Podcast: Byl bych šťastný, kdyby se našlo řešení dělených směn, říká Vokoun z OSŽ

Vlakvedoucí a strojvedoucí Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaVlakvedoucí a strojvedoucí Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

„Jak trať zavřete, je to zpravidla nevratný krok. Konzervaci lokálek považuji za slepou uličku. Je to likvidace.“

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
adam.voj

Bohužel, tímto rozhovorem by mě tedy pan Vokoun ke členství v OSŽ nepřesvědčil 🙂 Myslím si, že odbory jsou dobrá věc a jsou ve větších firmách potřebné, ale velmi mi u nás chybí nějaké modernější, svěžejší odbory…

On první

Radnice vlastně říká, chceme přijmout další úředníky (nebo pro stávající najít další práci) a tohle je výborná záminka a ještě vinu hodíme na někoho jiného. Část řidičů si prostě vybere jestli se bude motat po ucpaném městě a vytvářet ony zácpy na které pak bude nadávat nebo zaplatí relativně malý poplatek a pojede rychleji.
Ideální by byl německý model… silniční daň a dálnice zdarma.

On první

Sorry jako, to patří jinam. Všem co to vadí se osobně a písemně omlouvám.

petr

každopádně je to fakt – jak se jednou zavře lokálka,a jak se říká,zakonzervuje,už to nikdo dohromady nemá.to je z 99procent definitivní konec

Koro

Kozí dráha je to 1%?

V. K.

Kozí dráha je toho právě důkaz. Je tu enormní zájem o to jí zprovoznit a přesto to není možné dál než do Telnic, protože to SŽ pro nákladnost odmítá.

xyz

Zejména je zajímavé, že odbory vůbec toto znesjízdnění tratě připustily.

Co se týče úseku Teplice l. b. – Telnice, došlo k tomu ve stejném období ve stejné vlně jako do Vidnavy, do (nakonec revokované) Malé Morávky, k pokusům učinit totéž do Jemnice apod.

Je zajímavé, že někdy odbory přistupovaly po mnoho let stylem „ani vlkm nesmí připadnout nikomu jinému než ČD“, zato znesjízdňování tratí jim nevadilo.

Vašek

Odbory připustily znesjízdnění tratě! Odbory se mají starat především o pracovní podmínky svých zaměstnanců. Peníze, pracovní doba, benefity a podobně.

xyz

Což ale reálně nedělají (ve vztahu k zaměstnavateli) a namísto toho opakovaně „řešily“ politikaření jako např. že se (ne)smí dělat soutěže na provozování vlakových linek, že ministr financí nesmí dát vládě k projednání novelu zákona o dani z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti atd.

Tzn. do toho kontextu plně zapadá ten paradox, že plusmínus ve stejné době, kdy odbory vystupovaly (včetně příslušného vyhrožování) proti výše uvedenému, ponechaly bez protestů mj. znesjízdnění několika tratí (aby o 11 let později jejich – pravda, mezitím jiný – čelní představitel tvrdil, jak je to špatně).

Leinad

Odbory, které bojovaly proti přidělení výkonu konkurenčnímu dopravci (vesměs s lepšími pracovnimi podmínkami), souhlasili s rušením tratě.
Budou to jezdit modrogumy nebo nikdo. Ne že by tam jezdil vlak, ve kterém by neplatila režijka.

Frantík

Přitom by stačilo konzervaci podmínit možnosti obnovení třeba do jednoho roku. Pak by tento výraz skutečně odpovídal svému významu a SZ by se nemohla vymanit z odpovědnosti.

Radko

Dokavad se zamestnanci CD nepostavi proti tomuto sikanoznimu zachazeni tak se nic nezmeni. Takze placou na spatnem hrobe. Podivejte se do zrcadla …

Svojsin

Ta průvodčí na fotce je velice sympaticky vypadající.

Ondrej Kubala
Ketchup1970

A vdaná a šťastně.

člen OSŽ

Dobře to p. Vokoun řekl. Je na svém místě.

Pavla

Odboráři žijí zcela mimo realitu, vůbec netuší co je v provozu a ani je to nezajímá. Lidi jsou dost nespokojení, dlouhodobě to vidím jako časovanou bombu. V mém okolí skoro všichni už vystoupili z odborů. Na mém pracovišti 22 lidí jsou v odborech 4.

Koro

Řešením není vystoupení z odborů, řešením je osobní amgažovanost v nich.

Koro

n

Pavla

Jako řadový člen nemáte šanci prorazit. Zvlášť když máte svůj názor, potřebují jen kývače a plátce příspěvků. Nikoho nového mezi sebe nepustí. Odbory zastydly v minimálně v devadesátých letech.

