Po zátahu na ŘSD je stíháno 21 fyzických osob a 11 firem. Razii odstartoval ministerský audit před čtyřmi lety

Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSDOpravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD

Policie řeší hlavně systém netransparentních zakázek malého rozsahu do roku 2020.

Policie po včerejší razii na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) trestně stíhá 21 fyzických osob a 11 právnických osob. Stíhání souvisí se systémem menších zakázek, který vznikl na ŘSD před rokem 2020 během doby, kdy resortu vládlo hnutí ANO 2011.

Počet stíhaných osob uvedlo v tiskové zprávě Vrchní státní zastupitelství. Někdejší ministr dopravy Karel Havlíček (ANO 2011) pro iRozhlas.cz uvedl, že zátah souvisí s auditem, který se za jeho éry prováděl. „Zásah je vyústěním delšího procesu, který tam probíhal,“ popsal.

O auditu informoval jako první deník Zdopravy.cz v květnu 2020, získal ho na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Kompletní protokol včetně vypořádání námitek je ke stažení zde.

Audit vedla tehdy ještě ředitelka odboru interního auditu Lenka Hlubučková, která krátce poté povýšila na náměstkyni ministra. Jejímu týmu se podařilo rozkrýt systémové chyby při zadávání takzvaných zakázek malého rozsahu. Šlo o model, kdy ŘSD u malých zakázek osloví jen vybraný okruh firem, ostatní o zakázce nevědí, protože není zveřejněna na profilu zadavatele.

Ministerstvo zahájilo audit v lednu 2019 po stížnostech řady dodavatelů, kteří se nemohli do systému malých zakázek dostat. „O netransparentnosti malých zakázek se mluví deset let, ministerský audit odhalil neakceptovatelné zadávání prací omezenému okruhu firem. Pro mě je nepřijatelné, že se čtyři miliardy ročně rozdávají tímto způsobem,“ řekl v roce 2020 tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček. Audit vedl k tomu, že tento systém skončil a zakázky jsou nyní všechny zveřejněny.

Podle protokolu na podobné chyby upozorňovaly jiné kontroly už v minulosti, k nápravě ale nedošlo. Kontroloři upozornili například na nezákonný postup Správy České Budějovice, kde se soutěžilo bez stanovené předpokládané hodnoty zakázky a položkový rozpočet neodpovídal. V protokolu se velmi často užívají slova „netransparentní“ a „nesystémový“, ale také „podvodný“.

Fakturace za neprovedené práce

Jednou z kritizovaných zakázek, u které auditoři mluví o podvodu, je zakázka na opravu svahu na D1, kterou získala společnost M-Silnice. Na ni podle kontroly přímo někdo ŘSD upozornil, že může jít o podvodné a korupční jednání. Stalo se tak na začátku roku 2018, kdy bylo vedení ŘSD upozorněno, že došlo k proplacení faktury za práce, které nemohly být fyzicky provedeny. To ověřil i interní audit. „Stavební práce nebyly řádně převzaty, deklarovaný sesuv svahu nebyl doložen, zápisy ve stavebním deníku nebyly vedeny v souladu s vyhláškou, práce ze strany objednatele nebyly přebírány a odsouhlasovány. Existuje podezření, zda práce uvedené ve stavebním deníku byly dodavatelem skutečně provedeny,“ uvedl interní audit ŘSD.

Silničáři se pokusili problém vyřešit tím, že nechali udělat znalecký posudek, který měl ukázat, co firma skutečně provedla a vyčíslit rozdíl. ŘSD šlo nakonec cestou, že zadalo stejné firmě terénní úpravy v náhradní lokalitě. Celá kauza skončila tím, že provoznímu řediteli bylo sice prokázáno porušení povinností, ale nikoliv úmyslné korupční jednání. Kdyby ale nikdo na zakázku neupozornil, ŘSD vyplatilo téměř šest milionů korun jen tak.

Podle zjištění serveru SeznamZprávy je jedním z hlavních podezřelých bývalý ředitel provozního úseku ŘSD František Sedláček.

Tagy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
12 komentářů