Po sněmovně schválil dvě piva vodákům i Senát
Pramice, ilustrační foto. By PaddyBriggs - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5467873
Jde o vůbec první prolomení nulové tolerance alkoholu u řidiče čehokoliv.
Jak napsal už před dvěma tisíci roky jistý Cicerón: „Všichni jsme otroci zákonů, abychom mohli být svobodní.“ Málokdo si uvědomuje, že aby nebylo zapotřebí neustálého policejního dohledu nad každým člověkem, je zapotřebí, aby každý jednotlivý člověk byl přísným policistou sám sobě. Nejhorší, co může být, je společenská atmosféra toužící po minimální policejní „buzeraci“ spojená s představou, že já jako jednotlivec si přece svobodně můžu dělat naprosto cokoli, což – ať se na mě nikdo pro pravdu nezlobí – je mentální nastavení české pravice (nejen politiků, ale i jejich voličů) koncentrované zejména v ODS (nicméně je též nutno připustit, že do… Číst vice »
Včera jsem jel 150 km/h po dálnici. Budu tedy přísným policistou sám sobě. Budu se za to dnes hodinu tlouct do hlavy a řvát, že je to má vina, dále si obstarám důtky a spustím na ulici flagelantskou šarádu.
Nedám si dnes po obědě viržinko. Neplačte, sami jste si to zavinili!
(Jára Cimrmann – trestání učitele učitelem).
Souhlasím. Jenže Češi prostě nemají pevnou vůli na to, aby dodržovali nějaké zákony, nařízení a předpisy. Stačí vidět, jak jsou kolegiální na silnicích v autech.
Zato v tom vyspělém zahraničí, tam už policii zrušili. Neměla totiž co na práci…
To není ani tak otázka pevné vůle k dodržování zákonů, předpisů atd. Spíše je to důsledek dlouholeté úřední buzerace a množství nesmyslných pravidel, která měla daleko ke zdravému rozumu, a z toho vyplývající ignorance i těch předpisů, nařízení vyhlášek atd., které mají smysl.
Nevím odkud jste, ale v Praze je to velmi slušné a i když se samozřejmě v těch mracích aut vidí ledacos, tak slušní řidiči, kteří vás pustí, zpomalí, dají přednost, jsou jednoznačně v převaze.
On totiž s výjimkou pár psychopatů každý občas potřebuje, aby zase jej někdo pustil a tak. Ale samozřejmě, člověk má tendenci si víc zapamatovat to špatné, ne to co je v klidu a ok. Prostě to vyvolá silnější emoce a déle to v mysli zůstane.
Jsou vodáci a „vodáci“. A pro ty „vodáky“ je 0,5 úplné nic a stejně budou dál jezdit nacamraní jak carští důstojníci.
Všeci chlaščú.
Nadpis je zavádějící. Tady nejde o vodáky (kteří splouvají řeky na kanoích, kajacích nebo raftech), ale o osoby, které řídí malá rekreační plavidla poháněná motorem nebo plachtou (motorové čluny, jachty, hausboty ap.).
„Tolerance se týká vůdců plavidel bez vlastního strojního pohonu, která nepodléhají evidenci.“
Jako emeritního vodáka mě především uráží nazývat tímto slovem tu zvěř, která vypadává z vlaku ve Vyšším Brodu už s “dvojkou” v žíle. A to doslova. Zažil jsem jednou příjezd takového vlaku při procházce od hráze kolem Čerťáků a těžko jsem tehdy malý dětem (cca 2+4) vysvětloval, proč ti pánové (a paní) tak řvou a občas někdo upadne na zem. Hyper komercializovaná Vltava v hlavních odjezdových termínech je extrém, ale děje se do určité míry všude, kde je agenturní obsluha tzv. splouváni. Někdo bude argumentovat, že pilo se vždycky. Ano, ale nebylo to jediným cílem a když jste si tu… Číst vice »
Některé věci holt už vymřeli, třeba dinosauři a některé to holt zanedlouho čeká…
Ano a příště se už snad konečně přiblížíme civilizované Evropě a uzákoníme 0,5 promile i v silničním provozu.
my se raději budeme držet ruského vzoru
Já bych to u nás radši nepokoušel. Proste když budeš řídit tak nechlastej.