Gwann

v našem oboru odbory obvykle ani nejsou, ale vaše tvrzení je obdobné nesmyslné jako tvrdit, že nemá smysl být aktivní v politice.

výsledky jsou všude stejně. akorát nadávate a nic nezmuzete

Trasař

To je lež

Leinad

To by platilo, kdyby odbory byly jaksi „nečinné“, chyběl by jim někdo angažovaný.
Jenže to není tak, že by odbory spaly. Je to tak, že odbory řeší kraviny (režijky, politika…) a ne pracovněprávní otázky. A angažovat se jiným směrem by moc nepomohlo.

petr

co myslíte tím odboráři žijí zcela mimo realitu?já jsem také odborář a pracuji řadu let v provozu

Pavla

A jaké máte výsledky?

Y.K.

On zjevně myslí aktivní odboráře (funkcionáře), ty co razí „politiku“ sdružení.

Miroslav Zikmund

Řešení dělených směn – to je záležitost MPSV – > teď je tam křesťan Jurečka, ten se jistě rád postará o změnu zákoníku práce tak, aby dělenou směnou mohla být pouze směna, splňující kritérium „odpočinek s možností spaní na lůžku“. Jinak řečeno, směna nesplňující tuhle podmínku bude muset být placena od začátku do konce, i kdyby během 12 hodin zaměstnanec měl produktivní výkon třeba jen 6 hodin … Samozřejmě se tato „dáblova“ úprava bude vztahovat i na zaměstnance „dopravních podniků“ (tzv. šejdry) a na řidiče veřejné linkové dopravy. Proč „ĎÁBLOVA“ ??? Protože dojde k výraznému zvýšení personální potřeby zaměstnanců, z… Číst vice »

Koro

Já si myslím, že zaměstnavatelé si myslí, jak strašně šetří díky dělenkám. Ale kdyby nebyly, neodcházeli by lidé, které vyškolit stojí šilené částky a možna by se jim to ekonomicky spíš vyšlo levněji, než se snažit ušetřit takhle a ještě nasírat lidi.

Zbyněk

Ti lidé neodchází, jsou to zatím jen řeči. Spousta drážního personálu průběžně říká, že odejde, ale nikdy se z mé zkušenosti zatím tak nestalo.

M152

Já znám několik (odhadem 10-15) lidí co od ČD odešlo během posledních 5 let. Nikdo se k ČD už nevrátil. Někdo je u ČDC, někdo u Metransu, někdo u Arrivy, někdo šel dělat něco jiného mimo dráhu. A obecně to je nespokojenost že skladby směn a přístupu vedení.

***** Petr

10 – 15 lidí za pět let. Tomu se říká zakonzervovanost .
A odejít z ČD do ČDC je opravdu zásadní .

M152

Ale to je jen z mojí „sociální bubliny“, nikoliv z celé dráhy. A dejme tomu že to je z cca 200 lidí, a nepočítám do toho odchody do penze, ani ty předčasné.

***** Petr

To je jeden ze sta ročně. To snad nestojí ani za zmínku a i rozvodovost je vyšší.

Ryk Mat

To je zajímavé. ČD ročně přijmou stovky zaměstnanců. Kam se podějí ti, které ti noví nahrazují, když z ČD nikdo neodchází? To jimi ČD krmí nějaké lokomotivy z Ferratu?

Výkolejka

Jdou do důchodu.

Miroslav Zikmund

Z kontextu mých názorů je patrné, že s neplacenými pauzami nesouhlasím – sám jsem jimi byl kdysi postižen … nicméně z hlediska zaměstnavatele je pohled jiný. Jako zpracovatel turnusů jsem se proto „svým“ podřízeným snažil udělat takové turnusy, aby tam ty pauzy „nevyšly“ … Problém je v zákoníku práce, který tuhle „socialistickou“ lumpárnu umožňuje (tohle se přežilo ze socialistického zákoníku práce). Ono to ekonomicky levnější nebude … když máte příkladně turnusovou potřebu 10 zaměstnanců, tak započtením neplacených přestávek do normy ta turnusová potřeba se může navýšit na 12 lidí – naroste tam počet dní turnusového volna, ale vy je fyzicky… Číst vice »

xyz

Mělo by to asi více důsledků – např. prodražení posilových špičkových spojů (protože jejich personální pokrytí by při zrušení dělených směn znamenalo vyšší mzdové náklady na jednotku výkonu těchto posilových spojů) atd.

(Nicméně i zde připomínám, že jde o technickou poznámku, protože stejně tak jako na jednu stranu chápu odlišnost přepravní poptávky v ranní/odpolední špičce oproti dopolednímu sedlu, tak úplně stejně i chápu nevhodnost dělených směn, kdy to mezitímní „volno“ je volnem fakt v uvozovkách, když krátce před nim předchází + po něm následují pracovní úkony.)

Leinad

Ono je taky rozdíl mezi opravdu dělenou směnou (ranní špička + odpolední špička) nebo hodinovým pobytem někde. A někteří busdopravci to uměli, za den několik minutových přerušení.

