Pod dráty do automobilky. Správa železnic má povolení pro další část elektrizace trati Týniště – Solnice
Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Trať bude elektrizována na střídavou napájecí soustavu.
Před 20 ti lety bylo pozdě, jako všechno všude. Ubíjející znak rozvoje čehokoli v ČR je POMALOST ruku v ruce s NESCHOPNOSTÍ.
Realizujme hned jak je to možné. Ano… Bez modernizace úseku Velký Osek – HK – Choceň to ještě nebude mít takový účinek, ale rozhodně to neskutečně pomůže i tak.
Mě by zajímalo, proč Správa železnic čeká na pravomocné stavební povolení, a teprve potom začíná soutěžit zhotovitele. Pokud se nepletu, nedávno někde říkal ředitel ŘSD, že už mají vysoutěženého zhotovitele, a čekají na právní moc stavebního povolení, tedy toho zhotovitele soutěží už dříve nebo současně s úředním procesem. Proč to nedělá v rámci zrychlení Správa železnic také?
Protože se to tak nikdy nedělalo, není kam spěchat a člověk by měl být trpělivý?
Pravidla SFDI, na vypsání soutěže musíte mít výjimku a když vám ji nedají tak nesoutezite.
A proč ji ŘSD má a SprŽel nikoliv?
Stavby ŘSD mají mnohem větší politickou podporu, nějak nerozumím co na tom není jasného.
…. když tohle vysvětlení už zde bylo vícekrát konstatováno.
Njn, co taky čekat od ministra dopravy s volantem v hlavě..
Ale hlavně že za Havlíčka jsme tady měli ráj na zemi. Bože můj.
Požádala SŽ, nebo obecně žádá SŽ o tyto výjimky? Minimálně u klíčových stabeb bych to očekával.
Víte kolik je to práce, to sepsat?!
Jendodušší je mířeně a cíleně skuhrat na všecko okolo.
Vy znáte detailně vnitřní poměry na SŽ? A to skuhrání se konkrétně projevuje jak?
Byl prostě zase jen chytrej.. .
A povolit to obecně, to by neslo proč přesně?
Jaký by to mělo smysl? Podle mě by se stejně nikdo nehlásil, protože proč si blokovat dodavatelské kapacity něčím, co zatím stavební povolení nemá a není zatím jasné, kdy je bude mít. Vyhlašovat takovou soutěž má podle mě smysl až ve chvíli, kdy je další harmonogram už dostatečně věrohodný, a na to zřejmě už získávat povolení nestojí za námahu.
Trochu mi připadá nelogické elektrifikovat trať Týniště – Častolovice – Solnice střídavou soustavou, když navazující úsek Choceň – Týniště – Hradec Králové je stejnosměrný. Ačkoliv na druhou stranu tento úsek se vlastně má v budoucnu také předělávat na střídavou, takže Solnice se s tím svezou.
Celé je to záhadné, někde se rovnou udělá 25kv, ale jinde se jede postaru 3kv.
Obecně SŽ tlačí střídavé napájení, ovšem na Uničovce si dobrá správa chtěla vylepšit napájení koridoru (za evropské dotace), tak zvolila stejnosměr.
Také mi přijde zajímavé kde se v menirne na 3kV ss napajene ze 110kV vezme 25kV str…….
Stačí tam instalovat trafo 110/25 kV a příslušné ochrany.
Měnírna je nová,dvousystémová,přichystaná napájet trať až do Letohradu….
Jediný případ „postaru“ byla uničovka, kde se tím mimo jiné posílilo napájení koridoru. Ale v osobní dopravě už tam není turnusováno čistě stejnosměrného vůbec nic, ani od Zábřeha. Nepočítám takové ty cancourky na 3 kV bez potřeby měnírny, jako Litvínov nebo Mošnov. Ale jinak Kadaň nebo Kladno se už dělají jako „ostrůvky“ na 25 kV.
Dobrý den,
pamatuji-li si dobře, Kadaň chtěli dělat stejnosměrně a s novou měnírnou za šílené peníze; vidle jim do toho hodila centrální komise MD. Takže SŽ, ničitelka DC, zas tak hodně nechtěla, spíše asi musí.
Kde jinde?
Dávat tam na 2 až 3 roky stejnosměr, to by byla ta horší možnost. Napájecí stanice (a přípojka do ní) se stejně musí postavit v předstihu, tak se to s něčím sveze.
Napájecí stanice Voklik je připravena na 25kV
Doplním.
Co jsem četl, tak Voklik nemá potřebný výkon ve stejnosměrné trakci, takže by se musel rozšiřovat i kdyby nebyla konverze.
Protože už teď tam jezdí čistě stejnosměrných vozidel minimum, peršany v Týništi už stříhají metr, než přijdou další objednaní panteři.
