Pod Brenner míří Wilma a Olga. Modré monstrum vyrazí dalších 7,5 kilometru nového tunelu

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: HerrenknechtNový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: Herrenknecht

Ražba dalšího úseku začne letos na podzim.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Péťa

Pardon Franzensfeste

Péťa

Já bych řekl Franzenfeste v Jižním Tyrolsku

Průvodce původní Aleš

No a pan Sůra napsal Fortezza v Itálii. Obojí je správně, tak co řešíte? 🙂 Btw.byl jste v pevnosti? Doporučuji navštívit.

DavidS

Je to Tyrolsko. Často vidíte názvy jak v němčině tak italštině. I na nádražích máte většinou oba jazyky.

Průvodce původní Aleš

Často a většinou je dost nepřesně řečeno, protože je to prakticky vždy, včetně hlášení ve vlacích 🙂
Plus v některých údolích je k tomu ještě některý dialekt ladinštiny.

Ľubomir

Staví sdružení PORR a Marti, které podle českých expertů z DPP a Metrostav prej tunely neumí 🙂 ješte že jim to v těch alpských zemích nikdo neřekl

Jan

Když ona mi Wilma sebrala tužku a hodila si ji do výstřihu…

X 1

Hledej Šmudlo! 😄

Vladimír Bílý

Při srovnání s (ne)přípravou krušnohorského tunelu je zajímavé, že plánují rychlost 250 kmh ve smíšeném provozu (čili to jde) a naopak nedostali ten šílený nápad změny napájecí soustavy uprostřed tunelu.

Plecháč

Jde všechno, akorát budou mít nižší kapacitu.

Vladimír Bílý

Přitom Brenner bude 2x delší, takže v případě rozdílných rychlostí vlaků bude dopad na kapacitu násobně větší už jen kvůli tomu.

Jiří Kocurek

Otázkou je, jestli jim to bude fungovat. Navrhnout a postavit se to dozajista dá i na vyšší rychlost.

Dejf

Tak u tunelu má návrhová rychlost především vliv na průřez tunelu, aby se potlačil pístový efekt.

Průvodce původní Aleš

Jasně, ale řeší se tu souběh nákladů a vysokorychlostní osobky.

Dejf

Spíš tím chci říct že se maximálkou jezdit nemusí. Ale jinak kolik osobáků tam bude jezdit? Očekával bych zhruba 1 do hodiny. Pokud chceme ať se to dobře počítá v 60km tunelu provozovat blaky s rychlostí 120 a 240km/h, tak tomu poslednímu na 120 musíme dát navíc 15 minut náskok. Pokud by ten osobák jel 180, tak 7,5 minuty a skrz by projel za 22,5min. Je to jen teoretický náštřel. Ale ano, pokud náklad pojede 80 a za ním osobák 250, tak to reálně sežere zhruba 40% kapacity, pokud pojedou osobáky 24/7 v hodinovém taktu.

xyz

1 pár vlaků do hodiny je dost málo na to, aby tam vlaky přetáhly ze silnic relevantní % přeprav z aut.

xyz

Však i obdobně dlouhý úpatní Gotthard je konstruovaný na 250 km/h.

V tomto kontextu mě toto číslo nepřekvapuje.

Reálná rychlost osobní dopravy tam pak může být konstruována nižší (čemuž tuším je i v tom Gotthardu).

Tomáš

Jak je vidět na přiložené mapě, prioritou českých VRT má být napojení na Norimberk. Míst toho nám hloupí vládcové plánují cestu nějam na východ do pšeničných polí, nebo na Drážďany, což prodlouží jízdní dobu do mírného podnebí středozemí nad dobu na D3 atd.

Vladimír Bílý

V každé zemi, kde začali VRT stavět, byl první úsek vnitrostátní, obvykle mezi dvěma největšími městy. Ten obvykle dává největší ekonomickou návratnost, protože zde bývají největší počty cestujících. Mezistátním spojením, obvykle v podobě drahých dlouhých tunelů, vychází návratnost jen díky kombinaci s nákladní dopravou.

Jiří Kocurek

Ta pšeničná pole, to má být Vídeň? Já jen že tím směrem vede nejsilnější přepravní proud z Čech někam za hranici (Moravy, Bavorska, Saska, Slezska a dnes již historické Lužice).

Průvodce původní Aleš

Asi myslel Hanou.

Tomāš

Vysvětlí mi prosím někdo znalý, jaký je na diagramu rozdíl mezi částmi „already excavated in active construction sites“ (žlutě) a „built in preliminary construction lots“?

Vitapb

Nebude to druhé vyrubané v rámci průzkumných štol?

Jiří Kocurek

Již vyraženo na probíhající stavbě. To druhé znamená, že to již postavili v rámci přípravy stavby.

Tomāš

To chápu, ale ani v češtině nerozumím, jaký je mezi těmi dvěma pojmy fakticky rozdíl. Co z těch dvou je blíže realizaci, nebo je obojí rovnocenné?

Michal M

Asi málokdo ovládá stavařskou italštinu a němčinu a překlad do angličtiny je poněkud kostrbatý.

Ale: zelená znamená již hotové stavební úseky (to je ten „lot“), oranžová ukazuje hotové kusy aktuálně rozpracovaných úseků a červeně je zobrazená čelba.

Víc ke stavbě je tady, včetně nějakého povídání o každém z úseků:
https://www.bbt-se.com/en/tunnel/construction-progress/

Bude to hezký, až to bude, jen škoda, že jsme k tomu strategicky připojeni koňkou s trolejí a lokálkou do Chamu… 🙂

Jiří Kocurek

„Jsme“ Jak kdo, Morava dvojkolejkou přes Vídeň a pak úplně jiným průsmykem, pokud „k tomu“ znamená sever Itálie.
Popřípadě přes Prahu a Drážďany, jde-li o sever. A Ostravak ostravski může jet i přes Vratislav a Berlín.
Plus teda cesta z Prahy přes Plzeň a „Furt v lese“.

Michal M

To je ten Cham 🙂

Jiří Kocurek

Tak tam ale bude muset zapracovat na své straně i bavorák. Bez něj to nepůjde.

Michal M

Bavorák může zapracovat na vlaku, ale koleje jsou federální. 🙂

Tomāš

Takhle to dává větší smysl. Díky.