Nemyslím si, že jsme o tolik horší, než třeba Chorvati, kde taková tolerance platí.
V Chorvatsku dokonce nulovou toleranci zavedli – vydrželo to asi dva nebo tři roky a zase ji zrušili
Když ta nula je velmi jasná = nepít před jízdou alkohol. Nějaké promile člověk není schopen odhadnout a dvě piva můžou působit na každého jinak a každý na ně může reagovat jinak za jiné situace.
Do 0.2 na krvi a 0.24 v dechu to stejně nejsou schopni prokázat, takže fakticky určitá tolerance platí i nyní. Akorát jsou to kolem toho tance jako kdo se přizná nebo nepřizná…
Tak tahle hodnota vyplývá z přesnosti měřících přístrojů a metod. Furt to není důvod mít toleranci vyšší.
Co znamená před jizdou? V té definici je největší problém,je velice vágní. Budu ohrožovat provoz víc, když si dám těsně před jízdou skleničku vína nebo když se večer ožeru jako prase, ale ráno „před jízdou“ nic nevypiju? Alkoholu v krvi budu mít víc plus ještě kocovina, která je ještě horší. Takže ta nula není jasná tak,jak popisujete:-)
Přes „jízdou znamená“ taková doba aby člověk požitý alkohol stačil odbourat. Takže když se ožerete jako prase, a budete mít ráno zbytkový alkohol ak jste stále pil před jízdou.
Na to jak rychle člověk odbourává alkohol jsou i nějaké tabulky, aplikace, které vám pro představu zdělí jak hodně velké prase předem můžete být.
Není důvod to tolerovat. Jste svéprávný a sám víte, že druhý den pojedete. A když nevíte, tak máte smůlu.
Ono je to neuvěřitelně individuální a variabilní. Někdy si v hospodě dám 6 piv a nic to se mnou neudělá a někdy si dám jedno malé a slušně to se mnou zamává.
tak to máte možná nějaký problém s metabolismem a měl byste si zajít k lékaři (a do jeho verdiktu ideálně neřídit)
Jestli to není spíš podle toho, čím se to pivo zají…
Toho se všichni bojí. Ale správně píšete, v civilizované Evropě. Kdybych předkládal tzv. Český experiment 0,4 promile v silniční dopravě, dal bych tam podmínku „kdo nafouká více než 0,00 při nehodě kterou zavinil nebo se jí jen zúčastnil se bere automaticky jako podnapilý a zodpovídá za všechny následky pro něj ze zákona plynoucí.“ Otázka č.1. Co udělá určité procento řidičů , kteří to pochopí podle své tupé hlavy? Otázka č.2. Co to udělá s těmi, kteří si výklad zákona vyloží po svém? Otázka č.3. Bude váš život a život vašich blízkých bezpečnější , když budou mít takovouto možnost se dostat… Číst vice »
Ono je také potřeba si uvědomit, že žijeme v zemi, kde se zákony zrovna moc nedodržují, tudíž by se příliš moc nezměnilo od nynějšího stavu. Za svojí jízdu můžete potkat tolik opilých řidičů (neříkám, že každý 2.,10. nebo 100.), přičemž můžou mít jen právě do těch 0,5 promile což jsou 1-2 piva, akorát o tom nevíte. Šance na kontrolu policie je stejná jako vyhrát jackpot, někteří to riskují na denní bázi, na vesnici běžná praxe. Jen ostatní si to nechtějí připustit a vidí svět růžovými brýlemi. Na silnici jezdí spoustu bláznů, kteří jezdí hůř, než opilec s 1 promile, ale… Číst vice »
A to je samozřejmě další věc. Ale pokud se toho bojíme, tak se to taky dá dělat postupně, třeba pro začátek zrušit ten nesmysl s papíry v čistírně nejméně na půl roku do 0,3 promile a nechat to do této úrovně jen na symbolickou pokutu. A po roce třeba to vyhodnotit.
Notabene když nafoukání do 0.24 promile (a krev do 0.2) je fakticky nepostižitelné. Takže máme fakticky speciální úpravu pro rozdíl 0.06 promile.
