtvemu zimník. Už len preto, že na to nemáte (a za vojny tým duplom nezoženiete) ľudí. Ak pustí PVOS raketu na CDP, tak sú tu PPV, ak pustí PVOS raketu aj na… Číst vice »
asdf: „Budova musí byť na prevádzku sálu CDP pomerne nákladne upravená (elektroinštalácie, vodoinštalácie, vzduchotechnika, záložné agregáty). Čím menej takých budov, tým lepšie.“
Ušetřené statisíce a taky zranitelnost a hlavně dojíždění nafurt. Tak nevím.
Ušetrené milióny a viete čo sa dnes stane, keby niekto hodil do CDP raketu? Dnes vôbec nič, po 2025 prestane fungovať ETCS (čo je dosť obmedzujúce ale jazdiť sa furt dá). Pretože existujú PPV, čo je podstatne lacnejšie pracovisko, než nejaká snaha niekde rozhadzovať sály CDP.
To už by bol ďaleko väčší problém, keby raketami odrovnali datacentrá prevádzkových systémov.
Inak tým, že je to v jednej budove, tak to dosť šetrí THP (porovnajte rozsah aparátu CDP a rozsah aparátu jedného PO).
Ušetřené miliony za přípojky a rozvody v menší budově? Tak to se spojte s nějakou běžnou firmou a ona Vám udělá cenu.
asdf: „Inak tým, že je to v jednej budove, tak to dosť šetrí THP (porovnajte rozsah aparátu CDP a rozsah aparátu jedného PO)“
Co to má společného s počtem budov CDP? To mi tady chcete namluvit, že každá má mít svůj aparát?
Bežná firma urobí cenu a potom to podľa toho aj vyzerá. Bol ste na tom CDP niekedy? Videl ste niekedy ako vyzerajú všetky potrebné rozvody, záložné napájanie a ďalšie potrebné zariadenia?
No a čo to má spoločné počet budov a THP? Ak má aparát organizačnej jednotky jazdiť po X lokalitách tak na to nutne bude potrebovať viac ľudí. Nie násobne, ale viac ich bude. A ilustrovať to krásne ide na porovnaní CDP verzus PO, ktoré má o dosť väčší aparát aj keď kľudne ovláda menej kilometrov tratí.
asdf: „Ak má aparát organizačnej jednotky jazdiť po X lokalitách tak na to nutne bude potrebovať viac ľudí. Nie násobne, ale viac ich bude.“
A to je důvod k centralizaci, to je důvod k tomu, aby lidi už nastálo dojížděli republikou? O kolik lidí se navíc se může jednat? O dva, nebo snad tři? Takže budou dojíždět desítky lidí kvůli několika kontrolorům?
S PO jsem nic nesrovnával, tak netuším, proč to opakujete.
Přebujelá administrativa, kdy si THP pracovníci navzájem vymýšlejí nesmyslnou práci, aby ti druzí měli činnost, se dá vyřešit. Ono to jednou stejně potřeba bude. Jen se to ve státním co nejvíc odkládá. V soukromé sféře by to majitel už zařízl dávno.
Tak p. Kolář zmínil, že by mělo být zřízeno asi 35 RDP. Takze vsechno z CDP nebude. Osobně bych si tipnul že bude RDP třeba v Liberci, který už si teď řídí okolí.
Nájdite si ten pokyn o ktorom hovorí v podcaste. Je na stránkach SŽ.
Ještě k tomu Praha, kde jsou nejvyšší platy v republice.
V pocastu pan Kolář říká že z CDP Přerov se plánuje řídit 1050, ale v článku se píše: „Finálně by mělo CDP Přerov řídit provoz na cca patnácti stovkách dálkově řízených tratí“ To je hodně tratí a ani pokud to budeme brát jako kilometry tak to nesedí 😉
jj, naše chyba, díky za upozornění.
Poslechl jsem to až do konce a velice zajímavé. Děkuji za rozhovor.
Termín „traťový posun“ jsem za 50 let služby na železnici nikdy neslyšel.
Nemyslel třeba PMD? 😀
K tomu směrovala výtka, že se tomu má říkat PMD a ne traťový posun.
Pro rozhovory do novin mi to přijde zcela OK, kdo zná slovo „dopravna“…