***** Petr

To je výběr a ochota zaměstnanců co akceptují , zaměstnavatele co nabízí a případně odborů na vyjednání pracovních podmínek. MPSV stanoví rámec a že je Jurečka křesťan nevadí a mělo by být výhodou. Proč by se mělo MPSV starat o interní provoz a dělené směny nějakého dopravce? Jako že kraje nebo MD bude objednávat dopravu , kde nikdo nebude jezdit? Zadávací podmínky jsou dané a cenotvorbu si skládá soutěžící. A i v tom kamionu má spaní podmínky jak časové tak i prostorové. Poslech toho odboráře a tato diskuse je tak pětadvacet let pozadu za okolním světem. A krásná funkce je… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Asi nechápete podstatu problému – zákoník práce umožňuje dělené směny – takže dopravci (zaměstnavatelé) toho logicky využívají … když tuto možnost típnete, tak se tomu zaměstnavatelé budou muset přizpůsobit …
To nemá s objednáváním spojů nic společného …

Ketchup1970

Dělenou směnu jsem měl jako školník , což vyplývalo z povahy práce , tedy ráno otevřít školu , topení , úklid sněhu a pak odpoledne nájemnici tělocvičny , třídní schůzky. A uprostřed dne volno .

xyz

Jenže coby školník jste mezitím byl doma (mám-li předpokládat, že byt školníka byl součástí areálu školy).

Ketchup1970

Ano , což je pravé ukázka dělené směny která nevadí ( i tak mne vadilo , bo lidi furt otravovali i během dne , vždyť školník je doma ..:-) , ) na rozdíl odečte h vašich idiotských dělenék . Čímž se zastávám fírů…

***** Petr

To , že to ZP dovoluje je v pořádku. Zaměstnanec s tím svým nástupem do práce souhlasí , odbory jsou relativně v klidu a ty tu popíšeš miliony vět vlastní neschopnost a interní problémy a postupy firmy , kde se dle tvých postojů zabývá několik lidí vysvětlováním proč to jít nemůže místo naopak. Když na to nebudou pracovníci tak to bude zaměstnavatel řešit , když pozice obsazené budou tak tu budeš psát další litánie?
Při objednávce se určuje i cena , tzn že vše lze finančně zohlednit i směrem k zaměstnanci.

Martin

Jo a odbory se chvástají,ale ve výsledku řeknou,buďme solidarní s podnikem. Tak naco takové odbory…..to už jsem taky zažil a slyšel

Jenisej

V prosinci 2021 2 strojvedoucí z Bohumína se s ČD rozloučili. A za celý rok jich bylo poněkud více.

Gargy

Z Bohumína odchází lidí kvůli panu k.

Gwann

takže…odbory chtějí přidat na platech. rev od diskuteru a jedné skupiny…drahý jsou ve ztrátě, takhle je zničí, paraziti jedni. a zrušit jim bonusy.

odbory řeknou…ale nepřezenme to, zaměstnavatel na víc nemá. a řev z druhé strany, odbory jsouna houby.

jako komedie slušná, podtext stejný…odbory je třeba zrušit.

Miroslav Zikmund

Předpokládám, že máte světový rozhled. V USA – demokratické zemi, s přetrvávajícím trestem smrti v některých státech, je v některých profesích členství v ODBORECH povinné …. nechceš vstoupit do odborů, tak tě nemůžeme zaměstnat …
Divné že ?

Gwann

tak americké odbory, někdy a někde propojené s mafií a jinde zase připomínající středověké cechy … kde zároveň mnohé firmy (velké) založení odboru přímo sabotuji…bych za vzor nebral

PS: ja o potřebnosti odboru nepochybuji, jen mne opravdu „baví“ ty příspěvky spilajici odborům z obou stran

Martin

Ono by to šlo,ale směny by se nesměly opakovat rok co rok stejné,ale musel by je někdo předělat,ale do toho se nikomu nechce. Protože to je práce,a to se nedělá. To radeji nechame stejné a je to bez práce. Jezdim v jednom turnuse už 5 let a ty směny jsou za těch 5 z 98% stejné.

Miroslav Zikmund

Vy jste někdy dělal zpracovatele personálních turnusů ? Zkuste svému zaměstnavateli navrhnout jiné uspořádání směn v rámci přídělu výkonů za dodržení pravidel „odpočinku“ …

M152

Kolega ještě pod RCVD nabídl komplet překopané turnusy, téměř zmizely DS a spaní. Zamítnuto, nelze, ani se nelze inspirovat, bylo by s tím moc práce to celé předělat.

Trasař

Nevěřím. Pokud by takový návrh existoval a splnil PKS a ZP, tak by to zaměstnavatel schválil všemi deseti. Vždyť by to byla velká úspora pro podnik. Takže lež

Jenisej

Spíš je to tak. Jednotky mezi sebou soupeří a výkony nepouštějí. Proč, no protože jsou jejich. A nikdo nad nimi je přes prsty neklepne, býť by firma jako celek ušetřila +/- 5%, kdyby se vykony podle potreby mezi jednotkami převáděli.

