Po tramvajích získaly povolení k návratu na Strahov i trolejbusy. Podívejte se, kde se postaví troleje

Vizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPPVizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPP

Trasa současné linky 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov.

Elektrifikace autobusové linky č. 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov a její proměna na trolejbusovou linku č. 53 má zelenou. Pražský dopravní podnik (DPP) získal pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury.

Nyní se připravuje zadávací dokumentace pro veřejnou zakázku na stavbu, vyhlášení se plánuje ještě letos. Zahájení samotné výstavby se předpokládá v první polovině roku 2025, hotovo by mělo být do poloviny roku 2026.

Předpokládané náklady na elektrifikaci budou cca 320 milionů korun, z velké části by se na nich měla podílet EU v rámci Národního plánu obnovy.

Cestujícím přináší trolejbusy větší pohodlí, neboť jejich chod je podstatně tišší a jízda plynulejší, než je tomu u dieselových autobusů,“ shrnul výhody trolejbusů náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Trolejbusy jezdily do roku 1972

Trasa autobusové linky 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Dopravní podnik připomněl, že původně po ní trolejbusy jezdily už od roku 1948 pod číslem 53.

Nicméně v roce 1967 byla s linkou č. 54 sloučena do linky č. 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily,“ uvádí vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Po svém návratu dostanou trolejbusy opět číslo linky 53. Trolejové vedení vznikne v celkové délce osmi kilometrů (měřeno jednostopě). Zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov.

Podrobněji ho ukazuje následující mapka:

Elektrifikace linky 176 Karlovo náměstí - Strahov. Zdroj: DPP

Elektrifikace linky 176 Karlovo náměstí – Strahov. Zdroj: DPP

Krátkou nabíjecí trolej pro doplňování baterií parcálních trolejbusů DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky. Ta se zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě.

Kromě toho na Strahově vznikne nová společná měnírna pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka–Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191. Její elektrifikaci už DPP v současnosti projektově připravuje.

Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí

Příprava projektu po povolení trvala čtyři a půl roku. Patří do balíčku elektrifikačních projektů schválených radními v roce 2020. Na levém břehu Vltavy sem patří autobusové linky 131, 137, 176 a 191.

Z nich je nejdále investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 137, kde už se letos v srpnu začalo s výstavbou nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici, která prochází rekonstrukcí.

DPP získal nedávno pravomocné povolení i na zmíněnou tramvajovou trať na Strahov. Ta se vybuduje z Malovanky, před samotným stadionem vznikne společný terminál s trolejbusy.

Tramvají až na Strahov. Nová trať má pravomocné stavební povolení

Tagy 176 Karlovo náměstí - Strahov dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze elektrifikace linky 176 parciální trolejbusy
72 komentářů