posily_do_teamu

Podcast: Chceme konečně uspět v České republice, říká Zdeněk Majer ze Stadleru

Nová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel WillingerNová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel Willinger

Vysokorychlostní tratě na 250 km/h by v Česku stačily, míní Zdeněk Majer.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Zdeněk Majer ze Stadleru. Je předsedou dozorčí rady společnosti Stadler Praha a také mužem, který má otevřít dveře Stadleru v dodávkách kolejových vozidel na český a slovenský trh.

Téměř 20 let pracoval pro plzeňskou Škodu, v posledních letech řídil její obchod pro celý svět. Pak ale odešel a kývl na nabídku ze Švýcarska. „Na to se nedá říct ne. Už když jsem byl ve Škodovce, tak jsme se dívali, co dělá konkurence. A Stadler pro nás byl zajímavý a sexy. Byl rychlý, byl dravý. Rychle rostl. Rád vzpomínám na časy ve Škodovce, kdy ji vedl Tomáš Krsek. Rétorika byla jednoduchá, řízení bylo o dohodě a rozhodování bylo rychlé, stejně tak jako teď ve Stadleru, kde struktura je plochá a Petr Spuhler (majitel Stadleru, pozn. red.) se aktivně podílí na řízení,“ říká Zdeněk Majer v podcastu.

Zdeněk Majer při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz

Stadler Praha je jedno z pěti kompetenčních center inženýringu švýcarského koncernu a se svými 250 zaměstnanci je druhým největším vývojovým centrem Stadleru. V Praze vznikají po technické stránce projekty společnosti pro region střední a východní Evropy, ať už jde o mechanickou či elektrickou konstrukci vozidel, jejich software a další.

„Pevně věříme, že naše patnáctiletá historie neskončí u toho, že u nás projekty vyvíjíme pro celou Evropu a svět, ale že i nějaký projekt, na němž se budou čeští inženýři podílet, dodáme na české koleje. Určitě nás zajímají dvoupatrové jednotky pro Pražskou integrovanou dopravu. Velikou zakázku teď máme například pro rakouské dráhy, kterým dodáváme 186 patráků ve třech variantách provedení. Střílíme pořád kolem České republiky, trošku také na Slovensko. Doufám, že se nám podaří uspět brzy v Česku,“ zmiňuje Zdeněk Majer. Právě velkou soutěž pro PID objednavatelé minulý týden vypsali.

Drážní zakázka století. Středočeský kraj s Prahou začal vybírat dopravce pro PID na 30 let

V rozhovoru otevíráme také téma soutěží. Jak těch, kdy si objednavatelé vybírají dopravce pro nové výkony, tak těch, kde si současně s tím dopravci hledají dodavatele svých vlaků. Rozdíly mezi jejich přístupem jsou podle Zdenka Majera v Evropě velké.

„Čím víc budete na západ, tak zadavatel klade důraz na náklady životního cyklu komplexně a má poměrně často jasno o technickém řešení produktu. Rozumí inovativním technologiím a ví jaké chce parametry vozidla. Čím se posouváte více na východ, jednoznačně hraje prim cena. Parametr cena se z 30 procent na západě posouvá na východě až někam nad polovinu,“ popisuje v podcastu Zdeněk Majer.

Stadler patří mezi ty výrobce, kteří v posledních letech vsadili na nízkoemisní a bezemisní kolejová vozidla. Co se týká bateriových a vodíkových vlaků, dodávají v tomto segmentu podle Majera už 50 procent veškeré produkce pro Evropu. Jejich vodíkový vlak ze zakázky pro americký trh na zkušebním okruhu v Coloradu drží dokonce rekord nejdelšího dojezdu na jedno naplnění vodíkem. Ujel 2 803 kilometrů.

Vodíkový vlak od Stadleru ujel přes 2800 kilometrů a zapsal se do Guinnessovy knihy

Máme i světový rekord v oblasti hybridní bateriové trakce, kde jsme najezdili 238 kilometrů na baterku. Samozřejmě v ideálních podmínkách,“ dodal Zdeněk Majer.

Společně diskutujeme i téma připravovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Stadler nemá ve výrobním portfoliu vlak na rychlost přesahující 300 km/h, na níž chce své VRT chystat Česká republika. Jeho vysokorychlostní vlak Giruno (později Smile) pro Švýcarský trh jezdí dvě stě padesát.

Pokud si dobře pamatuji, zadání znělo dostat se z Prahy do Brna za hodinu. Pokud budu mít dvě zastávky, bohatě bude vlak s rychlostí 250 za hodinu stačit. Je třeba se zamyslet. Mít vlak na 250 nebo 310 znamená, že pak jsou náklady, ani ne na pořízení, ale na údržbu, exponenciálně vyšší. Pak by mě zajímalo, kdo bude platit to cestovné. Nerozumím tomu, proč se uvažuje o rychlosti 310 km/h,“ říká v podcastu Zdeněk Majer.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času:

11. minuta: Tramvajová výroba Stadleru.
19. minuta: Jak se liší výběr dodavatele vlaků nebo tramvají u nás a na západ od našich hranic.
28. minuta: Vývoj Stadleru pro evropský trh.
34. minuta: Hrozba čínských výrobců pro evropský průmysl.
37. minuta: Největší zakázky, na kterých Stadler teď pracuje.
39. minuta: Stadler a metro.
44. minuta: Jak funguje servis Stadleru.
48. minuta: Kariéra Zdeňka Majera ve Škodě.
51. minuta: Zdeněk Majer odpovídá na dotazy čtenářů.

Tagy Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz Stadler Praha Stadler Rail Zdeněk Majer
45 komentářů