Po tramvajích získaly povolení k návratu na Strahov i trolejbusy. Podívejte se, kde se postaví troleje
Vizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPP

Trasa současné linky 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov.
Kudy chtějí dostat tramvaj z Malovanky ke stadiónu? Do toho strmého kopce po estakádě jako na Palmovce, nebo se bude od Vypichu vracet po okraji pláně?
Do toho strmého kopce, který nebude ani nejstrmější tramvajovou tratí v Praze.
Pražské tramvaje jsou mimořádně silné, tedy to zvládnou po stejné trase jako 143
Tak to je hustý.
Na tuhle trať se těším, 176 využívám na Strahov celkem pravidelně a tišší a komfortnější provoz bude prima, hlavně v těch serpentinách od Holečkovy nahoru. Předpokládám ale, že veškeré troleje půjdou ze stožárů a původní uchycení do budov, které je ještě na pár místech na Smíchově zachované, se opětovně nevyužije. A taky snad budou práce zkoordinované tak, aby nekolidovaly s výkopovými pracemi při křížení U Nesypky a Na Hřebenkách, protože tam je střídavý provoz řízený semaforem už tuším druhým rokem a nezdá se, že by s dokončením spěchali.
Se stavbou nového megastadionu se klidně může přestavět celá smyčka (zbavit se křížení, více nástupních zastávek, druhá smyčka z druhé strany stadionu…), to už je maličkost
Nechápu tu averzi vůči „přehnaným trolejovým aparátům“, přitom smyčka na Strahově zcela dává smysl. Nebo snad trolejbus sundá sběrače na konečné, popojede pár metrů, a zase je dá nahoru, aby se nabíjel? (tak samo na nástupní) Křížení trolejí tram a tbus už máme na Divoké Šárce, tak tady to zvládneme taky.
Mimochodem, na vizualizaci nějakým zázrakem chybí jakékoli troleje a stožáry. (Nejsou potřeba ne?)
Musí si řidiči zvyknout na alespoň dvoje klackování za kolo.
Když už bez troleje, tak by hlavně neměly popojet jen „pár metrů“, ale několik set metrů až přímo někam do areálu studentských kolejí – když je to linka především pro studenty, tak by jim mohla sloužit lépe než ta dnešní.
Vy se domníváte, že stavební stroje budou při stavbě tramvajové smyčky napájeny z trolejí, které budou nad staveništěm?
Nevim jak zde, ale na Palmovce je to presne tak, trolejbus sunda tykadla a o par metru dal je na stani zase nahodi…
To je opravdu dobrá zpráva. Už aby to bylo. Bydlím mnoho let na Strahově a každý rozumný obyvatel Strahova se na tichou, čistou a rychlou jízdu do kopce Strahova trolejbusy již těší. Jen škoda, že nelze zatrolejovat celou trasu, prý z důvodů špatného technického a stavebního stavu původních stožárů na Jiráskově mostě. Byla by trasa pro svou polohu jízdy skoro centrem přes most z výhledem na Pražský hrad ideální pro jízdy historických trolejbusů z muzea MHD.
Tak můžou tu zastávku zavřít a ať lidi jdou dolů na Královku, kde budou čekat nachystané tramvaje.
Tak a ještě podepsat smlouvu na trolujbusy, aby tam mělo co jezdit…
Vypadá to, že zakázku vyhrál nevhodný dodavatel, tak se jim to nechce podepsat.
Problem je, ze dodavatel odebira vyzbroj od jineho ucastnika rizeni…
A já si stejně myslím,. že ta trolejbusová trasa měla pokračovat dál přes Malovanku a Prašný most až na „Kulaťák“ a možná i s větví až na Špejchar místo TT z Malovanky na Strahov: ke studentským kolejím na Strahově je to buď kus cesty pěšky nebo zbytečný přestup, odpadl by přestup mezi částí Břevnova a Smíchovem a mohla by z toho případně těžit i linka č. 149, kdyby se trolej dotáhla i na Klmovku a zatrolejování Jinonic rozšířilo nad rámec dosavadních záměrů až někam do Stodůlek.
Tak celá ta tramvaj je tam proto, aby mohli nahradit studentskou linku 143. Funkce spojení Břevnova s přestupem na linky na Smíchov je opravdu minimální.