Minimum, jen většina vlaků ČDC tam jezdí s s 122, 123, když dobře tak 130, pokud se tam vyskytne 363, tak to je pomalu svátek, a Vectron to se ptají, co to je za stroj
Uhelky půjdou do kopru a Esa se postupně množí, plus očekávají další kusy traxxů. Tak klid, ono se dočkáte. Možná dřív bude mít cargo potřebné lokomotivy než vůbec SŽ postaví první trolej.
To vím, že ústeckým zvoní hrana, pouze základní údržba, žádný vyšší stupeň, a sice se občas člověk rád sveze na něčem „jednoduchým“, kdy jen nahází nafouká a jede, ale přes léto ta klimatizace prostě chybí.
A já reagoval na komentář o současném stavu, ne budoucím.
Hlavně je pitomost, aby z toho měla užitek jen automobilka. Když se to staví tak se přitom mělo dodělat Týniště – Letohrad trakce.
To by bylo mělo smysl před tí, než byla rozkopaná trať okolo Brandýsa nad Orlicí – teď už by mělo dostat přednost spíše něco užitečnějšího.
Přesně..snad šance do budoucna..Náklad od HK by mohl snadno do Polska mimo koridor,i když ho zatím moc není.Prostá elektrizace by byla dobré řešení,kromě Doudleb n.O. už je trať v podstatě modernizovaná.
Až na to že přes Lichkov prakticky žádné náklady nejezdí. Pravidelně jen ve všední dny jeden pár dobíračky a zhruba jednou až dvakrát týdně ucelenka z PL do Řetenic.
Jsem z Letohradu a okolní tratě jezdím jako strojvedoucí..vím..ale bude to tak za 2-5 let? To nikdo dnes nemůže říci i když omílaná podpora nákladu na železnici je jen zatím slib politiků mimo realitu…
Nevím jestli až do Letohradu, ale do Vambereckých průmyslových podniků rozhodně ano.
SŽ plánuje postupně překopat celou republiku na 25kV/AC nicméně v tomto případě mi nepřijde logické tento kratičký úsek elektrizovat jinou soustavou.
Stejně je úžasné, jak úředník rozdělí blbý 20kilometrový úsek trati na malilinkaté etapy (zde 700metrovou) a pak těžce bojuje o povolení postavit každý kousíček zvlášť.
Uspěje na jednom kousku, jde bojovat o sousední, až tam uspěje, posune se dál.
A než dobojuje se zákony stejné země a občas s Patriky a Vodáky z Tetčic, uplyne 20 let a může jít stejnou trať rekonstruovat.
Dost možná je za tím nějaká drobná podrobnost, kterou není jen tak vidět. Napadají mě výkupy pozemků, které se týkají jenom tohoto kousku a ve zbytku nejsou potřeba.
Pochopil jsem to tak, že etaby jsou 2, jedna krátká a zbytek. Ne že je těch 20 km rozsekaných na 30 etap po 700 m.
A není problém v Týništi nadjezd a výkup pozemku?
A teď jestli je lepší na úřad/jednání přinést jednu složku s dotčeným kouskem, nebo si vzít 25kg přepravku a nasázet do ní celý projekt, protože účastník jednání si vyžádal celou dokumentaci a teď se přehrabuje v hromadě papírů.
Taky jsem se té etapizaci divil, ale toto vysvětlení mi přijde logické
Tak ona především chybí za tou 700 ještě jedna nula v této etapě se bude dělat celý sedmikilometrovy úsek mezi Týništěm a Častolovicemi včetně elektrizace Častolovic.
Nechybí. Tady máte stavební povolení. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/04/Spolecne_povoleni_vyhlaskou_Tyniste_2etapa.pdf
Tak jim chybí ve stavebním povolení. Etapa 2.a je Týniště- Častolovice.. Etapa 2b je Častolovice- Solnice. Etapa 1. Je žst Lipovka.
Když dovolíte, úřední listina má pro mě poněkud větší relavanci než anonymní diskutující.
No ono je potřeba si to taky pořádně přečíst a pochopit to, než začnu opisovat.
A která pasáž je konkrétně v článku špatně?
Podle textu stavebního povolení to vypadá, že se jedná o elektrifikaci 7km a z toho 700 metrů i opravy trati.
