Letectví

Po USA plánuje testy Boeingu 737 MAX příští týden i Kanada

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Po americkém Federálním úřadu pro letectví (FAA) plánuje letadlo Boeing 737 MAX příští týden testovat kanadský regulační úřad Transport Canada (TC). Informovala o tom agentura Reuters. Americký výrobce letecké techniky Boeing usiluje o novou certifikaci stroje, který byl loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodách vyřazen z provozu. Letadlo 737 MAX bylo až do loňska nejprodávanějším modelem Boeingu, po dvou tragických nehodách v letech 2018 a 2019 ale nesmí být dál používáno.

Vládní úřad Transport Canada je první regulátor mimo Spojené státy, který letoun prověří. Na konci června zahájil ve spolupráci s výrobcem sérii zkušebních letů americký úřad FAA.

FAA po sérii zkušebních letů analyzuje letová data a vyhodnocuje, zda je možné letadlu znovu udělit povolení ke komerčnímu provozu. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Návrat stroje do provozu se čeká příští rok.

Kanaďané budou 737 MAX testovat v areálu Boeingu v americkém státě Washington, sdělily agentuře Reuters dva zdroje. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zatím nemá takový test v rozvrhu, řekla agentuře Reuters mluvčí agentury.

Kanadská prověrka je součástí „nezávislého posouzení“, zda schválit změny stroje, které navrhuje Boeing, uvedl úřad TC v prohlášení. „Tyto testy potvrdí klíčové oblasti certifikace FAA,“ dodal regulátor.

Kanaďané se též zapojí do hodnotícího výboru pod vedením Američanů, v němž společně s Evropou a Brazílií stanoví – podle zdrojů v polovině září – minimální požadavky pro výcvik pilotů.

Americký regulátor FAA uvedl, že „každá země učiní vlastní rozhodnutí“, zda se stroj vrátí do provozu. Kanadské testy pokládá za další krok v celém procesu.

Během zkušebních letů FAA byl záměrně aktivován stabilizační systém MCAS, jehož software selhal během dvou zmíněných nehod. Při nich zahynulo v Etiopii a v Indonésii dohromady 346 lidí. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Boeing ve středu oznámil, že dostal po 20 měsících první objednávku na stroje 737 MAX. Až čtyři tyto stroje si objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Odvaha jim nechybí….

GPGP

Když SW dostane špatné info od HW = pitotovi trubice či měřiče úhlu náběhu tak to je ten problém.
Bože je to tak jednoduché popsat 🙂

Jiří Kocurek

A když pitototova trubice ukazuje špatně přímo pilotovi, bež žádného SW, tak to dopadne stejně.

Y.K.

To shrnutí v předposledním odstavci je takové hodně nepřesné, což je škoda, lidi v tom i tak mají totální maglajz a nechápou co je/bylo na Maxu špatně. Software neselhal, dělal přesně co měl. Tedy chyba návrhu/konceptu, ne software. A dále se pravidelně opakuje to „poslal dolů“, nebo dokonce prudce dolů, to je předpokládám laickým neporozuměním anglického „nose down“, což je ovšem úplně běžný žargon okolo vyvážení (na hlavu = nose down / na ocas = nose up). Poslat dolů, resp. přechod do strmého klesání je anglicky „dive“. Osobně (aniž bych Vám chtěl fušovat do řemesla 🙂 ) bych to shrnutí… Číst vice »

pzag

Tak pokud se MCAS aktivuje (co to je, aktivuje se, když se normálně nevypíná ani nezapíná, prostě je a dělá) údaje o alfa jsou správné, tak se toho asi moc nevyzkoumá. Nehledě na to, že pravděpodobně bude podmínkou získání certifikace i posouzení ovladatelnosti bez MCAS, že.

Y.K.

To si myslím, že nepochybně.

Mad_Majk

Mě by hlavně zajímalo, jak je ten systém navržen ohledně toho, jak pozná, který z těch dvou senzorů je vadný.
Pokud vím, standardně dodával Boeing jeden senzor, druhý byl za příplatek. Nyní budou standardně senzory dva. Ale pokud jeden selže, jak systém pozná, který dává ty správné údaje? Tuším Airbus má standardně ty senzory minimálně tři..
Díky za vysvětlení.

Y.K.

Systém to nepozná a pokud jsou jen dva snímače AoA (angle of atack), poznat to nejde. Boeing 737 má dva. Za příplatek bylo vynesení hodnot AOA na PFD (hlavní přístrojový displej) pokud si správně pamatuji. Jsou typy co mají tři, určitě Airbusy, nutno ale říci, že tam to zase vychází z podstaty jejich elektronického řízení FBW, který je bez validních údajů AoA dost zásadně okleštěný. AoA (snímače úhlu náběhu) u B737 nicméně nejsou jen pro MCAS, jejich údaje jsou použity i pro korekce hodnot pitostatických údajů (v jednotce ADIRU která to zpracovává), údaje se schází, takže při poruše AoA se… Číst vice »

Mad_Majk

Díky za skvělé shrnutí/vysvětlení.

Roman

Údajně se Boeing 737 MAX oficiálně přejmenoval na Boeing 737-8. Je už to oficiálně potvrzeno?

Jan Sůra

Není. V poslední tiskové zprávě ze středy k nákupu dvou 737 MAX je pětkrát uvedeno jméno MAX, přesto některá média papouškují text Guardianu o přejmenování.

P.M

737-8 (-7; -9; -10) je oficiální označení modelu používané od počátku výroby MAXů

Jiří Kocurek

Já teda mám za to, že 737-800 je NG (new generation), nikoliv MAX.

P.M

Ano 737-800 je NG a 737-8 je MAX

Y.K.

Přejmenovat ho teď by byl marketingový nesmysl. Jestli vůbec, tak až bude letuschopný.