Gogo

Problematika stavby turnusů je složitější než si myslíte, sám jsem je dělal skoro 20 let a tak o tom něco vím. Navrhnou turnus bez DS a spaní sice lze, ale pak vám tam např. nevychází týdenní a čtrnáctidenní volno a proto „opticky“ hezký turnus nelze schválit.
A to že se nepouštějí výkony mezi jednotkami je o tom že i kdyby se dvě jednotky na výměně dohodly tak vám to Praha zamítne s tím že musíte postavit turnus z toho co vám poslali. Z Prahy vám přijde seznam vlaků pro vaši jednotku a minimální procento aktivního výkonu který musí turnus dát.

Miroslav Zikmund

Ano máte pravdu … když se v roce 1993 přešlo na divizionální řízení a lokomotivní hospodářství přešlo ze služeb 12 / 125 OŘ přímo pod O12 – odbor kolejových vozidel – tak se mohly především lokomotivní oběhy optimalizovat … Bohužel ne všechna LD byla za „socíku“ tak liberální, že jim bylo „jedno“ kdo na jejich lokomotivách jezdí. V Brně byl antagonistický vztah mezi personálem z Maloměřic a Dolního. Motorové „dolní“ totiž jezdilo na maloměřické laminátce ranní rychlík do Bratislavy, což majlunt těžce nesl … na ně zbyl akorát páteční posilový R 1105 z Hory Kutné do Brna …. V Praze… Číst vice »

Vašek

Martine, proboha, vy čekáte, že někdo přijde shůry a řekne třeba:,, Chlapi, vylepšili jsme vám turnus, abyste měli víc volna, nechodili z noční na noční a zbavili se nástupu ve dvě v noci“. To vy sami se musíte snažit, postavit turnus, aby vám vyhovoval. Pokud to nebude stát nic navíc, vedení vám jistě vyjde vstříc. Grafistu zajímá akorát Zákoník práce, turnusový řád a kolektivní smlouva. Turnus musí být se vším v souladu a nesmí ničemu odporovat. Přesto nemusí jít jezdit. O to se musíte postarat sami.

M152

U ČD se snámi nikdo nebavil, tady je turnus a zdar, pokud se nelíbí, můžeš jít letmo. U ČDC nám dají směny pro daný turnus a můžem si je uspořádat jak chcem do turnusu – aby nám to vyhovovalo.

Vašek

Já mám zkušenosti opačné, naopak, zaměstnavatel vyšel ve většině případů vstříc, navrhované změny ale nesmělý stát další peníze, nebo navýšení personálu.

M152

ZAP Pardubice byl a řekl bych že stále je celkem specifický.

Miroslav Zikmund

Jenže nákladka byla vždy „směnné obsazení s volnou personální vazbou“ … výjimku tvořily nákladní skupiny vozící nexáky a rychloběžky, zpravidla zkombinované s osobkou a manipuláky …

M152

Doporučuji se podívat na současné směny v nákladní vozbě a pak se o nich bavit. Buď jsou pevné směny, zálohy, šoupáky, dobíračky, nexáky a nebo jsou „dynamické nástupy“ – bývalé „dispečerky“, ty jediné mají náplň směn, co zrovna je potřeba.

dave

Jezdil jsem dvacet let a již nikdy více. některé směny katastrofa. Dva dny pryč a z toho zaplacených , když dvacet hodin bylo to moc.

M152

My měli dvoudenku, 26 hodin z domu, 13 zaplaceno, 4h DS, 9h spaní. A to prosím od pondělí do pátku. Boží

Koro

To je na rezignaci, a to okamžitou, turnusového důvěrníka !

Martin

Slovo turnusového důvěrnika už dávno není,cobylo…. ted mu řeknou,podepiš nebo bude turnus jeste horší…

Miroslav Zikmund

Sebelepší turnusový důvěrník neudělá nic s přídělem vlaků a sestavou jízdního řádu … Každý kritik má možnost podat vlastní návrh v rámci daných možností, nicméně při „odrbaných“ přípravných a odstavných dobách neumožňujících směnu natáhnout „skrz“ nic neuděláte. Doba, kdy vám staniční technolog natáhl doby – někdy více méně jak se s ním zpracovatel turnusů dohodl – jsou dávno pryč … Když bylo potřeba, tak dostat lok na hlavním nádraží od Tunelu na Mosty tak to mohlo taky trvat i hodinu … , v Přerově dokázal staniční technolog pan Procházka taky „divy“ vylepšující šichtu / turnus …. co napsal technolog, to… Číst vice »

Leinad

Takže ojeb řešit ojebem.
Jízda Lv trvá normální dobu. Jestli pred tím nebo po té není co dělat, je to překážka na straně zaměstnavatele.

Jenisej

Anebo jako v Bohumíně. Nepodepíšeš ? Však to za tebe podepíše predseda fs

Petr

To v Pardubicích teď mají dokonce trojdenku… Samá dělenka, přerušení a výkon ani ne 19 hodin 🙂

Koro

Nepřemýsleli jste o medializaci takového svinstva? Ledy by se poté určitě hnuly.

M152

Nemyslim si. Vše je dle Zákoníku práce a PKS.

Koro

Zákonné to určitě je, nemám pochyb. Ale veřejnost by to určitě zajímalo, za jakých okolností je vozí nevyspalí lidé. A poté by mohlo dojít i k nějakým zákonným úpravám…

hopa

Něco se s tímhle současným turnusem snad změní, je to čisté peklo. Návrh už je poslaný ke schválení.

