Pod dráty do Litvínova nebo Hustopečí. SŽDC začíná vybírat, kdo elektrizuje dvě tratě

Oldřichov u Duchcova. Autor: Phil Richards from London, UK, WikipediaOldřichov u Duchcova. Autor: Phil Richards from London, UK, Wikipedia

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se blíží do finále s přípravami elektrizace dvou tratí na opačných koncích republiky. Tento týden

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gogo

Přidám taky jeden úsek který by stál za elektrifikaci: Kutná Hora hl.n. – Kutná Hora město, a protáhnout tam všechny vlaky co jezdí linku Praha Střed – Kolín.

D

… jako, že tam vlak bude couvat 🙂 to už je asi lepší přestup.
a myslím, že by tam nebyl čas na otočení ani do Kutné Hory hl.n.

Asdf

Už je to několik let nazpět, co jsem četl o plánu kutnohorské spojky, aby se právě nemuselo přepřahat.

železničář v důchodu

„… jako, že tam vlak bude couvat“ A co je na tom divného? Jedním směrem přece „couvají“ všechny jednotky naprosto běžně – a teď tam ostatně přece „couvají“ i ty „regiokřápy“, které tam teď jezdí: pobyt v úvrati by sice u „ešusů“ trval minimálně 3 minuty, ale s těmi je třeba počítat i pro současný nepohodlný přestup podchodem. Nebýt umanuteckého trvání na té předražené hlupotě nazývané „Kutnohorský oblouk“, tak už tam levná elektrizace jednoduchou soustavou na městské nádraží mohla být už dávno – ale asi o ni není žádný extra velký zájem ani ze strany města (které má jakousi MHD)… Číst vice »

Kubík

A kdy boudou ty Židlochovice!? Litvínov to je rozumné, ale mohly by trať opět prodloužit až do Horního Jiřetína, když ty limity těžby nebudou překročeny. Jiřetín se tak stane lukrativním předměstím Litvínova. Kdysi jezdila i elektrická tramvaj do Janova, to je skoro v Jiřetíně. Je hezké, že se bude eletrifikovat, ale že plno krajů si objednává pod dráty motory, nikoho nepálí? Co ta přejít na model Chemnitz- hybridní vozidla.

Mfr

Začnou v prosinci

Asdf

Jen bych podotknout k diskuzi, že máme nejnižší podíl elektrifikovaných tratí ve střední Evropě. Další před námi je i Polsko nebo Maďarsko.

Asdf

Oprava : Daleko, ne další (to je tou swift klávesnicí)

Milan

To je pravda, elektrifikace se u nás po roce 89 prakticky zastavila.
A z plánů před lety získávají reálnější obrysy jen zmíňované camfourky až teď.
https://ekonomika.idnes.cz/stat-chysta-elektrizaci-dalsich-trati-dxv-/eko-doprava.aspx?c=A160715_173310_eko-doprava_suj

Tomáš Záruba

Jo, elektrizace tu doplatila na extrémně špatnou pověst, kterou získala po akci „Č. Velenice“. Přitom tam za to ten drát vůbec nemohl, prostě došlo současně k projevům „jihočeské chuti škrtat“, která pak platila do nedávné doby. Plus dlouhodobě doplácí na to, že teprve se stavbou drátů je ochota trať pořádně rekonstruovat, takže to pak na první pohled vypadá, že elektrizace je „hrozně drahá“. Přitom ET je mnohdy velmi efektivní stavba, zejména pokud by se dělaly různé „cancourky“ nevyžadující stavbu nových napáječek (nebo aspoň jen menšího počtu díky návaznosti na již elektrizované tratě), ideálně pak ty případy, kde díky tomu dojde… Číst vice »

ApolloXI.

Jestli to taky nebude tím, že Vámi vyjmenované státy jsou i větší, tudíž i podíl zadrátovaných významných tratí a jejich délka je větší bez ohledu na celkovou km délku celé sítě. A zrovna Polsko, které tzv. „vyjezdilo“ a zlikvidovalo řadu tratí, bych rozhodně za příklad nedával.

Asdf

To, kolik toho vyjezdili nebo nevyjezdili, není podstatné, jde o to, že i chudší Polsko mělo za socíku mnohem víc elektrifikovaných tratí. Procentuální rozdíl je skoro dvojnásobný (konkrétně my 34%, Polsko 63 %), což je opravdu dost markantní rozdíl.

Petr Šimral

Jestli to nebude dáno hustotou železniční sítě. Páteřní tratě jsou u nás v naprosté většině elektrifikované, nyní se přidají cancourky pro zkvalitnění osobní dopravy.

Asdf

Páteřní tratě ano, ale to je taky většinou vše. A dokonce do pátého největšího českého města a ještě k tomu krajského Liberce nevedou široko daleko žádné dráty (bereme v potaz území ČR). I to je důvod toho, proč je Liberec železniční periferie. Tohle opravdu v dnešní době není normální a řekl bych, že to ani nemá ve střední Evropě obdoby.

Tomáš Záruba

Tak snad leda Lindau (kde se na nápravě myslím už dělá a zdrženo to bylo hlavně koncepčními spory) a severní část Bavorska (v okolí železné opony – nejkřiklavější část ze Saska do Hofu již vyřešena, další snad relativně brzy).

Jiri Tyr

V naproste vetsine? Paterni trate jsou podle me ty co vedou v relacich jako silnice 1.tridy… A to je tedy slabota…

Dash9

Tento poměr by se dal poměrně jednoduše a rychle změnit. Tak jako to udělali v Polsku (více) nebo v Maďarsku (o něco méně). Pravzorem pro všechny je „The Reshaping of British Railways“, neboli tzv. „Beeching Axe“ z 27.3.1963.