Na druhou stranu, líbí se mi představa protáhnout 164 na Anděl. Myslím, že tahle změna by smysl měla.
Jinak, mohl byste rozvést, co myslíte tím „ke studentským kolejím na Strahově je to buď kus cesty pěšky nebo zbytečný přestup“? Jako ze Špejcharu?
Ne ze Špejcharu, ale ze smyčky na Strahově – je to vzdálenost jedné zastávky MHD (odhaduji to na 400 metrů + cestu areálem kolejí). Já vím, že pro mladé studenty je ten kus cesty jen kousek, ale připadá mi principiálně hloupé nedotáhnout trolejbusovou linku až tam, když cestujícími jsou téměř výhradně právě studenti = považuji to za zlomyslnost hodnou bolševika a ne 21. století. Ale je také pravda, že parciální trolejbus by do areálu kolejí uměl dojet i bez drátů, takže by linka č. 53 nemusela končit už u smyčky tramvají, ale až uvnitř toho areálu. A rozhodnutí o výstavbě… Číst vice »
Ta 164 chytá takové zpoždění že by to určitě Řepy zabilo…
A mohl by trolejbus u Vozovny najet na tramvajové koleje stejně jako autobus a zůstat na nich až dolů ke Kulaťáku, nebo by trolejbusové troleje musely být vedle, nad jízdním pruhem pro auta? Pokud by to po TT nešlo, znamenalo by to ztrátu přestupu ve společných zastávkách a hlavně riziko váznutí trolejbusů v kolonách při každém problému v Blance, což by tu linku silně znehodnocovalo.
Jako jestli se vedle sebe vejde tramvajová trolej a trolejbusová do jednoho pruhu? Samozřejmě, že vejde.
Plánuje se tamtudy vést trolejbus 184 jednou, takže tohle zrovna problém nebude. Spíše není důvod táhnout ze Strahova trolejbusy, když tak či onak bude studentská tramvaj na Suchdol
Studentská tramvaj na Výhledy (nikoli ve skutečnosti na Suchdol) je ekonomicky naprostý nesmysl a technicky velmi obtížně řešitelná trasa, alle když se někdo z ROPIDu a DPP zašprajcoval, že tam bude, tak tam možná jednou i bude. Trolejbus by to sice vyřešil dřívb a hlavně mnohem levněji, a mohl by klidně jezdit třeba i z toho Strahova, ale když jednou kdosi řekl, že to nejde, a prosadil si na Strahov (rovněž dražší) tramvajovou trať, tak to zkrátka nejde a autobusy budou na Suchdol i Výhledy jezdit o to déle: pro Suchdoláky je to spíše výhoda, protože celý Suchdol bude mít… Číst vice »
Naprostý nesmysl je někam tahat každé 3 minuty 107 (která by nebýt té CZU ani nejezdila). Trolejbus by nevyřešil žádný z důvodu, proč se na Suchdol táhne tramvaj. ANI. JEDEN. A provoz nejftekventovanejsi autobusové linky v Praze je sakra dráhy, to mi věřte.
Ani jeden? 24m trolejbusy by umožnily snížit počet spojů při zachování kapacity.
Ale tak kapacita je už teď velmi nedostačující. 24m by akorát zajistily dodržování standardů. Pravda, jeden problém vyřešen. Ale kapacitu by to nevyřešilo.
Kdyby se trolejbusové dráty daly recyklovat na tramvaje, určitě by to nebylo špatné provizorní řešení.
Ty doby, kdy autobusy linky č. 107 jezdily v intervali 3 minuty a ještě se přidávaly posilové vozy mimo jízdní řád, už jsou dlouho jen neustále omílanou minulostí: teď je v obdobích semestrů (2x 14 týdnů v roce) většinou interval 4 minuty a mimo semestry ještě delší, a dlouhá vozidla by při zachování stejných intervalů jen nabídku většího pohodlí. Ale když už je rozhodnuto o TT na Strahov, tak nemá smysl o trolejbusech místo linky č. 143 debatovat a třeba linka č. 149 už zůstane trvale jen autobusová. A ten váš „provoz nejdražší autobusové linky v Praze“ potrvá mnohem déle,… Číst vice »
Ale uvedomte si, ze ta tramvaj tam nahradi i vetsinu dalsich autobusovych linek ze SCK, vc. P+R… obdobne je to i u tram. na Zdiby.