Miroslav Zikmund

Jaké veřejnosti ?

Myslíte si, že prostý cestující lid vyjde do ulic a bude demonstrovat za změnu zákoníku práce ve prospěch zaměstnanců všech dopravců (na železnici, silnici, MHD). Tak jako prostý lid kazachstánský ničí domy, zapaluje auta, rabuje apod., protože mu cenu nějaké komodity – v přepočtu – za tří korun zvýšili na šest ….

***** Petr

Proč by proboha měl někdo měnit zákoník práce kvůli neschopnosti jedné firmy , navíc s nejsilnějšími odbory, poskládat si směny nebo platit čekání. Je mraky lidí u DP atd kterým to vyhovuje apokud ne tak je nikdo nenutí to dělat. A o Kazachstánu a souvislostech okolo jak to vypadá víš taky úplný ho*no tak to sem vůbec netahej.

Jenisej

Kdyby lidé věděli, v jakém stavu je kolikrát strojvedoucí vozí, tak by do vlaku nesedli a jezdili by auty.

Petr

Tak vím to od kolegů. Takováto trojdenka plus samé dělenky a přerušení.
Mám od kolegy rozkreslenej turnus, škoda že sem nejde vložit.
Z dvanácti víkendů tři volné a měsíčně asi 6 až 7 dní volna na normu. Kreslí to nějaký expert ze Třebový.
Bylo bylo by fajn, kdyby to dali do médií.

Miroslav Zikmund

Základ turnusu je v přídělu výkonů a grafikonu … dále o tom, jako odbornou způsobilost má personál – E / M / D trakce, včetně kvalifikace na jednotlivé řady vozidel …

Petr

To já souhlasím, musí se z toho nějak vycházet, ale ať se na mě nikdo nezlobí, ale to co teď mají v Pardubicích na žraločích, tak to je čistá prasárna. Nic horšího jsem u ČD ještě neviděl..
To už je vážně na nějakou medializaci, že pak ty lidi vozí ,,zombie,, tak snad jim to vylepší.

Karl vB.

Brrr. Mentální skansen . 🙁

Jenisej

Je vidět, že pan Vokoun by potřeboval stáž u svých francouzských kolegů. Jinak by některá slova nemohl vypustit z pusy. Je s podivem, že některé turnusy mají dělení placené 80 % ze základu a některé mají přerušení 2:59 a pak další hodinu do začátku přípravy vlaku, jen aby jim nevyšlo lůžko. A kdo tyto paskvily podepisuje. Ano správně, odboráři jako pan Vokoun. Dnes mě pam Vokoun přesvědčil, že odbory jsou přežitek a nejlepší je to, co si dokáží vyřvat sám.

roman

Jednotlivec nebude mít nikdy takovou sílu jako několik tisíc lidí.

Jiří Kocurek

Chce se mi napsat: Až na výjimky jako
a) voda z Tetčič
b) když těch 1000 lidí jenom žvatlá, kolik roků na to už měli?

oce

Tak zase pospat si o hodinu déle a tu mít zaplacenou 100%, to jde ne? Co myslíte že byste měl bez odborů? Zeptejte se kolegů co utíkají od IDS jak je tam vzali u huby..

Výkolejka

Co se stalo u IDS? Měl jsem za to, že tam je práce dobrá. Díky za info

Koro

Odkdy je spaní zaplaceno za 100%? Kde žijete?

Miroslav Zikmund

Na placené spaní se nedosáhne nikde, ale změnou zákoníku práce lze zlikvidovat neplacená přerušení, protože není vlak … jenže to bude mít za následek zvýšení personální potřeby … a toho se bojí všichni dopravci „jako čert kříže“ ….

Ketchup1970

Už dávno mohli mít spoustu lidi , kdyby se věnovali tomu aby to bylo atraktivni . Ale když je to fuj už třicet let … tak nemáme spoustu profesi .

Miroslav Zikmund

Příliš obecná kritika, to bych musel znát podrobnosti počínaje tím, co napsal staniční technolog.
Jako zaměstnanec se k těmto informacím těžko dostanete …

M152

Pan Vokoun by hlavně potřeboval tak na 3 měsíce do provozu, ideálně během letních prázdnin, ať udělat těch 190-210 hodin. Třeba by pak pochopil za co je potřeba bojovat, a co je třeba zlepšovat.

Ketchup1970

D´accorde. !

Systémový specialista

Nechápu co vymýšlí za blbosti s doplatkem k režijce, když tu máme OT, který by na to šel naprosto jednoduše použít…

Novomír

Z toho je vidět, že ty lidi zastydli v minulosti.
Roční Openticket by vyřešil všechny ty nesystémové věci kolem, jako je například režijka pro SŽ, která zase naopak platí jen u ČD.