Ono už toto dokonce málem nastalo při předchozí změně bodového systému. Nejdřív se strhl shitstorm, no že přece alkohol bez bodů to je nemyslitelné. Bez bodů to kupodivu nakonec zůstalo, ale díky pozměňovacímu návrhu poslance Humla se tam dostal ten půlrok.
Pak ovšem existuje i další pohled, že pokud se zvýší tolerance, tak ti, co si teď to jedno pivo „risknou“ budou stejně riskovat i potom. Jenom to si tentokrát nerisknou jedno pivo, ale to druhý, nebo to třetí. To bych úplně nepodceňoval, zvlášť u českého národa známého v ochcávání všech možných zákonů a předpisů.
Jak říkám, myslím, že se v tomto nezdravě podceňujeme. Když to může tak být celý Balkán, tak bychom to jistě zvládli taky. Samozřejmě s tím, že případná nehoda jde automaticky za dotyčným.
Balkán má ale také větší nehodovost. A já teda upřímně radši jistotu, že mě nikdo jiný nezodpovědný na silnici nezabije, než spoléhat na to, že ostatní jsou zodpovědní.
Takovou jistotu nebudete mít nikdy a nikde.
Proč automaticky? Nehodu prošetřit, pokud jel nalitej dobře (měl přednost) a reagoval (brždění/úhybný manévr) bez prodlevy tak to nechat být.
Pokud nalitej nehodu zavinil(nebo se nepokusil zabránit), tak vyšší trest beru.
To ale ještě neznamená, že ho zde musíme mít. Určitě se zvýšením tolerance nesouhlasím.
Ano, taková podmínka v těch státech, kde ta tolerance je, zcela běžně bývá. Stejně tak to má vliv třeba na pojistku.
Doufám, že nikoliv. Nerad bych, aby to zde bylo jako např. ve Francii. Alkohol do 0.5 povolen, ale také nižší rychlost jak na dálnicích, tak i mimo.
Navíc někteří cizinci nulovou hranic alkoholu u nás oceňuji.
V Německu je alkohol do 0.5 povolen a rychlost vyšší, případně neomezená, to spolu nijak nesouvisí. A co u nás údajně oceňují někteří cizinci je úplně jedno. Já třeba na západě oceňuji právě tu možnost volby, především v tom smyslu, že nemusím ráno blbnout s beztak nepřesnými testery kvůli případným pár setinám promile, které nemají žádný nebo přinejhorším mnohem slabší vliv, než téměř cokoliv jiného a přitom legálního, co vás jako první napadne.
Ale to co tu popisujete je přesně to, kvůli čemu by tolerance alkoholu na silnicích neměla existovat. Ono je celkem rozdíl, jestli máte pár setin po jednom pivu k obědu za jinak normálních okolností, nebo pár setin zbytkáč po prohýřené noci. Chlastání po večerech má vědecky dokázaný vliv na kvalitu spánku a tím pádem i na kvalitu a dostatek odpočinku v noci. Tudíž po bujarém večeru není až takovým problémem pár setin zbytkového alkoholu v krvi, jako spíše to, že po “opici” se prostě člověk necítí dobře, má horší reakce právě kvůli nedostatku kvalitního spánku a existuje větší riziko chyby… Číst vice »
A co třeba po prošukané noci, to horší reakce právě kvůli nedostatku kvalitního spánku nemá?
Soudruh Panoramix by nejradsi fizloval rano lidi, zda meli dostatek spanku. Nedej boze kdyz chudak vecer nemuze zabrat a rano vstava na 6 do hokny, rovnou sebrat papiry.
A ten mikrospánek po bujarém pochopitelně hrozí jen u nás, zatímco v civilizovaném světě s nenulovou tolerancí ne. A lidi s kocovinou teď rozhodně nepotkáváte, protože přece máme nulovou toleranci a nikdo by si to nedovolil.
Snížené rychlostní limity po světě státy zavádějí za účelem větší bezpečností a snížení nehodovosti. Provoz bohužel houstne, čímž roste i počet nehod. Nemá to však ve skutečnosti žádnou souvislost s tolerancí alkoholu.
PS: Myslím, že dokonce sama Francie uznala, že ty snížené rychlostní limity žádnou změnu nepřinesly a někde došlo k vrácení rychlosti, ale musel bych si to vygooglit, už si to nepamatuji.