Ne, tramvaj je pohodlnější a lepší než trolejbus. A navíc by bylo absurdní stavět trolejbusovou trať podél tramvajové z Malovanky na Kulaťák.
Jenže tramvajová trať je také mnohem dražší než trolejbusová – tipuji, že za cenu toho tramvajového fousu na Strahov by bylo možno postavit celou trolejbusovou trať až na „Kulaťák“. Trolejbusy přitom nejsou závislé na kolejích, ale mohou často tělesa tramvajových tratí využívat a netrápit se v kolonách aut.
30 000 lidí ze stadionu kterýho? Samotný stadion Strahov už jaksi vcelku v provozu není, větší akce se jistě na Strahově občas konají, ale předimenzovávat kvůli tomu zastávky zde opravdu smysl nemá.
Záleží na velikosti toho předimenzování: v budoucnu tam má mít forbalový stadion Sparta a pro pěší odchod do centra je Strahov mnohem dál než Letná a metro na Strahově také nejezdí, takže bych s tím a priori odsudkem odhadu zájmu o odvoz byl opatrnější – i proto, že kluby kvůli příjmům poskytují své stadiony i na jiné akce a nepořádají jen na zápasy v kopané.
S tím stadionem Sparty to ale není nic jistého, aktuálně je to asi tak v podobné fázi jako okružní linka metra, takže tady nemá moc smysl nějak hluboce zkoumat nějaké vzdušné zámky. Hlavním smyslem celé stavby je nahradit stávající autobusové linky ze Strahova na Dejvickou (tj. primárně odvézt studenty z kolejí do areálu VŠ v Dejvicích).
To buhužel nemáte pravdu, Sparta tam stadion postaví, to že je to co se týče dopravní obsluhy tragiclý místo, je bohužel jiná a to i v budoucnu s tramvají,,,
Bude tam tramvajová trať směrem na Dejvice, dá se dojít pěšky na Malovanku (600-650 m), plus autobus/trolejbus na Karlák/Anděl. Ono se to nějak rozloží.
To je otazka, ale i tramvaje muzete posilit na kratky interval a jedna zvladne odvest asi 240 cestujicich (tram 59T) …
To je vetsi kapacita nez triclankoveho trolejbusu na letiste cca 180 cest.,…
Kdyz k tomu pridame i dalsi linky a ze cast pujde pesky, tak by to relativne melo stacit odvozit vsechny ucastniky…
V intervalu 2min. by to bylo u tramvaje cca 7000-7300cest. za hodinu, dalsi cestujici by odvozil trolejbus (cca 80cest.) a pripadne posila u autobusu… Zvladla se i spartakiada…
Ale souhlasim, je to dopravne spatne obslouzitelne misto misto…
Strahovský stadion je téměř v centru je to vzdušnou čárou 1 km na Újezd, sice s převýšením 136 metrů. Na nejbližší metro Anděl 2,4 km.
Vy snad umíte létat? Jistě, zpíval o tom Stypka, když ještě žil …
Újezd i Anděl, to je tedy hodně široké centrum a ta místa jsou zajisté zajímavá pro mnoho příznivců fotbalu a zvláště pak Sparty. Ale jinak děkuji za tu práci, kterou jste si se svou připomínkou dal.
Dotaz trochu mimo… Má už některá z vybudovaných linek aktivní „výhybky“ pro troleje? Všude vidím max pasivní – slučování, ale nikde rozpojování.
Asi je snaha vyhýbat se pokud možno jízdě proti hrotu, která je patrně náchylnější ke komplikacím než jízda po hrotu.
Proč náchylnější? Ve všech pořádných trolejbusových provozech rozjezdové výhybky jsou a normálně fungují. Dokonce fungují běžně i u tramvají, vlaků, metra s mnohem hustším provozem.
Kdyby nic jiného, tak rozjezdové výhybky jsou složitější a dražší než sjezdové, takže nejsou-li nezbytně třeba, asi se DP snaží je zbytečně neinstalovat
Jak to vlastně je? Může trolejbus po úpravě dát tykadla na tramvajovou trolej?
Tohle se zkoušelo za války, kdy jeden sběrač byl na tramvajové troleji a druhý propojený s kolejnicí. I tehdy zůstalo u zkoušek. A dnes? Nemáme vzdušné výhybky na tramvajové síti a trakční vedení je kompenzované, a tím nespojité. Dneska trolejbusy mají baterku.