Qěcy

Já bych tedy radši slevu na jízdném z OT třeba 90 80 %. Bez paušálu. Kolik projedu, tolik zaplatím. A i pro členy rodiny. Tak to bylo kdysi snad za první republiky.
Ale i váš návrh je tisíckrát lepší, než dnešní paskvilní režijka že Zákona o transformaci ČD.

Aleš

Pokud se nemýlím, bylo to snad ještě v sedmdesatkach, že režijka znamenala 90% slevu. Pak se přešlo na dvacetikorunovy roční paušál.

Radúz Dostal

To by bylo moc jednoduché a transparentní. Radši nějaký neprůhledný paušál 😀

Koro

Dělené směny… Pominu-li Slovensko, tak žádný náš soused nemá tuhle kravinu a když ji popíšete takovému Polákovi, tak si zaklepe na čelo. Totální selhání odborů, v tomto ohledu. Pro pár ušetřených zlaťáků jsou tímto degradovány drážní profese a nelze se divit, že je všude neustálý podstav.

Tomáš679.2

… žádný náš soused nemá tuhle kravinu“
Napsal jste to zcela správně. Dělené směny jsou převážně výsadou kravínů. Tam je to však opodstatněné.

xyz

Nejen tam – známy jsou i z přepravní špičky různých MHD i jiných autobusových provozů.

(Čímž nechci říkat, že je jejich existence správná.)

Vašek

To je pravda. Tramvajáci mívali tzv. ,,Šejdry“ ,kdy jezdili jen ve špičkách. Ale za jakých podmínek nevím.

Radim

V Ostravě známý jezdil jenom „opačně“, jezdil jenom mimo špičky. Ale taky nevím podmínky.

Jan

V Praze se to děje stále, viz třeba https://twitter.com/JChodounsky/status/1459012734033530880

Ondřej 2

V Brně se tomu říká trhačka. Kdo chodil celý týden trhačky, měl volný víkend – před 20 lety to tak měl děda na trolejbusu. Jestli je to tak furt nevím.

Miroslav Zikmund

Bohužel s tím odbory u „dopravců“ nic neudělají. Tohle musí začít prosazovat pan Středula – změna zákoníku práce – jenže s tím nemůže jít na tripartitu, kde jsou také zaměstnavatelé. Pro zaměstnavatele znamená směna skrz zvýšenou personální potřebu – bez ohledu na železnici / silnici / MHD … Zaměstnavatelé s tím nebudou souhlasit … Vžijte se do postavení zaměstnavatele …

Martin

Stredula? To myslíte toho bafuňáře co furt straší krizí a 20% nezaměstnanosti a přitom od něho neuslyšíte slovo o neomezenem importu levné pracovní síly bůhví od kud?

Tak zrovna na toho bych moc nesázel.

Ketchup1970

A co vy víte l levných pracovních silách , když to same dělají naši v jiných zemích . V Spojenem království ty levné síly už nemají a taky nemají benzin a sklizeň a zboží v obchodech …

121.065

To je kariéra! Byl vlakvedoucí!!! Hmm. To byla vždy funkce pro ty nejchytřejší.
To je asi jako, když předpoklad pro ministra dopravy bude, že musel mít jako dítě doma modelovou železnici, nejlépe velikosti HO.

Kubrt

To je problém členů OSŽ, koho si postaví do čela. Ale je fakt, že pak tím trpí i další, kteří s tímto reprezenatem zaměstnanců musí něco řešit.

Qěcy

To byste musel vědět, jak to chodí ve vedení osž a jak to chodí v členské základně. Hlavní hrdlo člena osž je v 90 % „Co naděláš“, „Voní to nějak vymýšlej“, a „STzH DBL“. A informovanost, či znalost svých práv a povinností? Pche. Vůdcům osž je to jedno, nebo jim to vyhovuje. Osž řeší jen to, či musí. Pro zaměstnance nevyjednává a nesnaží se vylepšit vůbec nic. Kdyby osž opravdu šlo o zrušení dělených směn, tak by na to po roce 1989 nikdy nepřistoupilo. A když už, tak by teď baňkování své členy například ke stávkové pohotovosti proti tomu. Někteří… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Dělené směny existovaly i před rokem 1989 …
Dělené směny umožňuje zákoník práce, nikoli OSŽ, Federace strojvůdců, přesněji řečeno množina odborových organizací u dopravců ve všech druzích dopravy …
Podstatou je odrbání přípravných a odstavných dob, zkrácení cestovní doby.
V 80. letech jel R z Prahy do Přerova 4 hodiny, dnes to stíhá za 3, Ostravan / Silesia do Bohumína cca 5.30, v současnosti za 3.55 …
Postavit personální turnus v 80. letech bez dělených směn – mimo odpočinku bylo možné. Záleželo, jak se TO či ONO dokázalo natáhnout ….

