Po zákazu aut na Americké v Plzni zrychlila MHD, kolaps dopravy v centru není
Zklidnění ulice podle něj zajistí další rozvoj veřejné dopravy do centra, kde je málo parkovacích míst.
Uzavření části Americké třídy v centru Plzně pro individuální automobilovou dopravu před sedmi měsíci zajistilo rychlejší a plynulejší průjezd vozů MHD, nezpůsobilo kolaps automobilového provozu v centru a snížilo hluk a prach. Novinářům to dnes řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09) a potvrdili to veřejní dopravci.
Po jedné z nejvýznamnějších a nejfrekventovanější ulic v centru, kudy denně projíždělo až 15.000 vozidel, nemohou motoristé od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Slouží teď kromě MHD chodcům, cyklistům, složkám IZS a zásobování. Americká by se měla stát městským bulvárem, kde město vysadí stromy, bude tam prostor pro předzahrádky a zlepší se podmínky pro rozvoj obchodů a služeb. V jejích úpravách bude pokračovat.
Podle primátora Pavla Šindeláře (ODS) bylo uzavření části ulice správným krokem. „Denně využívá spoje MHD po Americké 24 000 cestujících, projede tudy 1200 spojů a další vozy linkové dopravy. Pro všechny cestující jsme zajistili rychlejší průjezd lokalitou,“ uvedl.
Americká ulice je klíčová pro obsluhu všech částí Plzně, projíždí tam 12 linek MHD, hlavně bezemisní ekologické trolejbusy. Ulice je hlavní spojnicí Klatovské třídy a vlakového nádraží i autobusového terminálu. „Vozy MHD teď jezdí bez zdržení. Dříve zde popojížděly v nejhorších kolonách rychlostí 2,5 kilometru za hodinu už od křižovatky u nádraží a nabíraly zpoždění až 16 minut. Odpolední zpoždění trolejbusů ve směru na Bory a Borská pole se podařilo zkrátit o pět minut,“ uvedl Vozobule. V zastávce U Práce v horní části Americké, kde je přestupní uzel na tramvaj, vystoupí a nastoupí 35.000 lidí denně, což je srovnatelné s některými přestupy v Praze. A další tisíce tam procházejí.
Po uzavření Americké podle Vozobuleho kolaps dopravy nenastal. Auta se přesunula hlavně na dvě magistrály. V ulici U Trati přibyla pětina aut a jejich průměrná rychlost tam poklesla ze 47 km/h na 44 km/h. Podél Rychtářky projíždí o tři procenta aut víc oproti období před uzavřením. Město připravuje další opatření, jež v budoucnu zlepší řízení dopravy na křižovatce u Belánky, kterou křižuje ulice U Trati. Jde například o kamerový systém.
Město zlepší podmínky pro pěší
Město teď upraví Americkou tak, aby podpořilo její oživení a atraktivitu, počítá s dalším zlepšením podmínek pro pěší. Po odstranění odbočovacích pruhů na rohu Škroupovy ulice rozšíří chodníky a vysadí stromy. Vylepší veřejná prostranství u zastávek, kde rozšíří chodníky a vysune nástupiště, což také usnadní podmínky pro předzahrádky a podpoří podnikatele. Celkové náklady odhadl Vozobule na nižší desítky milionů korun. „V řádu týdnů vznikne kvalitní zadání, jak má to území vypadat, a pak může být projekt změn na Americké relativně rychle připraven, v průběhu příštího roku. A bude záležet na tom, jestli se peníze na úpravu dostanou na roky 2023 a 2024,“ uvedl.
Další oživení přinesou úpravy spodní části Americké třídy od Wilsonova mostu k vlakovému nádraží, kde chce pražský developer vybudovat v letech 2023 až 2026 multifunkční čtvrť za miliardy Kč. Podle Vozobule vstupuje developer Ameside do začátku povolovacího procesu a městu své plány předkládá. Další obchody, byty a kanceláře mají vzniknout na místě bývalého KV KSČ a Komorního divadla, které teď město nabízí k prodeji, a ve dvoře po bývalých mlýnech. Wilsonův most bude výhledově také sloužit hlavně pěším, cyklistům a MHD.
Nejradikálnější změna v MHD
„Rozvíjet centrální oblast města jako křižovatku průjezdných komunikací nemá smysl,“ uvedl architekt města Plzně Jaroslav Holler. Podle něj by měla do deseti let být celá Americká fungující městskou třídou.
Podle Jiřího Kohouta z městských dopravních podniků je pro cestující nejdůležitějším faktorem pro výběr dopravního prostředku čas. „Americká je v tomto smyslu nejradikálnější změna ve městě, minimálně v tomto století. Podařilo se úplně eliminovat největší zpoždění,“ řekl. Zklidnění ulice podle něj zajistí další rozvoj veřejné dopravy do centra, kde je málo parkovacích míst, a lidé tak jezdí do zaměstnání, škol a obchodů na Americké vozidly MHD. „Těším se na realizaci dalších kroků, aby bylo pro lidi nejen snadné na Americkou dojet trolejbusem, ale i pěšky dojít k jejich cílům,“ uvedl. Uzavření ulice také zlepšilo průjezdnost aut v navazujících ulicích U Prazdroje, v Tylově i Koperníkově ulici.
ČTK