Výčet inženýrských objektů na str. 1-2 a dotčených pozemků na straně 2 odpovídá celému úseku za stanicí Týniště až po oddělení tratí na Solnici a Letohrad. Popis stavby a zejména stavebně-technické parametry (617 m +74 m = 691 m koleje ) odpovídají 700 m východně od stanice Častolovice zahrnujícímu most přes Bělou, přejezd silnice I/11 a zastávku Častolovice zastávka. Rozvinutá délka trakčního vedení 14 km je příliš dlouhá na 700 m koleje, ale příliš krátká na celý úsek od konce nádraží Týniště. Stanovené podmínky např. v bodě 19 zasahují až do Týniště. Výčet vodních toků v podmínce 24 odpovídá zase… Číst vice »
Těším se na to až bude z Rychnova do Hradce rychlejší vlak, než auto.
To tam chtějí nasadit dvousystémové jednotky, nebo tam pojede dál ten diesel-bizár co doposud?
Jednosystémový Ešus tam určitě jezdit nebude. Jiné jednotky jsou dvousystémové.
Hradecké pantery jsou dvousystémové.
To ano, ale stejně to bude chtít nějaké jedotky oblast Hradecka přikoupit.
Současná dodávka Panterů snad s budoucím provozem do RnK počítá…
Asi něco bude přesunuto i z Ústí nad Labem.
Už stojí ve škodovce v hale. Do podzimu má přijít do Hradce 7 panterů. Tři dvouvozové a čtyři třívozové. Sem budou jezdit ty třívozové.
Bizar bude pokračovat na Sp vlacích HK – Letohrad kde mají být 2xlišák s rozdělením v žst.Doudleby,kdy jeden za HK kraj se vyhoupne do Rokytnice a druhý do fujfuj sousedního kraje…
Tak sice je to diesel zčásti pod dráty, ale v tuto chvíli asi nejlepší možné řešení, ne?
Ne, lepší řešení by byly BEMU, když už to pojede podstatnou část trasy pod trolejí a dá se dobíjet i v Letohradě při obratu.
No jo když na silnici první třídy musíte projet spoustu obcí typu Blešno, Nepasice, Lípa, Čestice, které vůbec projíždět nechcete , ale musíte, tak je i auto na silnici první třídy pomalé…
Radši ani nemluvě o spojení nezi Rychnovem a Častolovicemi.
Rychnovsko z tohoto pohledu bude vždycky zapadákov, kde dávají lišky dobrou noc a ostatní okresní města v kraji budou vždycky trochu jiná liga kvůli blízkosti dálnice.
Už se ozývají hlasy, že by se z I/11 HK- Vamberk měl udělat čtyřpruh. Provoz se místy blíží 20ti tisícové hranici.
Otázka ale je, kolik z toho stáhne D35 po dokončení.
Minimum – ta vede jinam.
Nestáhne nic, dostat se odkudkoliv z I/11 na D35 je utrpení a časově to vychází nastejno. Ty opravené silnice nazývat přivaděčema je výsměch, lidi ze Žamberku by mohli vyprávět.
Tak v Rychnově ziju 42 let a řeči o zapadakove od jakehosi ABCD jsou mi dole….
Omlouvám se, bylo řečeno „z tohoto pohledu“. Myšleno silniční připojení na Hradec. Všechno je jinak jistě skvělé.
Nebylo vůbec cílem dehonestovat obyvatele.
Jinak silniční připojení například přes Synkov-Slemeno jistě znáte a podle mého názoru to není nic moc, decentně řečeno.
Moje reakce byla na původní příspěvek o tom, že vlak bude rychlejší než auto.
Krásný, ještě tak dráty i do Kolina ci Nošovic, i když tam ty továrny tolik desetiletí nejsou.
V Kolíně je to pár metrů vlečky- tady se jedná o 20 km tratě se sinou osobní dopravou.
Jo, ale osobák courak úplně nepotřebuje několika MW lokomotivu na plnej výkon, víme. Tam nějaká výhoda na emisích skoro není.
Tak se podívej na výkon Pantera a Effishunteru (TCPA má 742-377-5, ideální dárce rámu).
Přičemž na vlečce se jezdí pomalu, nehoní to přes 80 km/h, což je na osobák dneska už málo a četnost jízd je taky někde jinde. Plus nutnost manipulace s nákladem, což se pod trolejí dělá dost blbě.
Nymburk-MB je jiná písnička, tam se jezdí s traťovou a traťovou.
Bez FM-Ostrava nemá smysl drátovat Nošovice. Ze samotného FM je to 5 km, což už je naprostá marginalita, vzhledem ke zbytku.
Těch 5 km to zvláne i lokotraktor. Ikdyby jel 30 km/h, tak to má pod 15 minut a na Ostravsku by to spíš chtělo EBLA než drátovat vlečky.
Ale má. Z Těšína přes Hnojník, což bylo v plánu od začátku. Vím, dotyčná osoba ze Stříteže to „nechce dovolit“, nicméně není to vládce naší země. Ví někdo, zda je tam ze strany státu nějaký postup, nebo bude skutečně po jeho?