Tomáš679.2

S dovolením vás poopravím. Není to HO (ó), ale H0 z anglického jazyka „Half null“(polovina nuly). 0 má rozchod 32mm a tedy H0 coby jeho polovina 16mm ;-). Jen nevím, proč „nejlépe velikosti HO“. Čím ta je podle vás lepší než TT? Výhoda měřítka H0 je snad jen v širší dostupnosti příslušenství a vozidel (to mladší dítě zrovna moc nezohledňuje) a pro modeláře lepší z hlediska možnosti tvorby větších detailů (pro mladší dítě rovněž ne zcela důležité). Naproti tomu je neskutečný konzument prostoru a cenou se vyrovnává jiným měřítkům. Pokud by měl mít skutečně H0, tak to ale nic nevypovídá… Číst vice »

Pája

Taky mám doma už od dětství TT, občas s kluky pojezdíme – ale psssst, jinak Vás umínusují.

Tomáš679.2

Mínus nevadí ;- ) Holt každý jsme „z jiného těsta“ a je to tak dobře. Byla by nuda, kdyby všichni lidé měli na vše stejný názor, stejné zájmy….TT je ideální kompromis 😉 Třeba se tu někdy objeví téma vhodné i pro rozpravu modelářskou. A pokud by někdo měl názor, že zde pro to není místo, tak se mýlí.

Vašek

Nikdy mi nevadilo spát někde na nocležně, pokud to je v noci a v důstojných podmínkách. Vstanu a hned běží pracovní doba, ušetřím čas na cestu do práce. Ovšem přerušení ve směně, třeba na hodinu a půl a více, považuji za nejhorší možné zvěrstvo. Trávím čas v práci a nemám ho započten do pracovní doby. Rovněž jsem postrádal povinnou pracovní přestávku, na kterou bych měl nárok a ne jen přestávku na jídlo a oddech, při které mohu pracovat, přikusujíc chléb přinesený z domova.

Vectron

To taky právě vůbec nechápu,že si to neplacené přerušení kolegové na ČD nechají líbit.My na Cargu to zatím máme bez přerušení a doufám,že to tak zůstane.Koho to vůbec kdy napadlo?
Ale na tento fakt jsem již upozornoval dříve.Tak hlavně,že odbory řeší turnaj v kuželkách a bowlingu a takto zásadní problém je nechává chladným…

Výkolejka

Ale to přerušeni je placene 50%

M152

Které se nepočítá do pracovní doby. Je to příplatek. A když DS dělají kolem 30-40 hodin za měsíc, je to otravný. K tomu spací směny, což je další čas mimo domov, který není placený a hned má člověk zaplaceno 160 hodin a dalších 80h zadarmo.

Výkolejka

Ale ja netvrdil ze se to počítá do pracovní doby. Reagoval jsem na pana Vectrona ktery si myslel ze je to zadarmo.
Proc hned ta histerie?

Jenisej

Placené přerušení ? Asi jinej gang, ale určitě ne u ČD.

Výkolejka

PKS Příloha 2.1 písmeno E

Adamgolias

Jak kde

Výkolejka

Jak kde u ČD?

Kolejorz

Když mi občas přijde elektronicky věstník jedné organizace OSŽ, tak 90 procent obsahu jsou muzikály, koncerty a chlastačky schované za sportem. Vůbec je nesere, že jejich ovečky otočí Břeclav za 5:01 a do toho DS 3 hodiny. Jsem rád, že s touto organizací i zaměstnavatelem nemám nic společného.

Miroslav Zikmund

Jenže na Cargu máte vesměs směny podobné těm, které byly v 70. a 80. letech minulého století … tehdy se tomu říkalo „směnné obsazení s volnou vazbou“. u nákladní dopravy, sice s fiktivními oběhy hnacích vozidel, ale bez reálné možnosti udělat personální turnus s přesnými časy nástupů a konců v obratových stanicích … tím spíše, že se nevědělo kdy a kam se pojede. Pevné personální turnusy v nákladní dopravě mělo LD Bratislava na laminátkové nákladní dopravě na NEx / ESn na rameni Štúrovo – Kutná Hora (buď na otoč nebo se v KH spalo), protože u těchto vlaků se jízdní… Číst vice »

M152

Mě přerušení nevadilo, pokud bylo smysluplný a opravdu to jinak nešlo, což bylo tak jedno, možná dvě z 6 turnusů že kterých sem jako leťák měl směny.. Ale mít dělenou směnu hodinu a minutu, případně protože někdo rozhodl že tady bude dělená směna a jinak to nejde, protože by se musela provést úprava dalších turnusů.. To je prostě výsměch vedení zaměstnancům.
Třeba to vedení dojde, když vlakvedoucích je čím dál větší podstav, prakticky všude.