Snížení rychlostních limitů s bezpečností taky nemá aspoň mimo obce obecně žádnou souvislost, jak nám tu nedávno nechtěně dokázal jistý člověk z oboru. Německé neomezené a přitom zcela bezpečné dálnice tihle “experti” holt vysvětlit nedovedou a pohoří na tom podobně jako flastenci na gramatice.
vysvetleni je celkem jednoduche.
oni nemci sice maj na casti dalnic neomezene, ale i tak jezdi max 120
nehledejte v tom zahadu. a misto toho se do toho nemecka zajedte podivat
Aha, proto já tam posledně jel 160 a většina aut mě předjížděla, některá i výrazně rychleji. Zkuste to lépe, přestože to bude marná snaha. Kdyby nebyla, Němci by dávno úseky bez limitu omezili.
jasne 😀 vetsina 160 … a proto, kdyz jedu svych oblibemych 130, tak me predjizdi minimum aut, a naprosta vetsina (jako naprosta) se plouzi v pravem …
je to zrovna ťctyri dny, co jsem jel
v nemecku po neomezene dalnici naposled. neukecate to 🙂
Cywe, to je zase důkaz … jezdím tam rel často a ano, občas když jedu svých obvyklých 13-140 tacho patřím jednoznačně k těm rychlejším. Jindy mne zase při stejné rychlosti vezme každej druhej.
Prostě je to jak kdy a nějaké zobecňování je blbost. Nicméně že by se tam nějak houfně jezdilo pod těch 120, to jsem si tedy nevšiml … pokud samozřejmě není fest hnusně.
Pokud se tedy nebavíme o těch úsecích, kde je max 120.
To je jednoduché, dodržují i jiné rychlostí limity, než jsou stanoveny značkou, třeba jízda na dohled…
Tady by si u nás někdo rozbil pneumatiky na kamenné cestě a žaloval ŘSD, že tam mají povolenou 90 (s nadsázkou).
my zas v zahraničí oceňujeme tu nenulovou.
doufam, ze nic takoveho neuzakonime.
nevidím žádný rozumný důvod pro chlast za volantem.
To je hodně chybný názor.
Konečně, člověk má být zodpovědný sám za sebe a nemá za něj rozhodovat politik, jestli si dá nebo nedá pivko.
Vo tom to ale není.
Ok, ale ať neohrožuje nikoho jiného. To už mu ale tolik nejde.
kandidát na nejzbytečnější zákon roku – kdo z vás byl někdy na vodě, jistě chápe že úřední pouvoir na 2 škopky se tváří v tvář realitě na našich řekách jeví jako …. úsměvný
Myslím, že jde spíše o precedent, než o zákon samotný.
Zas na druhou stranu považte, že dát si 1 škopek, sednout do kánoe, „nechat se“ srazit někým na rychlém člunu a být automaticky viníkem je … blbé až to bolí.
A stalo se i policajtům, že rychlým člunem přejeli plavce.
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/471951/policista-pred-soudem-na-clunu-najel-do-plavce-lodni-sroub-mu-rozsekal-hlavu.html
„Podle odborných posudků nebyl plavec pod vlivem alkoholu nebo jiných drog, v krvi měl jen zbytky kofeinu.“ … a hlavu rozsekanou lodním šroubem.
pomáhali nebo chránili?
Tady někdo trpí nějakým komplexem z policajtů 😀
pán je policajt?
Zbytečný je právě ten původní zákon. Nikdo ho nedodržuje, nikdo ho nikdy nemůže reálně vymáhat, pouze snižuje váhu všech ostatních zákonů, včetně těch smysluplných. Úctu k zákonům nelze vybudovat silou, ale pouze tím, že je lidé sami budou chtít respektovat. A to se může stát jedině tak, že z nich v maximální míře zmizí zjevné nesmysly a úřední alibismus. Je fascinující, kolik lidí to stále nedokáže nebo spíš nechce pochopit a i přes zjevně žádné hmatatelné výsledky na to chtějí jít i po těch dlouhých desetiletích pořád po bolševicku.
Nojo, Rakousko-Uhersko, 40 let komunisticke totality a vysledek je, ze na lidi musi bejt prisnost.