Pokud myslíte napětí, tak trolejbusy v Praze mají 750V, ale od tramvajových 600V to není daleko a třeba na Karláku by se mělo krmit z tramvajové sítě.
Praktičtější možnost je natáhnout vedle tramvajové troleje jen jeden vodič trolejbusový. Trolejbus má pak jeden pól svůj a druhý sdílený s tramvají. Viděl jsem to v San Francisku a myslím, že to bylo i v Brně.
Někdo tu někdy tvrdil, že v praxi tam bývá znatelně víc, než 600V. Víte někdo, co je na tom pravdy?
Bohužel, je to spíš naopak: vlivem úbytků napětí (především v troleji 120 mm2) jsou reálná napětí nižší. ČSN povoluje nejméně 400 V, což je i častý případ v místech vzdálených od nejbližšího napájecího bodu.
Vystoupat to klidně může když jede tramvaj z kopce a rekuperuje. Nevím přesně kolik je horní limit tramvaje či trolejbusu, bude asi někde kolem tisícovky voltů.
To je panečku nápad. A řidič by si mohl ještě dát jednu nohu za krk a levou rukou se drbat za pravým uchem.
Ve starých provozech to tak někde bývalo, v nově zřizovaných trolejbusových provozech se používá izolovaná napájecí soustava a už to nelze.
Tramvajové troleje jsou.navrženy pro provoz s pantografem, bez průběhu vodiče. To tyčový sběrač trolejbusu nezvládne. Pro pracovní převozy v.Praze se v historii používal kolejový vlek za trolejbus, který zajišťoval trolejbusů „kostru“. To ale bylo za dob tramvajového provozu s kladkou.
Proč vlastně na linkách 176 a 137 nejezdí kloubové vozy? Hlavně na 137 by byly potřeba.
Kopce jak blázen, ostré zatáčky… Tam by kloubáky asi měly problémy…
I keď v trase 191 to kĺbová 910 zvláda bez väčších problémov… (S vynechaním zachádzania do zastávky Libocká.)
Několik spojů za noc a celodenní provoz v krátkých intervalech je ovšem docela rozdíl.
U 191 je problem v Liboci, kde se kloubak nevytoci, u Strahova problem asi nema, nevim o zadnem… ale mozna se mylim.
Ještě v devadesátých tam jezdily čabajky, a krutě narvané studenty.
Kloubový Ikarus projel to co projela krátká Karosa 700. Pamatuji jízdu s Ikarusem po trase 231 na Dívčí hrady.
Tak to neviem. Moja skúsenosť s Ikarus 280 z Košíc je taká, že do kopcov na sídliská boli dosť dýchavičné a keď napadlo pár centimetrov snehu, tak sa na sídliská nejazdilo vôbec.
Motorově líné byly. Ale zatáčky zvládaly jako 12m, zadní náprava řízená a jede ve stejné stopě jako přední.
Ostatně důvod proč se místo vleků za autobusy začaly dělat kloubové busy, to nebylo jenom že by výrobce potřeboval vnutit nespolehlivé kurvítko (kloub, hydraulika).
Tak o tom zadna, z Vysocan na Prosek po estakade to bylo stejne, nejprve rychly rozjezd s razenim az na 6-7 stupen, a pak v kopci podrazovani az na 2-3… a jel krokem…
Ale to nesouvisi s prujezdem, diky nataceni naprave projel celkem dost… to umela i neschvalena ceska verze karosy ŠM 16,5…
pardon, karosa ŠM 16,5 nemela nataceci napravu, ale projela temer vsude…
Tušíte někdo, proč je potřeba trolej i v rovnoměrném klesání cca 50 promile ze Strahova na nám. Kinských?
Předpokladam kvůli rekuperaci do sítě pro jiné vozidla v napájecím úseku
Přesně tak!
díky!
Rekuperace i dobíjení baterií za jízdy. Díky tomu prý na lince 58 přijede trolejbus z kopce na Palmovku a má nabito, takže může hned pokračovat na další kolo.
Doufám že s výstavbou tramvajové trati dodělají i trolejbusovou smyčku.
Ty troleje tam pravděpodobně budou zakončeny tak, aby se z nich rovnou dalo pokračovat co nejjednodušeji při elektrifikaci 191. Takže kusé, beze smyčky.