Miroslav Zikmund

Problém 61 minuty je v tom, že TO technologicky nevyšlo … Odrbané přípravné / odstavné doby, staniční technolog nebyl „hmotně“ zainteresován …
Jako zpracovatel personálních turnusů jsem vysvětlil turnusovému důvěrníkovi situaci a bylo na něm, jak se s technologem dohodne na „hranicích depa“ …

M152

Problém je, že zaměstnavatel dělá všechno proto, aby tam ta dělená směna byla. Neumí práci zorganizovat tak, aby dělená směna byla jen v krajní situaci.
Vozební rameno Trutnov – Hradec Králové pro vlakové čety. Takt je celý den 1 hodina. Ale v HK jsou dělené směny cca 1,40h. Protože „nejde“ vézt do HK třeba rychlík a za hodinu zpět spěšný vlak. Prostě TO „nejde“.

pzag

Přerušení jsou neskutečný nesmysl, ale s tou svačinou, to je naprostý úlet. já dřív železničárům fandil, aby si vymohli lepší podmínky. Ale čím dál tím víc mi připadá, že jste naprosto mimo realitu, zahledění do sebe s neskutečným tunelovým viděním.
Jo, zastavím EC uprostřed koridoru, protože mám pauzu na oběd. Nedojedu a zůstanu stát v poli, protože mi došly hodiny. A za těch 10 minut navíc bych asi umřel. Si myslíte, že jste jediní, kdo to tak má nebo co?

Jenisej

S klidným svědomím vám můžu říct, že mam i směny, kde jsem 11 hodin v kuse za kopytem bez jakékoli pauzy….

pzag

A co má být za problém? To, že to někteří vaši kolegové tady vyřvávají pravidelně na tom nic nemění.

Qěcy

To jako že jste hrdina, že to vydržíte?

Radim

V klídku, já býval na nohách v kuse i 18 hodin, pak 1/2 hodinky pauza a pak 17,5 hodiny (bez spánku/odpočinku) a nezabilo mne to. Samozřejmě že v jiném zaměstnání, u vás by to nešlo, ale myslím si že těch 11 hodin „za kopytem“ je ještě „v pohodě“. Ale vždycky můžete jít k jinému zaměstnavateli…

Miroslav Zikmund

Pokud se podíváte na prestižní parní oběhy pražských Albatrosů na vozebním rameni Praha – Bratislava, tak tam byly směny v délce cca 22 – 23 hodiny s několikahodinovou pauzou v Bratislavě, nedosahující ani 6 hodin … Bez vlakového zabezpečovače, na mechanických návěstidlech, za mlhy na Vysočině ….
Jedním směrem ve dne, druhým v noci …
Dneska by takový turnus neprošel ….
A ten personální turnus byl 12.denní ….

Vašek

Také z toho bylo pár tragických nehod.

Vašek

Kolik vám bylo, v klídku. Troufl byste si na to třeba v šedesáti čtyřech?

Ketchup1970

Ale nemusíme do devatenáctého století , že?

Vašek

Pokud dojdou hodiny, jak vy říkáte, a pojedete dál, jde každý prů….. za vámi. Pokud se šetří nějaká MU, prvně si dýchnete a pak následuje otázka, kdy jste měl nástup a jaký odpočinek před ním.A k té povinné pauze, má ji německý strojvůdce a EC na trati nestojí. Má ji i autobusák, tramvaják, str metra, jen český mašinfíra nemusí jíst, vyměšovat atd.

Miroslav Zikmund

Máte pravdu, ale jak TO udělat … navrhněte něco … autobusák, tramvaják, „metrák“ na ní má nárok „ze zákona“.
Samozřejmě by to šlo, ale příděl výkonů / personální turnusy, zejména v dálkovině by se musely dělat centrálně, SŽ by musela mít „ze zákona“ povinnost zřídit „fircimru“ na peroně, kde by mohla být povinná / bezpečnostní přestávka (placená) mohla být trávena …

Qěcy

Tohle nikdo soudný nechce. To udělal jeden, aby ukázal, jak debilní pravidla měl pro svou práci. Měl toho plný zuby.

Miroslav Zikmund

Lokomotivní depo Praha Masarykovo jezdilo od GVD 1992/1993 – poslední federální grafikon jednočlenně na trase Praha – Žilina – Martin, ačkoli délka jednomužky byla tehdejší V1 stanovena na 300 km … Problém „300 km“ se vyřešil tak, že strojvedoucí se střídali v Olomouci … Strojvedoucí jel do Přerova, pak se vrátil rg do Olomouce, tam mělo depo svojí fírcimru se základním sociálním vybavením – možnost udělat si kafe, ohřát kastrůlek … pak vystřídal kolegu na peroně do přivezl R na Slovensko. V Žilině se vyspal a podobným způsobem jel zpět. „300 km“ v jednom zápřahu nepřekročil … Vystřídaný kolega si… Číst vice »

Vašek

Ano, bylo to tak. Jezdil jsem Žilinu jako mladý leťák a ohromně mne to bavilo. Bohužel,rozdělení republiky to překazilo na dlouhý čas a politici z nás se Slováky málem udělali nepřátele. Naštěstí se jim to nepovedlo.

Qěcy

Vlezte do odborů, které pro své členy a jejich pracovní a mzdové zájmy MAKAJÍ. Nevím, jestli u dopravců jsou. OSŽ maká na něčem úplně jiném.

Miroslav Zikmund

Zcela souhlasím, ale „pláčete“ na špatném místě. Napiště křesťanskému ministru Jurečkovi, třeba vyslyší a navrhne změnu zákoníku práce …

Vašek

Já nepláču. Už to mám ,,za pár“.