Démon

A ještě do Kadaně …
A do Jirkova (v přípravě)

Martin

A do Zastávky
A do Židlochovic

Aktivní železničář

Tak v Německu a Rakousku začínají s technologií 21. století a budou toto cancourky obsluhovat bateriově, taky ne. Taky se jede podle paragrafu 1 a technologií ze století 20. Za 1,5 miliardy. Hezké.

Milan

Jasně a na baterie se bude také vytápět a klimatizovat, to určitě. Vím jak to vypadá u elektrobusů, v zimě se netopí a v létě nechladí, aby se šetřily baterky.

K.S.

Do Hustopečí jezdí sólo 810, kdybyste do toho strčil dva baterrypacky z Modelu S, tak to bohatě stačí tak na celý den, pak samozřejmě vestavěná nabíječka s připojením na předtápěcí stojan.

To topení a chlazení není jenom o elektrobusech, je to i o klasických busech, ty taky netopí a nechladí. Přičemž zejména to netopení dost dobře chápu, při častých zastávkách to ani nemá smysl.

Milan

Přínosem elektrifikace do Hustopečí je hlavně možnost přímých vlaků z/do Brna, nikoli pouze náhrada motoráků 810 za elektrickou verzi.
A topení a klimatizování samozřejmě smysl má pro komfort cestujících značný a u klasických naftových busů, trolejbusů nebo elektrických vlaků s tím není problém, ale kvůli drakonickému omezení vozidel na baterie, kde se počítá každá watthodina a každý nabíjecí cyklus to zjevně problém je. Tolik z praxe a aktuálního pozorování.

Démon

… ale pokud je třeba trať modernizovat, tak natáhnout dráty by mělo být automatické. Dále všechny modernizace počítají s konverzí na 25kV.

Svojsin

Litvínov nevím, ale Hustopeče jsou opravdu šotoušský úlet SŽDC Kordisu a spol.
Přitom přání místních jsou zejména dvě:
1) Návoz na co nejrychlejší vlak ze Šakvic do Brna a rozhodně ne Os. do Brna…
2) R bus po D2 do Brna, o čemž na KU nechtějí slyšet, páč by z vlaku utekla polovina lidí nejmíň.

PetrB

Litvínov proto, aby zacali jezdit prime vlaky Usti n. L. hl.n. – Litvinov, v prokladu s linkou U1 tak bude interval v relaci Teplice – Usti n. L. zkracen na 30 min., ve spickach pak na 15 min.

X 1

Svojsin
Ad.1 – málokomu se chce přeatupovat. Ztráta času.
Ad.2- málokomu se chce stát v zácpě před Brnem a pak skákat po městě. Nebo nedej boha, když by jel někam severněji. 3 týdny před vánoci jsem jel autem Blučina – Kr. Pole 2 hod 50min. Ano, takový čas je pro Brno a aglomeraci autem normální.
– nebo investovat do silniční infrastruktury v Brně a okolí. Ale tak 100 miliard.

Jinak, ten bateriový pohon by nebyl od věci.

Svojsin

Přestup navíc je vždy otrava, ale víc otravnejsi je pro lidí poskakovat dlouho v osobaku. Co se týká D2 , rozdíl ve spolehlivostí není proti korytu nijak dramatický, tj. jen přání železničních sotousu.

X 1

Svojsin Nejsu Šotouš. Jsem pragmatik. Akorát mám pocit, že je zbytečné ti něco vysvětlovat, bo ty si myslíš, že jen tvá pravda je ta pravá. Tož to zkusme obráceně. Vysvětli mě jedno, proč sa denně jezdijo lidi vlakem všecky zastávky z Altomünster až do Mnichova a nejedou autem. 10000 lidí denně. A to byla trať v roce 1980 na zrušení, bo s ní jezdilo 100 lidí. Cesta trvala 2hodiny. Dneska? Po dráze přes 60km a 1hod 10min. Po silnici/Dálnici 48km a 50 minut. Nějak mě to hlava nebere. Taková malá prdelka kdesi na hampejzách. Možná je to tím, že někomu… Číst vice »

Svojsin

Ixijedna, já netvrdím, že co napíšu má být považováno za neodvalatelnou pravdu. Každý si tu může napsat svůj názor, ne?? A u těch Hustopeci vycházím z toho, co si přáli (přejí) místní. A to je přestup na R a taky dlouhodobě chtějí expres bus do Brna. Můžeš jim dát na zaplněném sále přednášku o tom,jak to berou špatně. Tnz. že někomu by se nehodil Os. pokračující do Krpole, ale asi sám uznáš , že půjde o malé % lidí. Osobně se tam dostanu jen sporadicky, tak mě to žíly netrhá .

Milan

Nutnost přestupu je pro velkou část cestujících značný diskomfort a věřím, že přímé spojení přivede do vlaků více cestujících než nyní, zvlášť pokud se počítá se soupravami typu regiopanter. Ačkoli zdaleka nejdou bez chyb, tak je v porovnání s motoráky 810 a regionovami řádový posun v komfortu cestování.

Svojsin

Až na to, že plno lidí jede (nejen) z Hustopec busem ( jen 4 km) takže se s 810kou nepotká. A přestup na R za to evidentně stojí.

Martin

Trasu jsem si projel, abych věděl o čem mluvit. Jel jsem nikoliv Os z Brna, ale rychlíkem, který zastavuje v Šakvicích. Člověk se pořádně ani nevzpamatoval a už seděl v motoráku, který odjíždí z přestupního uzlu Šakvice. Tedy současný stav mi přijde na vyšší úrovni, než navrhovaný stav. Na rovinu, kdo se rád courá osobákem a zastavuje na každé zastávce.